Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Modelowanie i analiza sekwencji DNA:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modelowanie i analiza sekwencji DNA
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Klęsk <pklesk@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka
W-2algorytmy i struktury danych
W-3podstawy programowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z różnymi problemami obliczeniowymi w ramach analizy sekwencji DNA.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zaprogramowanie algorytmu wyczerpującego oraz algorytmu Skieny dla programu mapowania restrykcyjnego.5
T-L-2Zaprogramowanie algorytmu typu "branch and bound" do wykrywania motywów lub napisu medianowego.5
T-L-3Zaprogramowanie algorytmów do globalnego i lokalnego porównywania sekwencji DNA.5
15
wykłady
T-W-1Problem mapowania restrykcyjnego (Partial Digest Problem). Niejednoznaczność rozwiązania. Algorytmy wyczerpujące oraz algorytm Skieny. Złożoność algorytmu Skieny.2
T-W-2Poszukiwanie motywów (starterów) oraz napisu medianowego. Pojęcia: alignment, profil; funkcje oceniające (odległość Hamminga) i ich optymistyczne oszacowania. Przechodzenie drzew przeszukiwań, pomijanie węzłów. Algorytmy "branch and bound" do wykrywania motywów i napisu medianowego.4
T-W-3Porównywanie sekwencji DNA oparte na programowaniu dynamicznym. Problem turysty na Manhattanie jako przykład wprowadzający. Najdłuższa wspólna podsekwencja. Odległość edycyjna Levenshteina. Globalne porównywanie sekwencji. Macierze oceniające. Lokalne porównywanie sekwencji (algorytm Smitha-Watermana). Porównywanie sekwencji z karami za dziury (gap penalties).7
T-W-4Sekwencjonowanie DNA przez hybrydyzację (SBH). Sformułowanie SBH jako problemu znajdowania cyklu Hamiltona lub cyklu Eulera w grafie.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie się do wejściówek i zaliczania programów.12
A-L-3Zapoznanie się ze środowiskiem Mathematica.4
31
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.10
A-W-2Samodzielne prześledzenie w domu prostych przykładów obliczeniowych.8
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego.12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Metoda przypadków.
M-3Metody programowane z użyciem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Trzy oceny cząstkowe z wejściówek na laboratoriach.
S-2Ocena formująca: Trzy oceny cząstkowe z programów z laboratoriów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria jako średnia ważona: wejściówki (40%), programy (60%).
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z wykładów z kolokwium zaliczeniowego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O6.3_W01
Rozumie problemy stawiane w ramach analiz i porównywania sekwencji DNA. Zna algorytmy o zadawalających złożonościach obliczeniowych rozwiązujące te problemy.
BI_1A_W17P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W03, InzA_W05C-1M-1, M-2S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O6.3_U01
Potrafi zaprogramować wybrane algorytmy dotyczące analiz sekwencji DNA, w szczególności algorytmy oparte na drzewach typu "branch and bound" oraz algorytmy programowania dynamicznego.
BI_1A_U18, BI_1A_U09P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U08, P1A_U09, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U07, InzA_U08M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O6.3_W01
Rozumie problemy stawiane w ramach analiz i porównywania sekwencji DNA. Zna algorytmy o zadawalających złożonościach obliczeniowych rozwiązujące te problemy.
2,0
3,0Uzyskanie przynajmniej 50% punktów z kolokwium sprawdzającego znajomość i rozumienie problemów i algorytmów analizy sekwencji DNA.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O6.3_U01
Potrafi zaprogramować wybrane algorytmy dotyczące analiz sekwencji DNA, w szczególności algorytmy oparte na drzewach typu "branch and bound" oraz algorytmy programowania dynamicznego.
2,0
3,0Uzyskanie przynajmniej 50% wartości średniej ważonej z ocen czątkowych za zadania programistyczne (60% wagi) i krótkie sprawdziany pisemne (40% wagi) na zajęciach laboratoryjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. W. J. Ewens, G. R. Grant, Statistical Methods in Bionformatics: An Introduction, Springer, 2010, 2
  2. A. D. Baxevanis, B. F. F. Quellette, Bioinformatyka. Podręcznik do analizy genów i białek, PWN, 2005
  3. N.C. Jones i P. Pevzner, An Introduction to Bioinformatics Algorithms, MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London, England, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zaprogramowanie algorytmu wyczerpującego oraz algorytmu Skieny dla programu mapowania restrykcyjnego.5
T-L-2Zaprogramowanie algorytmu typu "branch and bound" do wykrywania motywów lub napisu medianowego.5
T-L-3Zaprogramowanie algorytmów do globalnego i lokalnego porównywania sekwencji DNA.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Problem mapowania restrykcyjnego (Partial Digest Problem). Niejednoznaczność rozwiązania. Algorytmy wyczerpujące oraz algorytm Skieny. Złożoność algorytmu Skieny.2
T-W-2Poszukiwanie motywów (starterów) oraz napisu medianowego. Pojęcia: alignment, profil; funkcje oceniające (odległość Hamminga) i ich optymistyczne oszacowania. Przechodzenie drzew przeszukiwań, pomijanie węzłów. Algorytmy "branch and bound" do wykrywania motywów i napisu medianowego.4
T-W-3Porównywanie sekwencji DNA oparte na programowaniu dynamicznym. Problem turysty na Manhattanie jako przykład wprowadzający. Najdłuższa wspólna podsekwencja. Odległość edycyjna Levenshteina. Globalne porównywanie sekwencji. Macierze oceniające. Lokalne porównywanie sekwencji (algorytm Smitha-Watermana). Porównywanie sekwencji z karami za dziury (gap penalties).7
T-W-4Sekwencjonowanie DNA przez hybrydyzację (SBH). Sformułowanie SBH jako problemu znajdowania cyklu Hamiltona lub cyklu Eulera w grafie.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie się do wejściówek i zaliczania programów.12
A-L-3Zapoznanie się ze środowiskiem Mathematica.4
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.10
A-W-2Samodzielne prześledzenie w domu prostych przykładów obliczeniowych.8
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego.12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O6.3_W01Rozumie problemy stawiane w ramach analiz i porównywania sekwencji DNA. Zna algorytmy o zadawalających złożonościach obliczeniowych rozwiązujące te problemy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W17posiada wiedzę o narzędziach matematycznych i informatycznych, wykorzystywanych w analizach biologicznych i bioinformatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnymi problemami obliczeniowymi w ramach analizy sekwencji DNA.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z wykładów z kolokwium zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie przynajmniej 50% punktów z kolokwium sprawdzającego znajomość i rozumienie problemów i algorytmów analizy sekwencji DNA.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O6.3_U01Potrafi zaprogramować wybrane algorytmy dotyczące analiz sekwencji DNA, w szczególności algorytmy oparte na drzewach typu "branch and bound" oraz algorytmy programowania dynamicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U18potrafi wykorzystywać poznane metody, modele matematyczne oraz symulacje komputerowe do rozwiązywania prostych problemów biologicznych
BI_1A_U09stosuje techniki programowania i języki odpowiednio do przedstawionego problemu, korzysta z wiedzy o różnicach w możliwościach zastosowań środowiska programistycznego, potrafi pod nadzorem opiekuna wykonać aplikację służącą do analizy danych biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Metody nauczaniaM-3Metody programowane z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Trzy oceny cząstkowe z wejściówek na laboratoriach.
S-2Ocena formująca: Trzy oceny cząstkowe z programów z laboratoriów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria jako średnia ważona: wejściówki (40%), programy (60%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie przynajmniej 50% wartości średniej ważonej z ocen czątkowych za zadania programistyczne (60% wagi) i krótkie sprawdziany pisemne (40% wagi) na zajęciach laboratoryjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0