Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia wód

Sylabus przedmiotu Metaboliczne sterowanie czynnością organizmu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metaboliczne sterowanie czynnością organizmu
Specjalność Biologia zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna znajomość fizjologii zwierząt.
W-2Znajomość podstaw chemii fizjologicznej.
W-3Ogólna wiedza na temat biologii komórki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwością kierowania czynnością organizmu i regulacją jego funkcji w aspekcie utrzymania zdrowia warunkującego wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji.
C-2Ukształtowanie umiejętności wpływania na czynność własnego organizmu poprzez prozdrowotne odżywianie.
C-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy interdyscyplinarnej z „pogranicza” nauk podstawowych i nauk stosowanych.
C-4Wykształcenie zdolności do aktywnego poszukiwania wiedzy i dzielenia się nią w kontaktach interperosnalnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.3
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.3
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.3
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.3
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.3
15
wykłady
T-W-1Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek.1
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.1
T-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.1
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.1
T-W-5Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu.1
T-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.1
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.1
T-W-8Spożycie tłuszczów a zdrowie. Fizjologia tkanki tłuszczowej. Adipocyty jako źródło hormonów. Wpływ adipokin (leptyny, adiponektyny, wisfatyny, rezystywny) na regulację metabolizmu. Zespół metaboliczny.1
T-W-9Woda, jej ilość i jakość determinantą zdrowia.1
T-W-10Wpływ środowiska na jakość surowców do produkcji żywności. Wpływ dodatków do żywności na sprawność przemian metabolicznych i zdrowie organizmu. Ksenobiotyki w diecie a zdrowie.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowywanie się do ćwiczeń5
A-A-3Przygotowywanie się do pisemnego zaliczenia materiału przerabianego na ćwiczeniach.10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach.10
A-W-2Samodzielne utrwalanie treści wykładów.20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem multimedialnych środków przekazu.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia audytoryjne w formie rozwiązywania konkretnych problemów praktycznych.
M-4Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O3.2_W01
Jest w stanie dobierać odpowiednie metody analityczne i techniki w celu badania możliwości metabolicznego oddziaływania na czynność organizmu.
BL_2A_W03P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07C-1, C-3T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-2, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-3M-4, M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-2
BL_2A_BLZ-S-O3.2_W02
Potrafi zdefiniować i objaśnić wpływ poszczególnych składników diety na natężenie przemian metabolicznych.
BL_2A_W06P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07C-2, C-1T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3M-4, M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-2
BL_2A_BLZ-S-O3.2_W03
Potrafi scharakteryzować i wytłumaczyć zależności pomiędzy natężeniem przemian metabolicznych a stanem zdrowia oraz zaburzeniami czynności organizmu.
BL_2A_W10P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06C-2, C-1T-W-3, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-4, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3M-4, M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-2
BL_2A_BLZ-S-O3.2_W04
Potrafi dogłębnie scharakteryzować znaczenie sprawności czynnościowej narządów w okresie wzrostu, dojrzewania, dojrzałości somatycznej i starzenia organizmu.
BL_2A_W11P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-2, T-A-1M-4, M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O3.2_U01
Umie wykorzystać pogłębioną wiedzę w działalności praktycznej, z jednoczesnym przestrzeganiem norm etycznych i społecznych.
BL_2A_U01P2A_U06, P2A_U07C-2, C-1T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3M-4, M-2, M-3S-1
BL_2A_BLZ-S-O3.2_U02
Dba o zachowanie właściwych warunków utrzymania zwierząt i potrafi aktywnie przeciwdziałać naruszaniu dobrostanu zwierząt.
BL_2A_U03P2A_U06C-2, C-1, C-3T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3M-4, M-2, M-3S-1
BL_2A_BLZ-S-O3.2_U03
Potrfi wykorzystać zdobytą wiedzę w działalności zawodowej prowadzącej do uzyskiwania zdrowej żywności.
BL_2A_U05P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-2, C-1, C-3T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3M-4, M-2, M-3S-1
BL_2A_BLZ-S-O3.2_U04
Potrafi przeprowadzać specjalistyczne analizy labratoryjne i interpretować ich wyniki.
BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-2, C-1, C-3T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3M-4, M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O3.2_K01
Jest zdolny do interpretowana zjawisk zachodzących w organizmie w oparciu o zdobytą wiedzę oraz zdolny do samodzielnego poszukiwania danych naukowych związanych z działalnością zawodową.
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-2, C-1, C-4, C-3T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3M-4, M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-2
BL_2A_BLZ-S-O3.2_K02
Rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych.
BL_2A_K03P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07C-4T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3M-4, M-2S-1
BL_2A_BLZ-S-O3.2_K03
Jest kreatywny, wykazuje zdyscyplinowanie w pracy zespołowej, jednocześnie potrafi organizować i kierować pracą w grupie.
BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08C-4T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3M-4, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O3.2_W01
Jest w stanie dobierać odpowiednie metody analityczne i techniki w celu badania możliwości metabolicznego oddziaływania na czynność organizmu.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
BL_2A_BLZ-S-O3.2_W02
Potrafi zdefiniować i objaśnić wpływ poszczególnych składników diety na natężenie przemian metabolicznych.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
BL_2A_BLZ-S-O3.2_W03
Potrafi scharakteryzować i wytłumaczyć zależności pomiędzy natężeniem przemian metabolicznych a stanem zdrowia oraz zaburzeniami czynności organizmu.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
BL_2A_BLZ-S-O3.2_W04
Potrafi dogłębnie scharakteryzować znaczenie sprawności czynnościowej narządów w okresie wzrostu, dojrzewania, dojrzałości somatycznej i starzenia organizmu.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O3.2_U01
Umie wykorzystać pogłębioną wiedzę w działalności praktycznej, z jednoczesnym przestrzeganiem norm etycznych i społecznych.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
BL_2A_BLZ-S-O3.2_U02
Dba o zachowanie właściwych warunków utrzymania zwierząt i potrafi aktywnie przeciwdziałać naruszaniu dobrostanu zwierząt.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
BL_2A_BLZ-S-O3.2_U03
Potrfi wykorzystać zdobytą wiedzę w działalności zawodowej prowadzącej do uzyskiwania zdrowej żywności.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
BL_2A_BLZ-S-O3.2_U04
Potrafi przeprowadzać specjalistyczne analizy labratoryjne i interpretować ich wyniki.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe

Literatura podstawowa

  1. Zawadzki W. (red.), Fizjologiczne podstawy żywienia zwierząt, Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław, 2008, ISBN 978-83-60574-40-9
  2. Engelhardt W., Fizjologia zwierząt domowych (t. 2), Galaktyka, Łódź, 2011, ISBN 978-83-7579-192-1
  3. Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska., PWN, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-01-15349-6

Literatura dodatkowa

  1. Tweedle D.E.F., Postępowanie w zaburzeniach metabolicznych, PZWL, Warszawa, 1987, ISBN 83-200-1203-1
  2. Kozłowski S., Granice przystosowania, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1986, ISBN 83-214-0287-9

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.3
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.3
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.3
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.3
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek.1
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.1
T-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.1
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.1
T-W-5Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu.1
T-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.1
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.1
T-W-8Spożycie tłuszczów a zdrowie. Fizjologia tkanki tłuszczowej. Adipocyty jako źródło hormonów. Wpływ adipokin (leptyny, adiponektyny, wisfatyny, rezystywny) na regulację metabolizmu. Zespół metaboliczny.1
T-W-9Woda, jej ilość i jakość determinantą zdrowia.1
T-W-10Wpływ środowiska na jakość surowców do produkcji żywności. Wpływ dodatków do żywności na sprawność przemian metabolicznych i zdrowie organizmu. Ksenobiotyki w diecie a zdrowie.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowywanie się do ćwiczeń5
A-A-3Przygotowywanie się do pisemnego zaliczenia materiału przerabianego na ćwiczeniach.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach.10
A-W-2Samodzielne utrwalanie treści wykładów.20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O3.2_W01Jest w stanie dobierać odpowiednie metody analityczne i techniki w celu badania możliwości metabolicznego oddziaływania na czynność organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością kierowania czynnością organizmu i regulacją jego funkcji w aspekcie utrzymania zdrowia warunkującego wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji.
C-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy interdyscyplinarnej z „pogranicza” nauk podstawowych i nauk stosowanych.
Treści programoweT-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.
T-W-10Wpływ środowiska na jakość surowców do produkcji żywności. Wpływ dodatków do żywności na sprawność przemian metabolicznych i zdrowie organizmu. Ksenobiotyki w diecie a zdrowie.
T-W-8Spożycie tłuszczów a zdrowie. Fizjologia tkanki tłuszczowej. Adipocyty jako źródło hormonów. Wpływ adipokin (leptyny, adiponektyny, wisfatyny, rezystywny) na regulację metabolizmu. Zespół metaboliczny.
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.
T-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-1Wykład informacyjny z użyciem multimedialnych środków przekazu.
M-3Ćwiczenia audytoryjne w formie rozwiązywania konkretnych problemów praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O3.2_W02Potrafi zdefiniować i objaśnić wpływ poszczególnych składników diety na natężenie przemian metabolicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wpływania na czynność własnego organizmu poprzez prozdrowotne odżywianie.
C-1Zapoznanie studentów z możliwością kierowania czynnością organizmu i regulacją jego funkcji w aspekcie utrzymania zdrowia warunkującego wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji.
Treści programoweT-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.
T-W-5Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu.
T-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.
T-W-10Wpływ środowiska na jakość surowców do produkcji żywności. Wpływ dodatków do żywności na sprawność przemian metabolicznych i zdrowie organizmu. Ksenobiotyki w diecie a zdrowie.
T-W-8Spożycie tłuszczów a zdrowie. Fizjologia tkanki tłuszczowej. Adipocyty jako źródło hormonów. Wpływ adipokin (leptyny, adiponektyny, wisfatyny, rezystywny) na regulację metabolizmu. Zespół metaboliczny.
T-W-9Woda, jej ilość i jakość determinantą zdrowia.
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.
T-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-1Wykład informacyjny z użyciem multimedialnych środków przekazu.
M-3Ćwiczenia audytoryjne w formie rozwiązywania konkretnych problemów praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O3.2_W03Potrafi scharakteryzować i wytłumaczyć zależności pomiędzy natężeniem przemian metabolicznych a stanem zdrowia oraz zaburzeniami czynności organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wpływania na czynność własnego organizmu poprzez prozdrowotne odżywianie.
C-1Zapoznanie studentów z możliwością kierowania czynnością organizmu i regulacją jego funkcji w aspekcie utrzymania zdrowia warunkującego wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji.
Treści programoweT-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.
T-W-10Wpływ środowiska na jakość surowców do produkcji żywności. Wpływ dodatków do żywności na sprawność przemian metabolicznych i zdrowie organizmu. Ksenobiotyki w diecie a zdrowie.
T-W-8Spożycie tłuszczów a zdrowie. Fizjologia tkanki tłuszczowej. Adipocyty jako źródło hormonów. Wpływ adipokin (leptyny, adiponektyny, wisfatyny, rezystywny) na regulację metabolizmu. Zespół metaboliczny.
T-W-9Woda, jej ilość i jakość determinantą zdrowia.
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.
T-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-1Wykład informacyjny z użyciem multimedialnych środków przekazu.
M-3Ćwiczenia audytoryjne w formie rozwiązywania konkretnych problemów praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O3.2_W04Potrafi dogłębnie scharakteryzować znaczenie sprawności czynnościowej narządów w okresie wzrostu, dojrzewania, dojrzałości somatycznej i starzenia organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością kierowania czynnością organizmu i regulacją jego funkcji w aspekcie utrzymania zdrowia warunkującego wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji.
Treści programoweT-W-1Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek.
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.
T-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-1Wykład informacyjny z użyciem multimedialnych środków przekazu.
M-3Ćwiczenia audytoryjne w formie rozwiązywania konkretnych problemów praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O3.2_U01Umie wykorzystać pogłębioną wiedzę w działalności praktycznej, z jednoczesnym przestrzeganiem norm etycznych i społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wpływania na czynność własnego organizmu poprzez prozdrowotne odżywianie.
C-1Zapoznanie studentów z możliwością kierowania czynnością organizmu i regulacją jego funkcji w aspekcie utrzymania zdrowia warunkującego wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji.
Treści programoweT-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.
T-W-5Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu.
T-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.
T-W-10Wpływ środowiska na jakość surowców do produkcji żywności. Wpływ dodatków do żywności na sprawność przemian metabolicznych i zdrowie organizmu. Ksenobiotyki w diecie a zdrowie.
T-W-8Spożycie tłuszczów a zdrowie. Fizjologia tkanki tłuszczowej. Adipocyty jako źródło hormonów. Wpływ adipokin (leptyny, adiponektyny, wisfatyny, rezystywny) na regulację metabolizmu. Zespół metaboliczny.
T-W-9Woda, jej ilość i jakość determinantą zdrowia.
T-W-1Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek.
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.
T-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia audytoryjne w formie rozwiązywania konkretnych problemów praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O3.2_U02Dba o zachowanie właściwych warunków utrzymania zwierząt i potrafi aktywnie przeciwdziałać naruszaniu dobrostanu zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U03wykorzystuje wiedzę dotyczącą chowu i hodowli zwierząt oraz zasad gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących, dba o dobrostan zwierząt, kształtuje umiejętności wykorzystywania wybranych metod terapeutycznych w zakresie animaloterapii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wpływania na czynność własnego organizmu poprzez prozdrowotne odżywianie.
C-1Zapoznanie studentów z możliwością kierowania czynnością organizmu i regulacją jego funkcji w aspekcie utrzymania zdrowia warunkującego wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji.
C-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy interdyscyplinarnej z „pogranicza” nauk podstawowych i nauk stosowanych.
Treści programoweT-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.
T-W-5Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu.
T-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.
T-W-10Wpływ środowiska na jakość surowców do produkcji żywności. Wpływ dodatków do żywności na sprawność przemian metabolicznych i zdrowie organizmu. Ksenobiotyki w diecie a zdrowie.
T-W-8Spożycie tłuszczów a zdrowie. Fizjologia tkanki tłuszczowej. Adipocyty jako źródło hormonów. Wpływ adipokin (leptyny, adiponektyny, wisfatyny, rezystywny) na regulację metabolizmu. Zespół metaboliczny.
T-W-9Woda, jej ilość i jakość determinantą zdrowia.
T-W-1Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek.
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.
T-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia audytoryjne w formie rozwiązywania konkretnych problemów praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O3.2_U03Potrfi wykorzystać zdobytą wiedzę w działalności zawodowej prowadzącej do uzyskiwania zdrowej żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U05wykorzystuje wiedzę dotyczącą czynników wpływających na produkcję żywności; przeprowadza analizę substancji niepożądanych w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, wykorzystuje rośliny i zwierzęta w biotechnologii, bioindykacji środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wpływania na czynność własnego organizmu poprzez prozdrowotne odżywianie.
C-1Zapoznanie studentów z możliwością kierowania czynnością organizmu i regulacją jego funkcji w aspekcie utrzymania zdrowia warunkującego wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji.
C-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy interdyscyplinarnej z „pogranicza” nauk podstawowych i nauk stosowanych.
Treści programoweT-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.
T-W-5Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu.
T-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.
T-W-10Wpływ środowiska na jakość surowców do produkcji żywności. Wpływ dodatków do żywności na sprawność przemian metabolicznych i zdrowie organizmu. Ksenobiotyki w diecie a zdrowie.
T-W-8Spożycie tłuszczów a zdrowie. Fizjologia tkanki tłuszczowej. Adipocyty jako źródło hormonów. Wpływ adipokin (leptyny, adiponektyny, wisfatyny, rezystywny) na regulację metabolizmu. Zespół metaboliczny.
T-W-9Woda, jej ilość i jakość determinantą zdrowia.
T-W-1Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek.
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.
T-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia audytoryjne w formie rozwiązywania konkretnych problemów praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O3.2_U04Potrafi przeprowadzać specjalistyczne analizy labratoryjne i interpretować ich wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wpływania na czynność własnego organizmu poprzez prozdrowotne odżywianie.
C-1Zapoznanie studentów z możliwością kierowania czynnością organizmu i regulacją jego funkcji w aspekcie utrzymania zdrowia warunkującego wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji.
C-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy interdyscyplinarnej z „pogranicza” nauk podstawowych i nauk stosowanych.
Treści programoweT-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.
T-W-5Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu.
T-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.
T-W-10Wpływ środowiska na jakość surowców do produkcji żywności. Wpływ dodatków do żywności na sprawność przemian metabolicznych i zdrowie organizmu. Ksenobiotyki w diecie a zdrowie.
T-W-8Spożycie tłuszczów a zdrowie. Fizjologia tkanki tłuszczowej. Adipocyty jako źródło hormonów. Wpływ adipokin (leptyny, adiponektyny, wisfatyny, rezystywny) na regulację metabolizmu. Zespół metaboliczny.
T-W-9Woda, jej ilość i jakość determinantą zdrowia.
T-W-1Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek.
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.
T-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-1Wykład informacyjny z użyciem multimedialnych środków przekazu.
M-3Ćwiczenia audytoryjne w formie rozwiązywania konkretnych problemów praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O3.2_K01Jest zdolny do interpretowana zjawisk zachodzących w organizmie w oparciu o zdobytą wiedzę oraz zdolny do samodzielnego poszukiwania danych naukowych związanych z działalnością zawodową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wpływania na czynność własnego organizmu poprzez prozdrowotne odżywianie.
C-1Zapoznanie studentów z możliwością kierowania czynnością organizmu i regulacją jego funkcji w aspekcie utrzymania zdrowia warunkującego wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji.
C-4Wykształcenie zdolności do aktywnego poszukiwania wiedzy i dzielenia się nią w kontaktach interperosnalnych.
C-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy interdyscyplinarnej z „pogranicza” nauk podstawowych i nauk stosowanych.
Treści programoweT-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.
T-W-5Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu.
T-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.
T-W-10Wpływ środowiska na jakość surowców do produkcji żywności. Wpływ dodatków do żywności na sprawność przemian metabolicznych i zdrowie organizmu. Ksenobiotyki w diecie a zdrowie.
T-W-8Spożycie tłuszczów a zdrowie. Fizjologia tkanki tłuszczowej. Adipocyty jako źródło hormonów. Wpływ adipokin (leptyny, adiponektyny, wisfatyny, rezystywny) na regulację metabolizmu. Zespół metaboliczny.
T-W-9Woda, jej ilość i jakość determinantą zdrowia.
T-W-1Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek.
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.
T-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-1Wykład informacyjny z użyciem multimedialnych środków przekazu.
M-3Ćwiczenia audytoryjne w formie rozwiązywania konkretnych problemów praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O3.2_K02Rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie zdolności do aktywnego poszukiwania wiedzy i dzielenia się nią w kontaktach interperosnalnych.
Treści programoweT-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.
T-W-5Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu.
T-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.
T-W-10Wpływ środowiska na jakość surowców do produkcji żywności. Wpływ dodatków do żywności na sprawność przemian metabolicznych i zdrowie organizmu. Ksenobiotyki w diecie a zdrowie.
T-W-8Spożycie tłuszczów a zdrowie. Fizjologia tkanki tłuszczowej. Adipocyty jako źródło hormonów. Wpływ adipokin (leptyny, adiponektyny, wisfatyny, rezystywny) na regulację metabolizmu. Zespół metaboliczny.
T-W-9Woda, jej ilość i jakość determinantą zdrowia.
T-W-1Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek.
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.
T-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O3.2_K03Jest kreatywny, wykazuje zdyscyplinowanie w pracy zespołowej, jednocześnie potrafi organizować i kierować pracą w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie zdolności do aktywnego poszukiwania wiedzy i dzielenia się nią w kontaktach interperosnalnych.
Treści programoweT-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.
T-W-5Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu.
T-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.
T-W-10Wpływ środowiska na jakość surowców do produkcji żywności. Wpływ dodatków do żywności na sprawność przemian metabolicznych i zdrowie organizmu. Ksenobiotyki w diecie a zdrowie.
T-W-8Spożycie tłuszczów a zdrowie. Fizjologia tkanki tłuszczowej. Adipocyty jako źródło hormonów. Wpływ adipokin (leptyny, adiponektyny, wisfatyny, rezystywny) na regulację metabolizmu. Zespół metaboliczny.
T-W-9Woda, jej ilość i jakość determinantą zdrowia.
T-W-1Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek.
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.
T-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia audytoryjne w formie rozwiązywania konkretnych problemów praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.