Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki
Sylabus przedmiotu Ichtiologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ichtiologia | ||
Specjalność | Biologia zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Korzelecka-Orkisz <Agata.Korzelecka-Orkisz@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>, Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza biologiczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem kursu jest zapoznanie studentów z makroskopową i mikroskopową budową organizmów wodnych, jak również z przybliżeniem zjawisk reprodukcyjnych różnych gatunków ryb oraz wpływem czynników środowiskowych na ich rozwój (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.) a także zaznajomienie z przedstawicielami ryb z róźnych rzędów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Cechy systematyczne (cechy morfometryczne – kształt ciała, symetria dwuboczna, płetwy, płetwa ogonowa, skóra i łuski, połozenie otworu gebowego, uzębienie) i anatomiczne ryb (szkielet, umięśnienie, zmysły, układ pokarmowy, układ dokrewny, pęcherz pławny, narządy oddychania, układ krwionośny, | 3 |
T-A-2 | Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Clupeiformes, Cypriniformes, Esociformes, Salmoniformes i Gadiformes, Beloniformes,Scorpaeniformes Pleuronectiformes, Perciformes i Tetraodontiformes | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Środowisko życiowe ryb oraz ich przystosowania do życia w wodzie (sposoby przemieszczania się, płetwy, powierzchnia ciała, łuski, ubarwienie) | 2 |
T-W-2 | Wpływ środowiska na ryby (oddziaływanie temperatury, natlenienie, zasolenie) oraz ich przystosowania anatomiczne i fizjologiczne | 2 |
T-W-3 | Reakcje ryb na światło i dźwięk (budowa oczu i właściwosci wzroku, budowa i funkcje narzadu słuchu i równowagi, rodzaje, mechanizmy wydawania dźwięku, narząd wechu, smaku) | 2 |
T-W-4 | Rozród ryb – dymorfizm płciowy, szata godowa, hermafrodytyzm, tarło, ekologiczne grupy rozrodcze, płodność, tarło porcyjne, wpływ warunków środowiskowych na cykl płciowy | 2 |
T-W-5 | Rozwój ryb (embriogeneza, wyleg, okres larwalny) | 1 |
T-W-6 | Wzrost ryb – metody określania wieku, długość zycia, wpływ czynników środowiskowych na wzrost. Odżywianie się ryb (wybiórczość pokarmowa, przystosowania do pobierania różnego typu pokarmu, stosunki pokarmowe). Wędrówki ryb – klasyfikacja wędrówek, czynniki kontrolujace wedrówki ryb dwuśrodowiskowych | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-A-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 5 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny |
M-2 | Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne praca studentów przy preparatach ryb – obserwacja makro- i mikroskopowa, wykonanie rysunków i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wykonanej pracy graficznej i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej, sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń. |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-D5_W01 Student po odbyciu kursu ma wiedzę na temat wpływu na organizm ryby specyficznego środowiska życia jakim są wody. Student ma wiedzę na temat systematyki, morfologii i biologii różnych gatunków ryb. Student umie opisać zmiany zachodzace w czasie wczesnej i późniejszej ontogenezy ryb, a także potrafi scharakteryzować wzrost, odżywianie się i wędrówki ryb | BL_2A_W01, BL_2A_W17 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-A-1, T-A-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-D5_U01 Student posiadł umiejetność rozpoznawania wybranych gatunków ryb na podstawie ich cech systematycznych, umie przeprowadzić sekcje ryb by opisać ich narządy wewnętrzne | BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-A-1, T-A-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-N-D5_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania; | BL_2A_K03, BL_2A_K07, BL_2A_K02 | P2A_K01, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07 | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-D5_W01 Student po odbyciu kursu ma wiedzę na temat wpływu na organizm ryby specyficznego środowiska życia jakim są wody. Student ma wiedzę na temat systematyki, morfologii i biologii różnych gatunków ryb. Student umie opisać zmiany zachodzace w czasie wczesnej i późniejszej ontogenezy ryb, a także potrafi scharakteryzować wzrost, odżywianie się i wędrówki ryb | 2,0 | Student nic nie wie na temat systematyki, morfologii i biologii ryb. |
3,0 | Student zna morfologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb. | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować odżywianie się i wędrówki ryb. Student zna morfologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb. | |
4,0 | Student umie opisać zmiany zachodzace w czasie wczesnej i późniejszej ontogenezy ryb, a także potrafi scharakteryzować odżywianie się i wędrówki ryb. Student zna morfologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb. | |
4,5 | Student umie opisać zmiany zachodzace w czasie wczesnej i późniejszej ontogenezy ryb, a także potrafi scharakteryzować wzrost, odżywianie się i wędrówki ryb. Student zna morfologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb. | |
5,0 | Student umie opisać zmiany zachodzace w czasie wczesnej i późniejszej ontogenezy ryb, a także potrafi scharakteryzować wzrost, odżywianie się i wędrówki ryb. Student zna systematykę, morfologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-D5_U01 Student posiadł umiejetność rozpoznawania wybranych gatunków ryb na podstawie ich cech systematycznych, umie przeprowadzić sekcje ryb by opisać ich narządy wewnętrzne | 2,0 | Student nie umie określić przynalezności gatunkowej żadnej z prezentowanych ryb, nie potrafi przeprowadzić sekcji ryb |
3,0 | Student posiadł umiejetność rozpoznawania większości wybranych gatunków ryb na podstawie ich cech systematycznych | |
3,5 | Student posiadł umiejetność rozpoznawania większości wybranych gatunków ryb na podstawie ich cech systematycznych, umie przeprowadzić sekcje ryb | |
4,0 | Student posiadł umiejetność rozpoznawania większości wybranych gatunków ryb na podstawie ich cech systematycznych, umie przeprowadzić sekcje ryb, opisać stan większości narządów wewnętrznych | |
4,5 | Student posiadł umiejetność rozpoznawania wybranych gatunków ryb na podstawie ich cech systematycznych, umie przeprowadzić sekcje ryb, opisać stan większości narządów wewnętrznych | |
5,0 | Student posiadł umiejetność rozpoznawania wybranych gatunków ryb na podstawie ich cech systematycznych, umie przeprowadzić sekcje ryb, opisać stan wszystkich narządów wewnętrznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-N-D5_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania; | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym |
3,0 | Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
4,0 | Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
4,5 | Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
5,0 | Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym |
Literatura podstawowa
- Krzykawski St., Więcaszek B., Keszka S. Antoszek A., Systematyka krągłoustych i ryb przewodnik do ćwiczeń, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2001
- praca zbiorowa pod red. J.A. Szczerbowskiego, Rybactwo śródlądowe, Wyd. IRS, Olsztyn, 2008
- Brylińska Maria (red.), Ryby słodkowodne Polski, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2000