Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy teorii systemów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy teorii systemów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Piela <Piotr.Piela@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu analizy matematycznej i algebry liniowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami związanymi z opisem i syntezą systemów.
C-2Ukształtowanie umiejętności wyboru właściwej metody rozwiązania równań różniczkowych i różnicowych, wyznaczania transmitancji i badania stabilności oraz właściwości strukturalnych systemów dynamicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie - higiena pracy z komputerem, określenie zasad zaliczania i oceny.1
T-L-2Matlab/Simulink jako środowisko do rozwiązywania zadań teorii systemów.2
T-L-3Rozwiązywanie równań różniczkowych i różnicowych z wykorzystaniem pakietu Matlab/Simulink. Linearyzacja modeli.4
T-L-4Badanie stabilności systemów ciągłych.2
T-L-5Badanie stabliności systemów dyskretnych.2
T-L-6Badanie właściwości strukturalnych systemów dynamicznych.2
T-L-7Synteza systemu z wymaganym widmem.2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie.1
T-W-2Podstawowe pojęcia i definicje teorii systemów. Ogólna klasyfikacja systemów. Główne zadania teorii systemów.2
T-W-3Systemy dynamiczne. Linearyzacja systemów. Modele matematyczne ciągłych systemów dynamicznych, metody ich przekształcenia.4
T-W-4Systemy dynamiczne. Modele matematyczne dyskretnych systemów dynamicznych, metody ich przekształcenia.2
T-W-5Cechy strukturalne systemów: sterowalność, obserwowalność.2
T-W-6Stabilność systemów dynamicznych. Stabilność w pierwszym przybliżeniu. Twierdzenia Lapunowa. Oceny stabilności.3
T-W-7Zaliczenie wykładu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć (praca własna studenta).7
A-L-3Dokończenie realizowanych w trakcie zajęć zadań (praca własna studenta).8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach do wykładu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia (praca własna studenta)10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna praca studentów polegająca na wykonywaniu zadań z wykorzystaniem technik komputerowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne (pytania testowe jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte), zaliczenie po uzyskaniu 50% maksymalnej liczby punktów.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena ciągła pracy studenta, zadania realizowane na poszczególnych zajęciach oceniane są w formie punktów, ocena końcowa zależy od liczby zgromadzonych punktów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O6.1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować zagadnienia związane z dynamicznymi systemami, dotyczące opisu oraz badaniu ich właściwości.
BI_1A_W18P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O6.1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzać zadania syntezy systemów w zależności od dostępnej informacji.
BI_1A_U01P1A_U01, P1A_U02, P1A_U04, T1A_U01, T1A_U09InzA_U02C-2T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-7M-2S-2
BI_1A_BI-S-O6.1_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwać się poszczególnymi formami opisu systemów dynamicznych, badać ich stabilność oraz właściwości strukturalne.
BI_1A_U07P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U10InzA_U01C-2T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-7M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O6.1_K01
W trakcie przeprowadzonych zajęć student będzie reprezentował aktywną postawę w samokształceniu.
BI_1A_K04P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-2T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-7M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O6.1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować zagadnienia związane z dynamicznymi systemami, dotyczące opisu oraz badaniu ich właściwości.
2,0Student nie potrafi opisać systemów dynamicznych i badać ich własności.
3,0Student potrafi za pomocą jednej formy opisu scharakteryzować systemy dynamicznne.
3,5Student potrafi opisać systemy dynamicznne w różnej postaci.
4,0Student potrafi opisać systemy dynamicznne w różnej postaci oraz zna sposoby zamiany jednej formy opisu na inną.
4,5Student potrafi opisać systemy dynamicznne i badać podstawowe własmości tych systemów.
5,0Student potrafi opisać systemy dynamicznne i badać podstawowe własmości tych systemów i formułować wniski z przeprowadzonych badań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O6.1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzać zadania syntezy systemów w zależności od dostępnej informacji.
2,0Student nie potrafi przeprowadzać zagadnień syntezy systemów.
3,0Student potrafi tworzyć modele ciągłych systemów dynamicznych.
3,5Student potrafi tworzyć modele ciągłych systemów dynamicznych i przeprowadzać ich linearyzację.
4,0Student potrafi tworzyć modele ciągłych systemów dynamicznych, przeprowadzać ich linearyzację oraz potrafi dokonywać przekształceń otrzymanych porm opisu.
4,5Student potrafi tworzyć modele ciągłych i dyskretnych systemów dynamicznych.
5,0Student potrafi tworzyć modele ciągłych i dyskretnych systemów dynamicznych. Oraz potrafi przekształcać otrzymane formy opisu.
BI_1A_BI-S-O6.1_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwać się poszczególnymi formami opisu systemów dynamicznych, badać ich stabilność oraz właściwości strukturalne.
2,0Student nie potrafi posługiwać się poszczególnymi formami opisu systemów dynamicznych.
3,0Student potrafi posługiwać sie jedną formą opisu systemów dynamicznych.
3,5Student potrafi posługiwac się różnymi formami opisu systemów dynamicznych.
4,0Student potrafi przeprowadzić zadanie linearyzacji systemu dynamicznego.
4,5Student potrafi badać stabilność ciągłych jak i dyskretnych systemów dynamicznych.
5,0Student potrafi opisywać systemy dynamiczne, badać ich własmości oraz wyciągać wnioski z przeprowadzonej analizy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O6.1_K01
W trakcie przeprowadzonych zajęć student będzie reprezentował aktywną postawę w samokształceniu.
2,0Student nie jest przygotowany do zajęć.
3,0Student jest przygotowany do zajęć w minimalnym stopniu.
3,5Student jest przygotowany do zajęć w minimalnym stopniu i potrafi samodzielnie rozwiązywać proste problemy.
4,0Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwązywać postawione problemy.
4,5Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione problemy oraz prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
5,0Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione problemy oraz prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje.

Literatura podstawowa

  1. Dobryakova L., Pelczar M., Elementy teorii systemów w zadaniach, Wydawnictwo ZUT, Szczecin, 2009
  2. Kaczorek T., Teoria sterowania i systemów, PWN, Warszawa, 1993
  3. Gutenbaum J., Modelowanie matematyczne systemów, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2003
  4. Popov O., Elementy teorii systemów - systemy dynamiczne, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005
  5. Bobrowski D., Systemy dynamiczne z czasem dyskretnym. Zagadnienia deterministyczne, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Kaczorek T., Wektory i macierze w automatyce i elektrotechnice, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 1998
  2. Klamka J. – red., Zbiór zadań z teorii systemów i teorii sterowania, Politechnika Śląska, Gliwice, 1983
  3. Klir G. J. – red., Ogólna teoria systemów, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa, 1976
  4. Kudrewicz J., Przekształcenie Z i równania różnicowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie - higiena pracy z komputerem, określenie zasad zaliczania i oceny.1
T-L-2Matlab/Simulink jako środowisko do rozwiązywania zadań teorii systemów.2
T-L-3Rozwiązywanie równań różniczkowych i różnicowych z wykorzystaniem pakietu Matlab/Simulink. Linearyzacja modeli.4
T-L-4Badanie stabilności systemów ciągłych.2
T-L-5Badanie stabliności systemów dyskretnych.2
T-L-6Badanie właściwości strukturalnych systemów dynamicznych.2
T-L-7Synteza systemu z wymaganym widmem.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie.1
T-W-2Podstawowe pojęcia i definicje teorii systemów. Ogólna klasyfikacja systemów. Główne zadania teorii systemów.2
T-W-3Systemy dynamiczne. Linearyzacja systemów. Modele matematyczne ciągłych systemów dynamicznych, metody ich przekształcenia.4
T-W-4Systemy dynamiczne. Modele matematyczne dyskretnych systemów dynamicznych, metody ich przekształcenia.2
T-W-5Cechy strukturalne systemów: sterowalność, obserwowalność.2
T-W-6Stabilność systemów dynamicznych. Stabilność w pierwszym przybliżeniu. Twierdzenia Lapunowa. Oceny stabilności.3
T-W-7Zaliczenie wykładu.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć (praca własna studenta).7
A-L-3Dokończenie realizowanych w trakcie zajęć zadań (praca własna studenta).8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach do wykładu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia (praca własna studenta)10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O6.1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować zagadnienia związane z dynamicznymi systemami, dotyczące opisu oraz badaniu ich właściwości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W18ma wiedzę w zakresie podstaw modelowania systemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami związanymi z opisem i syntezą systemów.
Treści programoweT-W-4Systemy dynamiczne. Modele matematyczne dyskretnych systemów dynamicznych, metody ich przekształcenia.
T-W-6Stabilność systemów dynamicznych. Stabilność w pierwszym przybliżeniu. Twierdzenia Lapunowa. Oceny stabilności.
T-W-5Cechy strukturalne systemów: sterowalność, obserwowalność.
T-W-3Systemy dynamiczne. Linearyzacja systemów. Modele matematyczne ciągłych systemów dynamicznych, metody ich przekształcenia.
T-W-2Podstawowe pojęcia i definicje teorii systemów. Ogólna klasyfikacja systemów. Główne zadania teorii systemów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne (pytania testowe jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte), zaliczenie po uzyskaniu 50% maksymalnej liczby punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać systemów dynamicznych i badać ich własności.
3,0Student potrafi za pomocą jednej formy opisu scharakteryzować systemy dynamicznne.
3,5Student potrafi opisać systemy dynamicznne w różnej postaci.
4,0Student potrafi opisać systemy dynamicznne w różnej postaci oraz zna sposoby zamiany jednej formy opisu na inną.
4,5Student potrafi opisać systemy dynamicznne i badać podstawowe własmości tych systemów.
5,0Student potrafi opisać systemy dynamicznne i badać podstawowe własmości tych systemów i formułować wniski z przeprowadzonych badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O6.1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzać zadania syntezy systemów w zależności od dostępnej informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U01wykorzystuje wiedzę o zjawiskach fizycznych i biologicznych, przemianach chemicznych i potrafi opisać je za pomocą modeli matematycznych oraz statystycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyboru właściwej metody rozwiązania równań różniczkowych i różnicowych, wyznaczania transmitancji i badania stabilności oraz właściwości strukturalnych systemów dynamicznych.
Treści programoweT-L-3Rozwiązywanie równań różniczkowych i różnicowych z wykorzystaniem pakietu Matlab/Simulink. Linearyzacja modeli.
T-L-5Badanie stabliności systemów dyskretnych.
T-L-4Badanie stabilności systemów ciągłych.
T-L-6Badanie właściwości strukturalnych systemów dynamicznych.
T-L-2Matlab/Simulink jako środowisko do rozwiązywania zadań teorii systemów.
T-L-7Synteza systemu z wymaganym widmem.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna praca studentów polegająca na wykonywaniu zadań z wykorzystaniem technik komputerowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena ciągła pracy studenta, zadania realizowane na poszczególnych zajęciach oceniane są w formie punktów, ocena końcowa zależy od liczby zgromadzonych punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzać zagadnień syntezy systemów.
3,0Student potrafi tworzyć modele ciągłych systemów dynamicznych.
3,5Student potrafi tworzyć modele ciągłych systemów dynamicznych i przeprowadzać ich linearyzację.
4,0Student potrafi tworzyć modele ciągłych systemów dynamicznych, przeprowadzać ich linearyzację oraz potrafi dokonywać przekształceń otrzymanych porm opisu.
4,5Student potrafi tworzyć modele ciągłych i dyskretnych systemów dynamicznych.
5,0Student potrafi tworzyć modele ciągłych i dyskretnych systemów dynamicznych. Oraz potrafi przekształcać otrzymane formy opisu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O6.1_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwać się poszczególnymi formami opisu systemów dynamicznych, badać ich stabilność oraz właściwości strukturalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U07analizuje złożoność systemów otaczającego środowiska, interpretuje wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na funkcjonowanie ekosystemów, łączy posiadaną wiedzę z odpowiedzialnością za stan środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyboru właściwej metody rozwiązania równań różniczkowych i różnicowych, wyznaczania transmitancji i badania stabilności oraz właściwości strukturalnych systemów dynamicznych.
Treści programoweT-L-3Rozwiązywanie równań różniczkowych i różnicowych z wykorzystaniem pakietu Matlab/Simulink. Linearyzacja modeli.
T-L-5Badanie stabliności systemów dyskretnych.
T-L-4Badanie stabilności systemów ciągłych.
T-L-6Badanie właściwości strukturalnych systemów dynamicznych.
T-L-2Matlab/Simulink jako środowisko do rozwiązywania zadań teorii systemów.
T-L-7Synteza systemu z wymaganym widmem.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna praca studentów polegająca na wykonywaniu zadań z wykorzystaniem technik komputerowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena ciągła pracy studenta, zadania realizowane na poszczególnych zajęciach oceniane są w formie punktów, ocena końcowa zależy od liczby zgromadzonych punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się poszczególnymi formami opisu systemów dynamicznych.
3,0Student potrafi posługiwać sie jedną formą opisu systemów dynamicznych.
3,5Student potrafi posługiwac się różnymi formami opisu systemów dynamicznych.
4,0Student potrafi przeprowadzić zadanie linearyzacji systemu dynamicznego.
4,5Student potrafi badać stabilność ciągłych jak i dyskretnych systemów dynamicznych.
5,0Student potrafi opisywać systemy dynamiczne, badać ich własmości oraz wyciągać wnioski z przeprowadzonej analizy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O6.1_K01W trakcie przeprowadzonych zajęć student będzie reprezentował aktywną postawę w samokształceniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyboru właściwej metody rozwiązania równań różniczkowych i różnicowych, wyznaczania transmitancji i badania stabilności oraz właściwości strukturalnych systemów dynamicznych.
Treści programoweT-L-3Rozwiązywanie równań różniczkowych i różnicowych z wykorzystaniem pakietu Matlab/Simulink. Linearyzacja modeli.
T-L-5Badanie stabliności systemów dyskretnych.
T-L-4Badanie stabilności systemów ciągłych.
T-L-6Badanie właściwości strukturalnych systemów dynamicznych.
T-L-2Matlab/Simulink jako środowisko do rozwiązywania zadań teorii systemów.
T-L-7Synteza systemu z wymaganym widmem.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna praca studentów polegająca na wykonywaniu zadań z wykorzystaniem technik komputerowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena ciągła pracy studenta, zadania realizowane na poszczególnych zajęciach oceniane są w formie punktów, ocena końcowa zależy od liczby zgromadzonych punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest przygotowany do zajęć.
3,0Student jest przygotowany do zajęć w minimalnym stopniu.
3,5Student jest przygotowany do zajęć w minimalnym stopniu i potrafi samodzielnie rozwiązywać proste problemy.
4,0Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwązywać postawione problemy.
4,5Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione problemy oraz prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
5,0Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione problemy oraz prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje.