Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki
Sylabus przedmiotu Przystosowanie roślin do środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przystosowanie roślin do środowiska | ||
Specjalność | Biologia roślin | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu morfologii i systematyki roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie zależności między budową roślin, a ich zdolnością do adaptacji w różnych warunkach siedliskowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Budowa morfologiczna i anatomiczna roślin siedlisk o różnej zasobności w wodę - rośliny kserotermiczne i wodne | 3 |
T-A-2 | Budowa morfologiczna i anatomiczna roślin światłolubnych i cieniolubnych | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przystosowania roślin do wykorzystania światła Przystosowania roślin do warunków termicznych | 1 |
T-W-2 | Przystosowania roślin do różnych warunków wilgotnościowych. Typy ekologiczne roślin w odniesieniu do wody jako czynnika siedliskowego | 1 |
T-W-3 | Grupy ekologiczne roślin zasiedlających różne rodzaje podłoża | 1 |
T-W-4 | Przystosowania roślin do niedostatku składników odżywczych. Współżycie roślin z innymi organizmami. | 1 |
T-W-5 | Rozprzestrzenianie się roślin | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | konsultacje | 4 |
A-A-3 | przygotowanie do ćwiczeń | 5 |
A-A-4 | dokończenie sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych | 4 |
A-A-5 | zbiór roślin | 5 |
A-A-6 | wykonanie prac zielnikowych | 5 |
A-A-7 | zaliczenie zajęć | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | przygotowanie do pisemnego zaliczenia | 6 |
A-W-3 | pisemne zaliczenie | 2 |
A-W-4 | przygotowanie pisemnej pracy opisowej | 9 |
A-W-5 | konsultacje | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | metoda eksponująca - wystawa dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: pisemna praca opisowa na wybrany temat |
S-2 | Ocena formująca: rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O4.3_W01 potrafi objaśnić modyfikacje w budowie roślin wynikające z ich przystosowania do zróżnicowanych warunków siedliskowych | BL_2A_W10, BL_2A_W06 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06, P2A_W07 | C-1 | T-A-1, T-A-2 | M-2 | S-2 |
BL_2A_BLR-S-O4.3_W02 potrafi wymienić i scharakteryzować typy ekologiczne roślin wyróżnione w oparciu o wybrane czynniki środowiskowe | BL_2A_W01, BL_2A_W17 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O4.3_U01 potrafi zinterpretować panujące warunki siedliskowe na podstawie budowy morfologicznej wybranych gatunków roślin | BL_2A_U10, BL_2A_U12 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-W-5 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O4.3_K01 jest świadomy różnorodnych przystosowań roślin do środowiska i rozumie potrzebę poszerzania tej wiedzy w oparciu o różne naukowe źródła informacji | BL_2A_K01, BL_2A_K03 | P2A_K01, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K07 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O4.3_W01 potrafi objaśnić modyfikacje w budowie roślin wynikające z ich przystosowania do zróżnicowanych warunków siedliskowych | 2,0 | student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | student uzyska 21-28 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt | |
3,5 | student uzyska 29-31 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt | |
4,0 | student uzyska 32-35 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt | |
4,5 | student uzyska 36-37 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt | |
5,0 | student uzyska 38-40 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt | |
BL_2A_BLR-S-O4.3_W02 potrafi wymienić i scharakteryzować typy ekologiczne roślin wyróżnione w oparciu o wybrane czynniki środowiskowe | 2,0 | student nie potrafi wymienić i scharakteryzować żadnego typu ekologicznego roślin wyróżnionego na podstawie wybranego czynnika środowiskowego |
3,0 | student potrafi wymienić i scharakteryzować 1 typ ekologiczny roślin wyróżniony na podstawie wybranego czynnika środowiskowego | |
3,5 | student potrafi wymienić i scharakteryzować 2 typy ekologiczne roślin wyróżnione na podstawie wybranych czynników środowiskowych | |
4,0 | student potrafi wymienić i scharakteryzować 3 typy ekologiczne roślin wyróżnione na podstawie wybranych czynników środowiskowych | |
4,5 | student potrafi wymienić i scharakteryzować4 typy ekologiczne roślin wyróżnione na podstawie wybranych czynników środowiskowych | |
5,0 | student potrafi wymienić i scharakteryzować 5 typów ekologicznych roślin wyróżnionych na podstawie wybranych czynników środowiskowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O4.3_U01 potrafi zinterpretować panujące warunki siedliskowe na podstawie budowy morfologicznej wybranych gatunków roślin | 2,0 | student nie potrafi scharakteryzować żadnego typu siedliska w oparciu o wybrane gatunki roślin |
3,0 | student potrafi scharakteryzować warunki panujące w 1 typie siedliska w oparciu o wybrane gatunki roślin | |
3,5 | student potrafi scharakteryzować warunki panujące w 2 różnych typach siedlisk w oparciu o wybrane gatunki roślin | |
4,0 | student potrafi scharakteryzować warunki panujące w 3 różnych typach siedlisk w oparciu o wybrane gatunki roślin | |
4,5 | student potrafi scharakteryzować warunki panujące w 4 różnych typach siedlisk w oparciu o wybrane gatunki roślin | |
5,0 | student potrafi scharakteryzować warunki panujące w 5 różnych typach siedlisk w oparciu o wybrane gatunki roślin |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O4.3_K01 jest świadomy różnorodnych przystosowań roślin do środowiska i rozumie potrzebę poszerzania tej wiedzy w oparciu o różne naukowe źródła informacji | 2,0 | student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | student uzyska 21-28 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
3,5 | student uzyska 29-31 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,0 | student uzyska 32-35 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,5 | student uzyska 36-37 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
5,0 | student uzyska 38-40 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. |
Literatura podstawowa
- Podbielkowski Z., Podbielkowska M., Przystosowania roślin do środowiska, WSiP, Warszawa, 1992
Literatura dodatkowa
- Malinowski E., Anatomia roślin, PWN, Warszawa, 1987