Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie świń w medycynie i farmacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie świń w medycynie i farmacji
Specjalność Biologia zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt oraz metod z genetyki molekularnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1GŁównym celem jest zapoznanie studentów z historią pochodzenia swiń, kierunkami ich użytkowania i wykorzystania tych zwierząt w leczeniu ludzi oraz w naukach pokrewnych wykorzystujących te zwierzęta. Rozwijania u studenta zdolności do dyskusji i oceny ksenotransplantacji z punktu widzenia etycznego, prawnego i religijnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Terminologia, nazewnictwo stosowane w hodowli świń. Parametry anatomiczne i fizjologiczne świń1
T-A-2Rasy swiń wykorzystywane w produkcji i w badaniach1
T-A-3Charakterystyczne cechy związane z zachowaniem świń2
T-A-4Ograniczenia współczesnej transplantologii i historia ksenotransplantacji2
T-A-5Hodowlane, organizacyjne oraz sanitarno-weterynaryjne uwarunkowania produkcji świń na potrzeby ksenotransplantacji.2
T-A-6Ksenotransplantacje - kwestie etyczne, społeczne, prawne i religijne2
10
wykłady
T-W-1Pochodzenie świń1
T-W-2Charakterystyka podstawowych cech świń1
T-W-3Możliwości terapeutyczne związane z wykorzystaniem świń1
T-W-4Świnie jako dawcy organów do ksenotranspalantacji2
T-W-5Główne kierunki i cele transgenezy świń. Zakażenia wirusowe w ksenotransplantacjach2
T-W-6Świnie jako modele chorób człowieka2
T-W-7Podstawy klonowania świń1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń10
A-A-3Przygotowanie prezentacji8
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotownie do zaliczenia18
A-W-3Zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna przy użyciu komputera
M-3Film dydaktyczny
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O3.3_W01
Student definiuje i tłumaczy podstawowe metody wykorzystania świń w badaniach stosowanych w leczeniu
BL_2A_W03P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07C-1T-A-1, T-A-5, T-W-6, T-W-3, T-W-5M-1, M-4, M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O3.3_U01
W zakresie umiejętności student dostrzega możliwości wykorzystania zwierząt pracy badawczej
BL_2A_U01P2A_U06, P2A_U07C-1T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-W-4M-1, M-4, M-3, M-2S-1
BL_2A_BLZ-S-O3.3_U02
Student rozwija wiedzę na temat funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych
BL_2A_U03P2A_U06C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-4, M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O3.3_K01
Student nabędzie orientacji w problematyce biotechnologiczej
BL_2A_K04, BL_2A_K01P2A_K03, P2A_K04, P2A_K07C-1T-W-6, T-W-7, T-W-5M-4, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O3.3_W01
Student definiuje i tłumaczy podstawowe metody wykorzystania świń w badaniach stosowanych w leczeniu
2,0Student nie tłumaczy podstawowych zagadnień związanych z wykorzystaniem świń w badaniach
3,0Student rozróżnia tylko niektóre zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach
3,5Student rozróżnia tylko niektóre zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, potrafi je logicznie tłumaczyć
4,0Student rozróżnia zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, nie wszystkie potrafi logicznie tłumaczyć
4,5Student tłumaczy zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, nie wszystkie potrafi logicznie tłumaczyć
5,0Student tłumaczy zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, potrafi je logicznie tłumaczyć

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O3.3_U01
W zakresie umiejętności student dostrzega możliwości wykorzystania zwierząt pracy badawczej
2,0Student nie umie logicznie interpretować podstawowych zagadnień
3,0Student interpretuje poprawnie tylko niektóre zagadnienia
3,5Student interpretuje poprawnie tylko niektóre zagadnienia i potrafi je oceniać
4,0Student interpretuje poprawnie podstawowe zagadnienia
4,5Student interpretuje poprawnie podstawowe zagadnienia, potrafi je oceniać, umie zaprezentować je na zajęciach
5,0Student interpretuje poprawnie podstawowe zagadnienia, umie wyszukiwać nowości, potarfi je ocenić i zaprezentować je na zajęciach
BL_2A_BLZ-S-O3.3_U02
Student rozwija wiedzę na temat funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych
2,0Student nie rozwija wiedzy i nie korzysta z literatury
3,0Student rozwija wiedzę w stopniu dostatecznym, nie rozróżnia poszczególnych modeli, nie umie korzystać z literatury
3,5Student rozwija wiedzę w stopniu dostatecznym, nie rozróżnia poszczególnych modeli, częściowo korzysta z literatury
4,0Student rozwija wiedzę, rozróżnia poszczególne modele, częściowo korzysta z literatury
4,5Student rozwija wiedzę, rozróżnia poszczególne modele, umie umiejętnie korzystać z literatury
5,0Student rozwija wiedzę, rozróżnia poszczególne modele, umie umiejętnie korzystać z literatury i przygotować prezentację

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O3.3_K01
Student nabędzie orientacji w problematyce biotechnologiczej
2,0Student nie dba o pogłębianie świadomości
3,0Student dba o pogłębianie świadomości w stopniu dostatecznym
3,5Student dba o pogłębianie świadomości
4,0Student dba o pogłębianie świadomości i jest otwarty na poszerzanie wiedzy
4,5Student dba o pogłębianie świadomości i jest otwarty na poszerzanie wiedzy, świadomy relacji funkcjonujących organizmów
5,0Student dba o pogłębianie świadomości i jest otwarty na poszerzanie wiedzy, świadomy relacji funkcjonujących organizmów, kreatywny

Literatura podstawowa

  1. Smorąg i in., Biotechnologiczne i medyczne podstawy ksenotransplantacji, Ośrodek Wydawnictw Naukowych, Poznań, 2006, I

Literatura dodatkowa

  1. Krzymowski T i in., Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2007, rozdział 23 i 24

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Terminologia, nazewnictwo stosowane w hodowli świń. Parametry anatomiczne i fizjologiczne świń1
T-A-2Rasy swiń wykorzystywane w produkcji i w badaniach1
T-A-3Charakterystyczne cechy związane z zachowaniem świń2
T-A-4Ograniczenia współczesnej transplantologii i historia ksenotransplantacji2
T-A-5Hodowlane, organizacyjne oraz sanitarno-weterynaryjne uwarunkowania produkcji świń na potrzeby ksenotransplantacji.2
T-A-6Ksenotransplantacje - kwestie etyczne, społeczne, prawne i religijne2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie świń1
T-W-2Charakterystyka podstawowych cech świń1
T-W-3Możliwości terapeutyczne związane z wykorzystaniem świń1
T-W-4Świnie jako dawcy organów do ksenotranspalantacji2
T-W-5Główne kierunki i cele transgenezy świń. Zakażenia wirusowe w ksenotransplantacjach2
T-W-6Świnie jako modele chorób człowieka2
T-W-7Podstawy klonowania świń1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń10
A-A-3Przygotowanie prezentacji8
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotownie do zaliczenia18
A-W-3Zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O3.3_W01Student definiuje i tłumaczy podstawowe metody wykorzystania świń w badaniach stosowanych w leczeniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1GŁównym celem jest zapoznanie studentów z historią pochodzenia swiń, kierunkami ich użytkowania i wykorzystania tych zwierząt w leczeniu ludzi oraz w naukach pokrewnych wykorzystujących te zwierzęta. Rozwijania u studenta zdolności do dyskusji i oceny ksenotransplantacji z punktu widzenia etycznego, prawnego i religijnego.
Treści programoweT-A-1Terminologia, nazewnictwo stosowane w hodowli świń. Parametry anatomiczne i fizjologiczne świń
T-A-5Hodowlane, organizacyjne oraz sanitarno-weterynaryjne uwarunkowania produkcji świń na potrzeby ksenotransplantacji.
T-W-6Świnie jako modele chorób człowieka
T-W-3Możliwości terapeutyczne związane z wykorzystaniem świń
T-W-5Główne kierunki i cele transgenezy świń. Zakażenia wirusowe w ksenotransplantacjach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Film dydaktyczny
M-2Prezentacja multimedialna przy użyciu komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie tłumaczy podstawowych zagadnień związanych z wykorzystaniem świń w badaniach
3,0Student rozróżnia tylko niektóre zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach
3,5Student rozróżnia tylko niektóre zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, potrafi je logicznie tłumaczyć
4,0Student rozróżnia zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, nie wszystkie potrafi logicznie tłumaczyć
4,5Student tłumaczy zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, nie wszystkie potrafi logicznie tłumaczyć
5,0Student tłumaczy zagadnienia związane z wykorzystaniem świn w badaniach, potrafi je logicznie tłumaczyć
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O3.3_U01W zakresie umiejętności student dostrzega możliwości wykorzystania zwierząt pracy badawczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1GŁównym celem jest zapoznanie studentów z historią pochodzenia swiń, kierunkami ich użytkowania i wykorzystania tych zwierząt w leczeniu ludzi oraz w naukach pokrewnych wykorzystujących te zwierzęta. Rozwijania u studenta zdolności do dyskusji i oceny ksenotransplantacji z punktu widzenia etycznego, prawnego i religijnego.
Treści programoweT-A-3Charakterystyczne cechy związane z zachowaniem świń
T-A-4Ograniczenia współczesnej transplantologii i historia ksenotransplantacji
T-A-2Rasy swiń wykorzystywane w produkcji i w badaniach
T-A-6Ksenotransplantacje - kwestie etyczne, społeczne, prawne i religijne
T-W-4Świnie jako dawcy organów do ksenotranspalantacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Film dydaktyczny
M-2Prezentacja multimedialna przy użyciu komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie logicznie interpretować podstawowych zagadnień
3,0Student interpretuje poprawnie tylko niektóre zagadnienia
3,5Student interpretuje poprawnie tylko niektóre zagadnienia i potrafi je oceniać
4,0Student interpretuje poprawnie podstawowe zagadnienia
4,5Student interpretuje poprawnie podstawowe zagadnienia, potrafi je oceniać, umie zaprezentować je na zajęciach
5,0Student interpretuje poprawnie podstawowe zagadnienia, umie wyszukiwać nowości, potarfi je ocenić i zaprezentować je na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O3.3_U02Student rozwija wiedzę na temat funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U03wykorzystuje wiedzę dotyczącą chowu i hodowli zwierząt oraz zasad gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących, dba o dobrostan zwierząt, kształtuje umiejętności wykorzystywania wybranych metod terapeutycznych w zakresie animaloterapii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1GŁównym celem jest zapoznanie studentów z historią pochodzenia swiń, kierunkami ich użytkowania i wykorzystania tych zwierząt w leczeniu ludzi oraz w naukach pokrewnych wykorzystujących te zwierzęta. Rozwijania u studenta zdolności do dyskusji i oceny ksenotransplantacji z punktu widzenia etycznego, prawnego i religijnego.
Treści programoweT-W-2Charakterystyka podstawowych cech świń
T-W-3Możliwości terapeutyczne związane z wykorzystaniem świń
T-W-1Pochodzenie świń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Film dydaktyczny
M-2Prezentacja multimedialna przy użyciu komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozwija wiedzy i nie korzysta z literatury
3,0Student rozwija wiedzę w stopniu dostatecznym, nie rozróżnia poszczególnych modeli, nie umie korzystać z literatury
3,5Student rozwija wiedzę w stopniu dostatecznym, nie rozróżnia poszczególnych modeli, częściowo korzysta z literatury
4,0Student rozwija wiedzę, rozróżnia poszczególne modele, częściowo korzysta z literatury
4,5Student rozwija wiedzę, rozróżnia poszczególne modele, umie umiejętnie korzystać z literatury
5,0Student rozwija wiedzę, rozróżnia poszczególne modele, umie umiejętnie korzystać z literatury i przygotować prezentację
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O3.3_K01Student nabędzie orientacji w problematyce biotechnologiczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K04rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą, zawodową i uczciwością intelektualną; postępuje zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi
BL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1GŁównym celem jest zapoznanie studentów z historią pochodzenia swiń, kierunkami ich użytkowania i wykorzystania tych zwierząt w leczeniu ludzi oraz w naukach pokrewnych wykorzystujących te zwierzęta. Rozwijania u studenta zdolności do dyskusji i oceny ksenotransplantacji z punktu widzenia etycznego, prawnego i religijnego.
Treści programoweT-W-6Świnie jako modele chorób człowieka
T-W-7Podstawy klonowania świń
T-W-5Główne kierunki i cele transgenezy świń. Zakażenia wirusowe w ksenotransplantacjach
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2Prezentacja multimedialna przy użyciu komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dba o pogłębianie świadomości
3,0Student dba o pogłębianie świadomości w stopniu dostatecznym
3,5Student dba o pogłębianie świadomości
4,0Student dba o pogłębianie świadomości i jest otwarty na poszerzanie wiedzy
4,5Student dba o pogłębianie świadomości i jest otwarty na poszerzanie wiedzy, świadomy relacji funkcjonujących organizmów
5,0Student dba o pogłębianie świadomości i jest otwarty na poszerzanie wiedzy, świadomy relacji funkcjonujących organizmów, kreatywny