Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Ptaki w mitologii, religii i kulturze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ptaki w mitologii, religii i kulturze
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu historii, historii sztuki i literatury oraz religioznawstwa na poziomie kształcenia w szkole średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem ptaków w kulturze, sztuce i religii w aspekcie umiejetności interpretowania ich symbolicznego znaczenia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Relacje ptaków z ludźmi, znaczenie gospodarcze ptaków na przestrzeni dziejów ludzkości. Wykorzystanie produktów pochodzących od ptaków w starożytnym Egipcie, Grecji i Rzymie.1
T-W-2Ptaki w mitologii egipskiej, rzymskiej, greckiej, chińskiej.1
T-W-3Motywy ptasie w różnych religiach świata i interpretacja ich znaczeń. Ptaki święte i przeklęte. Biblijne znaczenie ptaków.1
T-W-4Symboliczna rola ptaków. Ptaki w heraldyce, symbole flagowe, ptaki w filatelistyce i numizmatyce. Ptaki na polskiej monecie.1
T-W-5Ptaki w literaturze i poezji (literatura dziecięca: bajki, baśnie, legendy literatura dla młodzieży i dorosłych). Ptaki w legendach, porzekadłach i opowiastkach ludowych.1
T-W-6Ptaki w sztuce (malowidła jaskiniowe, sztuka animalna w wybranych regionach świata od średniowiecza do czasów współczesnych).2
T-W-7Symboliczna rola jaj. Jajo w kulturze, religii, literaturze i sztuce. Jajo, jako dekoracja.2
T-W-8Kolokwium w formie pisemnej1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2czytanie wskazanej literatury15
A-W-3przygotowanie do kolokwium5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające: wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, prezentacja wybranych mitów metody problemowe: wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: na koniec zajęć sprawdzenie w formie 45 minutowego kolokwium efektów kształcenia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-A6.3_W01
Opisuje rolę i znaczenie ptaków w kulturze starożytnej. Rozpoznaje i objaśnia symbolikę wybranych mitów starożytnych Greków Rzymian i Egipcjan. Tłumaczy "symbolikę ptasią" wykorzystaną w literaturze i sztuce oraz w heraldyce, numizmatyce.
BL_1A_W22P1A_W01, P1A_W05C-1T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-A6.3_W01
Opisuje rolę i znaczenie ptaków w kulturze starożytnej. Rozpoznaje i objaśnia symbolikę wybranych mitów starożytnych Greków Rzymian i Egipcjan. Tłumaczy "symbolikę ptasią" wykorzystaną w literaturze i sztuce oraz w heraldyce, numizmatyce.
2,0nie posiada podstawowych wiadomości o roli znaczeniu ptaków w kulturze, sztuce i sposobach ich wykorzystania w Starożytnym świecie, nie zna i nie potrafi objasnić symboliki żadnego z omawianych na zajęciach mitów greckich i rzymskich, nie potrafi podać przykładów wykorzystania symboliki ptaków w literaturze, heraldyce i numizmatyce
3,0posiada podstawowe wiadomości o roli znaczeniu ptaków w kulturze i sztuce w ujęciu historycznym, zna ale nie potrafi objasnić symboliki nawet jednego z omawianych na zajęciach mitów, zna ale nie potrafi podać przykładów wykorzystania symboliki ptaków w literaturze, heraldyce i numizmatyce
3,5posiada podstawowe wiadomości o roli znaczeniu ptaków w kulturze i sztuce w ujęciu historycznym, zna i potrafi objasnić symbolikę przynajmniej jednego z omawianych na zajęciach mitów, zna i potrafi podać przykłady wykorzystania symboliki ptaków w literaturze, heraldyce i numizmatyce
4,0posiada podstawowe wiadomości o roli znaczeniu ptaków w kulturze i sztuce w ujęciu historycznym, potrafi scharakteryzować relacje ptaków z ludźmi, i wskazac na ich znaczenie gospodarcze na przestrzeni dziejów ludzkości. Zna sposoby wykorzystania produktów pochodzących od ptaków w starożytnym Egipcie, Grecji i Rzymie.zna i potrafi objasnić symboliki przynajmniej dwóch z omawianych na zajęciach mitów, zna i potrafi podać przykłady wykorzystania symboliki ptaków w literaturze, heraldyce i numizmatyce
4,5posiada podstawowe wiadomości o roli znaczeniu ptaków w kulturze i sztuce w ujęciu historycznym, potrafi scharakteryzować relacje ptaków z ludźmi, i wskazac na ich znaczenie gospodarcze ptaków na przestrzeni dziejów ludzkości. Wskazuje sposoby wykorzystania produktów pochodzących od ptaków w starożytnym Egipcie, Grecji i Rzymie. Zna i potrafi objasnić symboliki co najmniej trzech z omawianych na zajęciach mitów, zna i potrafi podać przykłady wykorzystania symboliki ptaków w literaturze, heraldyce i numizmatyce
5,0posiada podstawowe wiadomości o roli znaczeniu ptaków w kulturze i sztuce w ujęciu historycznym, potrafi scharakteryzować relacje ptaków z ludźmi, i dokładnie opisać ich znaczenie gospodarcze na przestrzeni dziejów ludzkości. Wskazuje i opisuje sposoby wykorzystania produktów pochodzących od ptaków w starożytnym Egipcie, Grecji i Rzymie. Zna i potrafi objasnić symbolikę wszystkich z omawianych na zajęciach mitów, zna i potrafi podać przykłady wykorzystania symboliki ptaków w literaturze, heraldyce i numizmatyce

Literatura podstawowa

  1. Stefan Kłosiewicz, Ptaki święte, przeklęte i inne, Prószyński i spółka, Warszawa, 1998, ISBN-7180-979-4
  2. Jan Parandowski, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, PULS PUBLIKATIONS LTD, Londyn, 1992, 907587852
  3. Niwiński Andrzej, Mity i symbole starożytnego Egiptu, Pro-Egipt, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Maria Frankowska, Mitologia Azteków, WAiF, Warszawa, 1987
  2. Aleksander Gieysztor, Mitologia słowian, WAiF, Warszawa, 1986
  3. Władysław Kopalinski, Słownik mitów i tradycji kultury, PIW, Warszawa, 1987, ISBN 83-06-00861-8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Relacje ptaków z ludźmi, znaczenie gospodarcze ptaków na przestrzeni dziejów ludzkości. Wykorzystanie produktów pochodzących od ptaków w starożytnym Egipcie, Grecji i Rzymie.1
T-W-2Ptaki w mitologii egipskiej, rzymskiej, greckiej, chińskiej.1
T-W-3Motywy ptasie w różnych religiach świata i interpretacja ich znaczeń. Ptaki święte i przeklęte. Biblijne znaczenie ptaków.1
T-W-4Symboliczna rola ptaków. Ptaki w heraldyce, symbole flagowe, ptaki w filatelistyce i numizmatyce. Ptaki na polskiej monecie.1
T-W-5Ptaki w literaturze i poezji (literatura dziecięca: bajki, baśnie, legendy literatura dla młodzieży i dorosłych). Ptaki w legendach, porzekadłach i opowiastkach ludowych.1
T-W-6Ptaki w sztuce (malowidła jaskiniowe, sztuka animalna w wybranych regionach świata od średniowiecza do czasów współczesnych).2
T-W-7Symboliczna rola jaj. Jajo w kulturze, religii, literaturze i sztuce. Jajo, jako dekoracja.2
T-W-8Kolokwium w formie pisemnej1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2czytanie wskazanej literatury15
A-W-3przygotowanie do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A6.3_W01Opisuje rolę i znaczenie ptaków w kulturze starożytnej. Rozpoznaje i objaśnia symbolikę wybranych mitów starożytnych Greków Rzymian i Egipcjan. Tłumaczy "symbolikę ptasią" wykorzystaną w literaturze i sztuce oraz w heraldyce, numizmatyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W22ma wiedzę o aspekcie przyrodniczym w naukach humanistycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem ptaków w kulturze, sztuce i religii w aspekcie umiejetności interpretowania ich symbolicznego znaczenia
Treści programoweT-W-3Motywy ptasie w różnych religiach świata i interpretacja ich znaczeń. Ptaki święte i przeklęte. Biblijne znaczenie ptaków.
T-W-4Symboliczna rola ptaków. Ptaki w heraldyce, symbole flagowe, ptaki w filatelistyce i numizmatyce. Ptaki na polskiej monecie.
T-W-7Symboliczna rola jaj. Jajo w kulturze, religii, literaturze i sztuce. Jajo, jako dekoracja.
T-W-5Ptaki w literaturze i poezji (literatura dziecięca: bajki, baśnie, legendy literatura dla młodzieży i dorosłych). Ptaki w legendach, porzekadłach i opowiastkach ludowych.
T-W-6Ptaki w sztuce (malowidła jaskiniowe, sztuka animalna w wybranych regionach świata od średniowiecza do czasów współczesnych).
T-W-2Ptaki w mitologii egipskiej, rzymskiej, greckiej, chińskiej.
T-W-1Relacje ptaków z ludźmi, znaczenie gospodarcze ptaków na przestrzeni dziejów ludzkości. Wykorzystanie produktów pochodzących od ptaków w starożytnym Egipcie, Grecji i Rzymie.
Metody nauczaniaM-1metody podające: wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, prezentacja wybranych mitów metody problemowe: wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: na koniec zajęć sprawdzenie w formie 45 minutowego kolokwium efektów kształcenia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada podstawowych wiadomości o roli znaczeniu ptaków w kulturze, sztuce i sposobach ich wykorzystania w Starożytnym świecie, nie zna i nie potrafi objasnić symboliki żadnego z omawianych na zajęciach mitów greckich i rzymskich, nie potrafi podać przykładów wykorzystania symboliki ptaków w literaturze, heraldyce i numizmatyce
3,0posiada podstawowe wiadomości o roli znaczeniu ptaków w kulturze i sztuce w ujęciu historycznym, zna ale nie potrafi objasnić symboliki nawet jednego z omawianych na zajęciach mitów, zna ale nie potrafi podać przykładów wykorzystania symboliki ptaków w literaturze, heraldyce i numizmatyce
3,5posiada podstawowe wiadomości o roli znaczeniu ptaków w kulturze i sztuce w ujęciu historycznym, zna i potrafi objasnić symbolikę przynajmniej jednego z omawianych na zajęciach mitów, zna i potrafi podać przykłady wykorzystania symboliki ptaków w literaturze, heraldyce i numizmatyce
4,0posiada podstawowe wiadomości o roli znaczeniu ptaków w kulturze i sztuce w ujęciu historycznym, potrafi scharakteryzować relacje ptaków z ludźmi, i wskazac na ich znaczenie gospodarcze na przestrzeni dziejów ludzkości. Zna sposoby wykorzystania produktów pochodzących od ptaków w starożytnym Egipcie, Grecji i Rzymie.zna i potrafi objasnić symboliki przynajmniej dwóch z omawianych na zajęciach mitów, zna i potrafi podać przykłady wykorzystania symboliki ptaków w literaturze, heraldyce i numizmatyce
4,5posiada podstawowe wiadomości o roli znaczeniu ptaków w kulturze i sztuce w ujęciu historycznym, potrafi scharakteryzować relacje ptaków z ludźmi, i wskazac na ich znaczenie gospodarcze ptaków na przestrzeni dziejów ludzkości. Wskazuje sposoby wykorzystania produktów pochodzących od ptaków w starożytnym Egipcie, Grecji i Rzymie. Zna i potrafi objasnić symboliki co najmniej trzech z omawianych na zajęciach mitów, zna i potrafi podać przykłady wykorzystania symboliki ptaków w literaturze, heraldyce i numizmatyce
5,0posiada podstawowe wiadomości o roli znaczeniu ptaków w kulturze i sztuce w ujęciu historycznym, potrafi scharakteryzować relacje ptaków z ludźmi, i dokładnie opisać ich znaczenie gospodarcze na przestrzeni dziejów ludzkości. Wskazuje i opisuje sposoby wykorzystania produktów pochodzących od ptaków w starożytnym Egipcie, Grecji i Rzymie. Zna i potrafi objasnić symbolikę wszystkich z omawianych na zajęciach mitów, zna i potrafi podać przykłady wykorzystania symboliki ptaków w literaturze, heraldyce i numizmatyce