Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Zoologia kręgowców:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zoologia kręgowców
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 10 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zoologii na poziomie szkoły średniej, zoologia bezkręgowców

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość podstaw podziału systematycznego kręgowców oraz umiejętność rozróżniania zwierząt z różnych gromad kręgowców
C-2Ogólna znajomość biologii i ekologii omawianych gromad kręgowców
C-3Znajomość anatomii i morfologii poszczególnych gromad kręgowców na podstawie wybranych gatunków
C-4Znajomość cech budowy zwierząt charakterystycznych dla życia w różnych środowiskach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Bezczaszkowce, osłonice – budowa morfologiczna2
T-L-2Ichtiofauna – budowa morfologiczna smoczkoustych, przystosowania morfologiczne i anatomiczne gatunków ryb żyjących w różnych niszach środowiska wodnego2
T-L-3Herpetofauna – anatomia i morfologia na przykładzie wybranych gatunków2
T-L-4Awifauna - anatomia i morfologia gatunków ptaków, przystosowanych do różnych środowisk2
T-L-5Teriofauna - obserwacja cech przystosowawczych ssaków do różnych warunków bytowania2
10
wykłady
T-W-1Strunowce, osłonice, bezczaszkowce, pierwotne kręgowce - systematyka, pochodzenie, występowanie, biologia1
T-W-2Bezszczękowce, szczękowce: chrzęstniki, kostniki - systematyka, budowa, biologia, ekologia1
T-W-3Płazy ze szczególnym uwzględnieniem gatunków polskich - systematyka, pochodzenie, budowa, biologia, ekologia2
T-W-4Gady kopalne i dzisiejsze - systematyka, pochodzenie, budowa, biologia, ekologia2
T-W-5Pochodzenie, systematyka, budowa, biologia, ekologia ptaków2
T-W-6Ssaki - pochodzenie, systematyka, budowa, biologia, ekologia2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do sprawdzianów10
A-L-3Studiowanie zalecanej literatury25
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczeń15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem technik wizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca poszczególne działy zoologii kręgowców
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca znajomość zagadnień z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności i umiejętności pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C6_W01
Student potrafi rozpoznawać organizmy zwierzęce, klasyfikować je taksonomicznie, scharakteryzować cechy anatomiczne i morfologicze, opisać ich sposób życia
BL_1A_W11P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-2, C-1T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1S-1
BL_1A_BL-S-C6_W02
Student potrafi rozpoznawać cechy anatomiczne i morfologiczne powstałe w wyniku przystosowania się organizmów zwierzęcych do różnych środowisk
BL_1A_W12P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-4, C-3T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C6_U01
Student potrafi uporządkować przynależność systematyczną poszczególnych taksonów organizmów zwierzęcych używając do tego celu wiedzy o ich cechach morfologicznych i anatomicznych
BL_1A_U03P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10C-3, C-1T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C6_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być zdeterminowany do intensywnej pracy indywidualnej i zespołowej
BL_1A_K03P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08C-4, C-3T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C6_W01
Student potrafi rozpoznawać organizmy zwierzęce, klasyfikować je taksonomicznie, scharakteryzować cechy anatomiczne i morfologicze, opisać ich sposób życia
2,0brak znajomości diagnozy typów, gromad, rzędów i rodzin, wybranych cech anatomicznych i morfologicznych oraz biologii omawianych zwierząt
3,0słaba znajomość diagnozy typów, gromad, rzędów i rodzin, wybranych cech anatomicznych i morfologicznych oraz biologii omawianych zwierząt
3,5mniej niż dobra znajomość diagnozy typów, gromad, rzędów i rodzin, wybranych cech anatomicznych i morfologicznych oraz biologii omawianych zwierząt
4,0dobra znajomość diagnozy typów, gromad, rzędów i rodzin, wybranych cech anatomicznych i morfologicznych oraz biologii omawianych zwierząt
4,5więcej niż dobra znajomość diagnozy typów, gromad, rzędów i rodzin, wybranych cech anatomicznych i morfologicznych oraz biologii omawianych zwierząt
5,0pełna znajomość diagnozy typów, gromad, rzędów i rodzin, wybranych cech anatomicznych i morfologicznych oraz biologii omawianych zwierząt
BL_1A_BL-S-C6_W02
Student potrafi rozpoznawać cechy anatomiczne i morfologiczne powstałe w wyniku przystosowania się organizmów zwierzęcych do różnych środowisk
2,0brak wiadomości na temat cech anatomicznych i morfologicznych wybranych gatunków organizmów zwierzęcych
3,0wiadomości na temat cech anatomicznych i morfologicznych wybranych gatunków organizmów zwierzęcych opanowane w stopniu podstawowym
3,5wiadomości na temat cech anatomicznych i morfologicznych wybranych gatunków organizmów zwierzęcych opanowane w stopniu wystarczającym
4,0wiadomości na temat cech anatomicznych i morfologicznych wybranych gatunków organizmów zwierzęcych opanowane w stopniu dobrym
4,5wiadomości na temat cech anatomicznych i morfologicznych wybranych gatunków organizmów zwierzęcych opanowane w stopniu więcej niż dobrym
5,0wiadomości na temat cech anatomicznych i morfologicznych wybranych gatunków organizmów zwierzęcych opanowane w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C6_U01
Student potrafi uporządkować przynależność systematyczną poszczególnych taksonów organizmów zwierzęcych używając do tego celu wiedzy o ich cechach morfologicznych i anatomicznych
2,0brak umiejętności nazywania gatunków zwierząt w języku polskim i łacińskim oraz przypisania ich do poszczególnych taksonów na podstawie cech anatomicznych i morfologicznych
3,0umiejętność nazywania gatunków zwierząt w języku polskim i przypisania ich do poszczególnych taksonów na podstawie cech anatomicznych i morfologicznych w zakresie dostatecznym
3,5umiejętność nazywania gatunków zwierząt w języku polskim i przypisania ich do poszczególnych taksonów na podstawie cech anatomicznych i morfologicznych w zakresie ponad dostatecznym
4,0umiejętność nazywania gatunków zwierząt w języku polskim i łacińskim oraz przypisania ich do poszczególnych taksonów na podstawie cech anatomicznych i morfologicznych w zakresie dostatecznym
4,5umiejętność nazywania gatunków zwierząt w języku polskim i łacińskim oraz przypisania ich do poszczególnych taksonów na podstawie cech anatomicznych i morfologicznych w zakresie dobrym
5,0umiejętność nazywania gatunków zwierząt w języku polskim i łacińskim oraz przypisania ich do poszczególnych taksonów na podstawie cech anatomicznych i morfologicznych w zakresie bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C6_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być zdeterminowany do intensywnej pracy indywidualnej i zespołowej
2,0brak notatek i rysunków z ćwiczeń
3,0notatki i rysunki z ćwiczeń świadczące o pracy indywidualnej i zespołowej ocenione na poziomie dostatecznym
3,5notatki i rysunki z ćwiczeń świadczące o pracy indywidualnej i zespołowej ocenione na poziomie więcej niż dostatecznym
4,0notatki i rysunki z ćwiczeń świadczące o pracy indywidualnej i zespołowej ocenione na poziomie dobrym
4,5notatki i rysunki z ćwiczeń świadczące o pracy indywidualnej i zespołowej ocenione na poziomie więcej niż dobrym
5,0notatki i rysunki z ćwiczeń świadczące o pracy indywidualnej i zespołowej ocenione na poziomie bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Zamachowski W., Zyśk A., Strunowce Chordata. Podręcznik zoologii dla studentów, Wyd. Naukowe WSP, Kraków, 1997
  2. Grodziński Z., Zoologia Przedstrunowce i strunowce, PWN, Warszawa, 1979
  3. Kowalski K., Ssaki. Zarys teriologii, PWN, Warszawa, 1971
  4. Jurd R.D., Biologia zwierząt, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2007
  5. Rajski A., Zoologia, PWN, Warszawa, 1997
  6. Hempel-Zawitkowska J., Zoologia dla uczelni rolniczych, PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Brylińskia M. (red), Ryby słodkowodne Polski, PWN, Warszawa, 1996
  2. Berger L., Płazy i gady Polski, PWN, Warszawa, 2000
  3. Kawecki Z., Zoologia stosowana, PWN, Warszawa, 1982
  4. Szarski H., Anatomia porównawcza kręgowców, PWN, Warszawa, 1982

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bezczaszkowce, osłonice – budowa morfologiczna2
T-L-2Ichtiofauna – budowa morfologiczna smoczkoustych, przystosowania morfologiczne i anatomiczne gatunków ryb żyjących w różnych niszach środowiska wodnego2
T-L-3Herpetofauna – anatomia i morfologia na przykładzie wybranych gatunków2
T-L-4Awifauna - anatomia i morfologia gatunków ptaków, przystosowanych do różnych środowisk2
T-L-5Teriofauna - obserwacja cech przystosowawczych ssaków do różnych warunków bytowania2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Strunowce, osłonice, bezczaszkowce, pierwotne kręgowce - systematyka, pochodzenie, występowanie, biologia1
T-W-2Bezszczękowce, szczękowce: chrzęstniki, kostniki - systematyka, budowa, biologia, ekologia1
T-W-3Płazy ze szczególnym uwzględnieniem gatunków polskich - systematyka, pochodzenie, budowa, biologia, ekologia2
T-W-4Gady kopalne i dzisiejsze - systematyka, pochodzenie, budowa, biologia, ekologia2
T-W-5Pochodzenie, systematyka, budowa, biologia, ekologia ptaków2
T-W-6Ssaki - pochodzenie, systematyka, budowa, biologia, ekologia2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do sprawdzianów10
A-L-3Studiowanie zalecanej literatury25
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczeń15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C6_W01Student potrafi rozpoznawać organizmy zwierzęce, klasyfikować je taksonomicznie, scharakteryzować cechy anatomiczne i morfologicze, opisać ich sposób życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-2Ogólna znajomość biologii i ekologii omawianych gromad kręgowców
C-1Znajomość podstaw podziału systematycznego kręgowców oraz umiejętność rozróżniania zwierząt z różnych gromad kręgowców
Treści programoweT-W-6Ssaki - pochodzenie, systematyka, budowa, biologia, ekologia
T-W-5Pochodzenie, systematyka, budowa, biologia, ekologia ptaków
T-W-1Strunowce, osłonice, bezczaszkowce, pierwotne kręgowce - systematyka, pochodzenie, występowanie, biologia
T-W-3Płazy ze szczególnym uwzględnieniem gatunków polskich - systematyka, pochodzenie, budowa, biologia, ekologia
T-W-2Bezszczękowce, szczękowce: chrzęstniki, kostniki - systematyka, budowa, biologia, ekologia
T-W-4Gady kopalne i dzisiejsze - systematyka, pochodzenie, budowa, biologia, ekologia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem technik wizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca poszczególne działy zoologii kręgowców
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak znajomości diagnozy typów, gromad, rzędów i rodzin, wybranych cech anatomicznych i morfologicznych oraz biologii omawianych zwierząt
3,0słaba znajomość diagnozy typów, gromad, rzędów i rodzin, wybranych cech anatomicznych i morfologicznych oraz biologii omawianych zwierząt
3,5mniej niż dobra znajomość diagnozy typów, gromad, rzędów i rodzin, wybranych cech anatomicznych i morfologicznych oraz biologii omawianych zwierząt
4,0dobra znajomość diagnozy typów, gromad, rzędów i rodzin, wybranych cech anatomicznych i morfologicznych oraz biologii omawianych zwierząt
4,5więcej niż dobra znajomość diagnozy typów, gromad, rzędów i rodzin, wybranych cech anatomicznych i morfologicznych oraz biologii omawianych zwierząt
5,0pełna znajomość diagnozy typów, gromad, rzędów i rodzin, wybranych cech anatomicznych i morfologicznych oraz biologii omawianych zwierząt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C6_W02Student potrafi rozpoznawać cechy anatomiczne i morfologiczne powstałe w wyniku przystosowania się organizmów zwierzęcych do różnych środowisk
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W12ma znajomość anatomicznych i fizjologicznych przystosowań organizmów żywych lub biocenoz do środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-4Znajomość cech budowy zwierząt charakterystycznych dla życia w różnych środowiskach
C-3Znajomość anatomii i morfologii poszczególnych gromad kręgowców na podstawie wybranych gatunków
Treści programoweT-L-1Bezczaszkowce, osłonice – budowa morfologiczna
T-L-5Teriofauna - obserwacja cech przystosowawczych ssaków do różnych warunków bytowania
T-L-2Ichtiofauna – budowa morfologiczna smoczkoustych, przystosowania morfologiczne i anatomiczne gatunków ryb żyjących w różnych niszach środowiska wodnego
T-L-3Herpetofauna – anatomia i morfologia na przykładzie wybranych gatunków
T-L-4Awifauna - anatomia i morfologia gatunków ptaków, przystosowanych do różnych środowisk
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca znajomość zagadnień z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak wiadomości na temat cech anatomicznych i morfologicznych wybranych gatunków organizmów zwierzęcych
3,0wiadomości na temat cech anatomicznych i morfologicznych wybranych gatunków organizmów zwierzęcych opanowane w stopniu podstawowym
3,5wiadomości na temat cech anatomicznych i morfologicznych wybranych gatunków organizmów zwierzęcych opanowane w stopniu wystarczającym
4,0wiadomości na temat cech anatomicznych i morfologicznych wybranych gatunków organizmów zwierzęcych opanowane w stopniu dobrym
4,5wiadomości na temat cech anatomicznych i morfologicznych wybranych gatunków organizmów zwierzęcych opanowane w stopniu więcej niż dobrym
5,0wiadomości na temat cech anatomicznych i morfologicznych wybranych gatunków organizmów zwierzęcych opanowane w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C6_U01Student potrafi uporządkować przynależność systematyczną poszczególnych taksonów organizmów zwierzęcych używając do tego celu wiedzy o ich cechach morfologicznych i anatomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Znajomość anatomii i morfologii poszczególnych gromad kręgowców na podstawie wybranych gatunków
C-1Znajomość podstaw podziału systematycznego kręgowców oraz umiejętność rozróżniania zwierząt z różnych gromad kręgowców
Treści programoweT-L-1Bezczaszkowce, osłonice – budowa morfologiczna
T-L-5Teriofauna - obserwacja cech przystosowawczych ssaków do różnych warunków bytowania
T-L-2Ichtiofauna – budowa morfologiczna smoczkoustych, przystosowania morfologiczne i anatomiczne gatunków ryb żyjących w różnych niszach środowiska wodnego
T-L-3Herpetofauna – anatomia i morfologia na przykładzie wybranych gatunków
T-L-4Awifauna - anatomia i morfologia gatunków ptaków, przystosowanych do różnych środowisk
T-W-6Ssaki - pochodzenie, systematyka, budowa, biologia, ekologia
T-W-5Pochodzenie, systematyka, budowa, biologia, ekologia ptaków
T-W-1Strunowce, osłonice, bezczaszkowce, pierwotne kręgowce - systematyka, pochodzenie, występowanie, biologia
T-W-3Płazy ze szczególnym uwzględnieniem gatunków polskich - systematyka, pochodzenie, budowa, biologia, ekologia
T-W-2Bezszczękowce, szczękowce: chrzęstniki, kostniki - systematyka, budowa, biologia, ekologia
T-W-4Gady kopalne i dzisiejsze - systematyka, pochodzenie, budowa, biologia, ekologia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem technik wizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca poszczególne działy zoologii kręgowców
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności nazywania gatunków zwierząt w języku polskim i łacińskim oraz przypisania ich do poszczególnych taksonów na podstawie cech anatomicznych i morfologicznych
3,0umiejętność nazywania gatunków zwierząt w języku polskim i przypisania ich do poszczególnych taksonów na podstawie cech anatomicznych i morfologicznych w zakresie dostatecznym
3,5umiejętność nazywania gatunków zwierząt w języku polskim i przypisania ich do poszczególnych taksonów na podstawie cech anatomicznych i morfologicznych w zakresie ponad dostatecznym
4,0umiejętność nazywania gatunków zwierząt w języku polskim i łacińskim oraz przypisania ich do poszczególnych taksonów na podstawie cech anatomicznych i morfologicznych w zakresie dostatecznym
4,5umiejętność nazywania gatunków zwierząt w języku polskim i łacińskim oraz przypisania ich do poszczególnych taksonów na podstawie cech anatomicznych i morfologicznych w zakresie dobrym
5,0umiejętność nazywania gatunków zwierząt w języku polskim i łacińskim oraz przypisania ich do poszczególnych taksonów na podstawie cech anatomicznych i morfologicznych w zakresie bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C6_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być zdeterminowany do intensywnej pracy indywidualnej i zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Znajomość cech budowy zwierząt charakterystycznych dla życia w różnych środowiskach
C-3Znajomość anatomii i morfologii poszczególnych gromad kręgowców na podstawie wybranych gatunków
Treści programoweT-L-1Bezczaszkowce, osłonice – budowa morfologiczna
T-L-5Teriofauna - obserwacja cech przystosowawczych ssaków do różnych warunków bytowania
T-L-2Ichtiofauna – budowa morfologiczna smoczkoustych, przystosowania morfologiczne i anatomiczne gatunków ryb żyjących w różnych niszach środowiska wodnego
T-L-3Herpetofauna – anatomia i morfologia na przykładzie wybranych gatunków
T-L-4Awifauna - anatomia i morfologia gatunków ptaków, przystosowanych do różnych środowisk
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności i umiejętności pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak notatek i rysunków z ćwiczeń
3,0notatki i rysunki z ćwiczeń świadczące o pracy indywidualnej i zespołowej ocenione na poziomie dostatecznym
3,5notatki i rysunki z ćwiczeń świadczące o pracy indywidualnej i zespołowej ocenione na poziomie więcej niż dostatecznym
4,0notatki i rysunki z ćwiczeń świadczące o pracy indywidualnej i zespołowej ocenione na poziomie dobrym
4,5notatki i rysunki z ćwiczeń świadczące o pracy indywidualnej i zespołowej ocenione na poziomie więcej niż dobrym
5,0notatki i rysunki z ćwiczeń świadczące o pracy indywidualnej i zespołowej ocenione na poziomie bardzo dobrym