Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Zwierzęta w sztuce prehistorycznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zwierzęta w sztuce prehistorycznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna wiedza na poziomie liceum

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi przejawami sztuki prehistorycznej, które opisują faunę w pradziejach Polski i świata

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Definicja i periodyzacja prahistorii. Historia pierwszych odkryć sztuki prehistorycznej. Główne ośrodki sztuki prehistorycznej. Przyczyny przedstawiania zwierząt w sztuce. Wizerunki gatunków zwierząt wymarłych. Technika wykonania różnych form sztuki naskalnej i ornamentów na przedmiotach użytkowych oraz figur kamiennych, glinianych czy z kości zwierząt1
T-W-2Zoomorficzne malowidła naskalne.1
T-W-3Petroglify, geoglify, megality1
T-W-4Sztuka arktyczna, technika rentgenowska w sztuce Aborygenów i Eskimosów1
T-W-5Zwierzęta w zachowanych zabytkach prehistorycznej sztuki afrykańskiej1
T-W-6Rzeźba prehistoryczna2
T-W-7Sztuka prehistoryczna w Polsce2
T-W-8Sprawdzian zaliczeniowy1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematu12
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z użyciem power pointa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisany na ostatnim ćwiczeniu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-A6.5_W01
Student definiuje pojęcie sztuki prehistorycznej i rozpoznaje jej najważniejsze zabytki zoomorficzne z różnych stron świata. Pofrafi objaśnić jakimi technikami zostały wykonane.
BL_1A_W22P1A_W01, P1A_W05C-1M-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-A6.5_U01
Student potrafi wykorzystać poznane formy sztuki do porównań fauny współczesnej i prehistorycznej
BL_1A_U15P1A_U07, P1A_U08, P1A_U10

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-A6.5_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę kontaktu ze sztuką i rozwijania własnej kreatywności. Zyskuje przekonanie o konieczności rozwijania własnej wrażliwości.
BL_1A_K05P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-A6.5_W01
Student definiuje pojęcie sztuki prehistorycznej i rozpoznaje jej najważniejsze zabytki zoomorficzne z różnych stron świata. Pofrafi objaśnić jakimi technikami zostały wykonane.
2,0
3,0Student zna pojęcie sztuki prehistorycznej i potrafi wymienić niektóre jej zabytki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-A6.5_U01
Student potrafi wykorzystać poznane formy sztuki do porównań fauny współczesnej i prehistorycznej
2,0
3,0Potrafi wskazać wśród zabytków sztuki prehistorycznej wizerunki zwirząt, które w faunie współczesnej już nie istnieją.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Brezillon M., Encyklopedia kultur pradziejowych., WAF, Warszawa, 1981
  2. Gąsowski J., Prahistoria sztuki., Wydawnictwo TRIO, Warszawa, 2008
  3. Kaczanowski P., Kozłowski J.K., Najdawniejsze dzieje ziem polskich (do VII w.), Oficyna Wydawnicza "Fogra", Kraków, 1998
  4. Rozwadowski A., Indoirańczycy - sztuka i mitologia. Petroglify Azji Środkowej., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, Kraków, 2003

Literatura dodatkowa

  1. praca zbiorowa, Sztuka świata, t.1, Wydawnictwo Arkady, 1989
  2. Florczak Z. Wydawnictwo Literackie, Kraków., Sztuka łamie milczenie., Wydawnictwo Literackie, Kraków., 1974

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja i periodyzacja prahistorii. Historia pierwszych odkryć sztuki prehistorycznej. Główne ośrodki sztuki prehistorycznej. Przyczyny przedstawiania zwierząt w sztuce. Wizerunki gatunków zwierząt wymarłych. Technika wykonania różnych form sztuki naskalnej i ornamentów na przedmiotach użytkowych oraz figur kamiennych, glinianych czy z kości zwierząt1
T-W-2Zoomorficzne malowidła naskalne.1
T-W-3Petroglify, geoglify, megality1
T-W-4Sztuka arktyczna, technika rentgenowska w sztuce Aborygenów i Eskimosów1
T-W-5Zwierzęta w zachowanych zabytkach prehistorycznej sztuki afrykańskiej1
T-W-6Rzeźba prehistoryczna2
T-W-7Sztuka prehistoryczna w Polsce2
T-W-8Sprawdzian zaliczeniowy1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematu12
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A6.5_W01Student definiuje pojęcie sztuki prehistorycznej i rozpoznaje jej najważniejsze zabytki zoomorficzne z różnych stron świata. Pofrafi objaśnić jakimi technikami zostały wykonane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W22ma wiedzę o aspekcie przyrodniczym w naukach humanistycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi przejawami sztuki prehistorycznej, które opisują faunę w pradziejach Polski i świata
Metody nauczaniaM-1Wykłady z użyciem power pointa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna pojęcie sztuki prehistorycznej i potrafi wymienić niektóre jej zabytki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A6.5_U01Student potrafi wykorzystać poznane formy sztuki do porównań fauny współczesnej i prehistorycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U15potrafi wskazać znaczenie zwierząt i roślin w kulturze, sztuce współczesnej i dawnej, literaturze oraz religii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wskazać wśród zabytków sztuki prehistorycznej wizerunki zwirząt, które w faunie współczesnej już nie istnieją.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A6.5_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę kontaktu ze sztuką i rozwijania własnej kreatywności. Zyskuje przekonanie o konieczności rozwijania własnej wrażliwości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej