Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia roślin
Sylabus przedmiotu Choroby cywilizacyjne zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Choroby cywilizacyjne zwierząt | ||
Specjalność | Biologia zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z realizowanych na studiach I stopnia przedmiotów: biochemia, anatomia, biologia komórki i fizjologia zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie przez głównych zagrożeń cywilizacyjnych i ich wpływu na organizm zwierząt domowych na różnych poziomach organizacji żywej materii; najczęstszych chorób będących następstwem zmian w środowisku naturalnym, sposobie utrzymania, żywienia zwierząt itp. Poznanie podstawowych zasad profilaktyki i leczenia chorób spowodowanych udomowieniem zwierzat i rozwojem cywilizacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wpw rozwoju cywilizacji na zmiany środowiska i "stylu" życia zwierzat i wynikajace z nich zagrożenia dla zdrowia i życia zwierząt. Somatyczne następstwa udomowienia i rozwoju cywilizacji. | 1 |
T-A-2 | Psychiczne następstaw u zwierząt udomowienia i rozwoju cywilizacji: nerwice, nawyki, stereotypie i agresja. | 1 |
T-A-3 | Wpływ rozwoju cywlizacyjnego na na zaburzenia przewodu pokarmowego i czynności wątroby | 1 |
T-A-4 | Wpływ rozwoju cywilzacyjnego i posępowania człowieka na zaburzenia gospodarki węglowodanowo-lipidowej u zwierząt. Cukrzyca i otyłość. | 1 |
T-A-5 | Powodowane rozwojem cywilizacyjnym i postępowaniem człowieka zaburzenia czynności układu endokrynnego i rozrodczego u zwierząt - na wybranych przykładach. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zdrowie, typy konstucjonalne i kondycja zwierząt. Patogeneza chorób: bramy wejścia i drogii szerzenia się chorób.Przebieg chorób. Regulacje organizmu podczas choroby. Indywidualne, gatunkowe i rasowe predyspozycje do chorób. Pojęcie i „błędne koło” chorób cywilizacyjnych. | 2 |
T-W-2 | Choroby nowotworowe u zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psów i kotów. Klasyfikacja nowotworów u zwierzat i najczęstsze nowotwory niezłośliwe i złośliweu psów i kotów - predyspozycja w zależności od rasy, wieku i płci. | 4 |
T-W-3 | Alergie u psów i kotów. Klasyfikacja chorób alergiczych, najważniejsze alergeny i etiopatogeneza choroby. Predyspozycje rasowe. Podstawy profilaktyki i leczenia. | 2 |
T-W-4 | Choroby układu wydalniczego, ze sczególnym uwzględnieniem syndromu urologicznego kotów. | 1 |
T-W-5 | Pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykładów. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie wraz z zespołem prezentacji i jej omówienia | 8 |
A-A-3 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 10 |
A-W-2 | Przygotownie do zaliczenia materiału objętego programem wykładów | 4 |
A-W-3 | konsultacje z prowadzącym wykłady | 1 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna i problemowa |
M-4 | Konsultacje z prowadzącymi zajęcia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na każdych ćwiczeniach stopnia przgotowania studenta i aktywności podczas dyskusji |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowanej wraz z zespołem prezentacji i udziału studenta w jej omówieniu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa zaliczenia ćwiczeń na podstawie oceny przygotowanej prezentacji oraz oceny aktywności studenta na wszystkich ćwiczeniach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O8.2_W01 Student wymienia i charakteryzuje najważniejsze zagrożenia dla zdrowia i życia zwierzat domowych wynkające z rozwoju cywlizacyjnego oraz błędów w utzymaniu i żywieniu. Wymienia i charakteryzuje najczęstsze "choroby cywilizacyjne zwierzat oraz podstawowe zasady ich profilaktyki i leczenia. | BL_2A_W01, BL_2A_W06 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W07 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O8.2_U01 Student analizuje zależność między zmianami naturalego środowiska życia zwierzat oraz sosobem ich żywienia i utrzymania a występowaniem najczęstszych zaburzeń "cywilizacyjnych" u zwierząt domowych. Wykorzystuje wiedzę w tym zakresie do przestrzegania zasad profilaktyki w postępowaniu ze zwierzętami. | BL_2A_U10, BL_2A_U01 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U07 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O8.2_K01 Student zrozumienie odmienności psychicznej i somatycznej zwierząt róznych gatunków i ras. Postępuje z nimi etycznie i dba o spełnienie potrzeb zwierzat powierzonych jego opiece. | BL_2A_K01, BL_2A_K08 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07 | — | — | — | — |
Literatura podstawowa
- Fitko R., Jakubowski K., Zarys patofizjologii zwierząt, wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2007
- Miniakowski W., Weidner S., Biochemia kręgowców, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- Krzymowski T., Przała J., Fizjologia zwierząt, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 2005
Literatura dodatkowa
- Schmit-Nielsen K., Fizjologia zwierzat. Adaptacja do środowiska, Wydawnictwo-Naukowe PWN, Warszawa, 2008
- Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003