Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia roślin
Sylabus przedmiotu Ekofizjologia ewolucyjna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekofizjologia ewolucyjna | ||
Specjalność | Biologia wód | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość fizjologii zwierząt i podstaw ekofizjologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie studentom wiedzy na temat strategii zmian ewolucyjnych organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Mechanizmy ewolucji. Mechanizmy ukierunkowane i neutralne. Powstawanie gatunków. Ewolucja molekularna. | 1 |
T-A-2 | Wpływ wybranych czynników środowiska zewnętrznego na ewolucyjne zmiany układu oddechowego. Porównanie właściwości fizycznych wody i powietrza. Skład suchego powietrza atmosferycznego. Efekt cieplarniany. | 1 |
T-A-3 | Ewolucyjne zmiany fizjologii odżywiania i trawienia. Metabolizm energetyczny a wielkość ciała. | 1 |
T-A-4 | Wykazanie zależności pomiędzy siłą działajacego bodźca a czasem odruchu. Analiza zmian częstotliwości i amplitudy oddechów po oddychaniu powietrzem ze wzrastającą koncentracją dwutlenku węgla. Analiza zmian tętna i ciśnienia krwi podczas zwiększonego zapotrzebowania na tlen. | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ewolycyjne zmiany przystosowawcze organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Czynniki warunkujące różnorodność osobników. | 1 |
T-W-2 | Ewolucja układu oddechowego u kręgowców. Odmienność narządów oddychania jako efekt ewolucji zwierząt adaptujących się do zmiennych warunków środowiska zewnętrznego. | 1 |
T-W-3 | Ewolucyjne zmiany układu krwionośnego. Adaptacyjne zmiany w budowie i liczbie elementów morfotycznych i składzie krwi. Typy układów krążenia. Naczynia krwionośne. Fizyka przepływu w rurach. Wpływ działania czynnika grawitacyjnego na wielkość określonego ciśnienia tętniczego. | 1 |
T-W-4 | Utrzymanie właściwego bilansu cieplnego u zwierząt stało i zmiennociepych w odniesieniu do zmian temperatury otoczenia. Termiczne granice przeżywalności. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. Tempo aklimatyzacji. Aklimatyzacja termiczna a szybkość metabolizmu. Różnice temperatury wewnetrznej wśród kregowców stałocieplych. Temperatura zwierząt arktycznych. | 1 |
T-W-5 | Ewolucja układu nerwowego. Włókna rdzenne bezkręgowców i kręgowców. Układy wewnątrzwydzielnicze u kręgowców. Budowa chemiczna hormonów kręgowców. Mózgowa kontrola funkcji wewnątrzwydzielniczych. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w zajeciach audytoryjnych. | 5 |
A-A-2 | Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć audytoryjnych. | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych. | 8 |
A-A-4 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 5 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów | 13 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie wykładów. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika |
M-3 | Praca w grupach |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O5.1_W01 Student ma pogłębioną wiedzę o ewolucyjnych zmianach czynności organizmów żywych | BL_2A_W01 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-3, M-5, M-2, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
BL_2A_BLW-S-O5.1_W02 Student ma pogłębioną wiedzę na temat zmian czynności fizjologicznych określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska | BL_2A_W03, BL_2A_W11 | P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-3, M-5, M-2, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
BL_2A_BLW-S-O5.1_W03 Student ma pogłębioną wiedzę na temat fizjologii organizmów żywych | BL_2A_W17 | P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-3, M-5, M-2, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O5.1_U01 Student rozumie i opisuje zależności między funkcjonowaniem żywego organizmu a środowiskiem | BL_2A_U06, BL_2A_U10 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-3, M-5, M-2, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
BL_2A_BLW-S-O5.1_U02 Student wykorzystuje wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesach życiowych | BL_2A_U08 | P2A_U01, P2A_U04 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1 | M-3, M-5, M-2, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O5.1_K01 Student wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalnosci mechanizmów fizjologicznych zachodzących w świecie organizmów żywych. W interpretacji procesów życiowych organizmów wykorzystuje podejście naukowe. | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-3, M-5, M-2, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
BL_2A_BLW-S-O5.1_K02 Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej. Student potrafi planować i kreatywnie organizować działania własne oraz zespołowe. | BL_2A_K05 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-3, M-5, M-2, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O5.1_W01 Student ma pogłębioną wiedzę o ewolucyjnych zmianach czynności organizmów żywych | 2,0 | Student nie ma pogłębionej wiedzy o ewolucyjnych zmianach czynności organizmów żywych |
3,0 | Student ma pogłębioną wiedzę o ewolucyjnych zmianach czynności organizmów żywych. W stopniu dostatecznym potrafi wymienić omawiane podczas zajęć ewolucyjne zmiany organizmów | |
3,5 | Student ma pogłębioną wiedzę o ewolucyjnych zmianach czynności organizmów żywych. W stopniu dobrym potrafi wymienić i scharakteryzować wybrane z omawianych podczas zajęć ewolucyjnych zmian organizmów | |
4,0 | Student ma pogłębioną wiedzę o ewolucyjnych zmianach czynności organizmów żywych. W stopniu dobrym potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie omawiane podczas zajęć ewolucyjne zmiany organizmów | |
4,5 | Student ma pogłębioną wiedzę o ewolucyjnych zmianach czynności organizmów żywych. W stopniu bardzo dobrym potrafi wymienić i scharakteryzować prawie wszystkie omawiane podczas zajęć ewolucyjne zmiany organizmów | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę o ewolucyjnych zmianach czynności organizmów żywych. W stopniu bardzo dobrym potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie omawiane podczas zajęć ewolucyjne zmiany organizmów | |
BL_2A_BLW-S-O5.1_W02 Student ma pogłębioną wiedzę na temat zmian czynności fizjologicznych określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska | 2,0 | Student nie ma pogłębionej wiedzy na temat zmian czynności fizjologicznych określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska. Student nie potrafi wymienić oraz opisać większość przedstawionych i omawianych podczas zajęć zmian określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska |
3,0 | Student ma pogłębioną wiedzę na temat zmian czynności fizjologicznych określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska. Student w stopniu dostatecznym potrafi wymienić kilka z przedstawionych i omawianych podczas zajęć zmian określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska | |
3,5 | Student ma pogłębioną wiedzę na temat zmian czynności fizjologicznych określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska. Student w stopniu dostatecznym potrafi wymienić oraz opisać kilka z przedstawionych i omawianych podczas zajęć zmian określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska | |
4,0 | Student ma pogłębioną wiedzę na temat zmian czynności fizjologicznych określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska. Student w stopniu dobrym potrafi wymienić oraz opisać większość przedstawionych i omawianych podczas zajęć zmian określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska | |
4,5 | Student ma pogłębioną wiedzę na temat zmian czynności fizjologicznych określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska. Student w stopniu bardzo dobrym potrafi wymienić oraz opisać większość przedstawionych i omawianych podczas zajęć zmian określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę na temat zmian czynności fizjologicznych określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska. Student w stopniu bardzo dobrym potrafi wymienić oraz opisać przedstawione i omawiane podczas zajęć zmiany określonych narządów i układów organizmów żywych w różnych warunkach środowiska | |
BL_2A_BLW-S-O5.1_W03 Student ma pogłębioną wiedzę na temat fizjologii organizmów żywych | 2,0 | Student nie ma pogłębionej wiedzy na temat fizjologii organizmów żywych |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym ma pogłębioną wiedzę na temat fizjologii organizmów żywych | |
3,5 | Student w stopniu wystarczajacym ma pogłębioną wiedzę na temat kilku zagnień z fizjologii organizmów żywych omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student w stopniu dobrym ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych zagadnień z fizjologii organizmów żywych | |
4,5 | Student w stopniu bardzo dobrym ma pogłębioną wiedzę na temat wiekszości zagadniej z fizjologii organizmów żywych omawianych na zajęciach | |
5,0 | Student w stopniu doskonałym ma pogłębioną wiedzę na temat fizjologii organizmów żywych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O5.1_U01 Student rozumie i opisuje zależności między funkcjonowaniem żywego organizmu a środowiskiem | 2,0 | Student nie rozumie i nie opisuje zależności między funkcjonowaniem żywego organizmu a środowiskiem |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym rozumie i opisuje połowe z omawiane na zajęciach zależności między funkcjonowaniem żywego organizmu a środowiskiem | |
3,5 | Student w stopniu dostatecznym rozumie i opisuje prawie wszystkie z omawiane na zajęciach zależności między funkcjonowaniem żywego organizmu a środowiskiem | |
4,0 | Student w stopniu dobrym rozumie i opisuje wszystkie z omawiane na zajęciach zależności między funkcjonowaniem żywego organizmu a środowiskiem | |
4,5 | Student w stopniu bardzo dobrym rozumie i opisuje prawie wszystkie z omawiane na zajęciach zależności między funkcjonowaniem żywego organizmu a środowiskiem | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym rozumie i opisuje wszystkie z omawiane na zajęciach zależności między funkcjonowaniem żywego organizmu a środowiskiem | |
BL_2A_BLW-S-O5.1_U02 Student wykorzystuje wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesach życiowych | 2,0 | Student nie wykorzystuje wiedzy dotyczącej funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesach życiowych |
3,0 | Student bardzo słabo wykorzystuje wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesach życiowych | |
3,5 | Student wystarczająco wykorzystuje wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesach życiowych | |
4,0 | Student dobrze wykorzystuje wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesach życiowych | |
4,5 | Student bardzo dobrze wykorzystuje wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesach życiowych | |
5,0 | Student doskonale i biegle wykorzystuje wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesach życiowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O5.1_K01 Student wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalnosci mechanizmów fizjologicznych zachodzących w świecie organizmów żywych. W interpretacji procesów życiowych organizmów wykorzystuje podejście naukowe. | 2,0 | Student nie wykazuje zrozumienia i przekonania o poznawalnosci mechanizmów fizjologicznych zachodzących w świecie organizmów żywych. W interpretacji procesów życiowych organizmów nie wykorzystuje podejście naukowe. |
3,0 | Student słabo wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalnosci mechanizmów fizjologicznych zachodzących w świecie organizmów żywych. | |
3,5 | Student wystarczająco wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalnosci mechanizmów fizjologicznych zachodzących w świecie organizmów żywych. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalnosci mechanizmów fizjologicznych zachodzących w świecie organizmów żywych. | |
4,5 | Student w stopniu dobrym wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalnosci mechanizmów fizjologicznych zachodzących w świecie organizmów żywych. W interpretacji procesów życiowych organizmów student wykorzystuje podejście naukowe. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalnosci mechanizmów fizjologicznych zachodzących w świecie organizmów żywych. W interpretacji procesów życiowych organizmów student swobodnie wykorzystuje podejście naukowe. | |
BL_2A_BLW-S-O5.1_K02 Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej. Student potrafi planować i kreatywnie organizować działania własne oraz zespołowe. | 2,0 | Student nie wykazuje zdyscyplinowania w pracy indywidualnej oraz nie uczestniczy w pracy grupowej. Student nie potrafi planować i kreatywnie organizować działania własne oraz zespołowe. |
3,0 | Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej. | |
3,5 | Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej. | |
4,0 | Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej. Student potrafi cześciowo planować i organizować działania własne. | |
4,5 | Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej. Student potrafi zaplanować i kreatywnie organizować określone działania własne oraz zespołowe. | |
5,0 | Student wykazuje w stopniu bardzo dobrym zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej. Student potrafi planować i kreatywnie organizować wszystkie działania własne oraz zespołowe. |
Literatura podstawowa
- Knut Schmidt -Nielsen, Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska., Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 1997, 4
- Wolański N, Rozwój biologiczny człowieka, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 1986