Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia roślin

Sylabus przedmiotu Metody statystyczne w biologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody statystyczne w biologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Wilhelm Grzesiak <Wilhelm.Grzesiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 3,00,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 5 1,00,29zaliczenie
wykładyW1 5 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z narzędziami statystycznymi opisu populacji oraz metodami statystycznymi stosowanymi w zależności od charakteru zagadnienia z nastawieniem na weryfikację hipotez statystycznych oraz analizę współzależności zjawisk.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza rozkładów zmiennych skokowych i ciągłych2
T-A-2Praktyczne wykorzystanie testów statystycznych do weryfikacji różnych hipotez2
T-A-3Zaliczenie treści ćwiczeń1
5
laboratoria
T-L-1Rozkłady dyskretne - Bernoulliego i Poissona, rozkład normalny, rozkład t-Studenta, szacowanie prawdopodobieństw,1
T-L-2Opis populacji i próby z wykorzystaniem wskaźników statystycznych - miary skupienia, miary rozrzutu, asymetrii i kurtozy1
T-L-3Estymacja przedziałowa dla wartości przeciętnej w populacji i w próbie. Przedział ufności dla wariancji i odchylenia standardowego, dokładnośc oszacowania, obliczanie wielkości próby1
T-L-4Weryfikacja hipotez parametrycznych dla wartości przeciętnej, dla wariancji , dla wskaźnika struktury1
T-L-5Weryfikacja hipotez dla dwóch średnich, dla dwóch wariancji, dla dwóch wskaźników struktury. Testy statystyczne dla prób zależnych1
T-L-6Weryfikacja hipotez nieparametrycznych . Testy chi-kwadrat, tablice wielodzielcze. Testy serii i ich zastosowanie. Pomiary zależne1
T-L-7Inne testy nieparametryczne. Test Manna-Whitneya, test Wilcoxona.1
T-L-8Zaliczenie pisemne - rozwiązywanie zadań przy komputerze1
T-L-9Weryfikacja hipotez dla kilku średnich - analiza wariancji jednoczynnikowej oraz testy "post hoc". Sprawdzanie założeń analizy wariancji1
T-L-10Wykorzystanie nieparametrycznego testu Kruskala-Wallisa. Zastosowanie analizy wariancji dla powtarzanych pomiarów1
T-L-11Analiza wariancji dwuczynnikowa, szacowanie interakcji, analiza wieloczynnikowa.1
T-L-12Różne modele analizy wariancji. Model stały i losowy. Sumy kwadratów I, II, III stopnia. układy z czynnikami zagnieżdżonymi1
T-L-13Współzależność zmiennych. Obliczanie współczynników korelacji prostej oraz wspólczynnika korelacji rang1
T-L-14Analiza regresji prostej. Analiza reszt. Wykorzystanie regresji w prognozowaniu1
T-L-15Modele regresji wielorakiej, współczynniki korelacji cząstkowej i semicząstkowej. Analiza reszt modelu, wykorzystanie do prognozowania1
15
wykłady
T-W-1Pojęcia statystyczne do opisu zbiorowości biologicznej. Zmienna losowa i cecha statystyczna. Rozkłady statystyczne i ich parametry. Wskaźniki statystyczne1
T-W-2Metody estymacji.1
T-W-3Hipotezy statystyczne i ich weryfikacja. Analiza wariancji i testy post hoc1
T-W-4Analiza współzależności zmiennych. Korelacja i regresja prosta. Korelacja i regresja nieparametryczna. Regresja wieloraka i logistyczna2
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-2Samodzielne analizowanie różnych rozkładów, obliczanie prawdopodobieństw, standaryzacja10
A-A-3Ćwiczenie umiejętności przeliczania odpowiednich testów do weryfikacji hipotez statystycznych10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
30
laboratoria
A-L-1Przygotowanie studenta do ćwiczeń40
A-L-2Samodzielne studiowanie i ćwiczenie przy komputerze poszczególnych tematów ćwiczeń (szacowanie prawdopodobieństw, wskaźników, weryfikacja hipotez parametrycznych i nieparametrycznych, analiza wariancji jedno i wieloczynnikowa, powtarzane pomiary, czynniki zagnieżdżone, model stały i losowy i analiza regresji)15
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń20
A-L-4uczestnictwo w zajęciach15
90
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-4Zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera, opanowanie programu do rozwiązywania określonych zagadnień statystycznych
M-4metody podające - objaśnianie zagadnień związanych z zastosowaniem poszczególnych metod statystycznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - kolokwium z wykladów i ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Sprawdziany praktyczne z wykorzystaniem programu komputerowego podsumowujące okresowe osiągnięcia studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-B2_W01
definiuje podstawowe pojęcia statystyczne, objaśnia rozkłady zmiennych losowych, rozróżnia wskaźniki statystyczne i ich zastosowanie.
BL_2A_W05P2A_W01, P2A_W03, P2A_W06C-1T-W-4, T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2
BL_2A_BL-S2-B2_W02
formuuje hipotezy statystyczne, charakteryzuje i dobiera testy statystyczne, analizuje zależności między zmiennymi
BL_2A_W05P2A_W01, P2A_W03, P2A_W06C-1T-W-2, T-W-3, T-A-2M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-B2_U01
Dobiera odpowiednie wskaźniki statystyczne, ocenia rozkłady zmiennych,
BL_2A_U07P2A_U03, P2A_U05C-1M-3, M-1, M-4, M-2S-1
BL_2A_BL-S2-B2_U02
formułuje właściwe hipotezy statystyczne, korzysta z odpowiednich testów statystycznych, oblicza i sprawdza ich statystyczną istotność oraz warunki stosowalności
BL_2A_U07P2A_U03, P2A_U05C-1M-3, M-1, M-4, M-2S-1, S-2
BL_2A_BL-S2-B2_U03
obsługuje program komputerowy w kontekście analizy statystycznej i potrafi rozwiązać określone zadanie
BL_2A_U07P2A_U03, P2A_U05C-1M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-B2_K01
Wykazuje zrozumienie ogolnych praw statystycznych w biologii oraz zmian zachodzących w populacji i próbie
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-1M-3, M-1, M-4S-2
BL_2A_BL-S2-B2_K02
posiada zdolność do empirycznej weryfikacji zachodzących zjawisk biologicznych przy użyciu warsztatu statystycznego
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-1M-3, M-1, M-4, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-B2_W01
definiuje podstawowe pojęcia statystyczne, objaśnia rozkłady zmiennych losowych, rozróżnia wskaźniki statystyczne i ich zastosowanie.
2,0nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojęć statystycznych, rozróżnić rozkładów oraz nie potrafi rozróżnic i odpowiednio zastosować wskaźników statystycznych
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia statystyczne, rozróżnia rozkłady i ich parametry. Potrafi wykorzystać odpowiednie wskaźniki przy opisie statystycznym
3,5potrafi opisać poszczególne rozkłady, definiuje pojęcia statystyczne, potrafi oszacować podstawowe prawdopodobieństwa w rozkładach, wykorzystuje i wskaźniki statystyczne w odpowiednim kontekście
4,0definiuje pojęcia statystyczne, potrafi oszacować bardzie złożone prawdopodobieństwa w zależności od rozkładu, wykorzystuje i wskaźniki statystyczne w odpowiednim kontekście i prawidłowo je oblicza
4,5definiuje pojęcia statystyczne, potrafi oszacować bardzie złożone prawdopodobieństwa w zależności od rozkładu, wykorzystuje i wskaźniki statystyczne w odpowiednim kontekście i prawidłowo je oblicza. Wie jak dobrać odpowiedni wskaźnik w zalezności od rozkładu cechy i jej wielkości
5,0definiuje pojęcia statystyczne, potrafi oszacować bardzie złożone prawdopodobieństwa w zależności od rozkładu, wykorzystuje i wskaźniki statystyczne w odpowiednim kontekście i prawidłowo je oblicza. Wie jak dobrać odpowiedni wskaźnik w zalezności od rozkładu cechy i jej wielkości. Zna podstawowe prawa statystyczne
BL_2A_BL-S2-B2_W02
formuuje hipotezy statystyczne, charakteryzuje i dobiera testy statystyczne, analizuje zależności między zmiennymi
2,0nie potrafi sformułowac hipotezy w zależności od kontekstu, nie potrafi dobrac testu do konkretnego zagadnienia, nie zna pojęcia przedzialu ufności
3,0Potrafi sformułowac hipotezę zerową i alternatywną, ogólnie orientuje się w kryteriach doboru testu statystycznego, potrafi zdefiniować przedział ufności.
3,5Potrafi sformułowac hipotezę zerową i alternatywną, orientuje się w kryteriach doboru testu statystycznego w zależności od rodzaju danych i specyfiki proby. Wie jak określić przedział ufności
4,0Potrafi sformułowac hipotezę zerową i alternatywną, orientuje się w kryteriach doboru testu statystycznego w zależności od rodzaju danych i specyfiki proby. Potrafi wyszczególnić zalożenia staosowalności poszczególnych testów.
4,5Potrafi sformułowac hipotezę zerową i alternatywną, orientuje się w kryteriach doboru Potrafi oszacować przedzial ufności dla podstawowych parametrów. Orientuje się w kryteriach doboru testu statystycznego w zależności od rodzaju danych i specyfiki proby. Potrafi wyszczególnić zalożenia staosowalności poszczególnych testów i wykazać który test w danym kontekście jest właściwy. Orientuje sie w błędach popełnianych przy weryfikacji hipotez .
5,0Formułuje bez problemów hipotezę zerową i alternatywną, właściwie interpretuje kryteria doboru testu statystycznego w zależności od rodzaju danych i specyfiki proby. Potrafi wyszczególnić zalożenia staosowalności poszczególnych testów i wykazać który test w danym kontekście jest właściwy. Orientuje sie w błędach popełnianych przy weryfikacji hipotez .Potrafi wykorzystać modele regresyjne w przewidywaniu cech biologicznych. ma świadomośc ograniczeń stosowanych metod i ich zawodności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-B2_U01
Dobiera odpowiednie wskaźniki statystyczne, ocenia rozkłady zmiennych,
2,0Nie potrafi dobrać odpowiednich wskaźników do opisu danych. Nie potrafi zinterpretować podstawowych rozkładów zmiennych losowych oraz ich parametrów.
3,0Potrafi określić podstawowe wskaźniki statystyczne oraz potrafi je oszacować. Potrafi interpretować rozkłady skokowe i ciągłe.
3,5Potrafi określić podstawowe wskaźniki statystyczne oraz potrafi je oszacować. Potrafi interpretować rozkłady skokowe i ciągłe. Potrafi szacować prawdopodobieństwa w zależności od rozkładu.
4,0Potrafi określić podstawowe wskaźniki statystyczne oraz potrafi je obliczać. Potrafi interpretować rozkłady skokowe i ciągłe. Potrafi szacować prawdopodobieństwa w zależności od rozkładu. Potrafi rozwiązywać zadania związane z rozkładami i ich parametrami.
4,5Potrafi określić wskaźniki statystyczne oraz potrafi je obliczać. wie które wskaźniki zastosować w zależności od zagadnienia. Potrafi interpretować rozkłady skokowe i ciągłe. Potrafi szacować prawdopodobieństwa w zależności od rozkładu. Potrafi rozwiązywać zadania związane z rozkładami i ich parametrami.
5,0Potrafi określić wskaźniki statystyczne oraz potrafi je obliczać. Wie które wskaźniki zastosować w zależności od zagadnienia. Potrafi interpretować rozkłady skokowe i ciągłe. Potrafi szacować prawdopodobieństwa w zależności od rozkładu. Potrafi rozwiązywać zadania związane z rozkładami i ich parametrami. Potrafi ocenić posiadane dane.
BL_2A_BL-S2-B2_U02
formułuje właściwe hipotezy statystyczne, korzysta z odpowiednich testów statystycznych, oblicza i sprawdza ich statystyczną istotność oraz warunki stosowalności
2,0Nie umie formułowac hipotezy, nie potrafi zastosowac odpowiedniego testu, ani zinterpretować wyniku.
3,0Potrafi sformułowac hipotezę statystyczną, posłużyć sie odpowiednim testem i ogólnie zinterpretować wynik,
3,5Potrafi sformułowac hipotezę statystyczną, umie zastosować właściwy test i poprawnie zinterpretować wynik.
4,0Potrafi sformułowac hipotezę statystyczną, umie zastosować właściwy test i poprawnie zinterpretować wynik. Wie od czego zależy stosowalność testu.
4,5Potrafi sformułowac hipotezę statystyczną, umie zastosować właściwy test i poprawnie zinterpretować wynik. Wie od czego zależy stosowalność testu. P
5,0Potrafi sformułowac hipotezę statystyczną, umie dobierać właściwy test i poprawnie zinterpretować wynik. Potrafi spotrządzać raport wyników. Wie od czego zależy stosowalność testu. Potrafi ocenić moc testu,
BL_2A_BL-S2-B2_U03
obsługuje program komputerowy w kontekście analizy statystycznej i potrafi rozwiązać określone zadanie
2,0Nie potrafi samodzielnie wykorzystywac poszczególnych procedur programu komputerowego do rozwiązywania określonych zadań
3,0W miarę poprawnie stosuje różne procedury komputerowe
3,5Dość dobrz obsługuje program komputerowy, potrafi kalkulować, łączyć i przeliczać dane, sporządzać wykresy, szacować prawdopodobieństwa
4,0Dobrze korzysta z modułów programu. Poprawnie weryfikuje hipotezy, szacuje wskaźniki, wykorzystuje odpowiednie procedury
4,5Bardzo dobrze korzysta z modułów programu. Poprawnie weryfikuje hipotezy, szacuje wskaźniki, wykorzystuje odpowiednie procedury statystyczne
5,0Bardzo dobrze korzysta z modułów programu. Poprawnie weryfikuje hipotezy, szacuje wskaźniki, wykorzystuje odpowiednie procedury statystyczne. Umiejętnie organizuje pracę

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-B2_K01
Wykazuje zrozumienie ogolnych praw statystycznych w biologii oraz zmian zachodzących w populacji i próbie
2,0Nie wykazuej chęci do zrozumienia ogólnych praw statystycznych oraz zmian zachodzących w populacji i próbie
3,0Wykazuje chęci do zrozumienia ogólnych praw statystycznych oraz zmian zachodzących w populacji i próbie.
3,5Wykazuje chęci do zrozumienia ogólnych praw statystycznych oraz zmian zachodzących w populacji i próbie. Jest otwarty na wiedzę i zorientowany na poznanie
4,0Jest chętny do zrozumienia ogólnych praw statystycznych oraz zmian zachodzących w populacji i próbie. Jest otwarty na wiedzę, zorientowany na poznanie i postrzeganie różnych relacji w populacji i próbie.
4,5Jest bardzo chętny do zrozumienia ogólnych praw statystycznych oraz zmian zachodzących w populacji oraz w próbie. Jest otwarty na wiedzę, zorientowany na poznanie i postrzeganie różnych relacji.
5,0Jest bardzo chętny do zrozumienia ogólnych praw statystycznych oraz zmian zachodzących w populacji. Jest otwarty na wiedzę, zorientowany na poznanie i postrzeganie różnych relacji. Zdolny do zastosowania uzyskanej wiedzy w nowych sytuacjach
BL_2A_BL-S2-B2_K02
posiada zdolność do empirycznej weryfikacji zachodzących zjawisk biologicznych przy użyciu warsztatu statystycznego
2,0Nie posiada zdolności do empirycznej weryfikacji zachodzących zjawisk biologicznych przy użyciu warsztatu statystycznego
3,0Przejawia otwartośc na empiryczną weryfikację zjawisk biologicznych
3,5Jest otwarty na zachodzące zjawiska, kreatywny w ich analizie i weryfikacji
4,0Jest otwarty na zachodzące zjawiska, kreatywny w ich analizie i weryfikacji. Postrzega relacje między różnymi zjawiskami
4,5Jest otwarty na zachodzące zjawiska, kreatywny w ich analizie i weryfikacji. Postrzega relacje między różnymi zjawiskami. Potrafi wyrażac oceny
5,0Jest otwarty na zachodzące zjawiska, kreatywny w ich analizie i weryfikacji. Postrzega relacje między różnymi zjawiskami. Wyraża oceny, jest zorientowany na eksplorację zachodzących zjawisk

Literatura podstawowa

  1. Greń J., Statystyka matematyczna. Modele i zadania, PWN, Warszawa, 1982
  2. Kala R., Statystyka dla przyrodników, Wyd. AR, Poznań, 2002
  3. Stanisz A., Biostatystyka, Wyd. Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2005
  4. Watała, Biostatystyka-wykorzystanie metod badawczych w naukach biomedycznych, alfa-media press, Bielsko-Biała, 2002
  5. Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Dobosz M., Wspomagana Komputerowo statystyczna analiza wyników badań, AOW EXIT, Warszawa, 2001
  2. Stanisz A., Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny, StatSoft, Kraków, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza rozkładów zmiennych skokowych i ciągłych2
T-A-2Praktyczne wykorzystanie testów statystycznych do weryfikacji różnych hipotez2
T-A-3Zaliczenie treści ćwiczeń1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozkłady dyskretne - Bernoulliego i Poissona, rozkład normalny, rozkład t-Studenta, szacowanie prawdopodobieństw,1
T-L-2Opis populacji i próby z wykorzystaniem wskaźników statystycznych - miary skupienia, miary rozrzutu, asymetrii i kurtozy1
T-L-3Estymacja przedziałowa dla wartości przeciętnej w populacji i w próbie. Przedział ufności dla wariancji i odchylenia standardowego, dokładnośc oszacowania, obliczanie wielkości próby1
T-L-4Weryfikacja hipotez parametrycznych dla wartości przeciętnej, dla wariancji , dla wskaźnika struktury1
T-L-5Weryfikacja hipotez dla dwóch średnich, dla dwóch wariancji, dla dwóch wskaźników struktury. Testy statystyczne dla prób zależnych1
T-L-6Weryfikacja hipotez nieparametrycznych . Testy chi-kwadrat, tablice wielodzielcze. Testy serii i ich zastosowanie. Pomiary zależne1
T-L-7Inne testy nieparametryczne. Test Manna-Whitneya, test Wilcoxona.1
T-L-8Zaliczenie pisemne - rozwiązywanie zadań przy komputerze1
T-L-9Weryfikacja hipotez dla kilku średnich - analiza wariancji jednoczynnikowej oraz testy "post hoc". Sprawdzanie założeń analizy wariancji1
T-L-10Wykorzystanie nieparametrycznego testu Kruskala-Wallisa. Zastosowanie analizy wariancji dla powtarzanych pomiarów1
T-L-11Analiza wariancji dwuczynnikowa, szacowanie interakcji, analiza wieloczynnikowa.1
T-L-12Różne modele analizy wariancji. Model stały i losowy. Sumy kwadratów I, II, III stopnia. układy z czynnikami zagnieżdżonymi1
T-L-13Współzależność zmiennych. Obliczanie współczynników korelacji prostej oraz wspólczynnika korelacji rang1
T-L-14Analiza regresji prostej. Analiza reszt. Wykorzystanie regresji w prognozowaniu1
T-L-15Modele regresji wielorakiej, współczynniki korelacji cząstkowej i semicząstkowej. Analiza reszt modelu, wykorzystanie do prognozowania1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia statystyczne do opisu zbiorowości biologicznej. Zmienna losowa i cecha statystyczna. Rozkłady statystyczne i ich parametry. Wskaźniki statystyczne1
T-W-2Metody estymacji.1
T-W-3Hipotezy statystyczne i ich weryfikacja. Analiza wariancji i testy post hoc1
T-W-4Analiza współzależności zmiennych. Korelacja i regresja prosta. Korelacja i regresja nieparametryczna. Regresja wieloraka i logistyczna2
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-2Samodzielne analizowanie różnych rozkładów, obliczanie prawdopodobieństw, standaryzacja10
A-A-3Ćwiczenie umiejętności przeliczania odpowiednich testów do weryfikacji hipotez statystycznych10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie studenta do ćwiczeń40
A-L-2Samodzielne studiowanie i ćwiczenie przy komputerze poszczególnych tematów ćwiczeń (szacowanie prawdopodobieństw, wskaźników, weryfikacja hipotez parametrycznych i nieparametrycznych, analiza wariancji jedno i wieloczynnikowa, powtarzane pomiary, czynniki zagnieżdżone, model stały i losowy i analiza regresji)15
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń20
A-L-4uczestnictwo w zajęciach15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-4Zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-B2_W01definiuje podstawowe pojęcia statystyczne, objaśnia rozkłady zmiennych losowych, rozróżnia wskaźniki statystyczne i ich zastosowanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W05posiada zaawansowaną wiedzę na temat możliwości wykorzystania metod obliczeniowych i informatycznych do modelowania zjawisk i procesów zachodzących na wszystkich poziomach hierarchicznej organizacji biologicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z narzędziami statystycznymi opisu populacji oraz metodami statystycznymi stosowanymi w zależności od charakteru zagadnienia z nastawieniem na weryfikację hipotez statystycznych oraz analizę współzależności zjawisk.
Treści programoweT-W-4Analiza współzależności zmiennych. Korelacja i regresja prosta. Korelacja i regresja nieparametryczna. Regresja wieloraka i logistyczna
T-W-1Pojęcia statystyczne do opisu zbiorowości biologicznej. Zmienna losowa i cecha statystyczna. Rozkłady statystyczne i ich parametry. Wskaźniki statystyczne
T-A-1Analiza rozkładów zmiennych skokowych i ciągłych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - kolokwium z wykladów i ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Sprawdziany praktyczne z wykorzystaniem programu komputerowego podsumowujące okresowe osiągnięcia studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojęć statystycznych, rozróżnić rozkładów oraz nie potrafi rozróżnic i odpowiednio zastosować wskaźników statystycznych
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia statystyczne, rozróżnia rozkłady i ich parametry. Potrafi wykorzystać odpowiednie wskaźniki przy opisie statystycznym
3,5potrafi opisać poszczególne rozkłady, definiuje pojęcia statystyczne, potrafi oszacować podstawowe prawdopodobieństwa w rozkładach, wykorzystuje i wskaźniki statystyczne w odpowiednim kontekście
4,0definiuje pojęcia statystyczne, potrafi oszacować bardzie złożone prawdopodobieństwa w zależności od rozkładu, wykorzystuje i wskaźniki statystyczne w odpowiednim kontekście i prawidłowo je oblicza
4,5definiuje pojęcia statystyczne, potrafi oszacować bardzie złożone prawdopodobieństwa w zależności od rozkładu, wykorzystuje i wskaźniki statystyczne w odpowiednim kontekście i prawidłowo je oblicza. Wie jak dobrać odpowiedni wskaźnik w zalezności od rozkładu cechy i jej wielkości
5,0definiuje pojęcia statystyczne, potrafi oszacować bardzie złożone prawdopodobieństwa w zależności od rozkładu, wykorzystuje i wskaźniki statystyczne w odpowiednim kontekście i prawidłowo je oblicza. Wie jak dobrać odpowiedni wskaźnik w zalezności od rozkładu cechy i jej wielkości. Zna podstawowe prawa statystyczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-B2_W02formuuje hipotezy statystyczne, charakteryzuje i dobiera testy statystyczne, analizuje zależności między zmiennymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W05posiada zaawansowaną wiedzę na temat możliwości wykorzystania metod obliczeniowych i informatycznych do modelowania zjawisk i procesów zachodzących na wszystkich poziomach hierarchicznej organizacji biologicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z narzędziami statystycznymi opisu populacji oraz metodami statystycznymi stosowanymi w zależności od charakteru zagadnienia z nastawieniem na weryfikację hipotez statystycznych oraz analizę współzależności zjawisk.
Treści programoweT-W-2Metody estymacji.
T-W-3Hipotezy statystyczne i ich weryfikacja. Analiza wariancji i testy post hoc
T-A-2Praktyczne wykorzystanie testów statystycznych do weryfikacji różnych hipotez
Metody nauczaniaM-3metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera, opanowanie programu do rozwiązywania określonych zagadnień statystycznych
M-4metody podające - objaśnianie zagadnień związanych z zastosowaniem poszczególnych metod statystycznych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdziany praktyczne z wykorzystaniem programu komputerowego podsumowujące okresowe osiągnięcia studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi sformułowac hipotezy w zależności od kontekstu, nie potrafi dobrac testu do konkretnego zagadnienia, nie zna pojęcia przedzialu ufności
3,0Potrafi sformułowac hipotezę zerową i alternatywną, ogólnie orientuje się w kryteriach doboru testu statystycznego, potrafi zdefiniować przedział ufności.
3,5Potrafi sformułowac hipotezę zerową i alternatywną, orientuje się w kryteriach doboru testu statystycznego w zależności od rodzaju danych i specyfiki proby. Wie jak określić przedział ufności
4,0Potrafi sformułowac hipotezę zerową i alternatywną, orientuje się w kryteriach doboru testu statystycznego w zależności od rodzaju danych i specyfiki proby. Potrafi wyszczególnić zalożenia staosowalności poszczególnych testów.
4,5Potrafi sformułowac hipotezę zerową i alternatywną, orientuje się w kryteriach doboru Potrafi oszacować przedzial ufności dla podstawowych parametrów. Orientuje się w kryteriach doboru testu statystycznego w zależności od rodzaju danych i specyfiki proby. Potrafi wyszczególnić zalożenia staosowalności poszczególnych testów i wykazać który test w danym kontekście jest właściwy. Orientuje sie w błędach popełnianych przy weryfikacji hipotez .
5,0Formułuje bez problemów hipotezę zerową i alternatywną, właściwie interpretuje kryteria doboru testu statystycznego w zależności od rodzaju danych i specyfiki proby. Potrafi wyszczególnić zalożenia staosowalności poszczególnych testów i wykazać który test w danym kontekście jest właściwy. Orientuje sie w błędach popełnianych przy weryfikacji hipotez .Potrafi wykorzystać modele regresyjne w przewidywaniu cech biologicznych. ma świadomośc ograniczeń stosowanych metod i ich zawodności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-B2_U01Dobiera odpowiednie wskaźniki statystyczne, ocenia rozkłady zmiennych,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U07ma pogłębioną wiedzę bioinformatyczną i posiada umiejętność jej stosowania w pracy biologa, posługuje się metodami statystyki matematycznej w analizie danych doświadczalnych i obserwacji biologicznych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z narzędziami statystycznymi opisu populacji oraz metodami statystycznymi stosowanymi w zależności od charakteru zagadnienia z nastawieniem na weryfikację hipotez statystycznych oraz analizę współzależności zjawisk.
Metody nauczaniaM-3metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera, opanowanie programu do rozwiązywania określonych zagadnień statystycznych
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4metody podające - objaśnianie zagadnień związanych z zastosowaniem poszczególnych metod statystycznych
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - kolokwium z wykladów i ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dobrać odpowiednich wskaźników do opisu danych. Nie potrafi zinterpretować podstawowych rozkładów zmiennych losowych oraz ich parametrów.
3,0Potrafi określić podstawowe wskaźniki statystyczne oraz potrafi je oszacować. Potrafi interpretować rozkłady skokowe i ciągłe.
3,5Potrafi określić podstawowe wskaźniki statystyczne oraz potrafi je oszacować. Potrafi interpretować rozkłady skokowe i ciągłe. Potrafi szacować prawdopodobieństwa w zależności od rozkładu.
4,0Potrafi określić podstawowe wskaźniki statystyczne oraz potrafi je obliczać. Potrafi interpretować rozkłady skokowe i ciągłe. Potrafi szacować prawdopodobieństwa w zależności od rozkładu. Potrafi rozwiązywać zadania związane z rozkładami i ich parametrami.
4,5Potrafi określić wskaźniki statystyczne oraz potrafi je obliczać. wie które wskaźniki zastosować w zależności od zagadnienia. Potrafi interpretować rozkłady skokowe i ciągłe. Potrafi szacować prawdopodobieństwa w zależności od rozkładu. Potrafi rozwiązywać zadania związane z rozkładami i ich parametrami.
5,0Potrafi określić wskaźniki statystyczne oraz potrafi je obliczać. Wie które wskaźniki zastosować w zależności od zagadnienia. Potrafi interpretować rozkłady skokowe i ciągłe. Potrafi szacować prawdopodobieństwa w zależności od rozkładu. Potrafi rozwiązywać zadania związane z rozkładami i ich parametrami. Potrafi ocenić posiadane dane.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-B2_U02formułuje właściwe hipotezy statystyczne, korzysta z odpowiednich testów statystycznych, oblicza i sprawdza ich statystyczną istotność oraz warunki stosowalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U07ma pogłębioną wiedzę bioinformatyczną i posiada umiejętność jej stosowania w pracy biologa, posługuje się metodami statystyki matematycznej w analizie danych doświadczalnych i obserwacji biologicznych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z narzędziami statystycznymi opisu populacji oraz metodami statystycznymi stosowanymi w zależności od charakteru zagadnienia z nastawieniem na weryfikację hipotez statystycznych oraz analizę współzależności zjawisk.
Metody nauczaniaM-3metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera, opanowanie programu do rozwiązywania określonych zagadnień statystycznych
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4metody podające - objaśnianie zagadnień związanych z zastosowaniem poszczególnych metod statystycznych
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - kolokwium z wykladów i ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Sprawdziany praktyczne z wykorzystaniem programu komputerowego podsumowujące okresowe osiągnięcia studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie formułowac hipotezy, nie potrafi zastosowac odpowiedniego testu, ani zinterpretować wyniku.
3,0Potrafi sformułowac hipotezę statystyczną, posłużyć sie odpowiednim testem i ogólnie zinterpretować wynik,
3,5Potrafi sformułowac hipotezę statystyczną, umie zastosować właściwy test i poprawnie zinterpretować wynik.
4,0Potrafi sformułowac hipotezę statystyczną, umie zastosować właściwy test i poprawnie zinterpretować wynik. Wie od czego zależy stosowalność testu.
4,5Potrafi sformułowac hipotezę statystyczną, umie zastosować właściwy test i poprawnie zinterpretować wynik. Wie od czego zależy stosowalność testu. P
5,0Potrafi sformułowac hipotezę statystyczną, umie dobierać właściwy test i poprawnie zinterpretować wynik. Potrafi spotrządzać raport wyników. Wie od czego zależy stosowalność testu. Potrafi ocenić moc testu,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-B2_U03obsługuje program komputerowy w kontekście analizy statystycznej i potrafi rozwiązać określone zadanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U07ma pogłębioną wiedzę bioinformatyczną i posiada umiejętność jej stosowania w pracy biologa, posługuje się metodami statystyki matematycznej w analizie danych doświadczalnych i obserwacji biologicznych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z narzędziami statystycznymi opisu populacji oraz metodami statystycznymi stosowanymi w zależności od charakteru zagadnienia z nastawieniem na weryfikację hipotez statystycznych oraz analizę współzależności zjawisk.
Metody nauczaniaM-3metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera, opanowanie programu do rozwiązywania określonych zagadnień statystycznych
M-4metody podające - objaśnianie zagadnień związanych z zastosowaniem poszczególnych metod statystycznych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdziany praktyczne z wykorzystaniem programu komputerowego podsumowujące okresowe osiągnięcia studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi samodzielnie wykorzystywac poszczególnych procedur programu komputerowego do rozwiązywania określonych zadań
3,0W miarę poprawnie stosuje różne procedury komputerowe
3,5Dość dobrz obsługuje program komputerowy, potrafi kalkulować, łączyć i przeliczać dane, sporządzać wykresy, szacować prawdopodobieństwa
4,0Dobrze korzysta z modułów programu. Poprawnie weryfikuje hipotezy, szacuje wskaźniki, wykorzystuje odpowiednie procedury
4,5Bardzo dobrze korzysta z modułów programu. Poprawnie weryfikuje hipotezy, szacuje wskaźniki, wykorzystuje odpowiednie procedury statystyczne
5,0Bardzo dobrze korzysta z modułów programu. Poprawnie weryfikuje hipotezy, szacuje wskaźniki, wykorzystuje odpowiednie procedury statystyczne. Umiejętnie organizuje pracę
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-B2_K01Wykazuje zrozumienie ogolnych praw statystycznych w biologii oraz zmian zachodzących w populacji i próbie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z narzędziami statystycznymi opisu populacji oraz metodami statystycznymi stosowanymi w zależności od charakteru zagadnienia z nastawieniem na weryfikację hipotez statystycznych oraz analizę współzależności zjawisk.
Metody nauczaniaM-3metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera, opanowanie programu do rozwiązywania określonych zagadnień statystycznych
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4metody podające - objaśnianie zagadnień związanych z zastosowaniem poszczególnych metod statystycznych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdziany praktyczne z wykorzystaniem programu komputerowego podsumowujące okresowe osiągnięcia studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuej chęci do zrozumienia ogólnych praw statystycznych oraz zmian zachodzących w populacji i próbie
3,0Wykazuje chęci do zrozumienia ogólnych praw statystycznych oraz zmian zachodzących w populacji i próbie.
3,5Wykazuje chęci do zrozumienia ogólnych praw statystycznych oraz zmian zachodzących w populacji i próbie. Jest otwarty na wiedzę i zorientowany na poznanie
4,0Jest chętny do zrozumienia ogólnych praw statystycznych oraz zmian zachodzących w populacji i próbie. Jest otwarty na wiedzę, zorientowany na poznanie i postrzeganie różnych relacji w populacji i próbie.
4,5Jest bardzo chętny do zrozumienia ogólnych praw statystycznych oraz zmian zachodzących w populacji oraz w próbie. Jest otwarty na wiedzę, zorientowany na poznanie i postrzeganie różnych relacji.
5,0Jest bardzo chętny do zrozumienia ogólnych praw statystycznych oraz zmian zachodzących w populacji. Jest otwarty na wiedzę, zorientowany na poznanie i postrzeganie różnych relacji. Zdolny do zastosowania uzyskanej wiedzy w nowych sytuacjach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-B2_K02posiada zdolność do empirycznej weryfikacji zachodzących zjawisk biologicznych przy użyciu warsztatu statystycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z narzędziami statystycznymi opisu populacji oraz metodami statystycznymi stosowanymi w zależności od charakteru zagadnienia z nastawieniem na weryfikację hipotez statystycznych oraz analizę współzależności zjawisk.
Metody nauczaniaM-3metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera, opanowanie programu do rozwiązywania określonych zagadnień statystycznych
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4metody podające - objaśnianie zagadnień związanych z zastosowaniem poszczególnych metod statystycznych
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - kolokwium z wykladów i ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Sprawdziany praktyczne z wykorzystaniem programu komputerowego podsumowujące okresowe osiągnięcia studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada zdolności do empirycznej weryfikacji zachodzących zjawisk biologicznych przy użyciu warsztatu statystycznego
3,0Przejawia otwartośc na empiryczną weryfikację zjawisk biologicznych
3,5Jest otwarty na zachodzące zjawiska, kreatywny w ich analizie i weryfikacji
4,0Jest otwarty na zachodzące zjawiska, kreatywny w ich analizie i weryfikacji. Postrzega relacje między różnymi zjawiskami
4,5Jest otwarty na zachodzące zjawiska, kreatywny w ich analizie i weryfikacji. Postrzega relacje między różnymi zjawiskami. Potrafi wyrażac oceny
5,0Jest otwarty na zachodzące zjawiska, kreatywny w ich analizie i weryfikacji. Postrzega relacje między różnymi zjawiskami. Wyraża oceny, jest zorientowany na eksplorację zachodzących zjawisk