Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Informatyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka
Specjalność Biologia
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Zaborski <Daniel.Zaborski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Błaszczyk <Piotr.Blaszczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw informatyki ze szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danych i zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejętności praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Laboratorium komputerowe: podstawy obsługi komputera i systemu operacyjnego1
T-L-2Edytor tekstu: edycja i formatowanie tekstu, zarządzanie dokumentem, formuły matematyczne, praca z długim dokumentem, przygotowanie publikacji w edytorze pakietu biurowego2
T-L-3Arkusz kalkulacyjny: tworzenie formuł, proste obliczenia statystyczne, wykresy, funkcje logiczne, daty, tekstu, analiza danych - baza danych w arkuszu, narzędzia analizy danych3
T-L-4Grafika prezentacyjna - przygotowanie prezentacji multimedialnej2
T-L-5Tworzenie strony internetowej: struktura dokumentu HTML, tworzenie strony tytułowej, wprowadzanie tabel, zagnieżdżanie znaczników HTML, wstawianie multimediów, tworzenie mapy odsyłaczy, definiowanie stylu strony2
10
wykłady
T-W-1Pojęcia wstępne i zarys historii informatyki. Reprezentacja informacji w komputerze1
T-W-2Architektura i rodzaje komputerów. Systemy operacyjne1
T-W-3Oprogramowanie użytkowe. Programowanie i algorytmy. Języki programowania1
T-W-4Sieci komputerowe. Internet: struktura i protokoły, przegląd usług1
T-W-5Grafika komputerowa i multimedia. Bazy danych1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Wykonanie prezentacji multimedialnej oraz utworzenie strony internetowej na zadany temat na zaliczenie8
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia praktycznego10
A-L-4Zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
M-4Metoda projektów (przygotowanie prezentacji multimedialnej i strony internetowej na zaliczenie)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych (przy komputerze)
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej prezenatcji multimedialnej i strony internetowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-A1_W01
opisuje budowę komputera oraz charakteryzuje podstawowe akcesoria komputerowe, rozróżnia podstawowe systemy liczbowe, objaśnia sposób reprezentacji informacji w komputerze
BL_1A_W03P1A_W01, P1A_W02C-1T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-1
BL_1A_BL-S-A1_W02
definiuje system operacyjny i opisuje jego budowę, wymienia podstawowe systemy operacyjne, definiuje algorytm i rozróżnia jego podstawowe rodzaje, charakteryzuje języki programowania, wymienia główne rodzaje sieci komputerowych, tłumaczy funkcjonowanie Internetu
BL_1A_W03P1A_W01, P1A_W02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-1
BL_1A_BL-S-A1_W03
charakteryzuje sposoby zapisu dźwięku i obrazu w komputerze, wymienia podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, tłumaczy zasady funkcjonowania baz danych oraz opisuje systemy baz danych
BL_1A_W03P1A_W01, P1A_W02C-1T-W-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-A1_U01
stosuje system binarny do zapisu liczb, posługuje się tabelą kodu ASCII, obsługuje system opearacyjny Linux, wykorzystuje funkcje edycji i formatowania tekstu oraz zarządzania dokumentem w edytorze tekstu, wstawia formuły matematyczne do dokumentu
BL_1A_U13P1A_U03, P1A_U11C-1T-L-1, T-L-2M-3S-2
BL_1A_BL-S-A1_U02
obsługuje arkusz kalkulacyjny, w tym stosuje formuły, przeprowadza proste obliczenia statystyczne, tworzy wykresy, wykorzystuje arkusz do gromadzenia i przetwarzania większych zbiorów danych
BL_1A_U13P1A_U03, P1A_U11C-1T-L-3M-3S-2
BL_1A_BL-S-A1_U03
stosuje narzędzia grafiki prezentacyjnej, tworzy proste strony internetowe
BL_1A_U13P1A_U03, P1A_U11C-1T-L-4, T-L-5M-3, M-4S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-A1_K01
jest świadom korzyści i zagrożeń płynących z użytkowania Internetu, rozumie prawno-etyczne aspekty gromadzenia, przetwarzania i udostępniania informacji w bazach danych, przestrzega praw własności intelektualnej przy korzystaniu z oprogramowania, utworów muzycznych i filmowych w formie elektronicznej
BL_1A_K02P1A_K03, P1A_K04C-1T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-L-5M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-A1_W01
opisuje budowę komputera oraz charakteryzuje podstawowe akcesoria komputerowe, rozróżnia podstawowe systemy liczbowe, objaśnia sposób reprezentacji informacji w komputerze
2,0nie potrafi wymienić głównych części komputera, ani wskazać podstawowych akcesoriów komputerowych, nie rozróżnia systemów liczbowych
3,0wymienia główne części komputera, akcesoria komputerowe, podstawowe systemy liczbowe
3,5krótko charakteryzuje główne części komputera, akcesoria komputerowe oraz podstawowe systemy liczbowe
4,0charakteryzuje części komputera, akcesoria komputerowe oraz systemy liczbowe, tłumaczy sposób repreznetacji informacji w komputerze
4,5dokładnie charakteryzuje części komputera, akcesoria komputerowe oraz systemy liczbowe stosowane do reprezentacji informacji w komputerze
5,0dokładnie charakteryzuje części komputera, akcesoria komputerowe oraz systemy liczbowe stosowane do reprezentacji informacji w komputerze, wyjaśnia różnice między poszczególnymi architekturami i rodzajami komputerów
BL_1A_BL-S-A1_W02
definiuje system operacyjny i opisuje jego budowę, wymienia podstawowe systemy operacyjne, definiuje algorytm i rozróżnia jego podstawowe rodzaje, charakteryzuje języki programowania, wymienia główne rodzaje sieci komputerowych, tłumaczy funkcjonowanie Internetu
2,0nie potrafi zdefiniować pojęcia systemu operacyjnego, algorytmu, języka programowania, nie potrafi wyjaśnić co to jest sieć komputerowa ani Internet
3,0definiuje podstawowe pojęcia w zakresie systemów operacyjnych, algorytmiki, języków programowania, funkcjonowania sieci komputerowych oraz Internetu
3,5opisuje budowę systemu operacyjnego, wymienia jego funkcje, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, wymienia sposoby zapisywania algorytmów, wymienia zasady programowania, klasyfikuje sieci komputerowe, wymienia warstwy oprogramowania Internetu
4,0opisuje budowę oraz funkcje systemu operacyjnego, wymienia podstawowe systemy operacyjne, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, charakteryzuje sposoby zapisywania algorytmów, wyjaśnia zasady programowania, opisuje rodzaje sieci komputerowych oraz protokoły transmisji danych, wyjaśnia sposób transmisji danych w Internecie
4,5opisuje budowę oraz funkcje systemu operacyjnego, charakteryzuje podstawowe systemy operacyjne, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, charakteryzuje sposoby zapisywania algorytmów oraz podstawowe techniki algorytmiczne, szczegółowo wyjaśnia zasady programowania, opisuje rodzaje sieci komputerowych oraz protokoły transmisji danych, wyjaśnia sposób transmisji danych w Internecie
5,0opisuje budowę oraz funkcje systemu operacyjnego, charakteryzuje podstawowe systemy operacyjne, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, charakteryzuje sposoby zapisywania algorytmów oraz podstawowe techniki algorytmiczne, szczegółowo wyjaśnia zasady programowania, opisuje rodzaje sieci komputerowych oraz protokoły transmisji danych, wyjaśnia sposób transmisji danych w Internecie, wymienia podstawowe usługi internetowe oraz identyfikuje problemy związane z bezpieczeństwem w Internecie
BL_1A_BL-S-A1_W03
charakteryzuje sposoby zapisu dźwięku i obrazu w komputerze, wymienia podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, tłumaczy zasady funkcjonowania baz danych oraz opisuje systemy baz danych
2,0nie potrafi rozróżnić zapisu analogowego i cyfrowego, nie jest w stanie wymienić żadnego formatu zapisu dźwięku ani obrazu, nie potrafi zdefiniować pojęcia bazy danych
3,0wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, wymienia podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, definiuje pojęcie bazy danych, podaje przykłady baz danych
3,5wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, charakteryzuje sposób zapisu dźwięku, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz oraz podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, dostrzega różnicę między grafiką wektorową i rastrową, opisuje podstawowe rodzaje baz danych oraz wymienia ich przykłady
4,0wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, charakteryzuje sposób zapisu dźwięku, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz oraz podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, wymienia zastosowania grafiki wektorowej i rastrowej, opisuje warstwową implementację baz danych, charakteryzuje podstawowe rodzaje baz danych
4,5wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, charakteryzuje sposób zapisu dźwięku, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz, opisuje główne formaty zapisu dźwięku i obrazu oraz zastosowania grafiki wektorowej i rastrowej, wymienia systemy zapisu koloru, opisuje warstwową implementację baz danych, wyjaśnia działanie relacyjnej bazy danych
5,0charakteryzuje sposób zapisu dźwięku i obrazu, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz, opisuje główne formaty zapisu dźwięku i obrazu oraz zastosowania grafiki wektorowej i rastrowej, określa zasady kompresji dźwięku i obrazu, charakteryzuje systemy zapisu koloru, opisuje warstwową implementację baz danych, wyjaśnia działanie relacyjnej bazy danych, zasady projektowania relacyjnego, operacji na relacjach oraz wyjaśnia co to jest język SQL

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-A1_U01
stosuje system binarny do zapisu liczb, posługuje się tabelą kodu ASCII, obsługuje system opearacyjny Linux, wykorzystuje funkcje edycji i formatowania tekstu oraz zarządzania dokumentem w edytorze tekstu, wstawia formuły matematyczne do dokumentu
2,0nie potrafi zamienić liczby zapisanej w systemie dziesiętnym na system binarny, nie umie wyjaśnić co to jest kod ASCII, nie potrafi uruchamiać programów w systemie Linux, zapisywać/otwierać plików, nie potrafi dokonać podstawowego formatowania tekstu w edytorze tekstów
3,0zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, potrafi uruchamiać programy w systemie Linux, dokonywać podstawowych operacji na plikach oraz wykorzystać podstawowe funkcje formatowania tekstu w edytorze tekstów
3,5zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje podstawowe funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy
4,0zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy oraz nim zarządzać
4,5zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje zaawansowane funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy oraz nim zarządzać, posługuje się edytorem formuł matematycznych na poziomie podstawowym
5,0zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje zaawansowane funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy oraz nim zarządzać, sprawnie posługuje się edytorem formuł matematycznych
BL_1A_BL-S-A1_U02
obsługuje arkusz kalkulacyjny, w tym stosuje formuły, przeprowadza proste obliczenia statystyczne, tworzy wykresy, wykorzystuje arkusz do gromadzenia i przetwarzania większych zbiorów danych
2,0nie potrafi zastosować żadnej formuły w arkuszu kalkulacyjnym
3,0potrafi stosować podstawowe formuły matematyczne, daty, tekstu
3,5potrafi stosować podstawowe formuły matematyczne, daty, tekstu, prezentuje dane w formie wykresu
4,0potrafi stosować podstawowe formuły matematyczne, daty, tekstu, prezentuje dane w formie wykresu, wylicza podstawowe wskaźniki statystyczne
4,5potrafi stosować zaawansowane formuły matematyczne, daty, tekstu, prezentuje dane w formie wykresu, wylicza podstawowe wskaźniki statystyczne, dokonuje edycji danych w arkuszu, porządkuje, filtruje, grupuje dane
5,0potrafi stosować zaawansowane formuły matematyczne, daty, tekstu, wykorzystuje zaawansowane funkcje kreatora wykresów, edytuje wykresy, wylicza podstawowe wskaźniki statystyczne, dokonuje edycji danych w arkuszu, dokonuje złożonych operacji na dużych zbiorach danych
BL_1A_BL-S-A1_U03
stosuje narzędzia grafiki prezentacyjnej, tworzy proste strony internetowe
2,0nie potrafi obsługiwać podstawowych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, ani zastosować podstawowych znaczników HTML
3,0tworzy prezentację z wykorzystaniem podstawowych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, stosuje podstawowe znaczniki HTML
3,5tworzy prezentację z wykorzystaniem podstawowych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst oraz wstawia grafikę do dokumentu HTML
4,0tworzy prezentację z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst, wstawia grafikę, hiperlinki i odnośniki do dokumentu HTML
4,5tworzy prezentację z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst, wstawia grafikę, hiperlinki i odnośniki oraz listy do dokumentu HTML
5,0tworzy prezentację z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst, wstawia grafikę, hiperlinki i odnośniki, listy oraz tabele do dokumentu HTML

Literatura podstawowa

  1. Brookshear GJ, Informatyka w ogólnym zarysie, PWN, Warszawa, 2003
  2. Sokół M, OpenOffice.ux.pl 2.0 ćwiczenia praktyczne, HELION, Gliwice, 2006
  3. Buszman W, Prosto do celu: HTML - ćwiczenia, RM, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Sikorski W, Wykłady z podstaw informatyki, WITKOM (Salma Press), Warszawa, 2009
  2. Maleika W, Wstęp do informatyki, PS, Szczecin, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Laboratorium komputerowe: podstawy obsługi komputera i systemu operacyjnego1
T-L-2Edytor tekstu: edycja i formatowanie tekstu, zarządzanie dokumentem, formuły matematyczne, praca z długim dokumentem, przygotowanie publikacji w edytorze pakietu biurowego2
T-L-3Arkusz kalkulacyjny: tworzenie formuł, proste obliczenia statystyczne, wykresy, funkcje logiczne, daty, tekstu, analiza danych - baza danych w arkuszu, narzędzia analizy danych3
T-L-4Grafika prezentacyjna - przygotowanie prezentacji multimedialnej2
T-L-5Tworzenie strony internetowej: struktura dokumentu HTML, tworzenie strony tytułowej, wprowadzanie tabel, zagnieżdżanie znaczników HTML, wstawianie multimediów, tworzenie mapy odsyłaczy, definiowanie stylu strony2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia wstępne i zarys historii informatyki. Reprezentacja informacji w komputerze1
T-W-2Architektura i rodzaje komputerów. Systemy operacyjne1
T-W-3Oprogramowanie użytkowe. Programowanie i algorytmy. Języki programowania1
T-W-4Sieci komputerowe. Internet: struktura i protokoły, przegląd usług1
T-W-5Grafika komputerowa i multimedia. Bazy danych1
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Wykonanie prezentacji multimedialnej oraz utworzenie strony internetowej na zadany temat na zaliczenie8
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia praktycznego10
A-L-4Zaliczenie ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A1_W01opisuje budowę komputera oraz charakteryzuje podstawowe akcesoria komputerowe, rozróżnia podstawowe systemy liczbowe, objaśnia sposób reprezentacji informacji w komputerze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W03zna podstawy informatyki, systemów operacyjnych, sieci komputerowych oraz baz danych niezbędne dla nauk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danych i zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejętności praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych
Treści programoweT-W-2Architektura i rodzaje komputerów. Systemy operacyjne
T-W-1Pojęcia wstępne i zarys historii informatyki. Reprezentacja informacji w komputerze
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić głównych części komputera, ani wskazać podstawowych akcesoriów komputerowych, nie rozróżnia systemów liczbowych
3,0wymienia główne części komputera, akcesoria komputerowe, podstawowe systemy liczbowe
3,5krótko charakteryzuje główne części komputera, akcesoria komputerowe oraz podstawowe systemy liczbowe
4,0charakteryzuje części komputera, akcesoria komputerowe oraz systemy liczbowe, tłumaczy sposób repreznetacji informacji w komputerze
4,5dokładnie charakteryzuje części komputera, akcesoria komputerowe oraz systemy liczbowe stosowane do reprezentacji informacji w komputerze
5,0dokładnie charakteryzuje części komputera, akcesoria komputerowe oraz systemy liczbowe stosowane do reprezentacji informacji w komputerze, wyjaśnia różnice między poszczególnymi architekturami i rodzajami komputerów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A1_W02definiuje system operacyjny i opisuje jego budowę, wymienia podstawowe systemy operacyjne, definiuje algorytm i rozróżnia jego podstawowe rodzaje, charakteryzuje języki programowania, wymienia główne rodzaje sieci komputerowych, tłumaczy funkcjonowanie Internetu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W03zna podstawy informatyki, systemów operacyjnych, sieci komputerowych oraz baz danych niezbędne dla nauk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danych i zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejętności praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych
Treści programoweT-W-2Architektura i rodzaje komputerów. Systemy operacyjne
T-W-3Oprogramowanie użytkowe. Programowanie i algorytmy. Języki programowania
T-W-4Sieci komputerowe. Internet: struktura i protokoły, przegląd usług
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zdefiniować pojęcia systemu operacyjnego, algorytmu, języka programowania, nie potrafi wyjaśnić co to jest sieć komputerowa ani Internet
3,0definiuje podstawowe pojęcia w zakresie systemów operacyjnych, algorytmiki, języków programowania, funkcjonowania sieci komputerowych oraz Internetu
3,5opisuje budowę systemu operacyjnego, wymienia jego funkcje, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, wymienia sposoby zapisywania algorytmów, wymienia zasady programowania, klasyfikuje sieci komputerowe, wymienia warstwy oprogramowania Internetu
4,0opisuje budowę oraz funkcje systemu operacyjnego, wymienia podstawowe systemy operacyjne, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, charakteryzuje sposoby zapisywania algorytmów, wyjaśnia zasady programowania, opisuje rodzaje sieci komputerowych oraz protokoły transmisji danych, wyjaśnia sposób transmisji danych w Internecie
4,5opisuje budowę oraz funkcje systemu operacyjnego, charakteryzuje podstawowe systemy operacyjne, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, charakteryzuje sposoby zapisywania algorytmów oraz podstawowe techniki algorytmiczne, szczegółowo wyjaśnia zasady programowania, opisuje rodzaje sieci komputerowych oraz protokoły transmisji danych, wyjaśnia sposób transmisji danych w Internecie
5,0opisuje budowę oraz funkcje systemu operacyjnego, charakteryzuje podstawowe systemy operacyjne, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, charakteryzuje sposoby zapisywania algorytmów oraz podstawowe techniki algorytmiczne, szczegółowo wyjaśnia zasady programowania, opisuje rodzaje sieci komputerowych oraz protokoły transmisji danych, wyjaśnia sposób transmisji danych w Internecie, wymienia podstawowe usługi internetowe oraz identyfikuje problemy związane z bezpieczeństwem w Internecie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A1_W03charakteryzuje sposoby zapisu dźwięku i obrazu w komputerze, wymienia podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, tłumaczy zasady funkcjonowania baz danych oraz opisuje systemy baz danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W03zna podstawy informatyki, systemów operacyjnych, sieci komputerowych oraz baz danych niezbędne dla nauk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danych i zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejętności praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych
Treści programoweT-W-5Grafika komputerowa i multimedia. Bazy danych
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi rozróżnić zapisu analogowego i cyfrowego, nie jest w stanie wymienić żadnego formatu zapisu dźwięku ani obrazu, nie potrafi zdefiniować pojęcia bazy danych
3,0wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, wymienia podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, definiuje pojęcie bazy danych, podaje przykłady baz danych
3,5wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, charakteryzuje sposób zapisu dźwięku, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz oraz podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, dostrzega różnicę między grafiką wektorową i rastrową, opisuje podstawowe rodzaje baz danych oraz wymienia ich przykłady
4,0wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, charakteryzuje sposób zapisu dźwięku, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz oraz podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, wymienia zastosowania grafiki wektorowej i rastrowej, opisuje warstwową implementację baz danych, charakteryzuje podstawowe rodzaje baz danych
4,5wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, charakteryzuje sposób zapisu dźwięku, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz, opisuje główne formaty zapisu dźwięku i obrazu oraz zastosowania grafiki wektorowej i rastrowej, wymienia systemy zapisu koloru, opisuje warstwową implementację baz danych, wyjaśnia działanie relacyjnej bazy danych
5,0charakteryzuje sposób zapisu dźwięku i obrazu, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz, opisuje główne formaty zapisu dźwięku i obrazu oraz zastosowania grafiki wektorowej i rastrowej, określa zasady kompresji dźwięku i obrazu, charakteryzuje systemy zapisu koloru, opisuje warstwową implementację baz danych, wyjaśnia działanie relacyjnej bazy danych, zasady projektowania relacyjnego, operacji na relacjach oraz wyjaśnia co to jest język SQL
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A1_U01stosuje system binarny do zapisu liczb, posługuje się tabelą kodu ASCII, obsługuje system opearacyjny Linux, wykorzystuje funkcje edycji i formatowania tekstu oraz zarządzania dokumentem w edytorze tekstu, wstawia formuły matematyczne do dokumentu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U13posługuje się aktualnymi zagadnieniami z zakresu informatyki i technologii informatycznej; posiada praktyczne umiejętności obsługi komputera w zakresie części programu Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danych i zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejętności praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych
Treści programoweT-L-1Laboratorium komputerowe: podstawy obsługi komputera i systemu operacyjnego
T-L-2Edytor tekstu: edycja i formatowanie tekstu, zarządzanie dokumentem, formuły matematyczne, praca z długim dokumentem, przygotowanie publikacji w edytorze pakietu biurowego
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych (przy komputerze)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zamienić liczby zapisanej w systemie dziesiętnym na system binarny, nie umie wyjaśnić co to jest kod ASCII, nie potrafi uruchamiać programów w systemie Linux, zapisywać/otwierać plików, nie potrafi dokonać podstawowego formatowania tekstu w edytorze tekstów
3,0zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, potrafi uruchamiać programy w systemie Linux, dokonywać podstawowych operacji na plikach oraz wykorzystać podstawowe funkcje formatowania tekstu w edytorze tekstów
3,5zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje podstawowe funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy
4,0zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy oraz nim zarządzać
4,5zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje zaawansowane funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy oraz nim zarządzać, posługuje się edytorem formuł matematycznych na poziomie podstawowym
5,0zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje zaawansowane funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy oraz nim zarządzać, sprawnie posługuje się edytorem formuł matematycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A1_U02obsługuje arkusz kalkulacyjny, w tym stosuje formuły, przeprowadza proste obliczenia statystyczne, tworzy wykresy, wykorzystuje arkusz do gromadzenia i przetwarzania większych zbiorów danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U13posługuje się aktualnymi zagadnieniami z zakresu informatyki i technologii informatycznej; posiada praktyczne umiejętności obsługi komputera w zakresie części programu Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danych i zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejętności praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych
Treści programoweT-L-3Arkusz kalkulacyjny: tworzenie formuł, proste obliczenia statystyczne, wykresy, funkcje logiczne, daty, tekstu, analiza danych - baza danych w arkuszu, narzędzia analizy danych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych (przy komputerze)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zastosować żadnej formuły w arkuszu kalkulacyjnym
3,0potrafi stosować podstawowe formuły matematyczne, daty, tekstu
3,5potrafi stosować podstawowe formuły matematyczne, daty, tekstu, prezentuje dane w formie wykresu
4,0potrafi stosować podstawowe formuły matematyczne, daty, tekstu, prezentuje dane w formie wykresu, wylicza podstawowe wskaźniki statystyczne
4,5potrafi stosować zaawansowane formuły matematyczne, daty, tekstu, prezentuje dane w formie wykresu, wylicza podstawowe wskaźniki statystyczne, dokonuje edycji danych w arkuszu, porządkuje, filtruje, grupuje dane
5,0potrafi stosować zaawansowane formuły matematyczne, daty, tekstu, wykorzystuje zaawansowane funkcje kreatora wykresów, edytuje wykresy, wylicza podstawowe wskaźniki statystyczne, dokonuje edycji danych w arkuszu, dokonuje złożonych operacji na dużych zbiorach danych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A1_U03stosuje narzędzia grafiki prezentacyjnej, tworzy proste strony internetowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U13posługuje się aktualnymi zagadnieniami z zakresu informatyki i technologii informatycznej; posiada praktyczne umiejętności obsługi komputera w zakresie części programu Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danych i zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejętności praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych
Treści programoweT-L-4Grafika prezentacyjna - przygotowanie prezentacji multimedialnej
T-L-5Tworzenie strony internetowej: struktura dokumentu HTML, tworzenie strony tytułowej, wprowadzanie tabel, zagnieżdżanie znaczników HTML, wstawianie multimediów, tworzenie mapy odsyłaczy, definiowanie stylu strony
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
M-4Metoda projektów (przygotowanie prezentacji multimedialnej i strony internetowej na zaliczenie)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej prezenatcji multimedialnej i strony internetowej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych (przy komputerze)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi obsługiwać podstawowych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, ani zastosować podstawowych znaczników HTML
3,0tworzy prezentację z wykorzystaniem podstawowych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, stosuje podstawowe znaczniki HTML
3,5tworzy prezentację z wykorzystaniem podstawowych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst oraz wstawia grafikę do dokumentu HTML
4,0tworzy prezentację z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst, wstawia grafikę, hiperlinki i odnośniki do dokumentu HTML
4,5tworzy prezentację z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst, wstawia grafikę, hiperlinki i odnośniki oraz listy do dokumentu HTML
5,0tworzy prezentację z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst, wstawia grafikę, hiperlinki i odnośniki, listy oraz tabele do dokumentu HTML
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A1_K01jest świadom korzyści i zagrożeń płynących z użytkowania Internetu, rozumie prawno-etyczne aspekty gromadzenia, przetwarzania i udostępniania informacji w bazach danych, przestrzega praw własności intelektualnej przy korzystaniu z oprogramowania, utworów muzycznych i filmowych w formie elektronicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K02rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danych i zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejętności praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych
Treści programoweT-W-5Grafika komputerowa i multimedia. Bazy danych
T-W-3Oprogramowanie użytkowe. Programowanie i algorytmy. Języki programowania
T-W-4Sieci komputerowe. Internet: struktura i protokoły, przegląd usług
T-L-5Tworzenie strony internetowej: struktura dokumentu HTML, tworzenie strony tytułowej, wprowadzanie tabel, zagnieżdżanie znaczników HTML, wstawianie multimediów, tworzenie mapy odsyłaczy, definiowanie stylu strony
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych (przy komputerze)