Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki
Sylabus przedmiotu Chemiczny monitoring wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemiczny monitoring wód | ||
Specjalność | Biologia wód | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl>, Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy o przemianie materii w środowisku wodnym; ze szczególnym uwzględnieniem warunków hydrochemicznych, zanieczyszczenia środowiska wodnego oraz zasad jego ochrony i rekultywacji |
W-2 | Posiadanie wiedzy oraz dostrzeganie związków między naturalnymi składnikami środoiwska, człowiekiem oraz skutkami antropopresji. Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu hydrogeobiocenoz |
W-3 | Posiadanie umiejetność poszukiwania informacji w różnych źródłach |
W-4 | Posiadanie umiejętności selekcjonowania, porządkowania oraz archiwizowania informacji |
W-5 | Posługiwanie się komputerem podczas wyszukiwania danych oraz informacji o stanie środowiska |
W-6 | Posiadanie wiedzy z zakresu fizyki oraz metod analizy chemicznej środowiska wodnego |
W-7 | Umiejetność posługiwania sie aparaturą kontrolno-pomiarową w zakresie poboru próbek i badania wód |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność określanie celu i zasad monitorowania wód powierzchniowych i podziemnych |
C-2 | Umiejetność identyfikowania źródła i rodzaju zanieczyszczenia wód monitorowanego akwenu lub zlewni |
C-3 | Umiejętność opracowania metod oceny jakości wód |
C-4 | Posiadanie umiejętności weryfikacji wyników badań pod kątem ich zgodności z zasdami monitoringu wód |
C-5 | Umiejetność opracowywania wyników badań z wykorzystaniem technik komputerowych |
C-6 | Umiejętność interpretowania wyników badań z uwzględnieniem obowiazujacych wymagań w zakresie jakości środowiska wodnego |
C-7 | Przewidywanie skutków zanieczyszczenia środowiska wodengo |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Sposób prowadzenia monitoringu jednolitych części wód powierzcxhniowych i podziemnych. Aspekty praktyczne Klasyfikacja stanu ekologicznego, potencjału ekologicznego i stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych | 1 |
T-A-2 | Formy i sposoby prowadzenia monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych. Aspekty praktyczne | 1 |
T-A-3 | Ocena stanu troficznego wód powierzchniowych Warunki odprowadzania ścieków do wód i do ziemi | 1 |
T-A-4 | Ocena stanu zanieczyszczenia ścieków przemysłowych. Substancje priorytetowe w gospodarce wodnej | 1 |
T-A-5 | Referencyjne metody badania wód powierzchniowych, osadów oraz wody do spożycia. Zasady pobierania próbek, wykonywanie pomiarów analitycznych.Systemy i techniki pomiarowe w monitoe\ringu srodowiska wodnego. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy prawane funkcjonowania PMŚ; ze szczególnym uwzględnieniem monitoringu wód | 1 |
T-W-2 | Podsystemy PMŚ; podsystem monitoringu jakości wód: - wody śródlądowe, wody pzrejściowe, wody ptzybrzeżne, wody Morza Bałtyckiego, wody podziemne | 1 |
T-W-3 | Zakres, sposoby badań oraz kryteria oceny stanu chemicznego wód powierzchniowych | 1 |
T-W-4 | Zadania monitoringu chemicznego wód powierzchniowych: badanie i ocena stanu rzek Zadania monitoringu chemicznego wód powierzchniowych: badanie i ocena stanu jezior | 1 |
T-W-5 | Zadania monitoringu chemicznego wód powierzchniowych: badania i ocena jakości osadów dennych jezior i rzek | 1 |
T-W-6 | Zadania monitoringu chemicznego wód: badanie i ocena stanu ekologicznego zbiorników | 1 |
T-W-7 | Zadania monitoringu chemicznego wód: badania i ocena stanu wód pzrejściowych, przybrzeżnych i Morza Bałtyckiego | 1 |
T-W-8 | Zadania monitoringu chemicznego wód powierzchniowych: badanie i ocena stanu chemicznego jednolitych cząści wód podziemnych | 1 |
T-W-9 | Oceny i prognozy jakości środowiska wodnego. Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu wód. | 1 |
T-W-10 | System baz danych PMŚ w zakresie chemicznego stanu wód powierzchniowych | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Aktywny udział w ćwiczeniach | 5 |
A-A-2 | Uczestnictwo w konsulatacjach | 5 |
A-A-3 | Przygotowania do ćwiczeń | 3 |
A-A-4 | Przygotowania do zaliczenia ćwiczeń | 15 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywny udział w wykładach | 10 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 4 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 11 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład oraz objaśnienia |
M-2 | Metody programowe: z użyciem komputera |
M-3 | Metody praktyczne: pokaz komputerowy |
M-4 | Metody eksponujące: film |
M-5 | Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem oraz ćwiczeniami |
M-6 | Metoda podajaca: ćwiczenia audytoryjne |
M-7 | Metoda aktywizujaca: konsultacje |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. Zaliczenie przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O3.4_W01 Definiuje cele i zasady monitoringu wód akewnu lub akwenów na obszarze zlewni | BL_2A_W09, BL_2A_W04 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-3, T-W-2 | M-1, M-6 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLW-S-O3.4_W02 Rozpoznaje źródła i rodzaje zanieczyszczenia wód | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-7 | M-7, M-1, M-6 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLW-S-O3.4_W03 Dobiera metody monitorowania wód | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-7 | M-7, M-1, M-6 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLW-S-O3.4_W04 Weryfikuje i opracowuje wyniki badań, z zastosowaniem technik komputerowych | — | — | C-5, C-4 | T-A-2, T-A-1, T-W-10, T-W-9 | M-7, M-1, M-6 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLW-S-O3.4_W05 Potrfi interpretować wyniki badań i przewidywać skutki zanieczyszczenia | — | — | C-6, C-7 | T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-7, M-1, M-6 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O3.4_U01 Student potrafi definiować cele monitorowania akwenów | BL_2A_U06, BL_2A_U10 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-1 | M-7, M-1, M-6 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLW-S-O3.4_U02 Student potrafi rozpoznać źródła i rodzaje zanieczyszczeń wód | BL_2A_U10 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-2 | T-W-3, T-W-9 | M-7, M-1, M-6 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLW-S-O3.4_U03 Student potrafi wybrać metody monitorowania chemicznego stanu wód | — | — | C-3 | T-W-3 | M-7, M-1, M-6 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLW-S-O3.4_U04 Student potrafi weryfikować, opracowywać i interpretować wyniki badań monitoringowych chemicznego stanu wód | BL_2A_U13 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06 | C-6, C-5, C-4 | T-A-5, T-A-4, T-A-3 | M-7, M-1, M-6 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLW-S-O3.4_U05 Student potrafi przewidywać skutki zanieczyszczenia wód powierzchniowych na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód | BL_2A_U13 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06 | C-7 | T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-W-10, T-W-3, T-W-2, T-W-9, T-W-1 | M-7, M-1, M-6 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O3.4_K01 Student bedzie posiadał kompetencje w zakresie monitorowania stanu akwenów w zakresie wskaźników chemicznych | BL_2A_K08, BL_2A_K03, BL_2A_K07, BL_2A_K02 | P2A_K01, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07 | C-6, C-1, C-7 | T-A-1, T-W-10, T-W-3, T-W-9 | M-7, M-3, M-1, M-6 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLW-S-O3.4_K02 Student będzie poiadał kompetencje do oceny stanu ekosysemów wodnych w zakresie wskaźików chemicznych | BL_2A_K08, BL_2A_K03, BL_2A_K07, BL_2A_K02 | P2A_K01, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07 | C-6, C-1, C-7 | T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-7, M-1, M-6, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O3.4_W01 Definiuje cele i zasady monitoringu wód akewnu lub akwenów na obszarze zlewni | 2,0 | Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie definiowania celów monitorowania akwenów w zakresie wskaźników chemicznych |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie definiowania celów monitoringu akwenów w odniesieniu do wskaźników chemicznych | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie definiowania celów monitorowania akwenów w odniesieniu do wskaźników chemicznych | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia dla definiowania celów monitoringu wód, potrafi je w analityczny sposób ocenić | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia w definiowaniu celów monitoringu wód, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia dla określania celów monitoringu, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód | |
BL_2A_BLW-S-O3.4_W02 Rozpoznaje źródła i rodzaje zanieczyszczenia wód | 2,0 | Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie definiowania źródeł i rodzaju zanieczyszczenia wód w zakresie wskaźników chemicznych |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie definiowania źródeł i rodzaju zanieczyszczenia wód w zakresie wskaźników chemicznych wskaźników chemicznych | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie okreśalnia źródeł i rodzaju zanieczyszzcenia wód w odniesieniu do wskaźników chemicznych definiowania wskaźników chemicznych | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia dla definiowania źródeł i rodzaju zanieczyszczenia wód w odniesieniu do wskaźników chemicznych definiowania wskaźników chemicznych , potrafi je w analityczny sposób ocenić | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia w definiowaniu źródeł i rodzaju zanieczyszczenia wód w odniesieniu do wskaźników chemicznych definiowania wskaźników chemicznych, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia dla definiowania źródeł i rodzaju zanieczyszczenia wód w odniesieniu do wskaźników chemicznych definiowania wskaźników chemicznych, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód | |
BL_2A_BLW-S-O3.4_W03 Dobiera metody monitorowania wód | 2,0 | Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie wyboru metod monitorowania chemicznego stanu wód powierzchniowych |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie wyboru metod monitorowania chemicznego stanu wód powierzchniowych | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie wyboru metod monitorowania chemicznego stanu wód powierzchniowych | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia w zakresi wyboru metod monitorowania chemicznego stanu wód powierzchniowych , potrafi je w analityczny sposób ocenić | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia w definiowaniu metod monitoringu wód, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia dla określania metod monitoringu, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód | |
BL_2A_BLW-S-O3.4_W04 Weryfikuje i opracowuje wyniki badań, z zastosowaniem technik komputerowych | 2,0 | Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód, potrafi je w analityczny sposób ocenić | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód | |
BL_2A_BLW-S-O3.4_W05 Potrfi interpretować wyniki badań i przewidywać skutki zanieczyszczenia | 2,0 | Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia, potrafi je w analityczny sposób ocenić | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O3.4_U01 Student potrafi definiować cele monitorowania akwenów | 2,0 | Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie definiowania celów monitorowania akwenów w zakresie wskaźników chemicznych |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie definiowania celów monitoringu akwenów w odniesieniu do wskaźników chemicznych | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie definiowania celów monitorowania akwenów w odniesieniu do wskaźników chemicznych | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia dla definiowania celów monitoringu wód, potrafi je w analityczny sposób ocenić | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia w definiowaniu celów monitoringu wód, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia dla określania celów monitoringu, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód | |
BL_2A_BLW-S-O3.4_U02 Student potrafi rozpoznać źródła i rodzaje zanieczyszczeń wód | 2,0 | Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie definiowania źródeł i rodzaju zanieczyszzcenia wód w zakresie wskaźników chemicznych |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie definiowania źródeł i rodzaju zanieczyszzcenia wód w zakresie wskaźników chemicznych wskaźników chemicznych | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie okreśalnia źródeł i rodzaju zanieczyszzcenia wód w odniesieniu do wskaźników chemicznych definiowania wskaźników chemicznych | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia dla definiowania źródeł i rodzaju zanieczyszczenia wód w odniesieniu do wskaźników chemicznych definiowania wskaźników chemicznych , potrafi je w analityczny sposób ocenić | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia w definiowaniu źródeł i rodzaju zanieczyszczenia wód w odniesieniu do wskaźników chemicznych definiowania wskaźników chemicznych, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia dla definiowania źródeł i rodzaju zanieczyszczenia wód w odniesieniu do wskaźników chemicznych definiowania wskaźników chemicznych, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód | |
BL_2A_BLW-S-O3.4_U03 Student potrafi wybrać metody monitorowania chemicznego stanu wód | 2,0 | Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie wyboru metod monitorowania chemicznego stanu wód powierzchniowych |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie wyboru metod monitorowania chemicznego stanu wód powierzchniowych | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie wyboru metod monitorowania chemicznego stanu wód powierzchniowych | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia w zakresi wyboru metod monitorowania chemicznego stanu wód powierzchniowych , potrafi je w analityczny sposób ocenić | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia w definiowaniu metod monitoringu wód, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia dla określania metod monitoringu, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód | |
BL_2A_BLW-S-O3.4_U04 Student potrafi weryfikować, opracowywać i interpretować wyniki badań monitoringowych chemicznego stanu wód | 2,0 | Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód, potrafi je w analityczny sposób ocenić | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód | |
BL_2A_BLW-S-O3.4_U05 Student potrafi przewidywać skutki zanieczyszczenia wód powierzchniowych na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód | 2,0 | Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia, potrafi je w analityczny sposób ocenić | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O3.4_K01 Student bedzie posiadał kompetencje w zakresie monitorowania stanu akwenów w zakresie wskaźników chemicznych | 2,0 | Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie monitorowania stanu akwenów w zakresie wskaźników chemicznych |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie monitorowania stanu akwenów w odniesieniu do wskaźników chemicznych | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie monitorowania stanu akwenów w odniesieniu do wskaźników chemicznych | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia monitoringu wód, potrafi je w analityczny sposób zinterpretować | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia monitoringu wód, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywnośc monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia monitoringu, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód | |
BL_2A_BLW-S-O3.4_K02 Student będzie poiadał kompetencje do oceny stanu ekosysemów wodnych w zakresie wskaźików chemicznych | 2,0 | Student nie potrafi ocenic stanu ekosystemu wodnego w zakresie wskaźników chemicznych |
3,0 | Student potrafi tylko w odniesieniu do niektórych elementów ocenić stan wód w zakresie wskaźników chemicznych | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie oceny stanu akwenów w odniesieniu do wskaźników chemicznych | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia dla oceny stanu wód, potrafi je w analityczny sposób zinterpretować | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia w cenie stanu ekosystemów wód, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywnośc monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia dla oceny stanu wód, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu oceny stanu chemicznego wód |
Literatura podstawowa
- Parlament Europejski i Rada, Dyrektywa 2000/60/WE Parlamenty Europejskiegi i Rady z dn. 23-10-2000 ustanawiajaca ramy współnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej, Dz. U. Unii Europejskiej, Bruksela, 2000, 15/t.5; 275-346
- Sejm RP, Prawo wodne - tekst jednolity, Sejm RP, Warszawa, 2005, Dz. U. 238 poz. 2018 i 2019/ 2005, do pobrania www.sejm.gov.pl
- Rozporządzenie Ministra Środowiska, W sprawie sposobu klasyfikacji stanu jednolitych części wód powierzchniowych, Sejm RP, Warszawa, 2008, Dz. U. 162 poz. 1008/2008, do pobrania www.sejm.gov.pl
- Rozporządzenie Ministra Środowiska, W sprawie kryteriów wyznaczania wód wrażliwych na zanieczyszczenia zwiazkami azotu ze źródeł rolniczych, Sejm RP, Warszawa, 2002, Dz. U. 241 poz. 2093/ 2002, do pobrania www.sejm.gov.pl
- Główny Inspektor Ochrony Środowiska, Program Państwowego Monitoringy Środowiska na lata 2010-2012, GIOŚ, Warzawa, 2009, data pobrania strony 2012-04-02, www.gios.gov.pl//zalaczniki/artykuly/PPMS2010-2012_vf.pdf
- Rozporządzenie Ministra Środowiska, W sprawie wymagań jakim powinny odpowiadać wody śródlądowe będące środowiskaiem życia ryb w warunkach naturalnych, Sejm RP, Warszawa, 2002, Dz. U. 176 poz. 1455/ 2002, do pobrania www.sejm.gov.pl
Literatura dodatkowa
- Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonomia i Środowisko, Białystok, 2009
- Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 1996
- Macioszek, Podstawy hydrogeologii stosowanej, PWN, Warszawa, 2006