Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BI_1A_BI-S-O5.4_U02 | Umejętność szacowania i interpretacji obliczonych parametrów opisujących strukturę genetyczną populacji |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BI_1A_U03 | wiedzę o złożoności systemów biologicznych wykorzystuje w badaniach i analizie procesów zachodzących na każdym poziomie organizacji żywej materii, umiejętnie dobiera metody badawcze do rodzaju badanego materiału biologicznego |
---|
BI_1A_U01 | wykorzystuje wiedzę o zjawiskach fizycznych i biologicznych, przemianach chemicznych i potrafi opisać je za pomocą modeli matematycznych oraz statystycznych |
BI_1A_U17 | korzysta z podstawowych narzędzi informatycznych do analizy danych zgromadzonych w bazach danych, dobiera odpowiednie oprogramowanie do badania procesów biologicznych |
BI_1A_U12 | wykorzystuje narzędzia bioinformatyczne umożliwiające przeszukiwanie biologicznych baz danych, projektuje i tworzy proste bazy danych zawierające informacje o podłożu biologicznym |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_U01 | stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
P1A_U02 | rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim |
P1A_U03 | wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne |
P1A_U04 | wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego |
P1A_U05 | stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych |
P1A_U07 | wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł |
P1A_U11 | uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany |
T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
T1A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach |
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T1A_U14 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-3 | Umiejętność wykorzystywania różnorakich informacji genetycznych w ocenie zagrożeń i korzyści stosowania tych metod, umiejętność przewidywania efektów i trendów genetycznych. |
---|
C-2 | Znajomość różnorodnych metod kształtowania struktury genetycznej w dobie bioinżynierii, globalizacji hodowli zwierząt, wymierania gatunków i ras rodzimych. |
Treści programowe | T-W-6 | Perspektywy wykorzystania informacji uzyskanych dzięki nowoczesnym technikom molekularnej analizy ge-nomu (np. mikromacierzy DNA). Wartość genomowa. Korzyści i zagrożenia płynące ze stosowania nowo-czesnych metod rozrodu zwierząt (np.: inseminacja, MOET). Genetyczne skutki globalizacji w hodowli zwierząt. |
---|
T-L-1 | Obliczanie frekwencji genów i genotypów w populacji w różnych przypadkach zmieniających te frekwencje. Równowaga genetyczna w populacji. Szacowanie zgodności rozkładów. |
T-L-2 | Szacowanie i interpretacja współczynników pokrewieństwa i inbredu z wykorzyzstaniem programów analizy rodowodowej |
T-L-3 | Szacowanie współczynnika odziedziczalności w oparciu o podobieństwo genetyczne krewnych kolateralnych (schemat analizy wariancji, współczynnik korelacji wewnątrzklasowej) oraz w oparciu o podobieństwo genetyczne rodziców i potomstwa (metoda regresji potomek – rodzic). Interpretacja i praktyczne wykorzystanie współczynnika odziedziczalności. Współczynnik powtarzalności. Znaczenie i interpretacja. Szacowanie współczynnika powtarzalności |
T-L-4 | Obliczanie współczynników korelacji i regresji fenotypowej i genetycznej. |
T-L-5 | Kontrola pochodzenia zwierząt, zastosowanie markerów w genetyce populacyjnej i rejestracji zmian spowodowanych selekcją. Identyfikacja nosicieli zmutowanych alleli o korzystnych i niekorzystnych efektach feno-typowych, QTL (Quantitative Traits Loci). Konsolidacja genetyczna populacji. Dystans genetyczny pomiędzy populacjami. Obliczanie parametrów zróżnicowania genetycznego na podstawie informacji o loci markerowych: HET (heterogenity), PIC (polymorphic in-formation content), PE (power of exclusion), PP (probability of paternity), TPI (typical paternity index). Szacowanie dystansu genetycznego. |
Metody nauczania | M-1 | Multimedialny wykład informacyjny |
---|
M-2 | Wykład dyskusyjny |
M-3 | Ćwiczenia z komputerem w formie pokazowego rozwiązywania zdań |
M-5 | Indywidualne konsultacje z prowadzącym |
M-4 | Ćwiczenia z komputerem w formie samodzielnego rozwiązywania zadań pod kierunkiem prowadzącego |
Sposób oceny | S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające umiejętność rozwiązywania zadań i interpretację wyników |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Nie posiada minimum wymaganych umiejętności |
3,0 | Prawidłowo stosuje znane metody rozwiązywania prostych standardowych przykładów |
3,5 | Potrafi prawidłowo pod względem rachunkowym rozwiązać standardowy przykład |
4,0 | Potrafi prawidłowo stosować znane metody w przykładach o większym stopniu złożoności |
4,5 | Potrafi prawidłowo pod względem rachunkowym rozwiązać przykłady o większym stopniu złożoności |
5,0 | Potrafi prawidłowo rozwiązać przykłady niestandardowe |