Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki
Sylabus przedmiotu Gospodarka wodna w środowisku przyrodniczym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka wodna w środowisku przyrodniczym | ||
Specjalność | Biologia roślin | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Gospodarki Wodnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy gleboznawstwa i agrometeorologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie się z szeroko pojętym zagadnieniami znaczenia wody w środowisku przyrodniczym i wpływie działalności człowieka na zagadnienia regulowania i określania potrzeb wodnych |
C-2 | ocena stanu środowiska wodno-glebowego |
C-3 | ocena przyczyn nadmiernego uwilgotnienia i niedoboru wody |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Praca na mapach, zlewniach rzecznych | 1 |
T-A-2 | Obliczenia bilansowe dla zlewni wybranych rzek | 2 |
T-A-3 | Obliczenia systemów odwadniająco-nawdniajcych | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zadania i cele gospodarki wodnej, podstawowe pojęcia, zrównoważony rozwój a gospodarka wodna | 1 |
T-W-2 | Systemy zarządzania i administrowania gospodark wodną, Prwao Wodne i Ramowa Dyrektywa Wodna, pozwolenia wodno-prawne | 1 |
T-W-3 | Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych, dyspozycyjność zasobów wód powierzchniowych, charakterystyka odpływu rzecznego, wpływ powodzi na środowisko | 1 |
T-W-4 | Czynniki wpływajace na zasoby wodne środowiska przyrodniczego, zasoby wodne, ocena ilościowa i jakościowa zasobów wodnych | 1 |
T-W-5 | Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych, czynniki wpływajace na potrzeby regulowania stosunków wodnych gleb | 1 |
T-W-6 | Sposoby regulowania stosunków wodnych, odwodnienia i nawodnienia | 2 |
T-W-7 | Potrzeby wodne roślin, systemy odwadniająco-nawadniajace | 2 |
T-W-8 | Nietechniczne sposoby regulacji stosunków wodnych, fitomelioracje, agromelioracje | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | przygotowanie do ćwiczeń | 4 |
A-A-2 | Przygotowanie do sprawdzianów wejściowych | 6 |
A-A-3 | realizacja zadań projektowych | 6 |
A-A-4 | przygotowania do kolokwium | 4 |
A-A-5 | Pozyskiwanie danych hydrologicznych | 5 |
A-A-6 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie pismiennictwa | 40 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 8 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
dla tego przedmiotu nie są określone sposoby ocenyZamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O5.3_W01 umiejętność oceny czynników wpływających na gospodarkę wodną, znaczenia wody w środowisku przyrodniczym i możliwości regulowania stosynków powietrzno-wodnych gleb | BL_2A_W03, BL_2A_W09, BL_2A_W04 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O5.3_U01 umiejętność oceny stanu środowiska wodnego i jego wpływu na środowisko przyrodnicze powiązan | BL_2A_U13 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O5.3_K01 ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić działalność człowieka w szeroko pojętym środowisku przyrodniczym | BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06 | — | — | — | — |
Literatura podstawowa
- Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa, 1993
- Ciepielewski A., Podstawy gospodarowania wodą, SGGW, Warszawa, 1999
- Mioduszewski W., Dembek W.,red. naukowa, Woda w obszarach wiejskich, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, IMUZ, Warszawa, Falenty, 2009
Literatura dodatkowa
- J.Szpindor A., Piotrowski J., Gospodarka wodna, PWN, Warszawa, 1986
- Trybała M., Gospodarowanie wodą w rolnictwie, PWRiL, Warszawa, 1996