Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Ekotoksykologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekotoksykologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z chemii, fizyki, ekologii, hydrologii, geologii, meteorologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1rozpoznawanie trucizn środowiskowych i ich źródeł, antagonizmów i synergii, skutków natychmiastowych i odległych w czasie
C-2wykazanie powiązań pomiędzy środowiskiem abiotycznym i biotycznym w zakresie oddziaływań trucizn
C-3rozpoznawanie rozprzestrzeniania trucizn poprzez monitoring fizykochemiczny i biologiczny.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczanie LD50 dla organizmów wodnych przy wzroście zasolenia wody1
T-A-2Cebula jako wskaźnik zanieczyszczenia środowiska środkami chemicznymi używanymi w gospodarstwie domowym2
T-A-3Ocena stanu i zagrożenia środowiska na podstawie mapy z zaznaczonymi źródłami emisji zanieczyszczeń2
5
wykłady
T-W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu toksykologii1
T-W-2Zanieczyszczenia atmosfery, efekt cieplarniany i zanik warstwy ozonowej1
T-W-3Źródła emisji zanieczyszczeń i ich rozprzestrzenianie się1
T-W-4Zanieczyszczenia wód i gleb1
T-W-5Wpływ promieniowania jonizującego i elektromagnetycznego na środowisko Bioindykacja i biomonitoring1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2obserwacja efektów eksperymentu przeprowadzanego na cebuli10
A-A-3przygotowanie do sprawdzianu10
A-A-4studiowanie literatury5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2studiowanie literatury12
A-W-3przygotowanie do zaliczeń13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z użyciem sprzętu audiowizualnego
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania dotyczącego poszczególnych eksperymentów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O9.2_W01
Student powinien kojarzyć zjawiska zachodzące w środowiskach abiotycznych ze zmianami w organizmach żywych
BL_1A_W13P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-2
BL_1A_BL-S-O9.2_W02
Student powinien rozpoznawać zanieczyszczenia elementów abiotycznych środowiska (powietrze, woda, gleba) wpływających na organizmy żywe
BL_1A_W14P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08C-3, C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O9.2_U01
Efektem kształcenia studenta są umiejętności wykonywania prostych zadań badawczych dotyczących reakcji organizmów na ksenobiotyki oraz oceny ich oddziaływania na środowiska
BL_1A_U08, BL_1A_U02P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O9.2_K01
Student posiądzie zdolność zrozumienia wykorzystania niektórych organizmów do celów bioindykacyjnych i poprzez świadomość zagrożenia środowiska ksenobiotykami wykształci wrażliwość na potrzeby różnych organizmów
BL_1A_K06, BL_1A_K01P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O9.2_W01
Student powinien kojarzyć zjawiska zachodzące w środowiskach abiotycznych ze zmianami w organizmach żywych
2,0brak sprawozdania
3,0sprawozdanie zawierające opis przeprowadzonego badania, jego wyniki i wnioski opracowane w sposób minimalny
3,5sprawozdanie zawierające szczegółowy opis przeprowadzonego badania, jego wyniki i wnioski opracowane w sposób wystarczający
4,0sprawozdanie zawierające szczegółowy opis przeprowadzonego badania, jego wyniki umieszczone w tabelach i wnioski opracowane w sposób dobry
4,5sprawozdanie zawierające szczegółowy opis przeprowadzonego badania, jego wyniki umieszczone w tabelach, rysunkach, wykresach i wnioski opracowane w sposób więcej niż dobry
5,0sprawozdanie zawierające szczegółowy opis przeprowadzonego badania, jego wyniki umieszczone w tabelach, rysunkach, wykresach i wnioski opracowane w sposób bardzo dobry
BL_1A_BL-S-O9.2_W02
Student powinien rozpoznawać zanieczyszczenia elementów abiotycznych środowiska (powietrze, woda, gleba) wpływających na organizmy żywe
2,0brak znajomości zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby, brak znajomości oddziaływania polutantów na organizmy
3,0znajomość zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby, znajomość oddziaływania polutantów na organizmy opanowana w stopniu minimalnym
3,5znajomość zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby, znajomość oddziaływania polutantów na organizmy opanowana w stopniu zadowalającym
4,0znajomość zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby, znajomość oddziaływania polutantów na organizmy opanowana w stopniu dobrym
4,5znajomość zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby, znajomośćci oddziaływania polutantów na organizmy opanowana w stopniu więcej niż dobrym
5,0znajomość zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby, znajomość oddziaływania polutantów na organizmy opanowana w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O9.2_U01
Efektem kształcenia studenta są umiejętności wykonywania prostych zadań badawczych dotyczących reakcji organizmów na ksenobiotyki oraz oceny ich oddziaływania na środowiska
2,0brak sprawozdania, sprawozdanie wykazujące poważne błędy merytoryczne i brak umiejętności wykonywania prostych zadań badawczych
3,0sprawozdanie wykazujące niewielkie błędy merytoryczne i umiejętność wykonywania prostych zadań badawczych w małym stopniu
3,5sprawozdanie wykazujące niewielkie błędy merytoryczne i umiejętność wykonywania prostych zadań badawczych w stopniu dostatecznym
4,0sprawozdanie wykazujące brak błędów merytorycznych i umiejętność wykonywania prostych zadań badawczych w stopniu dobrym
4,5sprawozdanie wykazujące brak błędów merytorycznych i umiejętność wykonywania prostych zadań badawczych w stopniu więcej niż dobrym
5,0sprawozdanie wykazujące brak błędów merytorycznych i umiejętność wykonywania prostych zadań badawczych w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O9.2_K01
Student posiądzie zdolność zrozumienia wykorzystania niektórych organizmów do celów bioindykacyjnych i poprzez świadomość zagrożenia środowiska ksenobiotykami wykształci wrażliwość na potrzeby różnych organizmów
2,0brak sprawozdania, sprawozdanie wykonane bez zrozumienia problemów interakcji pomiędzy zanieczyszczeniem środowiska i organizmami
3,0sprawozdanie wykonane ze słabym zrozumieniem problemów interakcji pomiędzy zanieczyszczeniem środowiska i organizmami
3,5sprawozdanie wykonane z wystarczającym zrozumieniem problemów interakcji pomiędzy zanieczyszczeniem środowiska i organizmami
4,0sprawozdanie wykonane z dobrym zrozumieniem problemów interakcji pomiędzy zanieczyszczeniem środowiska i organizmami
4,5sprawozdanie wykonane z więcej niż dobrym zrozumieniem problemów interakcji pomiędzy zanieczyszczeniem środowiska i organizmami
5,0sprawozdanie wykonane z bardzo dobrym zrozumieniem problemów interakcji pomiędzy zanieczyszczeniem środowiska i organizmami

Literatura podstawowa

  1. Manahan S.E., Toksykologia środowiska. Aspekty chemiczne i biochemiczne, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2006
  2. Namiesnik J. i Jaśkowski J., Zarys ekotoksykologii, ECO-Pharma, Gdańsk, 1995
  3. Walker C.H., Hopkin S.P., Sibly R.M., Peakall D.B., Podstawy ekotoksykologii, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Hoffman D.J., Rattner B.A., Burton G.A., Handbook of Ecotoxicology, Cairns J.Lewis Publishers, Boca Raton, 2003
  2. Kabata-Pendias A. i Pendias H., Biogeochemia pierwiastków śladowych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczanie LD50 dla organizmów wodnych przy wzroście zasolenia wody1
T-A-2Cebula jako wskaźnik zanieczyszczenia środowiska środkami chemicznymi używanymi w gospodarstwie domowym2
T-A-3Ocena stanu i zagrożenia środowiska na podstawie mapy z zaznaczonymi źródłami emisji zanieczyszczeń2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu toksykologii1
T-W-2Zanieczyszczenia atmosfery, efekt cieplarniany i zanik warstwy ozonowej1
T-W-3Źródła emisji zanieczyszczeń i ich rozprzestrzenianie się1
T-W-4Zanieczyszczenia wód i gleb1
T-W-5Wpływ promieniowania jonizującego i elektromagnetycznego na środowisko Bioindykacja i biomonitoring1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2obserwacja efektów eksperymentu przeprowadzanego na cebuli10
A-A-3przygotowanie do sprawdzianu10
A-A-4studiowanie literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2studiowanie literatury12
A-W-3przygotowanie do zaliczeń13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O9.2_W01Student powinien kojarzyć zjawiska zachodzące w środowiskach abiotycznych ze zmianami w organizmach żywych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W13zna podstawowe procesy, rozłożone w czasie i w różnych środowiskach, prowadzące do przekształcania się cech i właściwości organizmów żywych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-2wykazanie powiązań pomiędzy środowiskiem abiotycznym i biotycznym w zakresie oddziaływań trucizn
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie LD50 dla organizmów wodnych przy wzroście zasolenia wody
T-A-2Cebula jako wskaźnik zanieczyszczenia środowiska środkami chemicznymi używanymi w gospodarstwie domowym
T-A-3Ocena stanu i zagrożenia środowiska na podstawie mapy z zaznaczonymi źródłami emisji zanieczyszczeń
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania dotyczącego poszczególnych eksperymentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak sprawozdania
3,0sprawozdanie zawierające opis przeprowadzonego badania, jego wyniki i wnioski opracowane w sposób minimalny
3,5sprawozdanie zawierające szczegółowy opis przeprowadzonego badania, jego wyniki i wnioski opracowane w sposób wystarczający
4,0sprawozdanie zawierające szczegółowy opis przeprowadzonego badania, jego wyniki umieszczone w tabelach i wnioski opracowane w sposób dobry
4,5sprawozdanie zawierające szczegółowy opis przeprowadzonego badania, jego wyniki umieszczone w tabelach, rysunkach, wykresach i wnioski opracowane w sposób więcej niż dobry
5,0sprawozdanie zawierające szczegółowy opis przeprowadzonego badania, jego wyniki umieszczone w tabelach, rysunkach, wykresach i wnioski opracowane w sposób bardzo dobry
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O9.2_W02Student powinien rozpoznawać zanieczyszczenia elementów abiotycznych środowiska (powietrze, woda, gleba) wpływających na organizmy żywe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-3rozpoznawanie rozprzestrzeniania trucizn poprzez monitoring fizykochemiczny i biologiczny.
C-1rozpoznawanie trucizn środowiskowych i ich źródeł, antagonizmów i synergii, skutków natychmiastowych i odległych w czasie
C-2wykazanie powiązań pomiędzy środowiskiem abiotycznym i biotycznym w zakresie oddziaływań trucizn
Treści programoweT-W-4Zanieczyszczenia wód i gleb
T-W-2Zanieczyszczenia atmosfery, efekt cieplarniany i zanik warstwy ozonowej
T-W-3Źródła emisji zanieczyszczeń i ich rozprzestrzenianie się
T-W-5Wpływ promieniowania jonizującego i elektromagnetycznego na środowisko Bioindykacja i biomonitoring
T-W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu toksykologii
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem sprzętu audiowizualnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak znajomości zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby, brak znajomości oddziaływania polutantów na organizmy
3,0znajomość zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby, znajomość oddziaływania polutantów na organizmy opanowana w stopniu minimalnym
3,5znajomość zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby, znajomość oddziaływania polutantów na organizmy opanowana w stopniu zadowalającym
4,0znajomość zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby, znajomość oddziaływania polutantów na organizmy opanowana w stopniu dobrym
4,5znajomość zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby, znajomośćci oddziaływania polutantów na organizmy opanowana w stopniu więcej niż dobrym
5,0znajomość zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby, znajomość oddziaływania polutantów na organizmy opanowana w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O9.2_U01Efektem kształcenia studenta są umiejętności wykonywania prostych zadań badawczych dotyczących reakcji organizmów na ksenobiotyki oraz oceny ich oddziaływania na środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U08ma umiejętność rozumienia podstawowych procesów i praw ekologicznych; wykonuje samodzielnie lub w zespole proste zadania badawcze; potrafi nakreślić problemy dotyczące ochrony środowiska i przyrody; zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmami a środowiskiem atmosferycznym; interpretuje pojęcie bioróżnorodności; potrafi na podstawie analizy dostępnych materiałów ocenić wartość przyrodniczą określonych terenów; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi; specyfikę i metodykę badań z zakresu etologii, badań zachowań zwierząt pojedynczych i w grupie, w warunkach naturalnych, zwierząt udomowionych;
BL_1A_U02umie określić zjawiska i procesy fizyczne, chemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; dokonuje pomiarów i określa podstawowe wielkości fizyczne i chemiczne; przeprowadza proste doświadczenia z fizyki i chemii; potrafi określić ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1rozpoznawanie trucizn środowiskowych i ich źródeł, antagonizmów i synergii, skutków natychmiastowych i odległych w czasie
C-2wykazanie powiązań pomiędzy środowiskiem abiotycznym i biotycznym w zakresie oddziaływań trucizn
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie LD50 dla organizmów wodnych przy wzroście zasolenia wody
T-A-2Cebula jako wskaźnik zanieczyszczenia środowiska środkami chemicznymi używanymi w gospodarstwie domowym
T-A-3Ocena stanu i zagrożenia środowiska na podstawie mapy z zaznaczonymi źródłami emisji zanieczyszczeń
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania dotyczącego poszczególnych eksperymentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak sprawozdania, sprawozdanie wykazujące poważne błędy merytoryczne i brak umiejętności wykonywania prostych zadań badawczych
3,0sprawozdanie wykazujące niewielkie błędy merytoryczne i umiejętność wykonywania prostych zadań badawczych w małym stopniu
3,5sprawozdanie wykazujące niewielkie błędy merytoryczne i umiejętność wykonywania prostych zadań badawczych w stopniu dostatecznym
4,0sprawozdanie wykazujące brak błędów merytorycznych i umiejętność wykonywania prostych zadań badawczych w stopniu dobrym
4,5sprawozdanie wykazujące brak błędów merytorycznych i umiejętność wykonywania prostych zadań badawczych w stopniu więcej niż dobrym
5,0sprawozdanie wykazujące brak błędów merytorycznych i umiejętność wykonywania prostych zadań badawczych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O9.2_K01Student posiądzie zdolność zrozumienia wykorzystania niektórych organizmów do celów bioindykacyjnych i poprzez świadomość zagrożenia środowiska ksenobiotykami wykształci wrażliwość na potrzeby różnych organizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
BL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-3rozpoznawanie rozprzestrzeniania trucizn poprzez monitoring fizykochemiczny i biologiczny.
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie LD50 dla organizmów wodnych przy wzroście zasolenia wody
T-A-2Cebula jako wskaźnik zanieczyszczenia środowiska środkami chemicznymi używanymi w gospodarstwie domowym
T-A-3Ocena stanu i zagrożenia środowiska na podstawie mapy z zaznaczonymi źródłami emisji zanieczyszczeń
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania dotyczącego poszczególnych eksperymentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak sprawozdania, sprawozdanie wykonane bez zrozumienia problemów interakcji pomiędzy zanieczyszczeniem środowiska i organizmami
3,0sprawozdanie wykonane ze słabym zrozumieniem problemów interakcji pomiędzy zanieczyszczeniem środowiska i organizmami
3,5sprawozdanie wykonane z wystarczającym zrozumieniem problemów interakcji pomiędzy zanieczyszczeniem środowiska i organizmami
4,0sprawozdanie wykonane z dobrym zrozumieniem problemów interakcji pomiędzy zanieczyszczeniem środowiska i organizmami
4,5sprawozdanie wykonane z więcej niż dobrym zrozumieniem problemów interakcji pomiędzy zanieczyszczeniem środowiska i organizmami
5,0sprawozdanie wykonane z bardzo dobrym zrozumieniem problemów interakcji pomiędzy zanieczyszczeniem środowiska i organizmami