Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
Sylabus przedmiotu Zoologia bezkręgowców:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zoologia bezkręgowców | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zoologii ogólnej i systematycznej na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową i obsługą mikroskopu biologicznego i stereoskopowego |
C-2 | Zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu biologii zwierząt bezkręgowych, w tym w szczególności z budową morfologiczną, systematyką, filogenezą oraz ich znaczeniem i rolą w naturalnych ekosystemach i gospodarce człowieka |
C-3 | Przybliżenie etycznych aspektów pracy z organizmami żywymi oraz niebezpieczeństw wynikających z pracy z materiałem biologicznie czynnym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne i wprowadzenie do przedmiotu | 1 |
T-L-2 | Budowa mikroskopu biologicznego i stereoskopowego. Technika mikroskopowania | 1 |
T-L-3 | Podkrólestwao Parazoa (nibytkankowce): typ Porifera. Diagnoza typu. Gąbki jako zwierzęta wielokomórkowe bez wyspecjalizowanych tkanek. Organizacja ciała, budowa wewnętrzna i zewnętrzna, funkcje życiowe | 1 |
T-L-4 | Podkrólestwo Epitheliozoa (tkankowce): dział Radiata (Cnidaria i Ctenophora) i Bilateralia (Parenchymia, Pseudocelomata, Celomata). Organizacja ciała, budowa wewnętrzna i zewnętrzna, funkcje życiowe | 4 |
T-L-5 | Praktyczna nauka sekcji parazytologicznej zwierząt kręgowych na przykładzie ptaka | 2 |
T-L-6 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zoologia a nauki biologiczne. Wertykalny i horyzontalny podział nauk zoologicznych. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej. | 2 |
T-W-2 | Początki życia na Ziemi. Od komórki prokariotycznej do eukariotycznej - teoria endosymbiotycznego pochodzenia komórki eukariotycznej | 1 |
T-W-3 | Powstanie zwierząt wielokomórkowych. Podział systematyczny świata zwierząt i jego różnorodność | 1 |
T-W-4 | Zwierzęta o dwuwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia) | 1 |
T-W-5 | Zwierzęta o trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia) | 4 |
T-W-6 | Pożyteczne bezkręgowce, czyli – jak polubić tasiemca | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 5 |
A-L-3 | Studiowanie podanej literatury | 25 |
A-L-4 | Przygotowanie się do "wejściówek" | 15 |
A-L-5 | Przygotowanie się do kolokwiów | 20 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 8 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 25 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 30 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Opis i objaśnianie budowy wybranych przedstawicieli Invertebrata z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnej |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja i szkicowanie najważniejszych struktur budowy wewnętrznej i zewnętrznej zwierząt bezkręgowych; praca indywidualna i w grupach) |
M-4 | Dyskusja panelowa na temat roli i funkcji najważniejszych narządów i układów bezkręgowców |
M-5 | Film dydaktyczny przybliżający bezkręgowce w ich naturalnym środowisku |
M-6 | Objaśnianie budowy anatomicznej z wykorzystaniem plansz |
M-7 | Praktyczna nauka obsługi mikroskopu biologicznego i stereoskopowego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy własnej |
S-2 | Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania i podpisania rysunków wykonanych w czasie trwania ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń |
S-5 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C2_W01 Student rozpoznaje i opisuje wybrane gatunki bezkręgowców | BL_1A_W11, BL_1A_W10 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-2 | T-W-4, T-W-5, T-L-4, T-L-3 | M-1, M-6, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-4, S-5 |
BL_1A_BL-S-C2_W02 Student wymienia i charakteryzuje różnice pomiędzy typami bezkręgowców | BL_1A_W11, BL_1A_W10 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-2 | T-W-4, T-W-5 | M-4, M-1, M-6, M-2 | S-2, S-1, S-4, S-5 |
BL_1A_BL-S-C2_W03 Student wskazuje anatomiczne i fizjologiczne przystosowania bezkręgowców do różnych środowisk życia | BL_1A_W11, BL_1A_W14, BL_1A_W12 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08 | C-2 | T-L-4, T-L-3 | M-5, M-6 | S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C2_U01 Student potrafi korzystać z kluczy do oznaczania bezkręgowców | BL_1A_U03, BL_1A_U07 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10 | C-2 | T-W-2, T-W-1 | M-2, M-3 | S-3, S-2 |
BL_1A_BL-S-C2_U02 Student potrafi obsługiwać mikroskop biologiczny i stereoskopowy | BL_1A_U04, BL_1A_U07 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10, P1A_U11 | C-1 | T-L-2 | M-7 | S-3, S-2 |
BL_1A_BL-S-C2_U03 Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję bezkręgowca oraz sekcję kręgowca stałocieplnego w poszukiwaniu pasożytów wewnętrznych | BL_1A_U07 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10 | C-2 | T-L-5 | M-4, M-6, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C2_K01 Przy pracy ze zwierzętami oraz przy pobieraniu i opracowywaniu materiału biologicznego student postępuje zgodnie z zasadami etyki | BL_1A_K02, BL_1A_K03 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K06, P1A_K08 | C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-5, M-1 | S-3 |
BL_1A_BL-S-C2_K02 Przy pracy z materiałem biologicznie czynnym ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych | BL_1A_K04 | P1A_K06 | C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-5, M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C2_W01 Student rozpoznaje i opisuje wybrane gatunki bezkręgowców | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać ani opisać żadnego z przedstawionych gatunków |
3,0 | Student rozpoznaje większość z przedstawionych gatunków | |
3,5 | Student rozpoznaje większość z przedstawionych gatunków i potrafi opisać niektóre z nich | |
4,0 | Student rozpoznaje wszystkie gatunki i potrafi opisać większość z nich | |
4,5 | Student rozpoznaje wszystkie gatunki i potrafi opisać niemal wszystkie z nich | |
5,0 | Student rozpoznaje i opisuje wszystkie przedstawione gatunki | |
BL_1A_BL-S-C2_W02 Student wymienia i charakteryzuje różnice pomiędzy typami bezkręgowców | 2,0 | Student nie posiada wiedzy pozwalającej na wymienienie i scharakteryzowanie różnic pomiędzy typami bezkręgowców |
3,0 | Student wymienia niektóre różnice między typami bezkręgowców | |
3,5 | Student wymienia niektóre różnice między typami bezkręgowców i potrafi scharakteryzować część z nich | |
4,0 | Student wymienia większość różnic między typami bezkręgowców i potrafi scharakteryzować część z nich | |
4,5 | Student wymienia większość różnic między typami bezkręgowców i potrafi je scharakteryzować | |
5,0 | Student wymienia wszystkie podane różnice między typami bezkręgowców i potrafi je scharakteryzować | |
BL_1A_BL-S-C2_W03 Student wskazuje anatomiczne i fizjologiczne przystosowania bezkręgowców do różnych środowisk życia | 2,0 | Student nie potrafi wskazać ani anatomicznych ani fizjologicznych przystosowań bezkręgowców do różnych środowisk życia |
3,0 | Student potrafi wskazać niektóre anatomiczne przystosowania bezkręgowców do różnych środowisk życia | |
3,5 | Student potrafi wskazać niektóre anatomiczne i kilka fizjologicznych przystosowań bezkręgowców do różnych środowisk życia | |
4,0 | Student potrafi wskazać większość anatomicznych i kilka fizjologicznych przystosowań bezkręgowców do różnych środowisk życia | |
4,5 | Student potrafi wskazać wszystkie anatomiczne i większość fizjologicznych przystosowań bezkręgowców do różnych środowisk życia | |
5,0 | Student potrafi wskazać wszystkie podane anatomiczne i fizjologiczne przystosowania bezkręgowców do różnych środowisk życia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C2_U01 Student potrafi korzystać z kluczy do oznaczania bezkręgowców | 2,0 | Student nie potrafi korzystać z klucza do oznaczania |
3,0 | Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć przedstawionego bezkręgowca do typu (Phylum) | |
3,5 | Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć przedstawionego bezkręgowca do gromady (Classis) | |
4,0 | Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć przedstawionego bezkręgowca do rodziny (Familia) | |
4,5 | Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć przedstawionego bezkręgowca do rodzaju (Genus) | |
5,0 | Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wskazanego bezkręgowca do gatunku (Species) | |
BL_1A_BL-S-C2_U02 Student potrafi obsługiwać mikroskop biologiczny i stereoskopowy | 2,0 | Student nie zna budowy mikroskopu i nie potrafi go obsługiwać |
3,0 | Student zna podstawy budowy mikroskopu ale nie potrafi go obsługiwać | |
3,5 | Student zna podstawy budowy mikroskopu i potrafi go obsługiwać z pomocą prowadzącego zajęcia lub kolegów | |
4,0 | Student zna budowę mikroskopu i potrafi go obsługiwać z pomocą prowadzącego zajęcia lub kolegów | |
4,5 | Student zna budowę mikroskopu biologicznego i stereoskopowego i potrafi je obsługiwać z pomocą prowadzącego zajęcia lub kolegów | |
5,0 | Student zna budowę mikroskopu biologicznego i stereoskopowego i potrafi je samodzieolnie obsługiwać | |
BL_1A_BL-S-C2_U03 Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję bezkręgowca oraz sekcję kręgowca stałocieplnego w poszukiwaniu pasożytów wewnętrznych | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi |
3,0 | Student potrafi rozciąć ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych | |
3,5 | Student potrafi rozciąć ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych i wizolować ważniejsze organy | |
4,0 | Student potrafi rozciąć ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych i wizolować ważniejsze organy poprawnie je nazywając | |
4,5 | Student potrafi rozciąć ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych i wizolować większość organów poprawnie je nazywając | |
5,0 | Student potrafi rozciąć ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych i wizolować wszystkie wskazane przez prowadzącego organy poprawnie je nazywając |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C2_K01 Przy pracy ze zwierzętami oraz przy pobieraniu i opracowywaniu materiału biologicznego student postępuje zgodnie z zasadami etyki | 2,0 | Przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki |
3,0 | Student nie rozumie zasad etycznych, ale w pracy ze zwierzętami stosuje się do nich | |
3,5 | Student rozumie zasady etyczne w pracy ze zwierzętami w nikły sposób, ale stosuje się do nich | |
4,0 | Student rozumie zasady etyczne w pracy ze zwierzętami i stosuje się do nich | |
4,5 | Student w pełni rozumie i stosuje się do zasad etyki w pracy ze zwierzętami | |
5,0 | Student w pełni rozumie i stosuje się do zasad etyki w pracy ze zwierzętami, potrafi przekonać innych do swoich zasad | |
BL_1A_BL-S-C2_K02 Przy pracy z materiałem biologicznie czynnym ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikających z pracy z materiałem biologicznie czynnym |
3,0 | Student zna niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym w nikłym stopniu, ale nie stosuje się do nich | |
3,5 | Student zna niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym w wystarczającym stopniu, ale nie zawsze się do nich stosuje | |
4,0 | Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym w dobrym stopniu i stosuje się do nich | |
4,5 | Student zna i w pełni rozumie niebezpieczeństwa wynikających z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
5,0 | Student zna i w pełni rozumie niebezpieczeństwa wynikających z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym |
Literatura podstawowa
- Błaszak Cz. (red.), Zoologia. Bezkręgowce. Tom 1, PWN, Warszawa, 2009
- Błaszak Cz. (red.), Zoologia. Stawonogi. Tom 2 część 1., PWN, Warszawa, 2011
- Jura Cz., Bezkręgowce. Podstatwy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy, PWN, Warszawa, 1996
- Group Coordinator, Fauna Europaea version 2.4., http://www.faunaeur.org, 2012
Literatura dodatkowa
- Niewiadomska K., Pojmańska T., Machnicka B., Czubaj A., Zarys parazytologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2001
- Moraczewski J., Riedel W., Sołtyńska M., Umiński T., Ćwiczenia z zoologii bezkręgowców, PWN, Warszawa, 1980
- Rybak J., Bezkręgowe zwierzęta słodkowodne, PWN, Warszawa, 2000
- Solomon E.P., Berg L.R., Martin D.W., Biologia, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2007
- Stańczykowska A., Zwierzęta bezkręgowe naszych wód, WSiP, Warszawa, 1979