Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia wód
Sylabus przedmiotu Komunikacja dźwiękowa i narządy głosotwórcze u zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komunikacja dźwiękowa i narządy głosotwórcze u zwierząt | ||
Specjalność | Biologia zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiadomości z zakresu zoologii bezkręgowców |
W-2 | wiadomości z zakresu zoologii kręgowców |
W-3 | wiadomości z zakresu anatomii |
W-4 | wiadomości z zakresu fizjologii |
W-5 | wiadomości z zakresu histologii |
W-6 | wiadomości z zakresu ekologii |
W-7 | wiadomości z zakresu etologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z rodzajami i budową narządów głosotwórczych u zwierząt |
C-2 | zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania narządów głosotwórczych u zwierząt |
C-3 | zapoznanie studentów z rodzajami i zasadami komunikacji dźwiękowej u zwierząt |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Sposoby powstawania dźwięków w narządach głosotwórczych | 2 |
T-A-2 | Odbiór i przetwarzanie informacji dźwiękowej – narządy słuchowe i rola mózgu | 2 |
T-A-3 | Komunikacja dźwiękowa płazów i gadów | 1 |
T-A-4 | Komunikacja dźwiękowa ptaków, w tym pieśni i systemy dialektyczne u wróblowych | 1 |
T-A-5 | Komunikacja dźwiękowa zwierząt wodnych | 1 |
T-A-6 | Komunikacja dźwiękowa ssaków (w tym naczelnych, mowa u ludzi) | 2 |
T-A-7 | Inne źródła dźwięków - komunikacja bez udziału narządu głosotwórczego (np. klekotanie bocianów) | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie dźwięku, komunikacji dźwiękowej, narządu głosotwórczego i fali dźwiękowej | 1 |
T-W-2 | Wielkości charakteryzujące dźwięk: natężenie, wysokość i barwa dźwięku | 1 |
T-W-3 | Zjawiska towarzyszące dźwiękowi: echo, pogłos, ton, hałas | 1 |
T-W-4 | Prędkość rozchodzenia się dźwięku w powietrzu oraz zakres skali słyszenia dźwięków przez zwierzęta | 1 |
T-W-5 | Echolokacja, ultradźwięki i infradźwięki | 1 |
T-W-6 | Ewolucyjne nabycie możliwości dźwiękowego komunikowania się przez zwierzęta i procesy z tym związane | 1 |
T-W-7 | Znaczenie komunikacji dźwiękowej i behawior z nią związany | 2 |
T-W-8 | Rodzaje i budowa narządów głosotwórczych u różnych grup zwierząt | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | czytanie wskazanej literatury | 8 |
A-A-3 | przygotowanie do zajęć | 2 |
A-A-4 | konsultacje | 1 |
A-A-5 | przygotowanie się do kolokwium | 9 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do zajęć | 7 |
A-W-4 | przygotowanie się do kolokwium | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | opis |
M-3 | prelekcja |
M-4 | objaśnienie/wyjaśnienie |
M-5 | wykład konwersatoryjny |
M-6 | film |
M-7 | ekspozycja |
M-8 | pokaz |
Sposoby oceny
dla tego przedmiotu nie są określone sposoby ocenyZamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O2.3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować i charakteryzować pojęcie komunikacji dźwiękowej zwierząt oraz inne pojęcia i zjawiska z nią związane; opisać, definiować i charakteryzować mechanizmy towarzyszące zjawisku komunikacji dźwiękowej oraz jej rolę i znaczenie w przyrodzie; wymienić, rozróżniać oraz opisać i scharakteryzować budowę narządów głosotwórczych i sposoby wydawania dźwięku przez różne gatunki zwierząt | BL_2A_W10, BL_2A_W01, BL_2A_W17, BL_2A_W11, BL_2A_W14 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-3, C-2, C-1 | T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-4, M-3, M-5, M-8, M-7, M-2, M-6 | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O2.3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: odpowiednio zinterpretować i scharakteryzować konkretne zjawisko komunikacji dźwiękowej i jego rolę u danego gatunku zwierzęcia; przypisać temu zjawisku odpowiednie procesy towarzyszące; wymienić, rozróżniać i scharakteryzować budowę narządów głosotwórczych i sposoby wydawania dźwięku u różnych gatunków zwierząt | BL_2A_U08, BL_2A_U10, BL_2A_U14, BL_2A_U01 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U07 | C-3, C-2, C-1 | T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-4, M-3, M-5, M-8, M-7, M-2, M-6 | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O2.3_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna, otwarta i poszukująca postawa oraz zrozumienie i zdolność do interpretacji procesów i zjawiska komunikacji dźwiękowej zwierząt oraz innych pojęć i zjawisk z tym związanych; postępowanie zgodne z zasadami etyki oraz pozytywne postrzeganie relacji człowiek a środowisko naturalne | BL_2A_K01, BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07 | C-3, C-2, C-1 | T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-4, M-3, M-5, M-8, M-7, M-2, M-6 | — |
Literatura podstawowa
- University of Rhode Island, Animals and sound in the sea, University of Rhode Islands - Office of Marine Programs, Internet, 2011, http://www.dosits.org/animals/intro.htm
- Ames P.L., The morphology of the syrinx in Passerine birds, Bull. Peabody Mus. Nat. Hist. (Yale Univ.), USA (Yale Univ.), 1971, 37
- Jura R.D., Biologia zwierząt, PWN, Polska (Warszawa), 2007
- Kimball J.W., Biologia, PWN, Polska (Warszawa), 1979
- King A.S., Apparatus respiratorius (systema respiratorium), Publication of Nuttall Ornitological Club, USA (Cambridge - Massachusetts), 1993, 23, in: Handbook of avian anatomy: nomina anatomica avium. Baumel J.J.
- King A.S., McLelland J., Form and function in birds, Academic Press, USA (San Diego - Califormia), 1989, vol. 4
- Proctor N.S., Lynch P.J., The respiratory system, Yale University Pres, Nev Haven and London, 1993, in: Manual of ornithology - Avian structure and function
- Suthers R.A., Zollinger S.A., Producing song - The vocal apparatus, Annals New York Acad. Sci., USA (New York), 2004, 1016
- Szklarski H. (red.), Anatomia porównawcza kręgowców, PWN, Polska (Warszawa), 1978
Literatura dodatkowa
- Brackenbury J.H., Respiration and production of sounds by birds, Biol. Rev., 1980, 55, s: 363-378
- Hare B., Call J., omasello M., Communication of food location between human and dog (Canis familiaris), Evolution of Communication, 1998, 2, s: 137–159
- Larsen O.N., Göller F., Role of syringeal vibrations in bird vocalizations, Proc. Roy. Soc. B: Biol. Sci., 1999, 266 (1429), s: 1609-1615
- Morejohn G.V., Variation of the syrinx of the fowl, Poultry Sci., 1966, 45, s: 33-39
- Wiley R. H., Richards D. G., Physical constraints on acoustic communication in atmosphere - implications for evolution of animal vocalizations, Behavioral Ecology And Sociobiology, 1978, 3 (1), s: 69-94
- Zarzycki J., Histologia zwierząt domowych i człowieka, PWRiL, Warszawa, 1979