Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia roślin
Sylabus przedmiotu Genetyka patogenów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Genetyka patogenów | ||
Specjalność | Biologia roślin | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | genetyka ogólna |
W-2 | fizjologia roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zrozumienie genetycznych podstaw interakcji roślina-patogen |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Mechanizm genetyczno-molekularny odpowiedzi rosliny na atak patogena | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Mechanizm genetyczny patogenezy Agrobacterium tumefaciens | 2 |
T-W-2 | Mechanizm genetyczny oddziaływania Phytophtora infestans na rośliny ziemniaka | 1 |
T-W-3 | Mechanizm genetyczny oddziaływania wirusów patogennych na rosline ziemniaka | 1 |
T-W-4 | Geny patogeniczności u rdzy źdźbłowej w stosunku do genotypu zbóż | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 5 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 5 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 10 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian po cyklu wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O7.2_W01 Student tłumaczy genetyczne podstawy oddziaływań roślina-patogen oraz rozumie przyczyny ciągłej zdolności patogenów do przełamywania barier odporności | BL_2A_W07, BL_2A_W08 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O7.2_U01 student umie analizować i interpretować wyniki badań prowadzonych metodami diagnostyki genetycznej patogenów | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-1 | — | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O7.2_K01 ustala sposoby diagnostyki chorób roślin | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | C-1 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O7.2_W01 Student tłumaczy genetyczne podstawy oddziaływań roślina-patogen oraz rozumie przyczyny ciągłej zdolności patogenów do przełamywania barier odporności | 2,0 | nie zna podstaw genetycznych reakcji roślina-patogen |
3,0 | zna podstawowe pojęcia i jeden z mechanizmów reakcji roślina-patogen | |
3,5 | ma przecietną wiedzę na temat reakcji roślina-patogen | |
4,0 | rozumie genetyczne podstawy reakcji roślina - patogen | |
4,5 | rozumie i szczegółowo opisuje genetyke relacji roślina-patogen | |
5,0 | dogłębnie analizuje genetykę reakcji roślina-patogen |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O7.2_U01 student umie analizować i interpretować wyniki badań prowadzonych metodami diagnostyki genetycznej patogenów | 2,0 | nie umie interpretować wyników badań metodami diagnostyki genetycznej |
3,0 | interpretuje wyniki diagnostyki w sposób pobieżny | |
3,5 | interpretuje wyniki badań diagnostycznych w sposób przeciętnie wnikliwy | |
4,0 | interpretuje w sposób wnikliwy | |
4,5 | interpretuje w sposób szczegółowy | |
5,0 | interpretuje w sposób dogłębny |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O7.2_K01 ustala sposoby diagnostyki chorób roślin | 2,0 | nie jest kompetentny do ustalania sposobów diagnostyki chorób patogenicznych roślin |
3,0 | wykazuje minimum kompetencji w ustalaniu sposobów diagnostyki | |
3,5 | wykazuje zadowalające kompetencje do ustalania sposobów diagnostyki | |
4,0 | dobrze radzi sobie z ustalaniem metod diagnostyki | |
4,5 | jest biegły w ustalaniu metod diagnostyki | |
5,0 | jest wszechstronny i biegły w ustalaniu metod diagnostyki |
Literatura podstawowa
- E. Łojkowska, Wykrywanie i identyfikacja czynników wywołujących choroby roślin W: Biotechnologia roślin pod red. S. Malepszego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- A. Piekarowicz, Podstawy wirusologii molekularnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
- J. Baj, Z Markiewicz, Biologia molekularne bakterii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006