Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki
Sylabus przedmiotu Molekularne wskaźniki predykcyjne płynów ustrojowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Molekularne wskaźniki predykcyjne płynów ustrojowych | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi technikami badania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz sposobami interpretacji wyników i ich wykorzystania w celu uzyskania potrzebnych informacji związanych z fizjologią organizmu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Techniki analityczne i wyzwania ilościowej analizy metabolitów. Błędy przedanalityczne i postanalityczne. Sposoby pobierania i przechowywania materiału do badań. Problemy jakości związane z rodzajem materiału pobieranego do badań. Problem zapewnienia diagnostycznej wartości wyniku. | 1 |
T-A-2 | Proteom limfocytów. Ocena jakościowa i ilościowa subpopulacji limfocytów obecnych we krwi obwodowej z wykorzystaniem narzędzi proteomcznych. | 1 |
T-A-3 | Zastosowanie spektrometrii mas do identyfikacji i weryfikacji nowych markerów proteomicznych i metabolomicznych o potencjalnym znaczeniu w molekularnej diagnostyce klinicznej do oznaczania stężeń substancji leczniczych w materiale biologicznym. | 2 |
T-A-4 | Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej: metody spektroskopowe, wirowanie, chromatografia, elektroforeza, metody radioimmunologiczne, metody immunoenzymatyczne. | 1 |
T-W-2 | Przyszłośc „omiki” w oznaczaniu molekularnych wskaźników płynów ustrojowych. Współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych (spektrometria masowa typu MALDI-TOF, SELDI-TOF, CE-MS, elektroforeza dwukierunkowa i kapilarna). Nieinwazyjna diagnostyka chorób na podstawie obecności biomarkerów w płynach ustrojowych. Proteomika płynów ustrojowych. Analiza płynów ustrojowych w proteomice klinicznej. | 1 |
T-W-3 | Dobór i przygotowanie próbek. Zasady przygotowania prób płynów ustrojowych do analizy w spektrometrii masowej, rejestracja i interpretacja widm analizowanych próbek płynów ustrojowych w spektrometrze masowym typu MALDI-TOF, rejestracja mas cząsteczkowych poszczególnych substancji płynów ustrojowych. | 1 |
T-W-4 | Metabolomika jako nowoczesna diagnostyka badań płynów moczu. Metabolom moczu i jego interpretacja. Złożoność metabolomu moczu. Biochemiczne analizy metabolitów endogennych z zastosowaniem spektrometrii masowej. Metabolity moczu jako wczesne biomarkery toksyczności leków. | 1 |
T-W-5 | Zaliczenie wykładów w formie pisemnej. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych. | 5 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych. | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i dyskusja podczas zajęć. | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 13 |
A-A-5 | Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 5 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 18 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów w formie pisemnej. | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora. |
M-3 | Praca w grupach. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów i audytoriów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-N-O5.5_W01 Student jest w stanie objaśniać podstawowe techniki i metody stosowane w oznaczaniu molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych. | BL_2A_W16 | P2A_W03, P2A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4 | M-4, M-3, M-1, M-2 | S-3, S-4 |
BL_2A_BLM-N-O5.5_W02 Student wskazuje nowe metody szybkiego poznawania procesów zachodząych w fizjologii i patofizjologii organizmu. | BL_2A_W08, BL_2A_W11 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-A-1, T-A-3 | M-4, M-3, M-1, M-2 | S-3, S-4 |
BL_2A_BLM-N-O5.5_W03 Student objaśnia parametry homeostazy związane z badaniem wskaźników predykcyjnych, zna pojęcie normy i definiuje wartości prawidłowe i nieprawidłowe. | BL_2A_W17 | P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4 | M-4, M-3, M-1, M-2 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-N-O5.5_U01 Student korzysta ze znajomości istnienia technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i umiejętnie je dobiera do określonych badań naukowych. | BL_2A_U08, BL_2A_U15 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U04, P2A_U05, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U09, P2A_U10 | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-4, M-3, M-1, M-2 | S-4, S-1 |
BL_2A_BLM-N-O5.5_U02 Student zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w organizmie i potrafi zinterpretować wyniki prowadzonych badań. | BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-4, M-3, M-1, M-2 | S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-N-O5.5_K01 Student w interpretacji procesów fizjologicznych wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje zrozumienie oraz znaczenie znajomości pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów. | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-4, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-N-O5.5_W01 Student jest w stanie objaśniać podstawowe techniki i metody stosowane w oznaczaniu molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych technik i metod stosowanych w oznaczaniu molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych. |
3,0 | Student podaje podstawowe techniki oznaczania molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych, opisuje jedną z nich. | |
3,5 | Student podaje podstawowe metody oznaczania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz podaje współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych. | |
4,0 | Student podaje podstawowe metody oznaczania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych, wymienia współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych, zna ogólne zasady przygotowania prób płynów ustrojowych do analizy. | |
4,5 | Student podaje podstawowe metody oznaczania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych, wymienia współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych, zna ogólne zasady przygotowania prób płynów ustrojowych do analizy, potrafi rejestrowac i interpretowac widma analizowanych próbek płynów ustrojowych w spektrometrze masowym typu MALDI-TOF. | |
5,0 | Student opisuje wszystkie przeanalizowane techniki oznaczania wskażników predykcyjnych, interperetuje uzyskane wyniki | |
BL_2A_BLM-N-O5.5_W02 Student wskazuje nowe metody szybkiego poznawania procesów zachodząych w fizjologii i patofizjologii organizmu. | 2,0 | Student nie zna nowych metod szybkiego poznawania procesów zachodzących w fizjologii i patofizjologii organizmu. |
3,0 | Student wymienia współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych (spektrometria masowa typu MALDI-TOF, SELDI-TOF, CE-MS, elektroforeza dwukierunkowa i kapilarna). | |
3,5 | Student charakteryzuje wybrane technologie w badaniach poznawania procesów zachodzących w fizjologii i patofizjologii organizmu. | |
4,0 | Student charakteryzuje wybrane technologie w badaniach poznawania procesów zachodzących w fizjologii i patofizjologii organizmu oraz charakteryzuje biomarkery płynów ustrojowych. | |
4,5 | Student opisuje zastosowanie spektrometrii mas do identyfikacji i weryfikacji nowych markerów proteomicznych i metabolomicznych o potencjalnym znaczeniu w molekularnej diagnostyce klinicznej do oznaczania stężeń substancji leczniczych w materiale biologicznym. | |
5,0 | Student charakteryzuje wszystkie poznane w trakcie zajęc technologie w badaniach poznawania procesów zachodzących w fizjologii i patofizjologii organizmu. | |
BL_2A_BLM-N-O5.5_W03 Student objaśnia parametry homeostazy związane z badaniem wskaźników predykcyjnych, zna pojęcie normy i definiuje wartości prawidłowe i nieprawidłowe. | 2,0 | Student nie zna parametrów homeostazy zwiazanych z badaniem wskaźników predykcyjnych, nie zna pojecia normy i nie potrafi zdefiniowac wartości prawidłowej i nieprawidłowej. |
3,0 | Student wymienia parametry homeostazy związanej z badaniem wskaźników predykcyjnych. | |
3,5 | Student wymienia parametry homeostazy związanej z badaniem wskaźników predykcyjnych, podaje pojęcie normy, definiuje wartości prawidłowe wybranych wskaźników. | |
4,0 | Student wymienia parametry homeostazy związanej z badaniem wskaźników predykcyjnych, podaje pojęcie normy, podaje wartości referencyjne, opisuje zmienność osobniczą a wartości referencyjne w diagnostyce laboratoryjnej. | |
4,5 | Student wymienia parametry homeostazy związanej z badaniem wskaźników predykcyjnych, podaje pojęcie normy, podaje wartości referencyjne, poprawnie ocenia czułość i swoistość diagnostyczną testu. | |
5,0 | Student wymienia parametry homeostazy związanej z badaniem wskaźników predykcyjnych, potrafi wykorzystywac wszystkie zaproponowane w trakcie zajęc narzędzia do oceny tych wskaźników |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-N-O5.5_U01 Student korzysta ze znajomości istnienia technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i umiejętnie je dobiera do określonych badań naukowych. | 2,0 | Student nie zna żadnych technik oznaczania wskaźników predykcyjnych. |
3,0 | Student zna zaledwie jedną technikę oznaczania wskaźników predykcyjych i potrafi dostowac ją do określonych badań naukowych. | |
3,5 | Student potrafi skorzystac z niektórych technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i potrafi dostowac je do określonych badań naukowych. | |
4,0 | Student potrafi skorzystac z technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i zinterpretowac procedury niezbędne do ich wykonania oraz potrafi dostowac techniki do określonych badań naukowych. | |
4,5 | Student potrafi przygotowac, opisac i przeanalizowac próby do określonych technik badawczych i dostosowac je do określonych badań naukowych. | |
5,0 | Student bardzo dobrze korzysta ze znajomości przerobionych technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i umiejetnie je dobiera do określonych badań naukowych. | |
BL_2A_BLM-N-O5.5_U02 Student zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w organizmie i potrafi zinterpretować wyniki prowadzonych badań. | 2,0 | Student nie zna podstawowych procesów zachodzących w organizmie, nie potrafi zinerpretowac żadnych wyników badań. |
3,0 | Student zna niektóre procesy zachodzące w organizmie, nie potrafi zinerpretowac żadnych wyników badań. | |
3,5 | Student zna niektóre procesy zachodzące w organizmie, potrafi zinerpretowac wybiórczo wyniki badań. | |
4,0 | Student zna dobrze procesy zachodzące w organizmie, potrafi zinerpretowac wybiórczo wyniki badań. | |
4,5 | Student zna dobrze i rozumie podstawowe procesy zachodzące w organizmie, potrafi zinerpretowac wybiórczo wyniki badań. | |
5,0 | Student zna bardzo dobrze i rozumie podstawowe procesy zachodzące w organizmie, potrafi zinerpretowac wybiórczo wyniki badań. |
Literatura podstawowa
- Dembińska-Kieć A., Naskalski J.W., Diagnostyka laboratoryjna, Urban and Partner, Wrocław, 2008
- Kraj A., Silbering J., Proteomika, UJ, Kraków, 2004
- Maśliński S., Ryżewski J., Patofizjologia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Murray R.K.,Granner D.K., Rodwell V.W., Biochemia Harpera, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2008
- W.Z Traczyk, A. Trzebski, Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001
- Myśliwiec M., Choroby nerek, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2008