Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki
Sylabus przedmiotu Biologia zwierząt amatorskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia zwierząt amatorskich | ||
Specjalność | Biologia zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu anatomi i fizjologii zwierząt. Ochrony gatunków zagrożonych, dobrostanu zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przedstawienie niezbędnej wiedzy z zakresu biologii kikunastu gatunków zwierząt amatorskich. Omówione zostaną różnice pomiędzy zwierzetami uznanymi za amatorskie występujace w stanie dzikim, a zwierzętami utrzymywanyimi i wykorzystywanymi przezz człowieka. Dodatkowo przedstawione zostaną ewentualne zagrożenia dla środowiska wynikające z nieodpowiedzialnego postepowania człowieka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pochodzenie, przegląd gatunków utrzymywanych, wybrane zagadnienia biologiczne z fizjologii, reprodukcji, żywienia i pielęgnacji zwierząt amatorskich (gatunków uznanych za zwierzęta amatorskie i towarzyszące) 1.-20. Omówienie charakterystyki biologicznej, rozród, żywienie, warunki utrzymania i pielęgnacja wybranych gatunków a) pochodzenie oraz okoliczności poprzedzające pojawienie się gatunków w Polsce b) gatunki obce wprowadzone na tereny Polski c) biologia i ekologia d) zachowanie się różnych gatunków zwierząt amatorskich e) zasady obchodzenia się ze zwierzętami różnych gatunków uwzględniające ich biologię – podchodzenie, nawiązywanie kontaktu, oprowadzanie, prezentacja, informacja o gatunku i formach użytkowania f) uczenie się zwierząt i odruchy warunkowe, życie społeczne zwierząt, g) profilaktyka zdrowia zwierząt amatorskich h) źródła i drogi zakażenia i) choroby zwierząt amatorskich | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bogactwo gatunków w biosferze. Zwierzęta amatorskie i towarzyszące ich systematyka, klasyfikacja, wystepowanie, możliwości wykorzystania. | 2 |
T-W-2 | Rola i znaczenie zwierząt amatorskich w środowisku naturalnym | 2 |
T-W-3 | Wpływ czynników środowiskowych na przystosowanie organizmów | 2 |
T-W-4 | Mianownictwo i orientacja anatomiczna zwierząt amatorskich | 2 |
T-W-5 | Biologia żywienia zwierząt amatorskich | 2 |
T-W-6 | Biologia rozrodu zwierząt amatorskich | 2 |
T-W-7 | Wpływ zwierząt amatorskich na ekosystemy i gatunki rodzime | 2 |
T-W-8 | Podsumowanie i ocena wiadomości z wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych - czytanie literatury | 25 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji mulimedialnych z wybranych zagadnień i przygotowanie do zaliczenia pisemnego z ćwiczeń | 25 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów, przygotownie do dyskusji | 45 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury i przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego |
M-4 | Film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowa na podstawie przygotowanych przez studentów prezentacji |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-D4_W01 Definiuje rolę i znaczenie zwierząt amatorskich w ochronie bioróżnorodności oraz wskazuje róznice w chowie róznych gatunków zwierząt amatorskich | BL_2A_W10, BL_2A_W13 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-1 | T-W-2, T-W-3 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3 |
BL_2A_BLZ-S-D4_W02 Student rozumie i wskazuje zarówno pozytywną jak i negatywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt | BL_2A_W07 | P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-7 | M-3, M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-D4_U01 Student ocenia, opracowuje i podejmuje decyzje związane z możliwościami utrzymania zwierząt amatorskich oraz wpływ utrzymania zwierząt na funkcjonoowanie społeczeństwa | BL_2A_U03 | P2A_U06 | C-1 | T-W-3, T-W-7 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3 |
BL_2A_BLZ-S-D4_U02 Student potrafi rozpoznawać różnice anatomiczne w budowie zwierząt i ich fizjologii aby stworzyć takie warunki utrzymania, które zapewnią im prawidłowy wzrost i rozwój | BL_2A_U03, BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-4 | M-4, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-D4_K01 Student postrzega relacje jakie występują pomiędzy człowiekiem a zwierzęciem amatorkim i znaczenie zwierząt w kształtowaniu postaw społecznych | BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06 | C-1 | T-A-1, T-W-5 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3 |
BL_2A_BLZ-S-D4_K02 Student jest kreatywny w podejmowaniu decyzji o celowości sprowadzania zwierząt rzadkich gatunków oraz ich ochronę jak też ich siedlisk naturalnych | BL_2A_K08 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-4, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
BL_2A_BLZ-S-D4_K03 Student nabywa świadomości, orientacji i aktywnej postawy wobec zjawiska przemieszczania zwierząt z ich środowiska natuarlnego i utrzymania jako zwierzęcia amatorskiego | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | C-1 | T-W-1 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-D4_W01 Definiuje rolę i znaczenie zwierząt amatorskich w ochronie bioróżnorodności oraz wskazuje róznice w chowie róznych gatunków zwierząt amatorskich | 2,0 | student nie formułje celu w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie |
3,0 | student formułje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie | |
3,5 | student formułje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt | |
4,0 | student formułje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt orza wsakzuje na celowość zachowania bioróżnorodności | |
4,5 | student formułje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt orza wsakzuje na celowość zachowania bioróżnorodności oraz wskazuje na wpływ człowieka w zakresie ochrony gatunków | |
5,0 | student formułje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt orza wsakzuje na celowość zachowania bioróżnorodności oraz wskazuje na wpływ człowieka w zakresie ochrony gatunków oraz objaśnia różnice pomiędzy gatunkami inwazyjnymi i obcymi | |
BL_2A_BLZ-S-D4_W02 Student rozumie i wskazuje zarówno pozytywną jak i negatywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt | 2,0 | Student nie rozróżnia roli i znaczenia zwierząt amatorskich |
3,0 | Student rozróżnia i wymienia podstawową rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt | |
3,5 | Student rozróżnia i wymienia negatywną i pozytywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt | |
4,0 | Student rozróżnia i wymienia, identyfikuje i tłumaczy negatywną i pozytywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt | |
4,5 | Student rozróżnia i wymienia, identyfikuje i tłumaczy oraz objaśnia negatywną i pozytywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt | |
5,0 | Student trafnie definiuje, rozróżnia i wymienia, identyfikuje i tłumaczy oraz objaśnia negatywną i pozytywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-D4_U01 Student ocenia, opracowuje i podejmuje decyzje związane z możliwościami utrzymania zwierząt amatorskich oraz wpływ utrzymania zwierząt na funkcjonoowanie społeczeństwa | 2,0 | student nie ocenia roli zwierząt w kształtowaniu postaw społecznych |
3,0 | student umie określić rolę zwierząt amatorskich w kształtowaniu postaw społecznych | |
3,5 | student ocenia i ewentualnie dobiera możliwości wykorzystania zwierząt amatorskich | |
4,0 | Student dobrze nakreśla możliwości wykorzystania i doboru odpowiednich gatunków zwierząt amatorskich w życiu człowieka | |
4,5 | Student dobrze nakreśla i prezentuje możliwości wykorzystania i doboru odpowiednich gatunków zwierząt amatorskich w życiu człowieka | |
5,0 | Student bardzo dobrze nakreśla i weryfikuje możliwości wykorzystania i doboru odpowiednich gatunków zwierząt amatorskich w życiu człowieka | |
BL_2A_BLZ-S-D4_U02 Student potrafi rozpoznawać różnice anatomiczne w budowie zwierząt i ich fizjologii aby stworzyć takie warunki utrzymania, które zapewnią im prawidłowy wzrost i rozwój | 2,0 | student nie umie rozpoznawać różnic pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb |
3,0 | student w niewielkim zakresie umie rozpoznawać różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb | |
3,5 | student umie rozpoznawać różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb | |
4,0 | student umie rozpoznawać i kontrolować różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb | |
4,5 | student umie analizować, rozpoznawać i kontrolować różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb | |
5,0 | student umie analizować, rozpoznawać i kontrolować różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-D4_K01 Student postrzega relacje jakie występują pomiędzy człowiekiem a zwierzęciem amatorkim i znaczenie zwierząt w kształtowaniu postaw społecznych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań i nie jest świadomy i chętny do poszerzania swoich kompetencji |
3,0 | Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań, wykazuje ograniczoną otwatość na zdobywanie nowych kmpetencji | |
3,5 | Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań i próbuje podejmować dyskusję oraz postrzega relacje zachodzące w środowisku | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. Wykazuje kreatywność w zdobywaniu nowych kwalifikacji | |
4,5 | Student jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji. Współpracuje z grupą i dyskutuje na wybrane zagadnienia. | |
5,0 | Student wykazuje kreatywność i otwartośći jest zdeterminowany w zdobywaniu nowych kompetencji. Prezentuje postawę lidera w grupie i śmiało podejmuje tematykę dyskusji | |
BL_2A_BLZ-S-D4_K02 Student jest kreatywny w podejmowaniu decyzji o celowości sprowadzania zwierząt rzadkich gatunków oraz ich ochronę jak też ich siedlisk naturalnych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań i nie jest świadomy i chętny do poszerzania swoich kompetencji |
3,0 | Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań, wykazuje ograniczoną otwatość na zdobywanie nowych kmpetencji | |
3,5 | Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań i próbuje podejmować dyskusję oraz postrzega relacje zachodzące w środowisku | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. Wykazuje kreatywność w zdobywaniu nowych kwalifikacji | |
4,5 | Student jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji. Współpracuje z grupą i dyskutuje na wybrane zagadnienia. | |
5,0 | Student wykazuje kreatywność i otwartośći jest zdeterminowany w zdobywaniu nowych kompetencji. Prezentuje postawę lidera w grupie i śmiało podejmuje tematykę dyskusji | |
BL_2A_BLZ-S-D4_K03 Student nabywa świadomości, orientacji i aktywnej postawy wobec zjawiska przemieszczania zwierząt z ich środowiska natuarlnego i utrzymania jako zwierzęcia amatorskiego | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań i nie jest świadomy i chętny do poszerzania swoich kompetencji |
3,0 | Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań, wykazuje ograniczoną otwatość na zdobywanie nowych kmpetencji | |
3,5 | Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań i próbuje podejmować dyskusję oraz postrzega relacje zachodzące w środowisku | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. Wykazuje kreatywność w zdobywaniu nowych kwalifikacji | |
4,5 | Student jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji. Współpracuje z grupą i dyskutuje na wybrane zagadnienia. | |
5,0 | Student wykazuje kreatywność i otwartośći jest zdeterminowany w zdobywaniu nowych kompetencji. Prezentuje postawę lidera w grupie i śmiało podejmuje tematykę dyskusji |
Literatura podstawowa
- Stawicka J., Szymczak-Piątek M., Wieczorek J., Wybrane zagadnienia ekologiczne., SGGW, Warszawa, 2010, III
- Jurd R., D., Biologia zwierząt. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2007, II
- Lorek M., Gugołek A., Zwierzęta amatorskie i towarzyszące, UWM, Olsztyn, 2008
Literatura dodatkowa
- Burt J., Szczur, Universitas, Kraków, 2006
- Gugołek A., Amatorska hodowla wybranych gatunków ssaków, UWM, Olsztyn, 2011, I