Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Bioinformatyka kwasów nukleinowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioinformatyka kwasów nukleinowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu genetyki molekularnej, biologii komórki, genomiki, informatyk |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie zagadnień związanych analizą kwasów nukleinowych i ich wykorzystaniem w naukach bioinformatycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przepływ informacji genetycznej z praktycznym wykorzystaniem kodu genetycznego | 2 |
T-A-2 | Wykorzystanie ekspresji genów w bioinformatyce | 2 |
T-A-3 | Poszukiwania mutacji na podstawie internetowych baz danych | 3 |
T-A-4 | Metody wprowadzania sekwencji DNA do baz danych | 2 |
T-A-5 | Metody wyszukiwania genów odpowiedzialnych za choroby genetyczne | 3 |
T-A-6 | Modele ewolucji molekularnej | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bioinformatyka i internet | 2 |
T-W-2 | Rewolucja informatyczna w naukach biologicznych | 2 |
T-W-3 | Dogmaty w bioinformatyce i biologii molekularnej | 2 |
T-W-4 | Informatyczne wykarzystanie genetyki populacyjnej | 4 |
T-W-5 | Komputerowa analiza kwasów nukleinowych i białek | 3 |
T-W-6 | Porównywanie sekwencji kodujących i niekodujących | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Konsultacje z prowadzącym | 10 |
A-A-3 | Samodzielne studiowanie literatury | 4 |
A-A-4 | Przygotowanie i zaleczenie materiału objetego ćwiczeniami | 14 |
A-A-5 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury | 6 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia materiału objetego wykładami | 12 |
A-W-5 | Test zaliczeniowy | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem komputera |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania studentów na wykłdach i ćwiczeniach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji na dany temat |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładowych i ćwiczeniowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O9.1_W01 Zna i rozumie mozliwości wykorzystania technik komputerowych w analizie kwasów nukleinowych | BI_1A_W19 | P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
BI_1A_BI-S-O9.1_W02 Ma wiedzę na temat informatycznych baz i umie je wykorzystać w symulacjach molekularnych | BI_1A_W17 | P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W03, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O9.1_U01 Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i techniki w analizie sekwencji kwasów nukleinowych | BI_1A_U09 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U15 | InzA_U01, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-2 | S-2 |
BI_1A_BI-S-O9.1_U02 Potrafi odczytywać i interpretować informacje sekwencyjne zawarte w bazach danych | BI_1A_U17 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U07, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U09 | InzA_U03, InzA_U06 | C-1 | T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O9.1_K01 Potrafi zarówno samodzelnie jak i w zespole wykonywac powierzone zadania | BI_1A_K04 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-A-6, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O9.1_W01 Zna i rozumie mozliwości wykorzystania technik komputerowych w analizie kwasów nukleinowych | 2,0 | |
3,0 | Zna i rozumie mozliwości wykorzystania technik komputerowych w analizie kwasów nukleinowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BI-S-O9.1_W02 Ma wiedzę na temat informatycznych baz i umie je wykorzystać w symulacjach molekularnych | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzę na temat informatycznych baz i umie je wykorzystać w symulacjach molekularnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O9.1_U01 Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i techniki w analizie sekwencji kwasów nukleinowych | 2,0 | |
3,0 | student wykonuje powierzone zadanie badawcze dotyczace baz danych pracując indywidualnie i zespołowo bez większego zaangażowania, stosując się do wybranych wskazówek nauczyciela | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BI-S-O9.1_U02 Potrafi odczytywać i interpretować informacje sekwencyjne zawarte w bazach danych | 2,0 | |
3,0 | student wykonuje powierzone zadanie badawcze dotyczace baz danych pracując indywidualnie i zespołowo bez większego zaangażowania, stosując się do wybranych wskazówek nauczyciela | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O9.1_K01 Potrafi zarówno samodzelnie jak i w zespole wykonywac powierzone zadania | 2,0 | |
3,0 | dostateczna umiejętność samodzielnego wyszukiwania i korzystania z informacji oraz pracy grupowej, często przy pomocy nauczyciela | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Paul Higgs, Teresa Attwood, Bioinformatyka i ewolucja molekularna, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2008
- Baxevanis A.D, Quellette B, Bioinformatyka. Podręcznik do analizy genów i białek., Wydawnictwo naukowe PWN, 2005
Literatura dodatkowa
- Węgleński P. (red.)., Genetyka molekularna., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005