Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia roślin

Sylabus przedmiotu Hydrobiologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrobiologia
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>, Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 0,50,29zaliczenie
laboratoriaL2 5 0,50,29zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw zoologii, szczegónie bezkęgowców oraz ekologii i ochrony wód

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi kryteriami identyfikacji grup taksonomicznych bezkręgowców żyjących w wodach śródlądowych i morskich.
C-2Zapoznanie studenta ze znaczeniem hydrobiontów w ekosystemamach wodnych
C-3Zapoznanie z biologią podstawowych grup sytrematycznych hydrobiontów bezkręgowych
C-4Zapoznanie z metodami badawczymi w hydrobiologii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Biologia i różnorodność hydrobiontów tworzących zespoły peryfitonu, psammonu, bentosu.1
T-A-2Biologia i różnorodność hydrobiontów tworzących zespoły planktonu, pleustonu i neustonu1
T-A-3Flora i fauna Bałtyku oraz wydm nadmorskich1
T-A-4Biologia inwazyjnych gatunków hydrobiontów i ich wpływ na ekosystemy wodne1
T-A-5Narzędzia i metody badawcze stosowane w hydrobiologii1
5
laboratoria
T-L-1Porifera (Spongia) – gąbki Ogólna budowa gąbek, budowa i powstawanie szkieletu, rozmnażanie bezpłciowe gąbek. Rola gąbek w środowisku. Charakterystyka rzędu Ceractinomorpha.1
T-L-2Coelenterata (parzydełkowce) Charakterystyka typu parzydełkowców oraz poszczególnych gromad i podgromad. Budowa polipa i meduzy u omawianych gromad. Przemiana pokoleń.1
T-L-3Rotatoria (wrotki) Budowa i biologia wrotków: jama ciała, układ trawienny, wydalniczy i nerwowy; różnice pomiędzy wrotkami planktonowymi i osiadłymi. Znaczenie omawianych grup w środowisku.1
T-L-4Annelida (pierścienice) Charakterystyczne cechy typu Annelida. Homonomia i heteronomia. Rozmnażanie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek. Przystosowania Hirudinea do pasożytnictwa. Znaczenie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek w środowisku.1
T-L-5Bryozoa (mszywioły) Budowa i biologia mszywiołów; znaczenie mszywiołów w środowisku. Echinodermata (szkarłupnie) Cechy charakterystyczne Echinodermata i cechy gromad rozgwiazd, wężowideł, jeżowców, strzykw, liliowców – budowa zewnętrzna, wewnętrzna (budowa szkieletu, układ pokarmowy, nerwowy, narządy zmysłu, układ ambulakralny, oddechowy, krwionośny, pseudohemalny; wydalanie).1
5
wykłady
T-W-1Gąbki (Porifera) – budowa i systematyka, biologia gąbek (odżywianie, rozmnażanie), znaczenie. Parzydełkowce (Cnidaria) – charakterystyczne cechy, typy komórek, przemiana pokoleń. Stułbiopławy (Hydrozoa) i krążkopławy (Scyphozoa) – budowa, podział, znaczenie, koralowce (Anthozoa) – budowa, systematyka, znaczenie.2
T-W-2Budowa i biologia wirków (Turbellaria) i wrotków (Rotatoria) i ich znaczenie w ekosystemach wodnych. Charakterystyczne cechy pierścienic (Annelida). Cechy wieloszczetów (Polychaeta). Różnice pomiędzy wieloszczetami pełzającymi (Errantia) a osiadłymi (Sedentaria). Cechy skąposzczetów (Oligochaeta).2
T-W-3Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda), systematyka. Skorupiaki (Crustacea) – charakterystyka, systematyka. Skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: skrzelonogi (Branchiopoda) (ze szczególnym uwzględnieniem wioślarek (Cladocera)), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i splewki (Branchiura), wąsonogi (Cirripedia).2
T-W-4Mszywioły (Bryozoa) – budowa, biologia, znaczenie. Ramienionogi (Brachiopoda) – charakterystyka. Charakterystyka szkarłupni (Echinodermata). Budowa, biologia i znaczenie: liliowców (Crinoidea), rozgwiazd (Asteroidea), wężowideł (Ophiuroidea), jeżowców (Echinoidea) i strzykw (Holothurioidea).2
T-W-5Szczecioszczękie – (Chaetognatha) – charakterystyka, znaczenie. Charakterystyczne cechy strunowców (Chordata). Charakterystyka osłonic (Tunicata), systematyka. Ogonice (Appendiculariae), żachwy (Ascidiae), sprzągle (Salpae) – budowa, biologia. Bezczaszkowce (Acrania) – budowa, biologia.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie prezentacji7
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-3Sprawdzian z zakresu ćwiczenia 1-4.3
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Przygotowanie do wykonywania zajęć zaplanowanych na ćwiczeniach3
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianów5
A-L-4Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-52
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Ćwiczenia audytoryjne - metody eksponujące (projekcja filmów), prezentacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wejściówka- student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanych przez studentów prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych w preparatach
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do narysowanych obiektów biologicznych
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów, ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikroskopowych i makroskopowych obiektów hydrobiologicznych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-D3_W01
Student potrafi dobierać, nazywać, tłumaczyć i posługiwać się specjalistyczną terminologią hydrobiologiczną oraz wybierać właściwe metody w badanich hydrobiologicznych
BL_2A_W03, BL_2A_W15P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-3, C-4, C-1T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1M-1, M-2, M-3S-5, S-1, S-2, S-3
BL_2A_BLW-S-D3_W02
Student potrafi oznaczyć, wymienić, rozpoznać oraz wskazać i scharakteryzować specyfikę biologii i rozwoju podstawowych grup systematycznych hydrobiontów
BL_2A_W10, BL_2A_W17, BL_2A_W14P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-3, C-1T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-1, M-2S-6, S-5, S-4, S-1, S-2, S-3
BL_2A_BLW-S-D3_W03
Student potrafi wymienić, objaśnić, wytłumaczyć, opisać i podsumować znaczenie poszczególnych grup hydrobiontów w ekosystemach słodkowodnych i morskich. Potrafi także rozpoznać przedstawicieli tych hydrobiontów
BL_2A_W17, BL_2A_W09, BL_2A_W14P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05C-2T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-1, M-2S-5, S-4, S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-D3_U01
Student posiada umiejętności swobodnego, właściwego dobierania i posługiwania się terminologią hydrobiologiczną
BL_2A_U12, BL_2A_U15P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U05, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U09, P2A_U10C-4, C-1T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-4, S-1, S-2, S-3
BL_2A_BLW-S-D3_U02
Student przeprowadza obserwację, analizuje i identyfikuje podstawowe grupy systematyczne bezkręgowców wodnych
BL_2A_U06, BL_2A_U10, BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-3, C-4, C-1T-A-5, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-1, M-2, M-3S-6, S-5, S-1, S-2, S-3
BL_2A_BLW-S-D3_U03
Student potrafi ocenić i interpretować znaczenie grup ekologicznych zoohydrobiontów w ekosytemach słodkowodnych i morskich
BL_2A_U06, BL_2A_U10, BL_2A_U12, BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-3, C-2T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-1, M-2S-5, S-4, S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-D3_K01
Student nabywa kompetencje świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
BL_2A_K01, BL_2A_K05, BL_2A_K03, BL_2A_K07, BL_2A_K02P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07, P2A_K08C-3, C-4, C-1, C-2T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-6, S-5, S-4, S-1, S-2, S-3
BL_2A_BLW-S-D3_K02
Student postrzega realacje i zależności między organizmami środowiska wodnego jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii tych organizmów oraz ich roli w ekosytemach wodnych
BL_2A_K01, BL_2A_K05, BL_2A_K08, BL_2A_K03, BL_2A_K07, BL_2A_K02P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07, P2A_K08C-3, C-1, C-2T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-4, S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-D3_W01
Student potrafi dobierać, nazywać, tłumaczyć i posługiwać się specjalistyczną terminologią hydrobiologiczną oraz wybierać właściwe metody w badanich hydrobiologicznych
2,0Student nie dobiera i nie definiuje specjalistycznej terminologii hydrobiologicznej; nie zna metod i narzędzi badawczych stosowanych w hydrobiologii,
3,0Student rozumie podstawowe "suche" pojęcia z zakresu hydrobiologii, potrafi je zdefiniować nie zna i nie dobiera jednak konkretnych przykładów, zna metody i narzędzia badwcze w hydrobiologii
3,5Student rozumie i definiuje podstawową terminologię hydrobiologiczną, potrafi ją właściwie objaśnić, odnosząc do pojedynczych przykładów, wykorzystując w nomenklaturze jedynie nazwy polskie organizmów, zna metody i narzędzia badwcze w hydrobiologii
4,0Student rozumie i definiuje podstawową terminologię hydrobiologiczną, potrafi ją właściwie objaśnić, odnosząc do kilku przykładów (zna nazewnictwo polskie i łacińskie organizmów), zna metody i narzędzia badwcze w hydrobiologii, umie wskazać ich wady i zalety
4,5Student rozumie i definiuje podstawową terminologię hydrobiologiczną, potrafi ją właściwie objaśnić, odnosząc do kilku przykładów (zna nazewnictwo polskie i łacińskie organizmów), zna metody i narzędzia badwcze w hydrobiologii, umie wskazać ich wady i zalety oraz warunki ich stosowania w praktyce
5,0Student rozumie i definiuje nie tylko podstawową terminologię hydrobiologiczną, potrafi się nią właściwie posługiwać odnosząc ją do wielu przykładów (zna nazewnictwo polskie i łacińskie organizmów wodnych), zna metody i narzędzia badwcze w hydrobiologii, umie wskazać ich wady i zalety oraz warunki ich stosowania w praktyce
BL_2A_BLW-S-D3_W02
Student potrafi oznaczyć, wymienić, rozpoznać oraz wskazać i scharakteryzować specyfikę biologii i rozwoju podstawowych grup systematycznych hydrobiontów
2,0Student nie potrafi wymienić i rozpoznać ani scharakteryzować grup systematycznych zoohydrobiontów, nie potrafi wskazać na specyfikę ich biologii i rozwoju
3,0Student bardzo ogólnikowo charakteryzuje grupy systematyczne zoohydrobiontów, nie potrafi jednak wskazać i objaśnić specyfiki biologii i rozwoju zwierząt je reprezentujących; dobiera jedynie pojedyncze przykłady zwierząt z poszczególnych grup systematycznych, zna jedynie polskie nazwy omawianych gatunków
3,5Student szczegółowo charakteryzuje grupy systematyczne zoohydrobiontów, potrafi wskazać i objaśnić specyfikę ich biologii i rozwoju, dobiera po kilka przykładów zwierząt z poszczególnych grup systematycznych, jednak zna jedynie polskie nazwy tych gatunków
4,0Student szczegółowo charakteryzuje grupy systematyczne zoohydrobiontów, potrafi wskazać i objaśnić specyfikę ich biologii i rozwoju, dobiera po kilka przykładów zwierząt z poszczególnych grup systematycznych, zna mniej niż połowę nazewnictwa łacińskiego omawianych gatunków oraz większość nazewnictwa w języku polskim
4,5Student szczegółowo potrafi scharakteryzować grupy systematyczne zoohydrobiontów, zna ponad połowę nazewnictwa łacińskigo omawianych gatunków oraz prawidłowo nazewnictwo w języku polskim
5,0Student szczegółowo potrafi scharakteryzować grupy systematyczne zoohydrobiontów, potrafi wskazać różnice w biologii i rozwoju poszczególnych grup, zna ponad połowę nazewnictwa łacińskigo omawianych gatunków oraz prawidłowo nazewnictwo w języku polskim
BL_2A_BLW-S-D3_W03
Student potrafi wymienić, objaśnić, wytłumaczyć, opisać i podsumować znaczenie poszczególnych grup hydrobiontów w ekosystemach słodkowodnych i morskich. Potrafi także rozpoznać przedstawicieli tych hydrobiontów
2,0Student nie potrafi wymienić, rozpoznać ani opisać znaczenia poszczególnych grup hydrobiontów w wodnych ekosystemach śródlądowych i morskich
3,0Student wymienia (w języku polskim) pojedyncze gatunki hydrobiontów w ekosystemach słodkowodnych i morskich, nie potrafi jednak wytłumaczyć znaczenia poszczególnych grup hydrobiontów w ekosystemach
3,5Student wymienia (w języku polskim) pojedyncze gatunki hydrobiontów w ekosystemach słodkowodnych i morskich, potrafi wytłumaczyć znaczenie pojedynczych grup hydrobiontów w ekosystemach
4,0Student poprawnie wymienia (w języku polskim i łacińskim) hydrobionty ekosystemów słodkowodnych i morskich, potrafi wytłumaczyć znaczenie większości z obowiązujących grup hydrobiontów, umie rozpoznać tylko nieliczne gatunki
4,5Student poprawnie wymienia (w języku polskim i łacińskim) hydrobionty ekosystemów słodkowodnych i morskich, potrafi wytłumaczyć znaczenie większości z obowiązujących grup hydrobiontów, umie rozpoznać większość z objętych programem gatunków
5,0Student poprawnie wymienia (w języku polskim i łacińskim) hydrobionty ekosystemów słodkowodnych i morskich, potrafi wytłumaczyć znaczenie większości z obowiązujących grup hydrobiontów, praktycznie rozpoznaje większość z objętych programem gatunków, potrafi porównać następstwa ich występowania w ekosystemach wodnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-D3_U01
Student posiada umiejętności swobodnego, właściwego dobierania i posługiwania się terminologią hydrobiologiczną
2,0Student nie korzysta, nie dobiera i nie stosuje nazewnictwa hydrobiologicznego
3,0Student wykorzystuje zaledwie kilka, spośród obowiązującej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się bardzo ubogą terminologią hydrobiologiczną, nie rozwija i nie interpretuje nawet podstawowych obowiązujących terminów
3,5Student poprawnie wykorzystuje większość, spośród obowiązującej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się tą terminologią swobodnie, jednak interpretuje jedynie podstawowe obowiązujące terminy
4,0Student poprawnie wykorzystuje większość, spośród obowiązującej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się tą terminologią swobodnie, interpretuje większość podstawowej, obowiązującej terminologii
4,5Student poprawnie wykorzystuje większość, spośród obowiązującej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się tą terminologią swobodnie i prawidłowo w mowie i piśmie, interpretuje większość podstawowej, obowiązującej terminologii
5,0Student poprawnie wykorzystuje większość, spośród obowiązującej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się tą terminologią swobodnie i prawidłowo w mowie i piśmie, interpretuje nie tylko podstawową, ale także szczegółową obowiązującą terminologię
BL_2A_BLW-S-D3_U02
Student przeprowadza obserwację, analizuje i identyfikuje podstawowe grupy systematyczne bezkręgowców wodnych
2,0Student nie posługuje się umiejetnością wyszukiwania, zaprezentowania oraz zweryfikowania przedstawicieli podstawowych grup bezkręgowców wodnych
3,0Student posługuje się jedynie umiejetnością wyszukiwania pojedynczych przedstawicieli podstawowych grup bezkręgowców wodnych, umie je nazwać jedynie w języku polskim, nie umie jednak weryfikować i interpretować różnic między nimi
3,5Student posługuje się umiejetnością wyszukiwania większej liczby, zróżnicowanych przedstawicieli podstawowych grup bezkręgowców wodnych, umie je nazwać jedynie w języku polskim, nie umie jednak weryfikować i interpretować różnic między nimi
4,0Student posługuje się umiejetnością wyszukiwania większej liczby, zróżnicowanych przedstawicieli podstawowych grup bezkręgowców wodnych, umie je nazwać w języku polskim i łacińskim, nie umie jednak weryfikować i interpretować różnic między nimi
4,5Student posługuje się umiejetnością wyszukiwania większej liczby, zróżnicowanych przedstawicieli podstawowych grup bezkręgowców wodnych, umie je nazwać w języku polskim i łacińskim, umie weryfikować i interpretować różnice między nimi
5,0Student posługuje się umiejetnością wyszukiwania większej liczby, zróżnicowanych przedstawicieli podstawowych grup bezkręgowców wodnych, umie je nazwać w języku polskim i łacińskim, umie weryfikować i interpretować różnice między nimi oraz wykorzystywać te umiejętności w analizowaniu przystosowań do określonego trybu życia
BL_2A_BLW-S-D3_U03
Student potrafi ocenić i interpretować znaczenie grup ekologicznych zoohydrobiontów w ekosytemach słodkowodnych i morskich
2,0Student nie potrafi ocenić i wyszukiwać grup ekologicznych zoohydrobiontów, nie potrafi ocenić ich znaczenia w ekosystemach wodnych, nie posługuje się umiejetnością dobierania reprezentatów poszczególnych grup ekologicznych
3,0Student potrafi wyszukać grupy ekologiczne zoohydrobiontów, nie potrafi jednak ocenić ich znaczenia w ekosystemach wodnych, nie posługuje się umiejetnością dobierania i weryfikowania reprezentatów poszczególnych grup ekologicznych
3,5Student potrafi wyszukać grupy ekologiczne zoohydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje się umiejetnością dobierania i nazywania (w języku polskim) pojedynczych reprezentatów poszczególnych grup ekologicznych
4,0Student potrafi wyszukać grupy ekologiczne zoohydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje się umiejetnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w języku polskim i łacińskim) pojedynczych reprezentatów poszczególnych grup ekologicznych
4,5Student potrafi wyszukać grupy ekologiczne zoohydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje się umiejetnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w języku polskim i łacińskim) większości reprezentatów poszczególnych grup ekologicznych
5,0Student potrafi wyszukać grupy ekologiczne zoohydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje się umiejetnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w języku polskim i łacińskim) większości reprezentatów poszczególnych grup ekologicznych, potrafi łączyć i analizować cechy adaptacyjne zoohydrobiontów na różnych poziomach oragznizacji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-D3_K01
Student nabywa kompetencje świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
2,0Student nie ma kompetencji do świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny i interpretacji na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma kompetencje i jest zaangazowany w świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażaniu oceny i interpretacji na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
BL_2A_BLW-S-D3_K02
Student postrzega realacje i zależności między organizmami środowiska wodnego jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii tych organizmów oraz ich roli w ekosytemach wodnych
2,0Student nie postrzega realacji i zależności między organizmami środowiska wodnego nie jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii tych organizmów oraz ich roli w ekosytemach wodnych
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Student postrzega realacje i zależności między organizmami środowiska wodnego jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii tych organizmów oraz ich roli w ekosytemach wodnych

Literatura podstawowa

  1. Jura Czesław, Bezkręgowce, Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa., 1996, ISBN 83-01-12043-6
  2. Mikulski S., Biologia wód śródlądowych., PWN, Warszawa, 1982
  3. Starmach K., Wróbel S., Pasternak K., Hydrobiologia, Limnologia, PWN, Warszawa, 1979
  4. Wolska–Neja B., Piasecki W., Mazurkiewicz –Zapałowicz K., Wolska M., Hydrozoologia. Cz. I: Bezkręgowce. Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie., Szczecinie., 2006

Literatura dodatkowa

  1. Jura C., Krzanowska H. (red.), Leksykon biologiczny, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1992
  2. Stańczykowska A., Zwierzęta bezkręgowe naszych wód., Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1986
  3. Żmudziński L., Świat zwierzęcy Bałtyku., Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1990

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Biologia i różnorodność hydrobiontów tworzących zespoły peryfitonu, psammonu, bentosu.1
T-A-2Biologia i różnorodność hydrobiontów tworzących zespoły planktonu, pleustonu i neustonu1
T-A-3Flora i fauna Bałtyku oraz wydm nadmorskich1
T-A-4Biologia inwazyjnych gatunków hydrobiontów i ich wpływ na ekosystemy wodne1
T-A-5Narzędzia i metody badawcze stosowane w hydrobiologii1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Porifera (Spongia) – gąbki Ogólna budowa gąbek, budowa i powstawanie szkieletu, rozmnażanie bezpłciowe gąbek. Rola gąbek w środowisku. Charakterystyka rzędu Ceractinomorpha.1
T-L-2Coelenterata (parzydełkowce) Charakterystyka typu parzydełkowców oraz poszczególnych gromad i podgromad. Budowa polipa i meduzy u omawianych gromad. Przemiana pokoleń.1
T-L-3Rotatoria (wrotki) Budowa i biologia wrotków: jama ciała, układ trawienny, wydalniczy i nerwowy; różnice pomiędzy wrotkami planktonowymi i osiadłymi. Znaczenie omawianych grup w środowisku.1
T-L-4Annelida (pierścienice) Charakterystyczne cechy typu Annelida. Homonomia i heteronomia. Rozmnażanie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek. Przystosowania Hirudinea do pasożytnictwa. Znaczenie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek w środowisku.1
T-L-5Bryozoa (mszywioły) Budowa i biologia mszywiołów; znaczenie mszywiołów w środowisku. Echinodermata (szkarłupnie) Cechy charakterystyczne Echinodermata i cechy gromad rozgwiazd, wężowideł, jeżowców, strzykw, liliowców – budowa zewnętrzna, wewnętrzna (budowa szkieletu, układ pokarmowy, nerwowy, narządy zmysłu, układ ambulakralny, oddechowy, krwionośny, pseudohemalny; wydalanie).1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gąbki (Porifera) – budowa i systematyka, biologia gąbek (odżywianie, rozmnażanie), znaczenie. Parzydełkowce (Cnidaria) – charakterystyczne cechy, typy komórek, przemiana pokoleń. Stułbiopławy (Hydrozoa) i krążkopławy (Scyphozoa) – budowa, podział, znaczenie, koralowce (Anthozoa) – budowa, systematyka, znaczenie.2
T-W-2Budowa i biologia wirków (Turbellaria) i wrotków (Rotatoria) i ich znaczenie w ekosystemach wodnych. Charakterystyczne cechy pierścienic (Annelida). Cechy wieloszczetów (Polychaeta). Różnice pomiędzy wieloszczetami pełzającymi (Errantia) a osiadłymi (Sedentaria). Cechy skąposzczetów (Oligochaeta).2
T-W-3Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda), systematyka. Skorupiaki (Crustacea) – charakterystyka, systematyka. Skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: skrzelonogi (Branchiopoda) (ze szczególnym uwzględnieniem wioślarek (Cladocera)), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i splewki (Branchiura), wąsonogi (Cirripedia).2
T-W-4Mszywioły (Bryozoa) – budowa, biologia, znaczenie. Ramienionogi (Brachiopoda) – charakterystyka. Charakterystyka szkarłupni (Echinodermata). Budowa, biologia i znaczenie: liliowców (Crinoidea), rozgwiazd (Asteroidea), wężowideł (Ophiuroidea), jeżowców (Echinoidea) i strzykw (Holothurioidea).2
T-W-5Szczecioszczękie – (Chaetognatha) – charakterystyka, znaczenie. Charakterystyczne cechy strunowców (Chordata). Charakterystyka osłonic (Tunicata), systematyka. Ogonice (Appendiculariae), żachwy (Ascidiae), sprzągle (Salpae) – budowa, biologia. Bezczaszkowce (Acrania) – budowa, biologia.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie prezentacji7
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-3Sprawdzian z zakresu ćwiczenia 1-4.3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Przygotowanie do wykonywania zajęć zaplanowanych na ćwiczeniach3
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianów5
A-L-4Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-52
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D3_W01Student potrafi dobierać, nazywać, tłumaczyć i posługiwać się specjalistyczną terminologią hydrobiologiczną oraz wybierać właściwe metody w badanich hydrobiologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W15ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat metodologii zdobywania informacji o organizmach żywych i środowisku przyrodniczym na różnych stopniach organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z biologią podstawowych grup sytrematycznych hydrobiontów bezkręgowych
C-4Zapoznanie z metodami badawczymi w hydrobiologii
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi kryteriami identyfikacji grup taksonomicznych bezkręgowców żyjących w wodach śródlądowych i morskich.
Treści programoweT-A-1Biologia i różnorodność hydrobiontów tworzących zespoły peryfitonu, psammonu, bentosu.
T-A-5Narzędzia i metody badawcze stosowane w hydrobiologii
T-A-2Biologia i różnorodność hydrobiontów tworzących zespoły planktonu, pleustonu i neustonu
T-W-3Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda), systematyka. Skorupiaki (Crustacea) – charakterystyka, systematyka. Skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: skrzelonogi (Branchiopoda) (ze szczególnym uwzględnieniem wioślarek (Cladocera)), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i splewki (Branchiura), wąsonogi (Cirripedia).
T-W-4Mszywioły (Bryozoa) – budowa, biologia, znaczenie. Ramienionogi (Brachiopoda) – charakterystyka. Charakterystyka szkarłupni (Echinodermata). Budowa, biologia i znaczenie: liliowców (Crinoidea), rozgwiazd (Asteroidea), wężowideł (Ophiuroidea), jeżowców (Echinoidea) i strzykw (Holothurioidea).
T-W-5Szczecioszczękie – (Chaetognatha) – charakterystyka, znaczenie. Charakterystyczne cechy strunowców (Chordata). Charakterystyka osłonic (Tunicata), systematyka. Ogonice (Appendiculariae), żachwy (Ascidiae), sprzągle (Salpae) – budowa, biologia. Bezczaszkowce (Acrania) – budowa, biologia.
T-W-2Budowa i biologia wirków (Turbellaria) i wrotków (Rotatoria) i ich znaczenie w ekosystemach wodnych. Charakterystyczne cechy pierścienic (Annelida). Cechy wieloszczetów (Polychaeta). Różnice pomiędzy wieloszczetami pełzającymi (Errantia) a osiadłymi (Sedentaria). Cechy skąposzczetów (Oligochaeta).
T-W-1Gąbki (Porifera) – budowa i systematyka, biologia gąbek (odżywianie, rozmnażanie), znaczenie. Parzydełkowce (Cnidaria) – charakterystyczne cechy, typy komórek, przemiana pokoleń. Stułbiopławy (Hydrozoa) i krążkopławy (Scyphozoa) – budowa, podział, znaczenie, koralowce (Anthozoa) – budowa, systematyka, znaczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Ćwiczenia audytoryjne - metody eksponujące (projekcja filmów), prezentacja
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów, ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych
S-1Ocena formująca: Wejściówka- student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanych przez studentów prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych w preparatach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dobiera i nie definiuje specjalistycznej terminologii hydrobiologicznej; nie zna metod i narzędzi badawczych stosowanych w hydrobiologii,
3,0Student rozumie podstawowe "suche" pojęcia z zakresu hydrobiologii, potrafi je zdefiniować nie zna i nie dobiera jednak konkretnych przykładów, zna metody i narzędzia badwcze w hydrobiologii
3,5Student rozumie i definiuje podstawową terminologię hydrobiologiczną, potrafi ją właściwie objaśnić, odnosząc do pojedynczych przykładów, wykorzystując w nomenklaturze jedynie nazwy polskie organizmów, zna metody i narzędzia badwcze w hydrobiologii
4,0Student rozumie i definiuje podstawową terminologię hydrobiologiczną, potrafi ją właściwie objaśnić, odnosząc do kilku przykładów (zna nazewnictwo polskie i łacińskie organizmów), zna metody i narzędzia badwcze w hydrobiologii, umie wskazać ich wady i zalety
4,5Student rozumie i definiuje podstawową terminologię hydrobiologiczną, potrafi ją właściwie objaśnić, odnosząc do kilku przykładów (zna nazewnictwo polskie i łacińskie organizmów), zna metody i narzędzia badwcze w hydrobiologii, umie wskazać ich wady i zalety oraz warunki ich stosowania w praktyce
5,0Student rozumie i definiuje nie tylko podstawową terminologię hydrobiologiczną, potrafi się nią właściwie posługiwać odnosząc ją do wielu przykładów (zna nazewnictwo polskie i łacińskie organizmów wodnych), zna metody i narzędzia badwcze w hydrobiologii, umie wskazać ich wady i zalety oraz warunki ich stosowania w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D3_W02Student potrafi oznaczyć, wymienić, rozpoznać oraz wskazać i scharakteryzować specyfikę biologii i rozwoju podstawowych grup systematycznych hydrobiontów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
BL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
BL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z biologią podstawowych grup sytrematycznych hydrobiontów bezkręgowych
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi kryteriami identyfikacji grup taksonomicznych bezkręgowców żyjących w wodach śródlądowych i morskich.
Treści programoweT-L-5Bryozoa (mszywioły) Budowa i biologia mszywiołów; znaczenie mszywiołów w środowisku. Echinodermata (szkarłupnie) Cechy charakterystyczne Echinodermata i cechy gromad rozgwiazd, wężowideł, jeżowców, strzykw, liliowców – budowa zewnętrzna, wewnętrzna (budowa szkieletu, układ pokarmowy, nerwowy, narządy zmysłu, układ ambulakralny, oddechowy, krwionośny, pseudohemalny; wydalanie).
T-L-1Porifera (Spongia) – gąbki Ogólna budowa gąbek, budowa i powstawanie szkieletu, rozmnażanie bezpłciowe gąbek. Rola gąbek w środowisku. Charakterystyka rzędu Ceractinomorpha.
T-L-3Rotatoria (wrotki) Budowa i biologia wrotków: jama ciała, układ trawienny, wydalniczy i nerwowy; różnice pomiędzy wrotkami planktonowymi i osiadłymi. Znaczenie omawianych grup w środowisku.
T-L-2Coelenterata (parzydełkowce) Charakterystyka typu parzydełkowców oraz poszczególnych gromad i podgromad. Budowa polipa i meduzy u omawianych gromad. Przemiana pokoleń.
T-L-4Annelida (pierścienice) Charakterystyczne cechy typu Annelida. Homonomia i heteronomia. Rozmnażanie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek. Przystosowania Hirudinea do pasożytnictwa. Znaczenie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek w środowisku.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikroskopowych i makroskopowych obiektów hydrobiologicznych
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów, ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do narysowanych obiektów biologicznych
S-1Ocena formująca: Wejściówka- student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanych przez studentów prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych w preparatach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i rozpoznać ani scharakteryzować grup systematycznych zoohydrobiontów, nie potrafi wskazać na specyfikę ich biologii i rozwoju
3,0Student bardzo ogólnikowo charakteryzuje grupy systematyczne zoohydrobiontów, nie potrafi jednak wskazać i objaśnić specyfiki biologii i rozwoju zwierząt je reprezentujących; dobiera jedynie pojedyncze przykłady zwierząt z poszczególnych grup systematycznych, zna jedynie polskie nazwy omawianych gatunków
3,5Student szczegółowo charakteryzuje grupy systematyczne zoohydrobiontów, potrafi wskazać i objaśnić specyfikę ich biologii i rozwoju, dobiera po kilka przykładów zwierząt z poszczególnych grup systematycznych, jednak zna jedynie polskie nazwy tych gatunków
4,0Student szczegółowo charakteryzuje grupy systematyczne zoohydrobiontów, potrafi wskazać i objaśnić specyfikę ich biologii i rozwoju, dobiera po kilka przykładów zwierząt z poszczególnych grup systematycznych, zna mniej niż połowę nazewnictwa łacińskiego omawianych gatunków oraz większość nazewnictwa w języku polskim
4,5Student szczegółowo potrafi scharakteryzować grupy systematyczne zoohydrobiontów, zna ponad połowę nazewnictwa łacińskigo omawianych gatunków oraz prawidłowo nazewnictwo w języku polskim
5,0Student szczegółowo potrafi scharakteryzować grupy systematyczne zoohydrobiontów, potrafi wskazać różnice w biologii i rozwoju poszczególnych grup, zna ponad połowę nazewnictwa łacińskigo omawianych gatunków oraz prawidłowo nazewnictwo w języku polskim
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D3_W03Student potrafi wymienić, objaśnić, wytłumaczyć, opisać i podsumować znaczenie poszczególnych grup hydrobiontów w ekosystemach słodkowodnych i morskich. Potrafi także rozpoznać przedstawicieli tych hydrobiontów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
BL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
BL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta ze znaczeniem hydrobiontów w ekosystemamach wodnych
Treści programoweT-A-1Biologia i różnorodność hydrobiontów tworzących zespoły peryfitonu, psammonu, bentosu.
T-A-4Biologia inwazyjnych gatunków hydrobiontów i ich wpływ na ekosystemy wodne
T-A-3Flora i fauna Bałtyku oraz wydm nadmorskich
T-A-2Biologia i różnorodność hydrobiontów tworzących zespoły planktonu, pleustonu i neustonu
T-L-5Bryozoa (mszywioły) Budowa i biologia mszywiołów; znaczenie mszywiołów w środowisku. Echinodermata (szkarłupnie) Cechy charakterystyczne Echinodermata i cechy gromad rozgwiazd, wężowideł, jeżowców, strzykw, liliowców – budowa zewnętrzna, wewnętrzna (budowa szkieletu, układ pokarmowy, nerwowy, narządy zmysłu, układ ambulakralny, oddechowy, krwionośny, pseudohemalny; wydalanie).
T-L-1Porifera (Spongia) – gąbki Ogólna budowa gąbek, budowa i powstawanie szkieletu, rozmnażanie bezpłciowe gąbek. Rola gąbek w środowisku. Charakterystyka rzędu Ceractinomorpha.
T-L-3Rotatoria (wrotki) Budowa i biologia wrotków: jama ciała, układ trawienny, wydalniczy i nerwowy; różnice pomiędzy wrotkami planktonowymi i osiadłymi. Znaczenie omawianych grup w środowisku.
T-L-2Coelenterata (parzydełkowce) Charakterystyka typu parzydełkowców oraz poszczególnych gromad i podgromad. Budowa polipa i meduzy u omawianych gromad. Przemiana pokoleń.
T-L-4Annelida (pierścienice) Charakterystyczne cechy typu Annelida. Homonomia i heteronomia. Rozmnażanie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek. Przystosowania Hirudinea do pasożytnictwa. Znaczenie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek w środowisku.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów, ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do narysowanych obiektów biologicznych
S-1Ocena formująca: Wejściówka- student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanych przez studentów prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych w preparatach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić, rozpoznać ani opisać znaczenia poszczególnych grup hydrobiontów w wodnych ekosystemach śródlądowych i morskich
3,0Student wymienia (w języku polskim) pojedyncze gatunki hydrobiontów w ekosystemach słodkowodnych i morskich, nie potrafi jednak wytłumaczyć znaczenia poszczególnych grup hydrobiontów w ekosystemach
3,5Student wymienia (w języku polskim) pojedyncze gatunki hydrobiontów w ekosystemach słodkowodnych i morskich, potrafi wytłumaczyć znaczenie pojedynczych grup hydrobiontów w ekosystemach
4,0Student poprawnie wymienia (w języku polskim i łacińskim) hydrobionty ekosystemów słodkowodnych i morskich, potrafi wytłumaczyć znaczenie większości z obowiązujących grup hydrobiontów, umie rozpoznać tylko nieliczne gatunki
4,5Student poprawnie wymienia (w języku polskim i łacińskim) hydrobionty ekosystemów słodkowodnych i morskich, potrafi wytłumaczyć znaczenie większości z obowiązujących grup hydrobiontów, umie rozpoznać większość z objętych programem gatunków
5,0Student poprawnie wymienia (w języku polskim i łacińskim) hydrobionty ekosystemów słodkowodnych i morskich, potrafi wytłumaczyć znaczenie większości z obowiązujących grup hydrobiontów, praktycznie rozpoznaje większość z objętych programem gatunków, potrafi porównać następstwa ich występowania w ekosystemach wodnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D3_U01Student posiada umiejętności swobodnego, właściwego dobierania i posługiwania się terminologią hydrobiologiczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
BL_2A_U15student posiada umiejętność prawidłowego zastosowania specjalistycznej terminologii, a w pracy badawczej zastosować poznane metody, potrafi także przygotować projekt własnych badań naukowych prawidłowo dobierając piśmiennictwo;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
P2A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym dotyczących, zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z metodami badawczymi w hydrobiologii
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi kryteriami identyfikacji grup taksonomicznych bezkręgowców żyjących w wodach śródlądowych i morskich.
Treści programoweT-A-1Biologia i różnorodność hydrobiontów tworzących zespoły peryfitonu, psammonu, bentosu.
T-A-4Biologia inwazyjnych gatunków hydrobiontów i ich wpływ na ekosystemy wodne
T-A-3Flora i fauna Bałtyku oraz wydm nadmorskich
T-A-2Biologia i różnorodność hydrobiontów tworzących zespoły planktonu, pleustonu i neustonu
T-W-3Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda), systematyka. Skorupiaki (Crustacea) – charakterystyka, systematyka. Skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: skrzelonogi (Branchiopoda) (ze szczególnym uwzględnieniem wioślarek (Cladocera)), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i splewki (Branchiura), wąsonogi (Cirripedia).
T-W-4Mszywioły (Bryozoa) – budowa, biologia, znaczenie. Ramienionogi (Brachiopoda) – charakterystyka. Charakterystyka szkarłupni (Echinodermata). Budowa, biologia i znaczenie: liliowców (Crinoidea), rozgwiazd (Asteroidea), wężowideł (Ophiuroidea), jeżowców (Echinoidea) i strzykw (Holothurioidea).
T-W-5Szczecioszczękie – (Chaetognatha) – charakterystyka, znaczenie. Charakterystyczne cechy strunowców (Chordata). Charakterystyka osłonic (Tunicata), systematyka. Ogonice (Appendiculariae), żachwy (Ascidiae), sprzągle (Salpae) – budowa, biologia. Bezczaszkowce (Acrania) – budowa, biologia.
T-W-2Budowa i biologia wirków (Turbellaria) i wrotków (Rotatoria) i ich znaczenie w ekosystemach wodnych. Charakterystyczne cechy pierścienic (Annelida). Cechy wieloszczetów (Polychaeta). Różnice pomiędzy wieloszczetami pełzającymi (Errantia) a osiadłymi (Sedentaria). Cechy skąposzczetów (Oligochaeta).
T-W-1Gąbki (Porifera) – budowa i systematyka, biologia gąbek (odżywianie, rozmnażanie), znaczenie. Parzydełkowce (Cnidaria) – charakterystyczne cechy, typy komórek, przemiana pokoleń. Stułbiopławy (Hydrozoa) i krążkopławy (Scyphozoa) – budowa, podział, znaczenie, koralowce (Anthozoa) – budowa, systematyka, znaczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do narysowanych obiektów biologicznych
S-1Ocena formująca: Wejściówka- student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanych przez studentów prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych w preparatach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie korzysta, nie dobiera i nie stosuje nazewnictwa hydrobiologicznego
3,0Student wykorzystuje zaledwie kilka, spośród obowiązującej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się bardzo ubogą terminologią hydrobiologiczną, nie rozwija i nie interpretuje nawet podstawowych obowiązujących terminów
3,5Student poprawnie wykorzystuje większość, spośród obowiązującej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się tą terminologią swobodnie, jednak interpretuje jedynie podstawowe obowiązujące terminy
4,0Student poprawnie wykorzystuje większość, spośród obowiązującej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się tą terminologią swobodnie, interpretuje większość podstawowej, obowiązującej terminologii
4,5Student poprawnie wykorzystuje większość, spośród obowiązującej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się tą terminologią swobodnie i prawidłowo w mowie i piśmie, interpretuje większość podstawowej, obowiązującej terminologii
5,0Student poprawnie wykorzystuje większość, spośród obowiązującej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się tą terminologią swobodnie i prawidłowo w mowie i piśmie, interpretuje nie tylko podstawową, ale także szczegółową obowiązującą terminologię
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D3_U02Student przeprowadza obserwację, analizuje i identyfikuje podstawowe grupy systematyczne bezkręgowców wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z biologią podstawowych grup sytrematycznych hydrobiontów bezkręgowych
C-4Zapoznanie z metodami badawczymi w hydrobiologii
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi kryteriami identyfikacji grup taksonomicznych bezkręgowców żyjących w wodach śródlądowych i morskich.
Treści programoweT-A-5Narzędzia i metody badawcze stosowane w hydrobiologii
T-L-5Bryozoa (mszywioły) Budowa i biologia mszywiołów; znaczenie mszywiołów w środowisku. Echinodermata (szkarłupnie) Cechy charakterystyczne Echinodermata i cechy gromad rozgwiazd, wężowideł, jeżowców, strzykw, liliowców – budowa zewnętrzna, wewnętrzna (budowa szkieletu, układ pokarmowy, nerwowy, narządy zmysłu, układ ambulakralny, oddechowy, krwionośny, pseudohemalny; wydalanie).
T-L-1Porifera (Spongia) – gąbki Ogólna budowa gąbek, budowa i powstawanie szkieletu, rozmnażanie bezpłciowe gąbek. Rola gąbek w środowisku. Charakterystyka rzędu Ceractinomorpha.
T-L-3Rotatoria (wrotki) Budowa i biologia wrotków: jama ciała, układ trawienny, wydalniczy i nerwowy; różnice pomiędzy wrotkami planktonowymi i osiadłymi. Znaczenie omawianych grup w środowisku.
T-L-2Coelenterata (parzydełkowce) Charakterystyka typu parzydełkowców oraz poszczególnych gromad i podgromad. Budowa polipa i meduzy u omawianych gromad. Przemiana pokoleń.
T-L-4Annelida (pierścienice) Charakterystyczne cechy typu Annelida. Homonomia i heteronomia. Rozmnażanie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek. Przystosowania Hirudinea do pasożytnictwa. Znaczenie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek w środowisku.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Ćwiczenia audytoryjne - metody eksponujące (projekcja filmów), prezentacja
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikroskopowych i makroskopowych obiektów hydrobiologicznych
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów, ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych
S-1Ocena formująca: Wejściówka- student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanych przez studentów prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych w preparatach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posługuje się umiejetnością wyszukiwania, zaprezentowania oraz zweryfikowania przedstawicieli podstawowych grup bezkręgowców wodnych
3,0Student posługuje się jedynie umiejetnością wyszukiwania pojedynczych przedstawicieli podstawowych grup bezkręgowców wodnych, umie je nazwać jedynie w języku polskim, nie umie jednak weryfikować i interpretować różnic między nimi
3,5Student posługuje się umiejetnością wyszukiwania większej liczby, zróżnicowanych przedstawicieli podstawowych grup bezkręgowców wodnych, umie je nazwać jedynie w języku polskim, nie umie jednak weryfikować i interpretować różnic między nimi
4,0Student posługuje się umiejetnością wyszukiwania większej liczby, zróżnicowanych przedstawicieli podstawowych grup bezkręgowców wodnych, umie je nazwać w języku polskim i łacińskim, nie umie jednak weryfikować i interpretować różnic między nimi
4,5Student posługuje się umiejetnością wyszukiwania większej liczby, zróżnicowanych przedstawicieli podstawowych grup bezkręgowców wodnych, umie je nazwać w języku polskim i łacińskim, umie weryfikować i interpretować różnice między nimi
5,0Student posługuje się umiejetnością wyszukiwania większej liczby, zróżnicowanych przedstawicieli podstawowych grup bezkręgowców wodnych, umie je nazwać w języku polskim i łacińskim, umie weryfikować i interpretować różnice między nimi oraz wykorzystywać te umiejętności w analizowaniu przystosowań do określonego trybu życia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D3_U03Student potrafi ocenić i interpretować znaczenie grup ekologicznych zoohydrobiontów w ekosytemach słodkowodnych i morskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
BL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z biologią podstawowych grup sytrematycznych hydrobiontów bezkręgowych
C-2Zapoznanie studenta ze znaczeniem hydrobiontów w ekosystemamach wodnych
Treści programoweT-L-5Bryozoa (mszywioły) Budowa i biologia mszywiołów; znaczenie mszywiołów w środowisku. Echinodermata (szkarłupnie) Cechy charakterystyczne Echinodermata i cechy gromad rozgwiazd, wężowideł, jeżowców, strzykw, liliowców – budowa zewnętrzna, wewnętrzna (budowa szkieletu, układ pokarmowy, nerwowy, narządy zmysłu, układ ambulakralny, oddechowy, krwionośny, pseudohemalny; wydalanie).
T-L-1Porifera (Spongia) – gąbki Ogólna budowa gąbek, budowa i powstawanie szkieletu, rozmnażanie bezpłciowe gąbek. Rola gąbek w środowisku. Charakterystyka rzędu Ceractinomorpha.
T-L-3Rotatoria (wrotki) Budowa i biologia wrotków: jama ciała, układ trawienny, wydalniczy i nerwowy; różnice pomiędzy wrotkami planktonowymi i osiadłymi. Znaczenie omawianych grup w środowisku.
T-L-2Coelenterata (parzydełkowce) Charakterystyka typu parzydełkowców oraz poszczególnych gromad i podgromad. Budowa polipa i meduzy u omawianych gromad. Przemiana pokoleń.
T-L-4Annelida (pierścienice) Charakterystyczne cechy typu Annelida. Homonomia i heteronomia. Rozmnażanie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek. Przystosowania Hirudinea do pasożytnictwa. Znaczenie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek w środowisku.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów, ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do narysowanych obiektów biologicznych
S-1Ocena formująca: Wejściówka- student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanych przez studentów prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych w preparatach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić i wyszukiwać grup ekologicznych zoohydrobiontów, nie potrafi ocenić ich znaczenia w ekosystemach wodnych, nie posługuje się umiejetnością dobierania reprezentatów poszczególnych grup ekologicznych
3,0Student potrafi wyszukać grupy ekologiczne zoohydrobiontów, nie potrafi jednak ocenić ich znaczenia w ekosystemach wodnych, nie posługuje się umiejetnością dobierania i weryfikowania reprezentatów poszczególnych grup ekologicznych
3,5Student potrafi wyszukać grupy ekologiczne zoohydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje się umiejetnością dobierania i nazywania (w języku polskim) pojedynczych reprezentatów poszczególnych grup ekologicznych
4,0Student potrafi wyszukać grupy ekologiczne zoohydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje się umiejetnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w języku polskim i łacińskim) pojedynczych reprezentatów poszczególnych grup ekologicznych
4,5Student potrafi wyszukać grupy ekologiczne zoohydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje się umiejetnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w języku polskim i łacińskim) większości reprezentatów poszczególnych grup ekologicznych
5,0Student potrafi wyszukać grupy ekologiczne zoohydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje się umiejetnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w języku polskim i łacińskim) większości reprezentatów poszczególnych grup ekologicznych, potrafi łączyć i analizować cechy adaptacyjne zoohydrobiontów na różnych poziomach oragznizacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D3_K01Student nabywa kompetencje świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
BL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z biologią podstawowych grup sytrematycznych hydrobiontów bezkręgowych
C-4Zapoznanie z metodami badawczymi w hydrobiologii
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi kryteriami identyfikacji grup taksonomicznych bezkręgowców żyjących w wodach śródlądowych i morskich.
C-2Zapoznanie studenta ze znaczeniem hydrobiontów w ekosystemamach wodnych
Treści programoweT-A-1Biologia i różnorodność hydrobiontów tworzących zespoły peryfitonu, psammonu, bentosu.
T-A-4Biologia inwazyjnych gatunków hydrobiontów i ich wpływ na ekosystemy wodne
T-A-3Flora i fauna Bałtyku oraz wydm nadmorskich
T-A-5Narzędzia i metody badawcze stosowane w hydrobiologii
T-A-2Biologia i różnorodność hydrobiontów tworzących zespoły planktonu, pleustonu i neustonu
T-L-5Bryozoa (mszywioły) Budowa i biologia mszywiołów; znaczenie mszywiołów w środowisku. Echinodermata (szkarłupnie) Cechy charakterystyczne Echinodermata i cechy gromad rozgwiazd, wężowideł, jeżowców, strzykw, liliowców – budowa zewnętrzna, wewnętrzna (budowa szkieletu, układ pokarmowy, nerwowy, narządy zmysłu, układ ambulakralny, oddechowy, krwionośny, pseudohemalny; wydalanie).
T-L-1Porifera (Spongia) – gąbki Ogólna budowa gąbek, budowa i powstawanie szkieletu, rozmnażanie bezpłciowe gąbek. Rola gąbek w środowisku. Charakterystyka rzędu Ceractinomorpha.
T-L-3Rotatoria (wrotki) Budowa i biologia wrotków: jama ciała, układ trawienny, wydalniczy i nerwowy; różnice pomiędzy wrotkami planktonowymi i osiadłymi. Znaczenie omawianych grup w środowisku.
T-L-2Coelenterata (parzydełkowce) Charakterystyka typu parzydełkowców oraz poszczególnych gromad i podgromad. Budowa polipa i meduzy u omawianych gromad. Przemiana pokoleń.
T-L-4Annelida (pierścienice) Charakterystyczne cechy typu Annelida. Homonomia i heteronomia. Rozmnażanie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek. Przystosowania Hirudinea do pasożytnictwa. Znaczenie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek w środowisku.
T-W-3Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda), systematyka. Skorupiaki (Crustacea) – charakterystyka, systematyka. Skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: skrzelonogi (Branchiopoda) (ze szczególnym uwzględnieniem wioślarek (Cladocera)), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i splewki (Branchiura), wąsonogi (Cirripedia).
T-W-4Mszywioły (Bryozoa) – budowa, biologia, znaczenie. Ramienionogi (Brachiopoda) – charakterystyka. Charakterystyka szkarłupni (Echinodermata). Budowa, biologia i znaczenie: liliowców (Crinoidea), rozgwiazd (Asteroidea), wężowideł (Ophiuroidea), jeżowców (Echinoidea) i strzykw (Holothurioidea).
T-W-5Szczecioszczękie – (Chaetognatha) – charakterystyka, znaczenie. Charakterystyczne cechy strunowców (Chordata). Charakterystyka osłonic (Tunicata), systematyka. Ogonice (Appendiculariae), żachwy (Ascidiae), sprzągle (Salpae) – budowa, biologia. Bezczaszkowce (Acrania) – budowa, biologia.
T-W-2Budowa i biologia wirków (Turbellaria) i wrotków (Rotatoria) i ich znaczenie w ekosystemach wodnych. Charakterystyczne cechy pierścienic (Annelida). Cechy wieloszczetów (Polychaeta). Różnice pomiędzy wieloszczetami pełzającymi (Errantia) a osiadłymi (Sedentaria). Cechy skąposzczetów (Oligochaeta).
T-W-1Gąbki (Porifera) – budowa i systematyka, biologia gąbek (odżywianie, rozmnażanie), znaczenie. Parzydełkowce (Cnidaria) – charakterystyczne cechy, typy komórek, przemiana pokoleń. Stułbiopławy (Hydrozoa) i krążkopławy (Scyphozoa) – budowa, podział, znaczenie, koralowce (Anthozoa) – budowa, systematyka, znaczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikroskopowych i makroskopowych obiektów hydrobiologicznych
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów, ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do narysowanych obiektów biologicznych
S-1Ocena formująca: Wejściówka- student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanych przez studentów prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych w preparatach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma kompetencji do świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny i interpretacji na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma kompetencje i jest zaangazowany w świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażaniu oceny i interpretacji na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D3_K02Student postrzega realacje i zależności między organizmami środowiska wodnego jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii tych organizmów oraz ich roli w ekosytemach wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
BL_2A_K08odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki; wykazuje postawę rzeczową i krytyczną
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
BL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z biologią podstawowych grup sytrematycznych hydrobiontów bezkręgowych
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi kryteriami identyfikacji grup taksonomicznych bezkręgowców żyjących w wodach śródlądowych i morskich.
C-2Zapoznanie studenta ze znaczeniem hydrobiontów w ekosystemamach wodnych
Treści programoweT-A-1Biologia i różnorodność hydrobiontów tworzących zespoły peryfitonu, psammonu, bentosu.
T-A-4Biologia inwazyjnych gatunków hydrobiontów i ich wpływ na ekosystemy wodne
T-A-3Flora i fauna Bałtyku oraz wydm nadmorskich
T-A-2Biologia i różnorodność hydrobiontów tworzących zespoły planktonu, pleustonu i neustonu
T-L-5Bryozoa (mszywioły) Budowa i biologia mszywiołów; znaczenie mszywiołów w środowisku. Echinodermata (szkarłupnie) Cechy charakterystyczne Echinodermata i cechy gromad rozgwiazd, wężowideł, jeżowców, strzykw, liliowców – budowa zewnętrzna, wewnętrzna (budowa szkieletu, układ pokarmowy, nerwowy, narządy zmysłu, układ ambulakralny, oddechowy, krwionośny, pseudohemalny; wydalanie).
T-L-1Porifera (Spongia) – gąbki Ogólna budowa gąbek, budowa i powstawanie szkieletu, rozmnażanie bezpłciowe gąbek. Rola gąbek w środowisku. Charakterystyka rzędu Ceractinomorpha.
T-L-3Rotatoria (wrotki) Budowa i biologia wrotków: jama ciała, układ trawienny, wydalniczy i nerwowy; różnice pomiędzy wrotkami planktonowymi i osiadłymi. Znaczenie omawianych grup w środowisku.
T-L-2Coelenterata (parzydełkowce) Charakterystyka typu parzydełkowców oraz poszczególnych gromad i podgromad. Budowa polipa i meduzy u omawianych gromad. Przemiana pokoleń.
T-L-4Annelida (pierścienice) Charakterystyczne cechy typu Annelida. Homonomia i heteronomia. Rozmnażanie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek. Przystosowania Hirudinea do pasożytnictwa. Znaczenie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek w środowisku.
T-W-3Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda), systematyka. Skorupiaki (Crustacea) – charakterystyka, systematyka. Skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: skrzelonogi (Branchiopoda) (ze szczególnym uwzględnieniem wioślarek (Cladocera)), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i splewki (Branchiura), wąsonogi (Cirripedia).
T-W-4Mszywioły (Bryozoa) – budowa, biologia, znaczenie. Ramienionogi (Brachiopoda) – charakterystyka. Charakterystyka szkarłupni (Echinodermata). Budowa, biologia i znaczenie: liliowców (Crinoidea), rozgwiazd (Asteroidea), wężowideł (Ophiuroidea), jeżowców (Echinoidea) i strzykw (Holothurioidea).
T-W-5Szczecioszczękie – (Chaetognatha) – charakterystyka, znaczenie. Charakterystyczne cechy strunowców (Chordata). Charakterystyka osłonic (Tunicata), systematyka. Ogonice (Appendiculariae), żachwy (Ascidiae), sprzągle (Salpae) – budowa, biologia. Bezczaszkowce (Acrania) – budowa, biologia.
T-W-2Budowa i biologia wirków (Turbellaria) i wrotków (Rotatoria) i ich znaczenie w ekosystemach wodnych. Charakterystyczne cechy pierścienic (Annelida). Cechy wieloszczetów (Polychaeta). Różnice pomiędzy wieloszczetami pełzającymi (Errantia) a osiadłymi (Sedentaria). Cechy skąposzczetów (Oligochaeta).
T-W-1Gąbki (Porifera) – budowa i systematyka, biologia gąbek (odżywianie, rozmnażanie), znaczenie. Parzydełkowce (Cnidaria) – charakterystyczne cechy, typy komórek, przemiana pokoleń. Stułbiopławy (Hydrozoa) i krążkopławy (Scyphozoa) – budowa, podział, znaczenie, koralowce (Anthozoa) – budowa, systematyka, znaczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do narysowanych obiektów biologicznych
S-1Ocena formująca: Wejściówka- student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanych przez studentów prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych w preparatach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie postrzega realacji i zależności między organizmami środowiska wodnego nie jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii tych organizmów oraz ich roli w ekosytemach wodnych
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Student postrzega realacje i zależności między organizmami środowiska wodnego jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii tych organizmów oraz ich roli w ekosytemach wodnych