Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Analiza statystyczna danych w naukach przyrodniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza statystyczna danych w naukach przyrodniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wilhelm Grzesiak <Wilhelm.Grzesiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy matematyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami służącymi do opisu populacji oraz podstawowych analiz statystycznych stosowanych w naukach przyrodniczych |
C-2 | Umiejętność zastosowania wybranych metod do analizy i opisu zjawisk statystycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Charakterystyka próby, obliczanie podstawowych wskaźników, analiza rozkładu | 2 |
T-L-2 | Weryfikacja hipotez statystycznych dla jednej i dwóch średnich oraz dla wskaźników struktury | 2 |
T-L-3 | Analiza złożonych układów doświadczalnych | 2 |
T-L-4 | Wykorzystanie testów nieparametrycznych w różnych analizach statystycznych | 2 |
T-L-5 | Analiza korelacji oraz estymacja parametrów funkcji regresji prostej. Sprawdzanie założeń modelu regresyjnego | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zmienna losowa i jej rozkład | 2 |
T-W-2 | Próba statystyczna i wskaźniki służące do jej charakterystyki | 2 |
T-W-3 | Pojęcie estymatora oraz metody estymacji | 2 |
T-W-4 | Weryfikacja hipotez statystycznych | 2 |
T-W-5 | Analiza współzależności zmiennych | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie zagadnienia | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia i konsultacje | 10 |
A-L-4 | zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-3 | zaliczenie | 1 |
A-W-4 | samodzielne studiowanie zagadnień i konsultacje | 9 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad informacyjny prezentujący wybrane zagadnienia |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-3 | Ćwiczenia z wykorzystaniem kompoutera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z części teoretycznej |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z części praktycznej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-D29_W012 Student umie zdefiniować podstawowe pojęcia statystyczne, potrafi postawic właściwą hipotezę statystyczną oraz wskazać test do jej weryfikacji. Potrafi zdefiniować pojęcie korelacji i regresji | BI_1A_W08 | P1A_W02, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-D29_U01 Potrafi zanalizować zagadnienie, dobrać odpowiedni test i umiec go zastosować Potrafi obliczać i interpretować wyniki | BI_1A_U01 | P1A_U01, P1A_U02, P1A_U04, T1A_U01, T1A_U09 | InzA_U02 | C-2 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-D29_K01 Student jest zorientowany w możliwościach wydobywania ukrytej wiedzy z danych ze zdolnością do wykorzystania podejścia naukowego | BI_1A_K02 | P1A_K01, P1A_K04 | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-D29_W012 Student umie zdefiniować podstawowe pojęcia statystyczne, potrafi postawic właściwą hipotezę statystyczną oraz wskazać test do jej weryfikacji. Potrafi zdefiniować pojęcie korelacji i regresji | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia statystyczne, rozróżnia rozkłady i ich parametry. Potrafi wykorzystać odpowiednie wskaźniki przy opisie statystycznym i wie jaki test wykorzystac do wertyfikacji hipotez | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-D29_U01 Potrafi zanalizować zagadnienie, dobrać odpowiedni test i umiec go zastosować Potrafi obliczać i interpretować wyniki | 2,0 | |
3,0 | Potrafi określić podstawowe wskaźniki statystyczne oraz potrafi je oszacować. Umie dobierać test statystyczny | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-D29_K01 Student jest zorientowany w możliwościach wydobywania ukrytej wiedzy z danych ze zdolnością do wykorzystania podejścia naukowego | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje chęci do zrozumienia ogólnych praw statystycznych oraz zmian zachodzących w populacji i próbie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Greń J., Statystyka matematyczna. Modele i zadania., PWN, Warszawa, 1982
- Kala R., Statystyka dla przyrodników, AR, Poznań, 2002
- Stanisz A., Biostatystyka, WUJ, Kraków, 2005
Literatura dodatkowa
- Domański Cz. Pruska K., Nieklasyczne metody statystyczne., PWE., Warszawa, 2000