Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia wód

Sylabus przedmiotu Ekologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia roślin
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,50,41zaliczenie
wykładyW4 10 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekologii, botaniki, gleboznawstwa i klimatologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest poznanie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu ekologii roślin i metod stosowanych w tej dziedzinie
C-2Zapoznanie z metodami oceny stanu środowiska na podstawie flory i struktury roślinności
C-3Poznanie zjawisk i procesów w populacjach i zbiorowiskach, jako podstawa do oceny wpływu człowieka na środowisko
C-4Poznanie modyfikacji i adaptacji roślin, jako wyraz przystosowania do odmniennych warunków środowiskowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Mechanizmy współwystępowania gatunków2
T-A-2Strategie życia roślin2
T-A-3Ekologiczne klasyfikacje gatunków2
T-A-4Skład gatunkowy zbiorowisk2
T-A-5Bioindykacyjna rola roślin2
10
wykłady
T-W-1Ekologia roślin - cele, założenia, historia.1
T-W-2Teoria roślinności i teoria dynamiki roślinności1
T-W-3Rośliny i ich środowisko1
T-W-4Dynamika populacji1
T-W-5Różnorodność i bogactwo zbiorowisk2
T-W-6Przemiany roślinności w czasie i przestrzeni2
T-W-7Zaburzenia a dynamika roślinności2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych18
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej2
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów17
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4Zaliczenie wykładów w formie pisemnej3
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany ze zrealizowanych treści ćwiczeniowych. Krótkie sprawdziany z treści samodzielnie przygotowanych przez studenta na początku zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ze zrealizowanych treści ćwiczeniowych i wykładowych
S-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-C9_W01
Student wyjaśnia zależności i związki między organizmem, populacją, zbiorowiskiem a środowiskiem
BL_2A_W06P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07C-3, C-1T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-3M-3, M-4, M-1, M-2S-2
BL_2A_BLR-S-C9_W02
Student definiuje pojęcia związane z ekologią roślin oraz dobiera metody i narzędzia badawcze
BL_2A_W07P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4M-3, M-5, M-4, M-1, M-2S-2
BL_2A_BLR-S-C9_W03
Student identyfikuje wskaźniki roślinne w metodach fitoindyjacyjnych
BL_2A_W09P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-2T-A-5, T-A-3M-3, M-5, M-4, M-1, M-2S-1, S-2
BL_2A_BLR-S-C9_W04
Charakteryzuje modyfikacje i adaptacje roślin do środowiska
BL_2A_W10P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06C-4T-A-2, T-W-3M-3, M-5, M-4, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-C9_U01
Analizuje związki zachodzące w przyrodzie między poszczególnymi poziomami organizacji przyrody ożywionej a przyrodą nieożywioną
BL_2A_U01P2A_U06, P2A_U07C-3, C-2T-W-7, T-W-6, T-W-3M-3, M-5, M-4, M-1, M-2S-1, S-2
BL_2A_BLR-S-C9_U02
Posługuje się metodami fitoindyjacyjnymi w ocenie stanu środowiska
BL_2A_U05P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-2T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-W-7, T-W-5, T-W-3M-3, M-5, M-4, M-1, M-2S-1, S-2
BL_2A_BLR-S-C9_U03
Analizuje modyfikacje i adaptacje roślin do różnych typów środowisk
BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-4T-A-2, T-W-3M-3, M-5, M-4, M-1, M-2S-1, S-2
BL_2A_BLR-S-C9_U04
Ocenia podstawowe czynniki wpływające na organizm, populację i zbiorowiska roślinne, a także ocenia stan i kondycję populacji roślin oraz na tej podstawie prognozuje ich losy
BL_2A_U12P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-3, C-2T-A-1, T-A-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3M-3, M-5, M-4, M-1, M-2S-1, S-2
BL_2A_BLR-S-C9_U05
Ocenia zagrożenia wynikające z działalności człowieka na świat roślinny.
BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06C-3, C-2T-A-4, T-A-3, T-W-7, T-W-6, T-W-3M-3, M-5, M-4, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-C9_K01
Student wykazuje aktywną postawę do ciągłego pogłębiania wiedzy oraz szukania i wyjaśniania zależności przyczynowo-skutkowych, dostrzegania relacji między przyrodą ożywioną i nieożywioną oraz wpływem człowieka na funkcjonowanie przyrody.
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-3, C-1, C-2, C-4T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-3, M-4S-3
BL_2A_BLR-S-C9_K02
Jest świadomy potrzeby odnoszenia zdobytej wiedzy w działaniach zawodowych i samorealizacji
BL_2A_K02P2A_K01, P2A_K04, P2A_K07C-3, C-1, C-2, C-4T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3M-3, M-4S-3
BL_2A_BLR-S-C9_K03
Jest otwarty na nowe metody badań szaty roślinnej.
BL_2A_K03P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07C-3, C-1, C-2, C-4T-A-5, T-W-1M-3, M-5, M-4S-3
BL_2A_BLR-S-C9_K04
Jest zdolny do pracy w grupie oraz samodzielnego planowania działań własnych i zespołowych
BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08C-3, C-1, C-2, C-4T-A-1, T-A-4, T-W-6, T-W-4M-3, M-5S-3
BL_2A_BLR-S-C9_K05
W pracy zawodowej i życiu codziennym kieruje się etyką ekologiczną
BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06C-3, C-1, C-2, C-4T-W-6, T-W-1M-3, M-5, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-C9_W01
Student wyjaśnia zależności i związki między organizmem, populacją, zbiorowiskiem a środowiskiem
2,0Student nie wyjaśnia zależności i związków między poszczególnymi poziomami organizacji przyrody ożywionej a środowiskiem
3,0Student wyjaśnia w nieznacznym stopniu zależności i związków między poszczególnymi poziomami organizacji przyrody ożywionej a środowiskiem
3,5Student wyjaśnia podstawowe zależności i związki między poszczególnymi poziomami organizacji przyrody ożywionej a środowiskiem
4,0Student wyjaśnia większość zależności i związków między poszczególnymi poziomami organizacji przyrody ożywionej a środowiskiem
4,5Student wyjaśnia znaczną większość zależności i związków między poszczególnymi poziomami organizacji przyrody ożywionej a środowiskiem
5,0Student wyjaśnia wszystkie zależności i związki między poszczególnymi poziomami organizacji przyrody ożywionej a środowiskiem
BL_2A_BLR-S-C9_W02
Student definiuje pojęcia związane z ekologią roślin oraz dobiera metody i narzędzia badawcze
2,0Student nie definiuje pojęć związanych z ekologią roślin oraz nie jej metod badawczych
3,0Student definiuje mało pojęć związanych z ekologią roślin oraz zna nieliczne metody badawcze
3,5Student definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią roślin oraz zna podstawowe metody badawcze
4,0Student definiuje większość pojęć związanych z ekologią roślin oraz zna większość metod badawczych
4,5Student definiuje znaczną większość pojęć związanych z ekologią roślin oraz zna znaczną większość metod badawczych
5,0Student definiuje wszystkie pojęcia związane z ekologią roślin oraz zna wszystkie metody badawcze
BL_2A_BLR-S-C9_W03
Student identyfikuje wskaźniki roślinne w metodach fitoindyjacyjnych
2,0Student nie zna metod fitoindykacyjnych
3,0Student zna podstawowe założenia metod fitoindykacyjnych
3,5Student zna podstawowe założenia metod fitoindykacyjnych i potrafi je zastosować w niewielkim stopniu
4,0Student zna założenia metod fitoindykacyjnych i potrafi je zastosować
4,5Student identyfikuje większość wskaźników roślinnych
5,0Student sprawnie posługuje sie metodami fitoindykacyjnymi
BL_2A_BLR-S-C9_W04
Charakteryzuje modyfikacje i adaptacje roślin do środowiska
2,0Student nie zna modyfikacji i adaptacji roślin do różnych typów środowisk
3,0Student zna w niewielkim stopniu zagadnienia związane z modyfikacją i adaptacją roślin do różnych typów środowisk
3,5Student zna w podstawowym stopniu zagadnienia związane z modyfikacją i adaptacją roślin do różnych typów środowisk
4,0Student zna zagadnienia związane z modyfikacją i adaptacją roślin do różnych typów środowisk
4,5Student zna większość modyfikacji i adaptacji roślin do różnych typów środowisk
5,0Student zna wszystkie modyfikacje i adaptacji roślin do różnych typów środowisk

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-C9_U01
Analizuje związki zachodzące w przyrodzie między poszczególnymi poziomami organizacji przyrody ożywionej a przyrodą nieożywioną
2,0Student nie dostrzega związków między przyrodą ożywioną a nieożywioną
3,0Student dostrzega nieliczne związki między przyrodą ożywioną a nieożywioną
3,5Student analizuje parę związków między przyrodą ożywioną a nieożywioną
4,0Student analizuje kilka związków między przyrodą ożywioną a nieożywioną
4,5Student analizuje większość związków między przyrodą ożywioną a nieożywioną
5,0Student analizuje szczegółowo związki między przyrodą ożywioną a nieożywioną
BL_2A_BLR-S-C9_U02
Posługuje się metodami fitoindyjacyjnymi w ocenie stanu środowiska
2,0Student nie potrafi posługiwać się żadną z metod fitoindykacyjnych
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym posługiwać się jedną metodą fitoindykacyjną
3,5Student potrafi dobrze posługiwać się jedną metodą fitoindykacyjną
4,0Student potrafi posługiwać się wybranymi metodami fitoindykacyjnymi
4,5Student potrafi biegle posługiwać się wybranymi metodami fitoindykacyjnymi
5,0Student potrafi biegle posługiwać się metodami fitoindykacyjnymi
BL_2A_BLR-S-C9_U03
Analizuje modyfikacje i adaptacje roślin do różnych typów środowisk
2,0Student nie posiadł umiejętności dotyczącej analizy modyfikacji i adaptacji roślin do różnych typów środowisk
3,0Student analizuje nieliczne modyfikacje i adaptacje roślin do różnych typów środowisk
3,5Student analizuje kilka modyfikacji i adaptacji roślin do różnych typów środowisk
4,0Student analizuje liczne modyfikację i adaptację roślin do różnych typów środowisk
4,5Student analizuje modyfikacje i adaptacje roślin do różnych typów środowisk
5,0Student sprawnie analizuje modyfikacje i adaptacje roślin do różnych typów środowisk
BL_2A_BLR-S-C9_U04
Ocenia podstawowe czynniki wpływające na organizm, populację i zbiorowiska roślinne, a także ocenia stan i kondycję populacji roślin oraz na tej podstawie prognozuje ich losy
2,0Student nie posiada umiejętności określania czynników wpływających na organizm, populację i zbiorowiska roślinne
3,0Student posiada umiejętność określania wpływu nielicznych czynników na organizm, populację i zbiorowiska roślinne
3,5Student posiada umiejętność określania wpływu wybranych czynników na organizm, populację i zbiorowiska roślinne oraz ocenia stan i kondycję populacji
4,0Student posiada umiejętność określania wpływu licznych czynników na organizm, populację i zbiorowiska roślinne oraz ocenia stan i kondycję populacji
4,5Student posiada umiejętność określania wpływu czynników na organizm, populację i zbiorowiska roślinne oraz prawidłowo ocenia stan i kondycję populacji
5,0Student posiada umiejętność określania wpływu czynników na organizm, populację i zbiorowiska roślinne oraz prawidłowo ocenia stan i kondycję populacji i na tej podstawie prognozuje ich losy
BL_2A_BLR-S-C9_U05
Ocenia zagrożenia wynikające z działalności człowieka na świat roślinny.
2,0Student nie posiada umiejętności oceny zagrożeń wynikających z antropopresji na szatę roślinną
3,0Student posiada umiejętność oceny pojedynczych zagrożeń wynikających z antropopresji na szatę roślinną
3,5Student posiada umiejętność oceny nielicznych zagrożeń wynikających z antropopresji na szatę roślinną
4,0Student posiada umiejętność oceny kilku zagrożeń wynikających z antropopresji na szatę roślinną
4,5Student posiada umiejętność oceny wielu zagrożeń wynikających z antropopresji na szatę roślinną
5,0Student posiada umiejętność sprawnej oceny zagrożeń wynikających z antropopresji na szatę roślinną

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-C9_K01
Student wykazuje aktywną postawę do ciągłego pogłębiania wiedzy oraz szukania i wyjaśniania zależności przyczynowo-skutkowych, dostrzegania relacji między przyrodą ożywioną i nieożywioną oraz wpływem człowieka na funkcjonowanie przyrody.
2,0Student nie wykazuje postawy do pogłębiania wiedzy
3,0Student wykazuje postawę do pogłębiania wiedzy
3,5Student wykazuje postawę do ciągłego pogłębiania wiedzy
4,0Student wykazuje postawę do ciągłego pogłębiania wiedzy oraz szukania i wyjaśniania zależności przyczynowo-skutkowych zachodzących w przyrodzie
4,5Student wykazuje postawę do ciągłego pogłębiania wiedzy oraz szukania i wyjaśniania zależności przyczynowo-skutkowych zachodzących w przyrodzie i dostrzegania relacji między elementami biotycznymi i abiotycznymi
5,0Student wykazuje postawę do ciągłego pogłębiania wiedzy oraz szukania i wyjaśniania zależności przyczynowo-skutkowych zachodzących w przyrodzie i dostrzegania relacji między elementami biotycznymi i abiotycznymi oraz oceny wpływu człowieka na funkcjonowania przyrody
BL_2A_BLR-S-C9_K02
Jest świadomy potrzeby odnoszenia zdobytej wiedzy w działaniach zawodowych i samorealizacji
2,0Student nie odnosi zdobytej wiedzy do życia codziennego
3,0Student odnosi w małym stoniu zdobytą wiedzę do samorealizacji
3,5Student odnosi w niewielkim stoniu zdobytą wiedzę do samorealizacji
4,0Student czasami odnosi zdobytą wiedzę do życia codziennego
4,5Student odnosi zdobytą wiedzę do życia codziennego
5,0Student zawsze odnosi zdobytą wiedzę do życia codziennego
BL_2A_BLR-S-C9_K03
Jest otwarty na nowe metody badań szaty roślinnej.
2,0Student nie jest otwarty na nowe metody badań szaty roślinnej
3,0Student w małym stopniu jest otwarty na nowe metody badań szaty roślinnej
3,5Student w niewielkim stopniu jest otwarty na nowe metody badań szaty roślinnej
4,0Student przeważnie jest otwarty na nowe metody badań szaty roślinnej
4,5Student jest otwarty na nowe metody badań szaty roślinnej
5,0Student jest otwarty na nowe metody badań szaty roślinnej i poszukuje ich aktywnie
BL_2A_BLR-S-C9_K04
Jest zdolny do pracy w grupie oraz samodzielnego planowania działań własnych i zespołowych
2,0Student nie jest zdolny do pracy w grupie
3,0Student bardzo rzadko jest zdolny do pracy w grupie
3,5Student rzadko jest zdolny do pracy w grupie
4,0Student jest zdolny do pracy w grupie
4,5Student dobrze pracuje w grupie
5,0Student dobrze pracuje w grupie i jest zdolny do samodzielnego planowania działań zespołowych i własnych
BL_2A_BLR-S-C9_K05
W pracy zawodowej i życiu codziennym kieruje się etyką ekologiczną
2,0Student w życiu codziennym nie kieruje się etyką ekologiczną
3,0Student w życiu codziennym bardzo rzadko kieruje się etyką ekologiczną
3,5Student w życiu codziennym rzadko kieruje się etyką ekologiczną
4,0Student w życiu codziennym zazwyczaj kieruje się etyką ekologiczną
4,5Student w życiu codziennym kieruje się etyką ekologiczną
5,0Student w życiu codziennym chętnie kieruje się etyką ekologiczną

Literatura podstawowa

  1. Falińska K., Ekologia roslin, PWN, Warszawa, 2004, 3
  2. Falińska K., Przewodnik do badań biologii populacji roślin, PWN, Warszawa, 2002, I
  3. Falińska K., Osobnik, populacja, fitocenoza, PWN, Warszawa, 1990, 1

Literatura dodatkowa

  1. Czarnowski M.S., Zarys ekologii roślin lądowych, PWN, Warszawa, 1989, 2
  2. Andrzejewski R., Falińksa K., Populacje roslin i zwierząt - ekologiczne studium porównawcze, PWN, Warszawa, 1986, 1
  3. Kershaw K. A., Ilościowa i dynamiczna ekologia roślin, PWN, Warszawa, 1978, 1
  4. Begon M., Mortimer M., Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierząt i roślin., PWRiL, Warszawa, 1989, I
  5. Więckowski S., Ekologia ogólna, Oficyna Wydawnicza Brandta, Warszawa, 1999, I
  6. Podbielkowski Z., Podbielskowska M., Przystosowanie roslin do środowiska, WSiP, Warszawa, 1992, I
  7. Maarel E., Vegetation Ecology, Blackwell Publ., Oxford, 2005, I
  8. Grime J.P., Plant stategies, vegetation processes and ecosystems propertyies., John Wiley & Sons, Chichester, 2011, II
  9. Faliński J.B., Przewodnik do dłuterminowych badań ekologicznych. W: J. B. Faliński (red.) Vademecum Geobotanicum 4, PWN, Warszawa, 2001, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Mechanizmy współwystępowania gatunków2
T-A-2Strategie życia roślin2
T-A-3Ekologiczne klasyfikacje gatunków2
T-A-4Skład gatunkowy zbiorowisk2
T-A-5Bioindykacyjna rola roślin2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologia roślin - cele, założenia, historia.1
T-W-2Teoria roślinności i teoria dynamiki roślinności1
T-W-3Rośliny i ich środowisko1
T-W-4Dynamika populacji1
T-W-5Różnorodność i bogactwo zbiorowisk2
T-W-6Przemiany roślinności w czasie i przestrzeni2
T-W-7Zaburzenia a dynamika roślinności2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych18
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów17
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4Zaliczenie wykładów w formie pisemnej3
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C9_W01Student wyjaśnia zależności i związki między organizmem, populacją, zbiorowiskiem a środowiskiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Poznanie zjawisk i procesów w populacjach i zbiorowiskach, jako podstawa do oceny wpływu człowieka na środowisko
C-1Głównym celem zajęć jest poznanie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu ekologii roślin i metod stosowanych w tej dziedzinie
Treści programoweT-A-1Mechanizmy współwystępowania gatunków
T-A-4Skład gatunkowy zbiorowisk
T-A-3Ekologiczne klasyfikacje gatunków
T-W-7Zaburzenia a dynamika roślinności
T-W-5Różnorodność i bogactwo zbiorowisk
T-W-6Przemiany roślinności w czasie i przestrzeni
T-W-3Rośliny i ich środowisko
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ze zrealizowanych treści ćwiczeniowych i wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wyjaśnia zależności i związków między poszczególnymi poziomami organizacji przyrody ożywionej a środowiskiem
3,0Student wyjaśnia w nieznacznym stopniu zależności i związków między poszczególnymi poziomami organizacji przyrody ożywionej a środowiskiem
3,5Student wyjaśnia podstawowe zależności i związki między poszczególnymi poziomami organizacji przyrody ożywionej a środowiskiem
4,0Student wyjaśnia większość zależności i związków między poszczególnymi poziomami organizacji przyrody ożywionej a środowiskiem
4,5Student wyjaśnia znaczną większość zależności i związków między poszczególnymi poziomami organizacji przyrody ożywionej a środowiskiem
5,0Student wyjaśnia wszystkie zależności i związki między poszczególnymi poziomami organizacji przyrody ożywionej a środowiskiem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C9_W02Student definiuje pojęcia związane z ekologią roślin oraz dobiera metody i narzędzia badawcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W07ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu ekologii roślin i metod stosowanych w tej dziedzinie
Treści programoweT-W-1Ekologia roślin - cele, założenia, historia.
T-W-2Teoria roślinności i teoria dynamiki roślinności
T-W-4Dynamika populacji
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-5Ćwiczenia terenowe
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ze zrealizowanych treści ćwiczeniowych i wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie definiuje pojęć związanych z ekologią roślin oraz nie jej metod badawczych
3,0Student definiuje mało pojęć związanych z ekologią roślin oraz zna nieliczne metody badawcze
3,5Student definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią roślin oraz zna podstawowe metody badawcze
4,0Student definiuje większość pojęć związanych z ekologią roślin oraz zna większość metod badawczych
4,5Student definiuje znaczną większość pojęć związanych z ekologią roślin oraz zna znaczną większość metod badawczych
5,0Student definiuje wszystkie pojęcia związane z ekologią roślin oraz zna wszystkie metody badawcze
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C9_W03Student identyfikuje wskaźniki roślinne w metodach fitoindyjacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z metodami oceny stanu środowiska na podstawie flory i struktury roślinności
Treści programoweT-A-5Bioindykacyjna rola roślin
T-A-3Ekologiczne klasyfikacje gatunków
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-5Ćwiczenia terenowe
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany ze zrealizowanych treści ćwiczeniowych. Krótkie sprawdziany z treści samodzielnie przygotowanych przez studenta na początku zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ze zrealizowanych treści ćwiczeniowych i wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod fitoindykacyjnych
3,0Student zna podstawowe założenia metod fitoindykacyjnych
3,5Student zna podstawowe założenia metod fitoindykacyjnych i potrafi je zastosować w niewielkim stopniu
4,0Student zna założenia metod fitoindykacyjnych i potrafi je zastosować
4,5Student identyfikuje większość wskaźników roślinnych
5,0Student sprawnie posługuje sie metodami fitoindykacyjnymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C9_W04Charakteryzuje modyfikacje i adaptacje roślin do środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-4Poznanie modyfikacji i adaptacji roślin, jako wyraz przystosowania do odmniennych warunków środowiskowych
Treści programoweT-A-2Strategie życia roślin
T-W-3Rośliny i ich środowisko
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-5Ćwiczenia terenowe
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany ze zrealizowanych treści ćwiczeniowych. Krótkie sprawdziany z treści samodzielnie przygotowanych przez studenta na początku zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ze zrealizowanych treści ćwiczeniowych i wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna modyfikacji i adaptacji roślin do różnych typów środowisk
3,0Student zna w niewielkim stopniu zagadnienia związane z modyfikacją i adaptacją roślin do różnych typów środowisk
3,5Student zna w podstawowym stopniu zagadnienia związane z modyfikacją i adaptacją roślin do różnych typów środowisk
4,0Student zna zagadnienia związane z modyfikacją i adaptacją roślin do różnych typów środowisk
4,5Student zna większość modyfikacji i adaptacji roślin do różnych typów środowisk
5,0Student zna wszystkie modyfikacje i adaptacji roślin do różnych typów środowisk
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C9_U01Analizuje związki zachodzące w przyrodzie między poszczególnymi poziomami organizacji przyrody ożywionej a przyrodą nieożywioną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-3Poznanie zjawisk i procesów w populacjach i zbiorowiskach, jako podstawa do oceny wpływu człowieka na środowisko
C-2Zapoznanie z metodami oceny stanu środowiska na podstawie flory i struktury roślinności
Treści programoweT-W-7Zaburzenia a dynamika roślinności
T-W-6Przemiany roślinności w czasie i przestrzeni
T-W-3Rośliny i ich środowisko
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-5Ćwiczenia terenowe
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany ze zrealizowanych treści ćwiczeniowych. Krótkie sprawdziany z treści samodzielnie przygotowanych przez studenta na początku zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ze zrealizowanych treści ćwiczeniowych i wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzega związków między przyrodą ożywioną a nieożywioną
3,0Student dostrzega nieliczne związki między przyrodą ożywioną a nieożywioną
3,5Student analizuje parę związków między przyrodą ożywioną a nieożywioną
4,0Student analizuje kilka związków między przyrodą ożywioną a nieożywioną
4,5Student analizuje większość związków między przyrodą ożywioną a nieożywioną
5,0Student analizuje szczegółowo związki między przyrodą ożywioną a nieożywioną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C9_U02Posługuje się metodami fitoindyjacyjnymi w ocenie stanu środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U05wykorzystuje wiedzę dotyczącą czynników wpływających na produkcję żywności; przeprowadza analizę substancji niepożądanych w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, wykorzystuje rośliny i zwierzęta w biotechnologii, bioindykacji środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z metodami oceny stanu środowiska na podstawie flory i struktury roślinności
Treści programoweT-A-1Mechanizmy współwystępowania gatunków
T-A-4Skład gatunkowy zbiorowisk
T-A-5Bioindykacyjna rola roślin
T-A-2Strategie życia roślin
T-A-3Ekologiczne klasyfikacje gatunków
T-W-7Zaburzenia a dynamika roślinności
T-W-5Różnorodność i bogactwo zbiorowisk
T-W-3Rośliny i ich środowisko
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-5Ćwiczenia terenowe
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany ze zrealizowanych treści ćwiczeniowych. Krótkie sprawdziany z treści samodzielnie przygotowanych przez studenta na początku zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ze zrealizowanych treści ćwiczeniowych i wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się żadną z metod fitoindykacyjnych
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym posługiwać się jedną metodą fitoindykacyjną
3,5Student potrafi dobrze posługiwać się jedną metodą fitoindykacyjną
4,0Student potrafi posługiwać się wybranymi metodami fitoindykacyjnymi
4,5Student potrafi biegle posługiwać się wybranymi metodami fitoindykacyjnymi
5,0Student potrafi biegle posługiwać się metodami fitoindykacyjnymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C9_U03Analizuje modyfikacje i adaptacje roślin do różnych typów środowisk
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-4Poznanie modyfikacji i adaptacji roślin, jako wyraz przystosowania do odmniennych warunków środowiskowych
Treści programoweT-A-2Strategie życia roślin
T-W-3Rośliny i ich środowisko
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-5Ćwiczenia terenowe
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany ze zrealizowanych treści ćwiczeniowych. Krótkie sprawdziany z treści samodzielnie przygotowanych przez studenta na początku zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ze zrealizowanych treści ćwiczeniowych i wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł umiejętności dotyczącej analizy modyfikacji i adaptacji roślin do różnych typów środowisk
3,0Student analizuje nieliczne modyfikacje i adaptacje roślin do różnych typów środowisk
3,5Student analizuje kilka modyfikacji i adaptacji roślin do różnych typów środowisk
4,0Student analizuje liczne modyfikację i adaptację roślin do różnych typów środowisk
4,5Student analizuje modyfikacje i adaptacje roślin do różnych typów środowisk
5,0Student sprawnie analizuje modyfikacje i adaptacje roślin do różnych typów środowisk
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C9_U04Ocenia podstawowe czynniki wpływające na organizm, populację i zbiorowiska roślinne, a także ocenia stan i kondycję populacji roślin oraz na tej podstawie prognozuje ich losy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-3Poznanie zjawisk i procesów w populacjach i zbiorowiskach, jako podstawa do oceny wpływu człowieka na środowisko
C-2Zapoznanie z metodami oceny stanu środowiska na podstawie flory i struktury roślinności
Treści programoweT-A-1Mechanizmy współwystępowania gatunków
T-A-4Skład gatunkowy zbiorowisk
T-W-7Zaburzenia a dynamika roślinności
T-W-5Różnorodność i bogactwo zbiorowisk
T-W-6Przemiany roślinności w czasie i przestrzeni
T-W-4Dynamika populacji
T-W-3Rośliny i ich środowisko
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-5Ćwiczenia terenowe
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany ze zrealizowanych treści ćwiczeniowych. Krótkie sprawdziany z treści samodzielnie przygotowanych przez studenta na początku zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ze zrealizowanych treści ćwiczeniowych i wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności określania czynników wpływających na organizm, populację i zbiorowiska roślinne
3,0Student posiada umiejętność określania wpływu nielicznych czynników na organizm, populację i zbiorowiska roślinne
3,5Student posiada umiejętność określania wpływu wybranych czynników na organizm, populację i zbiorowiska roślinne oraz ocenia stan i kondycję populacji
4,0Student posiada umiejętność określania wpływu licznych czynników na organizm, populację i zbiorowiska roślinne oraz ocenia stan i kondycję populacji
4,5Student posiada umiejętność określania wpływu czynników na organizm, populację i zbiorowiska roślinne oraz prawidłowo ocenia stan i kondycję populacji
5,0Student posiada umiejętność określania wpływu czynników na organizm, populację i zbiorowiska roślinne oraz prawidłowo ocenia stan i kondycję populacji i na tej podstawie prognozuje ich losy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C9_U05Ocenia zagrożenia wynikające z działalności człowieka na świat roślinny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-3Poznanie zjawisk i procesów w populacjach i zbiorowiskach, jako podstawa do oceny wpływu człowieka na środowisko
C-2Zapoznanie z metodami oceny stanu środowiska na podstawie flory i struktury roślinności
Treści programoweT-A-4Skład gatunkowy zbiorowisk
T-A-3Ekologiczne klasyfikacje gatunków
T-W-7Zaburzenia a dynamika roślinności
T-W-6Przemiany roślinności w czasie i przestrzeni
T-W-3Rośliny i ich środowisko
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-5Ćwiczenia terenowe
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany ze zrealizowanych treści ćwiczeniowych. Krótkie sprawdziany z treści samodzielnie przygotowanych przez studenta na początku zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ze zrealizowanych treści ćwiczeniowych i wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności oceny zagrożeń wynikających z antropopresji na szatę roślinną
3,0Student posiada umiejętność oceny pojedynczych zagrożeń wynikających z antropopresji na szatę roślinną
3,5Student posiada umiejętność oceny nielicznych zagrożeń wynikających z antropopresji na szatę roślinną
4,0Student posiada umiejętność oceny kilku zagrożeń wynikających z antropopresji na szatę roślinną
4,5Student posiada umiejętność oceny wielu zagrożeń wynikających z antropopresji na szatę roślinną
5,0Student posiada umiejętność sprawnej oceny zagrożeń wynikających z antropopresji na szatę roślinną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C9_K01Student wykazuje aktywną postawę do ciągłego pogłębiania wiedzy oraz szukania i wyjaśniania zależności przyczynowo-skutkowych, dostrzegania relacji między przyrodą ożywioną i nieożywioną oraz wpływem człowieka na funkcjonowanie przyrody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-3Poznanie zjawisk i procesów w populacjach i zbiorowiskach, jako podstawa do oceny wpływu człowieka na środowisko
C-1Głównym celem zajęć jest poznanie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu ekologii roślin i metod stosowanych w tej dziedzinie
C-2Zapoznanie z metodami oceny stanu środowiska na podstawie flory i struktury roślinności
C-4Poznanie modyfikacji i adaptacji roślin, jako wyraz przystosowania do odmniennych warunków środowiskowych
Treści programoweT-A-1Mechanizmy współwystępowania gatunków
T-A-4Skład gatunkowy zbiorowisk
T-A-5Bioindykacyjna rola roślin
T-A-2Strategie życia roślin
T-A-3Ekologiczne klasyfikacje gatunków
T-W-7Zaburzenia a dynamika roślinności
T-W-5Różnorodność i bogactwo zbiorowisk
T-W-6Przemiany roślinności w czasie i przestrzeni
T-W-1Ekologia roślin - cele, założenia, historia.
T-W-2Teoria roślinności i teoria dynamiki roślinności
T-W-4Dynamika populacji
T-W-3Rośliny i ich środowisko
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje postawy do pogłębiania wiedzy
3,0Student wykazuje postawę do pogłębiania wiedzy
3,5Student wykazuje postawę do ciągłego pogłębiania wiedzy
4,0Student wykazuje postawę do ciągłego pogłębiania wiedzy oraz szukania i wyjaśniania zależności przyczynowo-skutkowych zachodzących w przyrodzie
4,5Student wykazuje postawę do ciągłego pogłębiania wiedzy oraz szukania i wyjaśniania zależności przyczynowo-skutkowych zachodzących w przyrodzie i dostrzegania relacji między elementami biotycznymi i abiotycznymi
5,0Student wykazuje postawę do ciągłego pogłębiania wiedzy oraz szukania i wyjaśniania zależności przyczynowo-skutkowych zachodzących w przyrodzie i dostrzegania relacji między elementami biotycznymi i abiotycznymi oraz oceny wpływu człowieka na funkcjonowania przyrody
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C9_K02Jest świadomy potrzeby odnoszenia zdobytej wiedzy w działaniach zawodowych i samorealizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-3Poznanie zjawisk i procesów w populacjach i zbiorowiskach, jako podstawa do oceny wpływu człowieka na środowisko
C-1Głównym celem zajęć jest poznanie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu ekologii roślin i metod stosowanych w tej dziedzinie
C-2Zapoznanie z metodami oceny stanu środowiska na podstawie flory i struktury roślinności
C-4Poznanie modyfikacji i adaptacji roślin, jako wyraz przystosowania do odmniennych warunków środowiskowych
Treści programoweT-A-1Mechanizmy współwystępowania gatunków
T-A-5Bioindykacyjna rola roślin
T-A-3Ekologiczne klasyfikacje gatunków
T-W-7Zaburzenia a dynamika roślinności
T-W-5Różnorodność i bogactwo zbiorowisk
T-W-6Przemiany roślinności w czasie i przestrzeni
T-W-1Ekologia roślin - cele, założenia, historia.
T-W-3Rośliny i ich środowisko
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie odnosi zdobytej wiedzy do życia codziennego
3,0Student odnosi w małym stoniu zdobytą wiedzę do samorealizacji
3,5Student odnosi w niewielkim stoniu zdobytą wiedzę do samorealizacji
4,0Student czasami odnosi zdobytą wiedzę do życia codziennego
4,5Student odnosi zdobytą wiedzę do życia codziennego
5,0Student zawsze odnosi zdobytą wiedzę do życia codziennego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C9_K03Jest otwarty na nowe metody badań szaty roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-3Poznanie zjawisk i procesów w populacjach i zbiorowiskach, jako podstawa do oceny wpływu człowieka na środowisko
C-1Głównym celem zajęć jest poznanie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu ekologii roślin i metod stosowanych w tej dziedzinie
C-2Zapoznanie z metodami oceny stanu środowiska na podstawie flory i struktury roślinności
C-4Poznanie modyfikacji i adaptacji roślin, jako wyraz przystosowania do odmniennych warunków środowiskowych
Treści programoweT-A-5Bioindykacyjna rola roślin
T-W-1Ekologia roślin - cele, założenia, historia.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-5Ćwiczenia terenowe
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest otwarty na nowe metody badań szaty roślinnej
3,0Student w małym stopniu jest otwarty na nowe metody badań szaty roślinnej
3,5Student w niewielkim stopniu jest otwarty na nowe metody badań szaty roślinnej
4,0Student przeważnie jest otwarty na nowe metody badań szaty roślinnej
4,5Student jest otwarty na nowe metody badań szaty roślinnej
5,0Student jest otwarty na nowe metody badań szaty roślinnej i poszukuje ich aktywnie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C9_K04Jest zdolny do pracy w grupie oraz samodzielnego planowania działań własnych i zespołowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Poznanie zjawisk i procesów w populacjach i zbiorowiskach, jako podstawa do oceny wpływu człowieka na środowisko
C-1Głównym celem zajęć jest poznanie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu ekologii roślin i metod stosowanych w tej dziedzinie
C-2Zapoznanie z metodami oceny stanu środowiska na podstawie flory i struktury roślinności
C-4Poznanie modyfikacji i adaptacji roślin, jako wyraz przystosowania do odmniennych warunków środowiskowych
Treści programoweT-A-1Mechanizmy współwystępowania gatunków
T-A-4Skład gatunkowy zbiorowisk
T-W-6Przemiany roślinności w czasie i przestrzeni
T-W-4Dynamika populacji
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-5Ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do pracy w grupie
3,0Student bardzo rzadko jest zdolny do pracy w grupie
3,5Student rzadko jest zdolny do pracy w grupie
4,0Student jest zdolny do pracy w grupie
4,5Student dobrze pracuje w grupie
5,0Student dobrze pracuje w grupie i jest zdolny do samodzielnego planowania działań zespołowych i własnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C9_K05W pracy zawodowej i życiu codziennym kieruje się etyką ekologiczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-3Poznanie zjawisk i procesów w populacjach i zbiorowiskach, jako podstawa do oceny wpływu człowieka na środowisko
C-1Głównym celem zajęć jest poznanie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu ekologii roślin i metod stosowanych w tej dziedzinie
C-2Zapoznanie z metodami oceny stanu środowiska na podstawie flory i struktury roślinności
C-4Poznanie modyfikacji i adaptacji roślin, jako wyraz przystosowania do odmniennych warunków środowiskowych
Treści programoweT-W-6Przemiany roślinności w czasie i przestrzeni
T-W-1Ekologia roślin - cele, założenia, historia.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-5Ćwiczenia terenowe
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w życiu codziennym nie kieruje się etyką ekologiczną
3,0Student w życiu codziennym bardzo rzadko kieruje się etyką ekologiczną
3,5Student w życiu codziennym rzadko kieruje się etyką ekologiczną
4,0Student w życiu codziennym zazwyczaj kieruje się etyką ekologiczną
4,5Student w życiu codziennym kieruje się etyką ekologiczną
5,0Student w życiu codziennym chętnie kieruje się etyką ekologiczną