Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Chemia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia ogólna
Specjalność Biologia
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 5 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL1 5 1,00,29zaliczenie
wykładyW1 10 3,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zanajomość podstaw z przedmiotu chemia na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych związków nieorganicznych i organicznych. Uzyskania umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowj. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
C-3Opanowanie przez studentów podstaw obliczeń stechiometrycznych. Opanowanie przez studentów umiejętności wykonywania podstawowych analiz chemicznych i zasad pracy w laboratorium chemicznym oraz umiejętności interpretacji i oceny dokładności uzyskanych wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wzory związków chemicznych1
T-A-2Reakcja chemiczne1
T-A-3Obliczenia stechiometryczne3
5
laboratoria
T-L-1Analiza jakościowa2
T-L-2Analiza ilościowa3
5
wykłady
T-W-1Budowa atomu - Cząstki elementarne występujace w atomach. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych - Charakterystyka okresów, grup i bloków układu okresowego. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Własciwości pierwiastków na podstawie układu okresowego. Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne2
T-W-2Zasady nazewnictwa zwiazków nieorganicznych - Nazwy tlenków, wodorotlenków, kwasów i soli. Wzory sumaryczne i strukturalne. Wiązania chemiczne - Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne i metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - Siły van der Waalsa. Wiązania wodorowe.2
T-W-3Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji, przekształcenia tutomerycznego. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Rzą reakcji. Czynniki wpływająe na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).2
T-W-4Roztwory - Mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach: rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.1
T-W-5Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów c d. - Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności.1
T-W-6Wstęp do elektrochemii - Reakcje utleniania i redukcji. Utleniacz i reduktor. Reakcje dysproporcjonowania. Przewodniki I i II rodzaju. Ogniwa galwaniczne - Ogniwo Daniela. Potencjał elektrody. Szereg napięciowy metali. Elektroliza - I i II prawo elektrolizy Faraday´a. Przemysłowe zastosowanie elektrolizy. Korozja - Czynniki powodujace korozję. Korozja chemiczna. Korozja elektrochemiczna. Ochrona przed korozją.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach5
A-A-2Zaliczenie ćwiczeń2
A-A-3Wykonywanie podstawowych obliczeń stechiometrycznych17
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia6
30
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach5
A-L-2Zaliczenie omawianych zagadnień8
A-L-3Konsultacje4
A-L-4Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń13
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie materiału wykładowego40
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia materiału37
A-W-4PIsemne zaliczenie wykładów3
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych
M-3Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych poprzez wejściówki
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-B1_W01
Student posiada umiejętność opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań.
BL_1A_W01P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03C-3, C-1T-A-1, T-A-3, T-W-2M-2, M-1S-3
BL_1A_BL-S-B1_W02
Student powinien umieć zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie
BL_1A_W02P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03C-2T-A-2, T-L-2, T-W-4M-2, M-3S-1, S-2
BL_1A_BL-S-B1_W03
Student posiada odpowiednie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych
BL_1A_W05P1A_W04, P1A_W05C-1T-A-1, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-4M-2, M-1S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-B1_U01
Student opanował podstawy obliczeń stechiometrycznych i potrafi je zastosować do interpretacji omawianych zjawisk chemicznych
BL_1A_U01, BL_1A_U02P1A_U04, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-1T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-2S-3
BL_1A_BL-S-B1_U02
Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosowac podczas wykonywania analiz chemicznych.
BL_1A_U02P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-3, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-W-4M-3S-2
BL_1A_BL-S-B1_U03
Student opanował umiejętność obsługi aparatury pomiarowej stosowanej w laboratorium chemicznym
BL_1A_U02P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-3, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-W-4M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-B1_K01
Student nabył umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz
BL_1A_K01P1A_K01, P1A_K04C-2T-A-3, T-L-1, T-L-2M-3S-4, S-3, S-2
BL_1A_BL-S-B1_K02
Student utrwalił umiejętności postępowania zgodnie z zasadami etyki
BL_1A_K04, BL_1A_K03P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08C-2T-L-1, T-L-2M-3S-1, S-2
BL_1A_BL-S-B1_K03
Student utrwalił umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz.
BL_1A_K05P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07C-2T-L-1, T-L-2M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-B1_W01
Student posiada umiejętność opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań.
2,0Niedostateczna umiejętność w zakresie opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań.
3,0Dostateczna umiejętność w zakresie opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań z pewnymi niedociągnięciami
3,5Dostateczna umiejętność w zakresie opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań.
4,0Dobra umiejętność w zakresie opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań.
4,5Bardzo dobra umiejętność w zakresie opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań z bardzo niewielkimi niedociągnięciami
5,0Bardzo dobra umiejętność w zakresie opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań.
BL_1A_BL-S-B1_W02
Student powinien umieć zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie
2,0Niedostateczna umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych w przyrodzie.
3,0Dostateczna umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych w przyrodzie z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Dostateczna umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych w przyrodzie.
4,0Dobra umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych w przyrodzie.
4,5Bardzo dobra umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych w przyrodzie z bardzo niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Bardzo dobra umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych w przyrodzie.
BL_1A_BL-S-B1_W03
Student posiada odpowiednie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych
2,0Niedostateczne opanowanie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznychznajomość.
3,0Dostateczne opanowanie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Dostateczne opanowanie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych.
4,0Dobre opanowanie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych.
4,5Bardzo dobre opanowanie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych z bardzo niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-B1_U01
Student opanował podstawy obliczeń stechiometrycznych i potrafi je zastosować do interpretacji omawianych zjawisk chemicznych
2,0Brak umiejętności wykonywania obliczeń stechiometrycznych.
3,0Umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Poprawna umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych.
4,0Dobra umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych.
4,5Bardzo dobra umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych z niewielkimii niedociągnięciami.
5,0Bardzo dobra umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych.
BL_1A_BL-S-B1_U02
Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosowac podczas wykonywania analiz chemicznych.
2,0Student nie opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych.
3,0Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych.
4,0Student dobrze opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych.
4,5Student bardzo dobrze opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych z niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Student bardzo dobrze opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych.
BL_1A_BL-S-B1_U03
Student opanował umiejętność obsługi aparatury pomiarowej stosowanej w laboratorium chemicznym
2,0Brak umiejętności obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym.
3,0Umiejętnośći obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym z niewielkimi niedociągnięciami.
3,5Umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym.
4,0Dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym.
4,5Bardzo dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym z niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Bardzo dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-B1_K01
Student nabył umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz
2,0Student nie nabył umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz.
3,0Student nabył umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Student nabył umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz.
4,0Student nabył na dobrym poziomie umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz.
4,5Student nabył na dobrym poziomie umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz z bardzo niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Student nabył na bardzo dobrym poziomie umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz.
BL_1A_BL-S-B1_K02
Student utrwalił umiejętności postępowania zgodnie z zasadami etyki
2,0Zupełny brak zdyscyplinowania w czasie pracy w laboratorium. Nie słuchanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Brak współpracy w zespole.
3,0Dostateczne zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dostateczna współpraca w zespole.
3,5Dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dobra współpraca w zespole z niewielkimi niedociągnięciami.
4,0Dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dobra współpraca w zespole.
4,5Bardzo dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Bardzo dobra współpraca w zespole z niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Bardzo dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Bardzo dobra współpraca w zespole..
BL_1A_BL-S-B1_K03
Student utrwalił umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz.
2,0Student nabył umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz w stopniu niedostatecznym.
3,0Student nabył umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz w stopniu dostatecznym ale z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Student nabył umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz w stopniu dostatecznym.
4,0Student nabył umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz na dobrym poziomie.
4,5Student nabył umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz na bardzo dobrym poziomie ale z pewnymi niedociągnięciami.
5,0Student nabył umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz na bardzo dobrym poziomie.

Literatura podstawowa

  1. Jones L., Atkins P.W., Chemia ogólna. T. 1 i 2, PWN, Warszawa, 9011, 1
  2. Fisher J., Arnold J.R.P., Chemia dla biologów. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2008, 1
  3. Cox P.A., Chemia nieorganiczna. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2006, 1
  4. Morrison R.T., Boyd R.N., Chemia organiczna. T. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2009, 4
  5. Patrick G., Chemia organiczna. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2008, 1

Literatura dodatkowa

  1. Czub P., Bończa-Tomaszewski Z., Penczek P., Pielichowski J, Chemia i technologia żywic epoksydowych, PWN, Warszawa, 2011, 1
  2. Doonan S., Białka i peptydy, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wzory związków chemicznych1
T-A-2Reakcja chemiczne1
T-A-3Obliczenia stechiometryczne3
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza jakościowa2
T-L-2Analiza ilościowa3
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atomu - Cząstki elementarne występujace w atomach. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych - Charakterystyka okresów, grup i bloków układu okresowego. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Własciwości pierwiastków na podstawie układu okresowego. Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne2
T-W-2Zasady nazewnictwa zwiazków nieorganicznych - Nazwy tlenków, wodorotlenków, kwasów i soli. Wzory sumaryczne i strukturalne. Wiązania chemiczne - Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne i metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - Siły van der Waalsa. Wiązania wodorowe.2
T-W-3Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji, przekształcenia tutomerycznego. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Rzą reakcji. Czynniki wpływająe na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).2
T-W-4Roztwory - Mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach: rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.1
T-W-5Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów c d. - Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności.1
T-W-6Wstęp do elektrochemii - Reakcje utleniania i redukcji. Utleniacz i reduktor. Reakcje dysproporcjonowania. Przewodniki I i II rodzaju. Ogniwa galwaniczne - Ogniwo Daniela. Potencjał elektrody. Szereg napięciowy metali. Elektroliza - I i II prawo elektrolizy Faraday´a. Przemysłowe zastosowanie elektrolizy. Korozja - Czynniki powodujace korozję. Korozja chemiczna. Korozja elektrochemiczna. Ochrona przed korozją.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach5
A-A-2Zaliczenie ćwiczeń2
A-A-3Wykonywanie podstawowych obliczeń stechiometrycznych17
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach5
A-L-2Zaliczenie omawianych zagadnień8
A-L-3Konsultacje4
A-L-4Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie materiału wykładowego40
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia materiału37
A-W-4PIsemne zaliczenie wykładów3
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B1_W01Student posiada umiejętność opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W01ma wiedzę z fundamentów nauk przyrodniczych (chemii, fizyki) i matematyki niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-3Opanowanie przez studentów podstaw obliczeń stechiometrycznych. Opanowanie przez studentów umiejętności wykonywania podstawowych analiz chemicznych i zasad pracy w laboratorium chemicznym oraz umiejętności interpretacji i oceny dokładności uzyskanych wyników.
C-1Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych związków nieorganicznych i organicznych. Uzyskania umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
Treści programoweT-A-1Wzory związków chemicznych
T-A-3Obliczenia stechiometryczne
T-W-2Zasady nazewnictwa zwiazków nieorganicznych - Nazwy tlenków, wodorotlenków, kwasów i soli. Wzory sumaryczne i strukturalne. Wiązania chemiczne - Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne i metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - Siły van der Waalsa. Wiązania wodorowe.
Metody nauczaniaM-2Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna umiejętność w zakresie opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań.
3,0Dostateczna umiejętność w zakresie opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań z pewnymi niedociągnięciami
3,5Dostateczna umiejętność w zakresie opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań.
4,0Dobra umiejętność w zakresie opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań.
4,5Bardzo dobra umiejętność w zakresie opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań z bardzo niewielkimi niedociągnięciami
5,0Bardzo dobra umiejętność w zakresie opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B1_W02Student powinien umieć zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W02opisuje matematyczne zjawiska i procesy fizyczne i chemiczne w przyrodzie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowj. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
Treści programoweT-A-2Reakcja chemiczne
T-L-2Analiza ilościowa
T-W-4Roztwory - Mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach: rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.
Metody nauczaniaM-2Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych
M-3Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych poprzez wejściówki
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych w przyrodzie.
3,0Dostateczna umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych w przyrodzie z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Dostateczna umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych w przyrodzie.
4,0Dobra umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych w przyrodzie.
4,5Bardzo dobra umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych w przyrodzie z bardzo niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Bardzo dobra umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych w przyrodzie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B1_W03Student posiada odpowiednie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych związków nieorganicznych i organicznych. Uzyskania umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
Treści programoweT-A-1Wzory związków chemicznych
T-W-5Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów c d. - Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności.
T-W-3Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji, przekształcenia tutomerycznego. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Rzą reakcji. Czynniki wpływająe na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).
T-W-6Wstęp do elektrochemii - Reakcje utleniania i redukcji. Utleniacz i reduktor. Reakcje dysproporcjonowania. Przewodniki I i II rodzaju. Ogniwa galwaniczne - Ogniwo Daniela. Potencjał elektrody. Szereg napięciowy metali. Elektroliza - I i II prawo elektrolizy Faraday´a. Przemysłowe zastosowanie elektrolizy. Korozja - Czynniki powodujace korozję. Korozja chemiczna. Korozja elektrochemiczna. Ochrona przed korozją.
T-W-4Roztwory - Mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach: rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.
Metody nauczaniaM-2Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczne opanowanie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznychznajomość.
3,0Dostateczne opanowanie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Dostateczne opanowanie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych.
4,0Dobre opanowanie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych.
4,5Bardzo dobre opanowanie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych z bardzo niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B1_U01Student opanował podstawy obliczeń stechiometrycznych i potrafi je zastosować do interpretacji omawianych zjawisk chemicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U01wykorzystuje wiedzę z zakresu matematyki i statystyki i stosuje do opisu zjawisk zachodzących w przyrodzie;
BL_1A_U02umie określić zjawiska i procesy fizyczne, chemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; dokonuje pomiarów i określa podstawowe wielkości fizyczne i chemiczne; przeprowadza proste doświadczenia z fizyki i chemii; potrafi określić ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych związków nieorganicznych i organicznych. Uzyskania umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
Treści programoweT-A-2Reakcja chemiczne
T-A-3Obliczenia stechiometryczne
T-W-1Budowa atomu - Cząstki elementarne występujace w atomach. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych - Charakterystyka okresów, grup i bloków układu okresowego. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Własciwości pierwiastków na podstawie układu okresowego. Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne
T-W-4Roztwory - Mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach: rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.
T-W-2Zasady nazewnictwa zwiazków nieorganicznych - Nazwy tlenków, wodorotlenków, kwasów i soli. Wzory sumaryczne i strukturalne. Wiązania chemiczne - Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne i metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - Siły van der Waalsa. Wiązania wodorowe.
Metody nauczaniaM-2Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności wykonywania obliczeń stechiometrycznych.
3,0Umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Poprawna umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych.
4,0Dobra umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych.
4,5Bardzo dobra umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych z niewielkimii niedociągnięciami.
5,0Bardzo dobra umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B1_U02Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosowac podczas wykonywania analiz chemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U02umie określić zjawiska i procesy fizyczne, chemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; dokonuje pomiarów i określa podstawowe wielkości fizyczne i chemiczne; przeprowadza proste doświadczenia z fizyki i chemii; potrafi określić ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-3Opanowanie przez studentów podstaw obliczeń stechiometrycznych. Opanowanie przez studentów umiejętności wykonywania podstawowych analiz chemicznych i zasad pracy w laboratorium chemicznym oraz umiejętności interpretacji i oceny dokładności uzyskanych wyników.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowj. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
Treści programoweT-A-1Wzory związków chemicznych
T-A-2Reakcja chemiczne
T-A-3Obliczenia stechiometryczne
T-L-1Analiza jakościowa
T-L-2Analiza ilościowa
T-W-4Roztwory - Mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach: rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.
Metody nauczaniaM-3Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych.
3,0Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych.
4,0Student dobrze opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych.
4,5Student bardzo dobrze opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych z niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Student bardzo dobrze opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B1_U03Student opanował umiejętność obsługi aparatury pomiarowej stosowanej w laboratorium chemicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U02umie określić zjawiska i procesy fizyczne, chemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; dokonuje pomiarów i określa podstawowe wielkości fizyczne i chemiczne; przeprowadza proste doświadczenia z fizyki i chemii; potrafi określić ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-3Opanowanie przez studentów podstaw obliczeń stechiometrycznych. Opanowanie przez studentów umiejętności wykonywania podstawowych analiz chemicznych i zasad pracy w laboratorium chemicznym oraz umiejętności interpretacji i oceny dokładności uzyskanych wyników.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowj. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
Treści programoweT-A-1Wzory związków chemicznych
T-A-2Reakcja chemiczne
T-A-3Obliczenia stechiometryczne
T-L-1Analiza jakościowa
T-L-2Analiza ilościowa
T-W-4Roztwory - Mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach: rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.
Metody nauczaniaM-3Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych poprzez wejściówki
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym.
3,0Umiejętnośći obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym z niewielkimi niedociągnięciami.
3,5Umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym.
4,0Dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym.
4,5Bardzo dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym z niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Bardzo dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B1_K01Student nabył umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowj. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
Treści programoweT-A-3Obliczenia stechiometryczne
T-L-1Analiza jakościowa
T-L-2Analiza ilościowa
Metody nauczaniaM-3Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz.
3,0Student nabył umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Student nabył umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz.
4,0Student nabył na dobrym poziomie umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz.
4,5Student nabył na dobrym poziomie umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz z bardzo niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Student nabył na bardzo dobrym poziomie umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B1_K02Student utrwalił umiejętności postępowania zgodnie z zasadami etyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
BL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowj. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
Treści programoweT-L-1Analiza jakościowa
T-L-2Analiza ilościowa
Metody nauczaniaM-3Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych poprzez wejściówki
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zupełny brak zdyscyplinowania w czasie pracy w laboratorium. Nie słuchanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Brak współpracy w zespole.
3,0Dostateczne zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dostateczna współpraca w zespole.
3,5Dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dobra współpraca w zespole z niewielkimi niedociągnięciami.
4,0Dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dobra współpraca w zespole.
4,5Bardzo dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Bardzo dobra współpraca w zespole z niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Bardzo dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Bardzo dobra współpraca w zespole..
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B1_K03Student utrwalił umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowj. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
Treści programoweT-L-1Analiza jakościowa
T-L-2Analiza ilościowa
Metody nauczaniaM-3Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nabył umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz w stopniu niedostatecznym.
3,0Student nabył umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz w stopniu dostatecznym ale z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Student nabył umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz w stopniu dostatecznym.
4,0Student nabył umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz na dobrym poziomie.
4,5Student nabył umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz na bardzo dobrym poziomie ale z pewnymi niedociągnięciami.
5,0Student nabył umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz na bardzo dobrym poziomie.