Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia roślin
Sylabus przedmiotu Techniki mikroskopowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki mikroskopowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Samodzielna Pracownia Histologii i Biologii Rozwoju (PUM) | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Laszczyńska <laszcz@pum.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Stanisław Lenart <Stanislaw.Lenart@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna budowa komórek, tkanek i narządów człowieka i zwierząt, podstawy fizyki i chemii |
Cele przedmiotu
dla tego przedmiotu nie są określone cele przedmiotuTreści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawy optyki elektronowej: właściwości wiązki elektronowej, ruch elektronów w polu magnetycznym, tworzenie obrazu w soczewce elektromagnetycznej, błędy odwzorowania, oddziaływanie strumienia elektronów z materią. | 1 |
T-A-2 | Transmisyjna mikroskopia elektronowa (TEM), preparatyka: repliki cienkie folie, preparaty biologiczne | 1 |
T-A-3 | Skaningowa mikroskopia elektronowa (SEM): powstawanie obrazu w SEM, rodzaje obrazów w SEM, preparatyka i podstawowe metody badań | 1 |
T-A-4 | Mikroanaliza rentgenowska. Podstawy fizyczne metody: wzbudzenie promieniowania rentgenowskiego, widmo ciągłe i charakterystyczne. Zasady detekcji promieniowania rentgenowskiego: analiza długości fali (WDS), analiza energii (EDS). Metodyka badań : analiza jakościowa i ilościowa, analiza punktowa, liniowa, mapping | 1 |
T-A-5 | Skaningowa mikroskopia tunelowa (STM), mikroskopia sił atomowych (AFM) | 1 |
5 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym i elektronowym(I), utrwalacze, sposoby utrwalania materiału, płukanie, odwadnianie i zatapianie materiału. | 1 |
T-A-2 | Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym i elektronowym (II)- mikrotomy, ultra mikrotomy, krojenie skrawków, barwienie, kontrastowanie, technika skrawków półcienkich | 1 |
T-A-3 | Interpretacja obrazów w mikroskopie świetlnym, polaryzacyjnym, fluorescencyjnym i elektronowym | 1 |
T-A-4 | Mikroskopia optyczna w nowoczesnych technikach badawczo-diagnostycznych | 1 |
T-A-5 | Prezentacja referatów przygotowanych przez studentów | 1 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym: technika parafinowa, techniki barwienia | 1 |
T-L-2 | Oglądanie, ocena, analiza i interpretacja preparatów przygotowanych do badań w mikroskopie świetlnym | 1 |
T-L-3 | Metody badań histochemicznych, cytochemicznych i immunohistochemicznych. Oglądanie, ocena i interpretacja wykonanych preparatów w różnych mikroskopach | 1 |
T-L-4 | Utrwalanie, odwadnianie i zatapianie materiału do badań w mikroskopie elektronowym transmisyjnym. Ultramikrotomy, krojenie bloczków, kontrastowanie skrawków | 1 |
T-L-5 | Zastosowanie technik mikroskopowych w różnych dziedzinach życia | 1 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Preparatyka i podstawowe metody badań: suszenie w punkcie krytycznyn CO2, napylanie próżniowe preparatów | 1 |
T-L-2 | Mikroskopia elektronowa skaningowa i mikroanaliza rentgenowska | 2 |
T-L-3 | Mikroskopia sił atomowych | 1 |
T-L-4 | Praktyczna obsługa mikroskopu elektronowego transmisyjnego. Oglądanie skrawków w mikroskopie elektronowym i ich ocena | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje technik mikroskopowych we współczesnej biologii. Rodzaje mikroskopów. | 2 |
T-W-2 | Mikroskopia elektronowa i jej znaczenie w świetle innych technik badawczych | 3 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy optyki elektronowej | 2 |
T-W-2 | Zasada działania i budow amikroskopu świetlnego, elektronowego transmisyjnego i skaningowego | 3 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Obowiązkowy udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie referatów | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zajęć | 15 |
30 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Obowiązkowy udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie referatów przez studentów | 25 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Obowiązkowy udział w ćwiczeniach laboratoryjnych | 5 |
A-L-2 | Studiowanie piśmiennictwa, przygotowanie się do zajęć i zaliczenia | 25 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Obowiązkowy udział w ćwiczeniach laboratoryjnych | 5 |
A-L-2 | Studiowanie piśmiennictwa, przygotowanie się do zajęć i zaliczenia | 25 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | obecność na wykładach | 5 |
A-W-2 | Studiowanie piśmiennictwa i przygotowanie do kolokwium | 25 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na wykładach | 5 |
A-W-2 | Studiowanie piśmiennictwa i przygotowanie do kolokwium | 25 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
dla tego przedmiotu nie są określone metody nauczania ani narzędzia dydaktyczneSposoby oceny
dla tego przedmiotu nie są określone sposoby ocenyZamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BL-S2-C5_W01 Wiedza - efekt 1 | BL_2A_W03 | P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BL-S2-C5_U01 Umiejętności - efekt 1 | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BL-S2-C5_K01 Kompetencje - efekt 1 | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | — | — | — | — |