Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia roślin
Sylabus przedmiotu Biologiczne podstawy uprawy roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologiczne podstawy uprawy roślin | ||
Specjalność | Biologia roślin | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Stanisław Pużyński <Stanislaw.Puzynski@zut.edu.pl>, Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu botaniki, fizjologii roślin, biologii gleby |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu biologicznych podstaw uprawy roślin, w tym zapoznanie studentów z biologią najważniejszych gatunków roślin rolniczych uprawianych w Polsce, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów. Przedstawienie studentom wpływu sposobu gospodarowania na jakość otrzymanego surowca (w rolnictwie konwencjonalnym , ekologicznym i integrowanym) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków zbóż, Charakterystyka botaniczno-biologiczna zbóż i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu | 1 |
T-A-2 | Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin strączkowych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin motylkowych drobnonasiennych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu | 1 |
T-A-3 | Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin okopowych bulwiastych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin okopowych korzeniowych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu | 1 |
T-A-4 | Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin oleistych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu | 1 |
T-A-5 | Pochodzenie i właściwości wybranych gatunków roślin włóknistych. Charakterystyka botaniczno-biologiczna gatunków i ich rozpoznawanie, wpływ zabiegów agrotechnicznych na przebieg procesów życiowych, ilość i jakość surowca jako plonu | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Funkcje rolnictwa w XXI w. oraz współczesne systemy rolnictwa (założenia i uwarunkowania) | 1 |
T-W-2 | Rodzaje i szczególne cechy produkcji roślinnej. Siedlisko roślin uprawy polowej oraz wpływ czynników siedliska na wielkość i jakość plonów, prawa związane z oddziaływaniem czynników siedliska | 1 |
T-W-3 | Współczesne technologie uprawy roli i ich wpływ na wielkość i jakość plonu. Rola płodozmianu we współczesnym rolnictwie z uwzględnieniem systemów rolnictwa | 1 |
T-W-4 | Bioróżnorodność siedliska a problemy zachwaszczenia, szkodliwość gospodarcza roślin niepożądanych, sposoby ograniczenia zachwaszczenia | 1 |
T-W-5 | Wzrost i rozwój roślin. Produktywność, produkcyjność, plenność i plon. Dynamika gromadzenia biomasy i składników organicznych przez rośliny uprawne. Kształtowanie plonu, fizjologiczne czynniki produktywności roślin | 2 |
T-W-6 | Biologiczne, agrotechniczne i gospodarcze właściwości zbóż. Wpływ warunków agrotechnicznych (uprawa roli, nawożenie organiczne i mineralne, termin siewu, pielęgnacja, termin i technika zbioru) i właściwości odmian na jakość plonów roślin zbożowych | 2 |
T-W-7 | Biologiczne, agrotechniczne i gospodarcze właściwości roślin strączkowych i motylkowych drobnonasiennych. Wpływ warunków agroekologicznych i -technicznych oraz właściwości odmian na jakość plonu | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 5 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych | 10 |
A-A-3 | Studiowanie piśmiennictwa | 13 |
A-A-4 | Zaliczenie treści programowych ćwiczeń w formie pisemnej | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów | 8 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów w formie pisemnej | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem projektora i komputera |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D7_W01 W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojęcia związane z biologicznymi podstawami uprawy roślin (z zakresu systemów gospodarowania, siedliska, płodozmianów, technologii uprawy roli i roślin, charakterystyki biologicznej podstawowych gatunków roślin rolniczych). Student wskazuje związki i zależności pomiędzy czynnikami agroekologicznymi a wielkością i jakością plonu. Potrafi rozpoznawać i charakteryzować podstawowe gatunki roślin. | BL_2A_W06 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07 | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D7_U01 W zakresie umiejętności student dobiera gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych, stosuje zasady poprawnej agrotechniki w różnych systemach uprawy | BL_2A_U05, BL_2A_U12 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D7_K01 Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D7_W01 W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojęcia związane z biologicznymi podstawami uprawy roślin (z zakresu systemów gospodarowania, siedliska, płodozmianów, technologii uprawy roli i roślin, charakterystyki biologicznej podstawowych gatunków roślin rolniczych). Student wskazuje związki i zależności pomiędzy czynnikami agroekologicznymi a wielkością i jakością plonu. Potrafi rozpoznawać i charakteryzować podstawowe gatunki roślin. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć podanych na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych |
3,0 | Student zna niektóre podstawowe pojęcia, poprawne definiuje niektóre z nich | |
3,5 | Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać podstawowe gatunki roślin rolniczych | |
4,0 | Student zna podstawowe pojęcia i potrafi w analityczny sposób je porównać, potrafi rozpoznać większość omawianych gatunków roślin rolniczych | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie podane na wykładach pojęcia i potrafi wskazać zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać wszystkie gatunki roślin rolniczych | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie podane pojęcia, wskazać zależności pomiędzy nimi oraz podać uzasadnienie wyboru, potrafi rozpoznać wszystkie gatunki roślin rolniczych i wskazać główne różnice w agrotechnice |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D7_U01 W zakresie umiejętności student dobiera gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych, stosuje zasady poprawnej agrotechniki w różnych systemach uprawy | 2,0 | Student nie potrafi dobrać gatunków roślin rolniczych do warunków siedliskowych |
3,0 | Student potrafi dobrać niektóre gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych | |
3,5 | Student potrafi dobrać niektóre gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna schemat technologii uprawy | |
4,0 | Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki wybranych gatunków | |
4,5 | Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki większości poznanych gatunków | |
5,0 | Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki wszystkich poznanych gatunków |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D7_K01 Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych | 2,0 | Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych |
3,0 | Student wykazuje zrozumienia niektórych z podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych | |
3,5 | Student wykazuje zrozumienia większości podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych | |
4,0 | Student wykazuje zrozumienia podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna podstawy agrotechniki | |
4,5 | Student wykazuje zrozumienia podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna agrotechnikę głównych gatunków roślin rolniczych | |
5,0 | Student wykazuje zrozumienia podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna agrotechnikę większości gatunków roślin i jej wpływ na wielkość i jakość plonu |
Literatura podstawowa
- Dzienia S., Romek B., Wrzesińska E., Agroekologiczne podstawy produkcji roślinnej, AR Szczecin, Szczecin, 1999
- Jasińska Z., Kotecki A. (red.), Szczegółowa uprawa roślin, AR Wrocław, Wrocław, 2003
- Chotkowski J., Rynki i technologie produkcji roślin uprawnych, Wieś Jutra, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Chotkowski J., Produkcja ziemniaków. Technologia - Ekonomia - Marketing., IHAR, Radzików, 1997
- Budzyński W., Kotecki A., Tys J., Adamiak E., Mrówczyński M., Korbas M., Truszkowski W., Heimnann S., Broniarz J., Teraz rzepak, Teraz olej. Tom: III. Technologia produkcji surowca. Część II. Od diagnozy przezimowania do zbioru (forma ozima), od wyboru odmiany do zbioru (forma jara)., Wydawca PSPO, Warszawa, 2010
- Podsiadło C., Bury M., Technologie uprawy ważniejszych roślin polowych, AR Szczecin, Szczecin, 2005, Agrotechnika roślin uprawnych. Praca zbiorowa pod red. S. Karczmarczyka