Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BI_1A_BI-S-A1.4_W01 | Student posiada podstwową wiedzę z zakresu historii odkryć biologicznych. Prezentuje sylwetki badaczy, teorie i naważniejsze wydarzenia w historii nauki. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BI_1A_W21 | ma wiedzę o znaczeniu nauk humanistycznych i społecznych, a także uwarunkowań etycznych i zwyczajowych, w naukach przyrodniczych wykorzystujących narzędzia informatyczne oraz w działalności inżynierskiej w dziedzinie bioinformatyki |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_W04 | ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi |
---|
P1A_W08 | rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej |
P1A_W10 | zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej |
T1A_W02 | ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów |
T1A_W08 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
T1A_W10 | zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W03 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Przedstawienie najważnieszych odkryć w naukach biologicznych od czasów Arystotelesa do czasów współczesnych. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Starożytność i abiogeneza Atystotelesowska (Arystoteles, Teofrast, Dioskurydes i Pliniusz Starszy). |
---|
T-W-2 | Renesansowe ujęcie świata przyrody (Fuchs, Aldrovandi, Cesalpino, Belon, Gessner). Narodziny anatomii porównawczej. Teatr anatomiczny. |
T-W-3 | Kolekcjonowanie i klasyfikacja (Steno, Ray, Sloane, Linneusz, Buffon, Adanson, E. Darwin, Cuvier) oraz oświeceniowy świat spod mikroskopu (Hooke, Leeuwenhoek). |
T-W-4 | XIX wiek - Humboldt, Audubon, Lyell, Owen, Agassiz. Darwin a Wallace. |
T-W-5 | Fleming, Lister i rozwój chirurgii. |
T-W-6 | Pierwsza połowa XX wieku - Harrison, Rous, Schrodinger. Carrel i jego nieśmietrelne komórki. |
T-W-7 | Druga połowa XX wieku - jak DNA zwojowało świat (Pauling, Watson, Crick) oraz o powstaniu owcy Dolly drogą klonowania. |
T-W-8 | Przełom XX i XXI wieku - wiek biotechnologii? |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyny |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |