Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia wód

Sylabus przedmiotu Ochrona i rekultywacja gleb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona i rekultywacja gleb
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 0,50,41zaliczenie
wykładyW2 5 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o glebach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie potrzeby ochrony i rekultywacji gleb. Zapoznanie z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gleb w Polsce. Nabycie umiętności oceny stopnia degradacji gleb. Zapoznanie się ze sposobami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych i zdewastowanych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Problem ilościowej ochrony gleb - zmiany w strukturze użytkowania gruntów w Polsce na przestrzeni ostanich kilkudziesięciu lat w oparciu o dane statystyczne (GUS)1
T-A-2Praktyczna ocena stopnia zdegradowania fizycznego gleb i ich kwasowości na podstawie konkretnych danych analiz glebowych2
T-A-3Określenie stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o obowiązujące kryteria prawne. Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
5
wykłady
T-W-1Funkcje gleby w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gleb - Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku2
T-W-2Degradacja fizyczna gleb (zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieodpowiednie warunki wodno-powietrzne) – zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne Degradacja kwasowa gleb i nadmierna ich alkalizacja – zapobieganie, regulowanie poziomu pH gleby (wapnowanie, zakwaszanie gleb)1
T-W-3Erozja wodna i wietrzna jako czynniki degradujące gleby i środowisko. Ochrona gleb przed erozją Oczyszczanie gleb z metali ciężkich i substancji ropopochodnych1
T-W-4Przesłanki, etapy i fazy rekultywacji gruntów bezglebowych Rekultywacja obszarów po odkrywkowej eksploatacji kopalin, składowaniu odpadów i robotach budowalnych. Pisemne zaliczenie wykładów1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych2
15
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów4
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń) jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O2.3_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gleb
BL_2A_W03, BL_2A_W09, BL_2A_W04, BL_2A_W06P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O2.3_U01
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny stopnia zdegradowania gleby, potrafi dobrać sposoby jej rekultywacji
BL_2A_U10, BL_2A_U12, BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O2.3_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość wpływu stanu gleby na stan środowiska przyrodniczego
BL_2A_K05, BL_2A_K08, BL_2A_K07P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K08C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-4, M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O2.3_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gleb
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z ochroną i rekultywacją gleb
3,0Student zna w stopniu podstawowym teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gleb
3,5Student posiada połowiczną wiedzę w zakresie ochrony i rekultywacji gleb
4,0Student zna w stopniu dobrym teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gleb
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym teoretyczne podstawy związane z ochroną i rekultywacją gleb
5,0Student zna wszystkie teoretyczne podstawy związane z ochroną i rekultywacją gleb, ma poszerzoną wiedzę w zakresie wpływu degradacji i dewastacji gleb na jakość środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O2.3_U01
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny stopnia zdegradowania gleby, potrafi dobrać sposoby jej rekultywacji
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i zaplanowania dla niej zabiegów rekultywacyjnych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i dobrania sposobów jej rekultywacji
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i zaplanowania dla niej zabiegów rekultywacyjnych
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i dobrania metod jej rekultywacji
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny stopnia degradacji gleby i dobrania sposobów jej rekultywacji
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny stopnia degradacji gleby i doboru zabiegów rekultywacyjnych, cechuje się też umiejętnością określania wpływu na środowisko zabiegów podnoszących wartość użytkową i jakość gleb

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O2.3_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość wpływu stanu gleby na stan środowiska przyrodniczego
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o potrzebie ochrony i rekultywacji gleb w aspekcie ochrony jakości całego środowiska przyrodniczego
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostatecznym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma dostateczną świadomość potrzeby ochrony i rekultywacji gleb w aspekcie ochrony środowiska
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go postawa dość odpowiedzialna i sumienna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma ponad dostateczną świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska, w tym warunków życia i zdrowia ludzi
5,0Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę w grupie i zmotywować do działania jej członków, podejmuje własne, przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma bardzo dobrą świadomość roli, jaką odgrywa ochrona i rekultywacja gleb w kształtowaniu jakości środowiska życia roślin, zwierząt i ludzi

Literatura podstawowa

  1. Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2003
  2. Baran S., Turski R., Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, Wydaw. Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Greinert H., Greinert A., Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego, Wydaw. Politechniki Zielonogórskiej, Zielona Góra, 1999
  2. Akt prawny, Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku, Dz.U. 1996 nr 16 poz. 78 [online] http://isap.sejm.gov.pl, Warszawa, 1995
  3. Akt prawny, Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi z dnia 9 września 2002 roku, Dz.U. 2002 nr 165 poz. 1359 [online] http://isap.sejm.gov.pl, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Problem ilościowej ochrony gleb - zmiany w strukturze użytkowania gruntów w Polsce na przestrzeni ostanich kilkudziesięciu lat w oparciu o dane statystyczne (GUS)1
T-A-2Praktyczna ocena stopnia zdegradowania fizycznego gleb i ich kwasowości na podstawie konkretnych danych analiz glebowych2
T-A-3Określenie stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o obowiązujące kryteria prawne. Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Funkcje gleby w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gleb - Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku2
T-W-2Degradacja fizyczna gleb (zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieodpowiednie warunki wodno-powietrzne) – zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne Degradacja kwasowa gleb i nadmierna ich alkalizacja – zapobieganie, regulowanie poziomu pH gleby (wapnowanie, zakwaszanie gleb)1
T-W-3Erozja wodna i wietrzna jako czynniki degradujące gleby i środowisko. Ochrona gleb przed erozją Oczyszczanie gleb z metali ciężkich i substancji ropopochodnych1
T-W-4Przesłanki, etapy i fazy rekultywacji gruntów bezglebowych Rekultywacja obszarów po odkrywkowej eksploatacji kopalin, składowaniu odpadów i robotach budowalnych. Pisemne zaliczenie wykładów1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O2.3_W01W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gleb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
BL_2A_W04opisuje zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne związane z przemianami zanieczyszczeń w atmosferze hydrosferze, geosferze i biosferze
BL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie potrzeby ochrony i rekultywacji gleb. Zapoznanie z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gleb w Polsce. Nabycie umiętności oceny stopnia degradacji gleb. Zapoznanie się ze sposobami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych i zdewastowanych
Treści programoweT-W-4Przesłanki, etapy i fazy rekultywacji gruntów bezglebowych Rekultywacja obszarów po odkrywkowej eksploatacji kopalin, składowaniu odpadów i robotach budowalnych. Pisemne zaliczenie wykładów
T-W-1Funkcje gleby w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gleb - Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku
T-W-2Degradacja fizyczna gleb (zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieodpowiednie warunki wodno-powietrzne) – zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne Degradacja kwasowa gleb i nadmierna ich alkalizacja – zapobieganie, regulowanie poziomu pH gleby (wapnowanie, zakwaszanie gleb)
T-W-3Erozja wodna i wietrzna jako czynniki degradujące gleby i środowisko. Ochrona gleb przed erozją Oczyszczanie gleb z metali ciężkich i substancji ropopochodnych
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń) jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z ochroną i rekultywacją gleb
3,0Student zna w stopniu podstawowym teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gleb
3,5Student posiada połowiczną wiedzę w zakresie ochrony i rekultywacji gleb
4,0Student zna w stopniu dobrym teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gleb
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym teoretyczne podstawy związane z ochroną i rekultywacją gleb
5,0Student zna wszystkie teoretyczne podstawy związane z ochroną i rekultywacją gleb, ma poszerzoną wiedzę w zakresie wpływu degradacji i dewastacji gleb na jakość środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O2.3_U01W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny stopnia zdegradowania gleby, potrafi dobrać sposoby jej rekultywacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
BL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie potrzeby ochrony i rekultywacji gleb. Zapoznanie z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gleb w Polsce. Nabycie umiętności oceny stopnia degradacji gleb. Zapoznanie się ze sposobami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych i zdewastowanych
Treści programoweT-A-2Praktyczna ocena stopnia zdegradowania fizycznego gleb i ich kwasowości na podstawie konkretnych danych analiz glebowych
T-A-3Określenie stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o obowiązujące kryteria prawne. Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-A-1Problem ilościowej ochrony gleb - zmiany w strukturze użytkowania gruntów w Polsce na przestrzeni ostanich kilkudziesięciu lat w oparciu o dane statystyczne (GUS)
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń) jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i zaplanowania dla niej zabiegów rekultywacyjnych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i dobrania sposobów jej rekultywacji
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i zaplanowania dla niej zabiegów rekultywacyjnych
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i dobrania metod jej rekultywacji
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny stopnia degradacji gleby i dobrania sposobów jej rekultywacji
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny stopnia degradacji gleby i doboru zabiegów rekultywacyjnych, cechuje się też umiejętnością określania wpływu na środowisko zabiegów podnoszących wartość użytkową i jakość gleb
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O2.3_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość wpływu stanu gleby na stan środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
BL_2A_K08odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki; wykazuje postawę rzeczową i krytyczną
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie potrzeby ochrony i rekultywacji gleb. Zapoznanie z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gleb w Polsce. Nabycie umiętności oceny stopnia degradacji gleb. Zapoznanie się ze sposobami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych i zdewastowanych
Treści programoweT-A-2Praktyczna ocena stopnia zdegradowania fizycznego gleb i ich kwasowości na podstawie konkretnych danych analiz glebowych
T-A-3Określenie stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o obowiązujące kryteria prawne. Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-A-1Problem ilościowej ochrony gleb - zmiany w strukturze użytkowania gruntów w Polsce na przestrzeni ostanich kilkudziesięciu lat w oparciu o dane statystyczne (GUS)
T-W-4Przesłanki, etapy i fazy rekultywacji gruntów bezglebowych Rekultywacja obszarów po odkrywkowej eksploatacji kopalin, składowaniu odpadów i robotach budowalnych. Pisemne zaliczenie wykładów
T-W-1Funkcje gleby w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gleb - Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku
T-W-2Degradacja fizyczna gleb (zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieodpowiednie warunki wodno-powietrzne) – zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne Degradacja kwasowa gleb i nadmierna ich alkalizacja – zapobieganie, regulowanie poziomu pH gleby (wapnowanie, zakwaszanie gleb)
T-W-3Erozja wodna i wietrzna jako czynniki degradujące gleby i środowisko. Ochrona gleb przed erozją Oczyszczanie gleb z metali ciężkich i substancji ropopochodnych
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń) jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o potrzebie ochrony i rekultywacji gleb w aspekcie ochrony jakości całego środowiska przyrodniczego
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostatecznym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma dostateczną świadomość potrzeby ochrony i rekultywacji gleb w aspekcie ochrony środowiska
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go postawa dość odpowiedzialna i sumienna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma ponad dostateczną świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska, w tym warunków życia i zdrowia ludzi
5,0Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę w grupie i zmotywować do działania jej członków, podejmuje własne, przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma bardzo dobrą świadomość roli, jaką odgrywa ochrona i rekultywacja gleb w kształtowaniu jakości środowiska życia roślin, zwierząt i ludzi