Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia wód

Sylabus przedmiotu Rośliny źródłem energii odnawialnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rośliny źródłem energii odnawialnej
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Kazimierz Bobko <Kazimierz.Bobko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kazimierz Bobko <Kazimierz.Bobko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii, ochrony środowiska
W-2Umiejętnośc grupowania pasz stosowanych w gospodarstwach rolnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie odnawialnych zasobów roślinnych w gospodarstwach rolnych jako źródła energii odnawialnej oraz walory i zalety w porównaniu do źródeł konwencjonalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Biogaz z biomasy (fermentacja roślin). Możliwości wykorzystania biogazu.1
T-A-2Uprawa i technologie przetwarzania roślin energetycznych uprawianych na gruntach wadliwych.2
T-A-3Zajęcia studyjne w ośrodkach wytwarzających i/lub wykorzystujących biomasę do wytwarzania energii odnawialnej.2
5
wykłady
T-W-1Podział odnawialnych źródeł energii (OŹE) ich zalety i wady.1
T-W-2Historia, stan obecny i prognozy wykorzystania odnawialnych źródeł energii.1
T-W-3Biologiczne nośniki energii odnawialnej. Czysta i tania energia dla wszystkich.1
T-W-4Zasoby energetyczne biomasy i ich rozmieszczenie. Możliwości konwersji energii biomasy.1
T-W-5Prognozy rozwoju, pozyskiwanie środków finansowych na rozwój i regulacje prawne OŹE w Polsce i Unii Europejskiej1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-A-3Czytanie wskazanej literatury10
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Czytanie wskazanej literatury12
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O4.1_W01
student zna stan obecny i prognozy zagospodarowania ubocznych produktów z produkcji rolnej
BL_2A_W06P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07C-1T-A-1, T-W-2, T-W-3M-3, M-1S-1, S-2
BL_2A_BLR-S-O4.1_W02
student zna regulacje prawne OZE w Polsce i EU
BL_2A_W22P2A_W08C-1T-W-5M-1, M-2S-2
BL_2A_BLR-S-O4.1_W03
student zna sposoby wykorzystania nieużytków w kierunku upraw roślin energetycznych
BL_2A_W06P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07C-1T-A-2, T-W-4M-3, M-1S-1, S-2
BL_2A_BLR-S-O4.1_W04
student zna metody przetwarzania roślin energetycznych w paliwo kwalifikowane
BL_2A_W03P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07C-1T-A-2, T-A-3, T-W-1M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O4.1_U01
student potrafi zaplanowac wykorzystanie biomasy na cele energii odnawialnej oraz organizuje prace związane z rozpoczęciem inwestycji proekologicznej
BL_2A_U12, BL_2A_U16P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U09C-1T-A-1, T-A-3, T-W-5M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O4.1_K01
student aktywnie pracuej w grupie oraz indywidualnie, postrzega korzyści z racjonalnego korzystania dóbr naturalnych i planuje działania służące poprawie ochrony środowiska
BL_2A_K05, BL_2A_K07P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K08C-1T-A-2, T-A-3, T-W-4M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O4.1_W01
student zna stan obecny i prognozy zagospodarowania ubocznych produktów z produkcji rolnej
2,0nie umie podzielić odnawialnych źródeł energii
3,0zna podział OZE
3,5podaje obecny poziom wykorzystanie biomasy i możliwości poprawy wykorzystania
4,0potrafi wymienić i wskazać zastosowanie ubocznych produktów rolnych jako OZE
4,5potrafi scharakteryzować jedną metodę konwersji energii
5,0zna wszystkie formy wykorzystania biomasy
BL_2A_BLR-S-O4.1_W02
student zna regulacje prawne OZE w Polsce i EU
2,0nie rozumie pojęć Dziennika Ustaw
3,0potrafi wyszukac wskazaną pozycje w Dz. U.
3,5zna zastosowanie przepisów prawnych dotyczących działań proekologicznych w Polsce
4,0zauważa różnice różnice wynikające z uregulowań prawnych w Polsce i EU
4,5poprawnie interpretuje uregulowania prawne
5,0potrafi przyporządkować określony przepis prawny do wskazanych działań proekologicznych
BL_2A_BLR-S-O4.1_W03
student zna sposoby wykorzystania nieużytków w kierunku upraw roślin energetycznych
2,0nie potrafi wskazać różnic między użytkiem rolnym a nieużytkiem
3,0wymienia rośliny które mogą być wykorzystane do zagospodarowania terenów trudnych
3,5zna kolejność postępowania z areałem przed posadzeniem roślin energetycznych
4,0potrafi krótko scharakteryzować rośliny energetyczne najcześciej uprawiane w Polsce
4,5potrafi dobrać roślinę do wymagań klimatycznych, glebowych i oczekiwań producenta
5,0biegle przedstawia pratotechnikę roślin energetycznych
BL_2A_BLR-S-O4.1_W04
student zna metody przetwarzania roślin energetycznych w paliwo kwalifikowane
2,0nie potrafi wymienic roslin energetycznych wykorzystywanych w Polsce
3,0zna i rospoznaje rośliny energetyczne
3,5wymienia metody przetwarzania roślin energetycznych
4,0opisuje jedną metodę przetwarzania roślin energetycznych
4,5wymienia i rozpoznaję postać, rodzaj i sposób wykorzystania paliwa powsatałego z roślin energetycznych
5,0kompleksowo przedstawia pozyskanie i wykorzystanie paliwa oraz zna jego wartość energetyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O4.1_U01
student potrafi zaplanowac wykorzystanie biomasy na cele energii odnawialnej oraz organizuje prace związane z rozpoczęciem inwestycji proekologicznej
2,0student nie potrafi podzielic źródłe biomasy wytepującej w gospodarstwie rolnym
3,0student zna podział źródłe biomasy wytepującej w gospodarstwie rolnym oraz możliwości jej wykorzystania
3,5student nie tylko zna możliwości wykorzystania biomasy ale również potrafi obliczyć wielkość produkcji substratów potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania systemu
4,0student zna i charakteryzuje ciąg technologiczny gospodarstwa produkującego energię odnawialną
4,5student opisuje schemat technologiczny inwestycji proekologicznej oraz wskazuje korzyści płynace z posiadania pofermentu
5,0student dobiera i szacuje koszty inwestycji, współpracuje w tworzeniu wniosku o dofinansowanie oraz uczestniczy w rozmowach z inwestorem

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O4.1_K01
student aktywnie pracuej w grupie oraz indywidualnie, postrzega korzyści z racjonalnego korzystania dóbr naturalnych i planuje działania służące poprawie ochrony środowiska
2,0Nie zauważa się przełożenia zdobytej wiedzy i umiejętności na jakiekolwiek kompetecje
3,0Dostrzega się przełożenia zdobytej wiedzy i umiejętności na kompetecje w 30%
3,5Dostrzega się przełożenia zdobytej wiedzy i umiejętności na kompetecje w 50%
4,0Dostrzega się przełożenia zdobytej wiedzy i umiejętności na kompetecje w 70%
4,5Dostrzega się przełożenia zdobytej wiedzy i umiejętności na kompetecje w 85%
5,0Dostrzega się przełożenia zdobytej wiedzy i umiejętności na kompetecje w 100%

Literatura podstawowa

  1. Witold M. Lewandowski, Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2006
  2. Grzybek A., Gradziuk P., Kowalczyk K., Słoma energetyczne paliwo, PWN, Warszawa, 2001
  3. Dubas J.W., GrzybekA., Kotowski W., Tomczyk A., Wierzba energetyczna - uprawa i technologie przetwarzania, Bytom, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Biogaz z biomasy (fermentacja roślin). Możliwości wykorzystania biogazu.1
T-A-2Uprawa i technologie przetwarzania roślin energetycznych uprawianych na gruntach wadliwych.2
T-A-3Zajęcia studyjne w ośrodkach wytwarzających i/lub wykorzystujących biomasę do wytwarzania energii odnawialnej.2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział odnawialnych źródeł energii (OŹE) ich zalety i wady.1
T-W-2Historia, stan obecny i prognozy wykorzystania odnawialnych źródeł energii.1
T-W-3Biologiczne nośniki energii odnawialnej. Czysta i tania energia dla wszystkich.1
T-W-4Zasoby energetyczne biomasy i ich rozmieszczenie. Możliwości konwersji energii biomasy.1
T-W-5Prognozy rozwoju, pozyskiwanie środków finansowych na rozwój i regulacje prawne OŹE w Polsce i Unii Europejskiej1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-A-3Czytanie wskazanej literatury10
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Czytanie wskazanej literatury12
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O4.1_W01student zna stan obecny i prognozy zagospodarowania ubocznych produktów z produkcji rolnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie odnawialnych zasobów roślinnych w gospodarstwach rolnych jako źródła energii odnawialnej oraz walory i zalety w porównaniu do źródeł konwencjonalnych
Treści programoweT-A-1Biogaz z biomasy (fermentacja roślin). Możliwości wykorzystania biogazu.
T-W-2Historia, stan obecny i prognozy wykorzystania odnawialnych źródeł energii.
T-W-3Biologiczne nośniki energii odnawialnej. Czysta i tania energia dla wszystkich.
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie podzielić odnawialnych źródeł energii
3,0zna podział OZE
3,5podaje obecny poziom wykorzystanie biomasy i możliwości poprawy wykorzystania
4,0potrafi wymienić i wskazać zastosowanie ubocznych produktów rolnych jako OZE
4,5potrafi scharakteryzować jedną metodę konwersji energii
5,0zna wszystkie formy wykorzystania biomasy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O4.1_W02student zna regulacje prawne OZE w Polsce i EU
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W22zna sposoby pozyskiwania i rozliczania funduszy na badania naukowe w obszarze nauk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W08ma wiedzę na temat sposobów pozyskiwania i rozliczania funduszy na realizację projektów naukowych i aplikacyjnych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie odnawialnych zasobów roślinnych w gospodarstwach rolnych jako źródła energii odnawialnej oraz walory i zalety w porównaniu do źródeł konwencjonalnych
Treści programoweT-W-5Prognozy rozwoju, pozyskiwanie środków finansowych na rozwój i regulacje prawne OŹE w Polsce i Unii Europejskiej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozumie pojęć Dziennika Ustaw
3,0potrafi wyszukac wskazaną pozycje w Dz. U.
3,5zna zastosowanie przepisów prawnych dotyczących działań proekologicznych w Polsce
4,0zauważa różnice różnice wynikające z uregulowań prawnych w Polsce i EU
4,5poprawnie interpretuje uregulowania prawne
5,0potrafi przyporządkować określony przepis prawny do wskazanych działań proekologicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O4.1_W03student zna sposoby wykorzystania nieużytków w kierunku upraw roślin energetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie odnawialnych zasobów roślinnych w gospodarstwach rolnych jako źródła energii odnawialnej oraz walory i zalety w porównaniu do źródeł konwencjonalnych
Treści programoweT-A-2Uprawa i technologie przetwarzania roślin energetycznych uprawianych na gruntach wadliwych.
T-W-4Zasoby energetyczne biomasy i ich rozmieszczenie. Możliwości konwersji energii biomasy.
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wskazać różnic między użytkiem rolnym a nieużytkiem
3,0wymienia rośliny które mogą być wykorzystane do zagospodarowania terenów trudnych
3,5zna kolejność postępowania z areałem przed posadzeniem roślin energetycznych
4,0potrafi krótko scharakteryzować rośliny energetyczne najcześciej uprawiane w Polsce
4,5potrafi dobrać roślinę do wymagań klimatycznych, glebowych i oczekiwań producenta
5,0biegle przedstawia pratotechnikę roślin energetycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O4.1_W04student zna metody przetwarzania roślin energetycznych w paliwo kwalifikowane
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie odnawialnych zasobów roślinnych w gospodarstwach rolnych jako źródła energii odnawialnej oraz walory i zalety w porównaniu do źródeł konwencjonalnych
Treści programoweT-A-2Uprawa i technologie przetwarzania roślin energetycznych uprawianych na gruntach wadliwych.
T-A-3Zajęcia studyjne w ośrodkach wytwarzających i/lub wykorzystujących biomasę do wytwarzania energii odnawialnej.
T-W-1Podział odnawialnych źródeł energii (OŹE) ich zalety i wady.
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienic roslin energetycznych wykorzystywanych w Polsce
3,0zna i rospoznaje rośliny energetyczne
3,5wymienia metody przetwarzania roślin energetycznych
4,0opisuje jedną metodę przetwarzania roślin energetycznych
4,5wymienia i rozpoznaję postać, rodzaj i sposób wykorzystania paliwa powsatałego z roślin energetycznych
5,0kompleksowo przedstawia pozyskanie i wykorzystanie paliwa oraz zna jego wartość energetyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O4.1_U01student potrafi zaplanowac wykorzystanie biomasy na cele energii odnawialnej oraz organizuje prace związane z rozpoczęciem inwestycji proekologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
BL_2A_U16przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, potrafi określić niebezpieczeństwo w pracy biologa, potrafi z zastosowaniem zasad BHP reagować w sytuacjach niebezpiecznych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie odnawialnych zasobów roślinnych w gospodarstwach rolnych jako źródła energii odnawialnej oraz walory i zalety w porównaniu do źródeł konwencjonalnych
Treści programoweT-A-1Biogaz z biomasy (fermentacja roślin). Możliwości wykorzystania biogazu.
T-A-3Zajęcia studyjne w ośrodkach wytwarzających i/lub wykorzystujących biomasę do wytwarzania energii odnawialnej.
T-W-5Prognozy rozwoju, pozyskiwanie środków finansowych na rozwój i regulacje prawne OŹE w Polsce i Unii Europejskiej
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi podzielic źródłe biomasy wytepującej w gospodarstwie rolnym
3,0student zna podział źródłe biomasy wytepującej w gospodarstwie rolnym oraz możliwości jej wykorzystania
3,5student nie tylko zna możliwości wykorzystania biomasy ale również potrafi obliczyć wielkość produkcji substratów potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania systemu
4,0student zna i charakteryzuje ciąg technologiczny gospodarstwa produkującego energię odnawialną
4,5student opisuje schemat technologiczny inwestycji proekologicznej oraz wskazuje korzyści płynace z posiadania pofermentu
5,0student dobiera i szacuje koszty inwestycji, współpracuje w tworzeniu wniosku o dofinansowanie oraz uczestniczy w rozmowach z inwestorem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O4.1_K01student aktywnie pracuej w grupie oraz indywidualnie, postrzega korzyści z racjonalnego korzystania dóbr naturalnych i planuje działania służące poprawie ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie odnawialnych zasobów roślinnych w gospodarstwach rolnych jako źródła energii odnawialnej oraz walory i zalety w porównaniu do źródeł konwencjonalnych
Treści programoweT-A-2Uprawa i technologie przetwarzania roślin energetycznych uprawianych na gruntach wadliwych.
T-A-3Zajęcia studyjne w ośrodkach wytwarzających i/lub wykorzystujących biomasę do wytwarzania energii odnawialnej.
T-W-4Zasoby energetyczne biomasy i ich rozmieszczenie. Możliwości konwersji energii biomasy.
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zauważa się przełożenia zdobytej wiedzy i umiejętności na jakiekolwiek kompetecje
3,0Dostrzega się przełożenia zdobytej wiedzy i umiejętności na kompetecje w 30%
3,5Dostrzega się przełożenia zdobytej wiedzy i umiejętności na kompetecje w 50%
4,0Dostrzega się przełożenia zdobytej wiedzy i umiejętności na kompetecje w 70%
4,5Dostrzega się przełożenia zdobytej wiedzy i umiejętności na kompetecje w 85%
5,0Dostrzega się przełożenia zdobytej wiedzy i umiejętności na kompetecje w 100%