Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Preparatyka parazytologiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Preparatyka parazytologiczna
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 7

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 5 0,50,41zaliczenie
wykładyW5 5 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Parazytologia systematyczna i ogólna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami i sposobami sporzadzania preparatów parazytologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Materiał do parazytologicznych badań diagnostycznych - zasady pobierania, wstępnego opracowywania, przechowywania i przesyłania materiału do badań parazytologicznych2
T-A-2Rodzaje materiału (krew, kał, mocz, ślina, skóra, plwocina, płyn mózgowo-rdzeniowy, wydzielina z dróg moczowo-płciowych, płyny z nakłuć i materiał biopsyjny)2
T-A-3Mikroskopowanie. Techniki wykonywania zdjęć, rysunków oraz pomiarów pasożytów.1
5
wykłady
T-W-1Wybrane odczynniki chemiczne stosowane w parazytologii (płyny prześwietlające, konserwujące, płyny do zatapiania pasożytów, barwniki) – charakterystyka i przygotowanie.1
T-W-2Metody parazytologicznych badań diagnostycznych: metody wykrywania pasożytów w środowisku; badanie parazytologiczne żywiciela; diagnostyka chorób pasożytniczych układu krwionośnego, pokarmowego; badanie płynów ciała i tkanek; badania przyżyciowe i pośmiertne żywiciela.2
T-W-3Zasady sporządzania preparatów z płazińców, nicieni i kolcogłowów, pasożytniczych stawonogów2
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie prezentacji3
A-A-3Przygotowanie sie do zaliczenia5
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń2
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia5
A-W-4Studiowanie piśmiennictwa3
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna z użyciem prezentacji wykonanych przez studentów
M-3Ćwiczenia audytoryjne połączone z pokazem technik sporzadzania preparatów parazytologicznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i zaprezentowania prezentacji multimedialnej
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z części ćwiczeniowej
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z części wykładowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O7.1_W01
Student charakteryzuje zaawansowane techniki wykorzystywane w preparatyce parazytologicznej
BL_2A_W08, BL_2A_W03P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-1T-A-3, T-W-3, T-W-2M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O7.1_U01
Student potrafi dobrać metody preparacyjne do badanej grupy pasożytów
BL_2A_U06, BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-3, T-W-2M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2
BL_2A_BLM-S-O7.1_U02
Student potrafi ocenić zagrożenie wynikające z pracy z materiałem zakaźnym, przestrzega podstawowych zasad BHP
BL_2A_U16P2A_U09C-1T-A-2, T-A-1, T-W-1M-2, M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O7.1_K01
Przy pracy z materiałem zakaźnym student wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
BL_2A_K05, BL_2A_K06P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K06, P2A_K08C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2M-2, M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O7.1_W01
Student charakteryzuje zaawansowane techniki wykorzystywane w preparatyce parazytologicznej
2,0Student nie wymienia i nie objaśnia żadnej techniki wykorzystywanej w preparatyce parazytologicznej.
3,0Student wymienia niektóre podstawowe techniki wykorzystywane w preparatyce parazytologicznej, ale nie potrafi scharakteryzować żadnej z nich.
3,5Student wymienia wszystkie podstawowe techniki wykorzystywane w preparatyce parazytologicznej i potrafi scharakteryzować część z nich.
4,0Student wymienia wszystkie techniki podstawowe wykorzystywane w preparatyce parazytologicznej i potrafi scharakteryzować większość z nich.
4,5Student wymienia wszystkie techniki podstawowe i zaawansowane wykorzystywane w preparatyce parazytologicznej i potrafi scharakteryzować większość z nich.
5,0Student wymienia wszystkie zaawansowane techniki wykorzystywane w preparatyce parazytologicznej i potrafi scharakteryzować wszystkie z nich.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O7.1_U01
Student potrafi dobrać metody preparacyjne do badanej grupy pasożytów
2,0Student nie potrafi dobrać żadnej metody preparacyjnej do wskazanej przez nauczyciela grupy pasożytów.
3,0Student potrafi dobrać niektóre metody preparacyjne do kilku ze wskazanych przez nauczyciela grup pasożytów.
3,5Student potrafi dobrać prawie wszystkie metody preparacyjne do kilku ze wskazanych przez nauczyciela grup pasożytów.
4,0Student potrafi dobrać wszystkie metody preparacyjne do kilku ze wskazanych przez nauczyciela grup pasożytów.
4,5Student potrafi dobrać wszystkie metody preparacyjne do większości ze wskazanych przez nauczyciela grup pasożytów.
5,0Student potrafi dobrać metody preparacyjne do każdej wskazanej przez nauczyciela grupy pasożytów.
BL_2A_BLM-S-O7.1_U02
Student potrafi ocenić zagrożenie wynikające z pracy z materiałem zakaźnym, przestrzega podstawowych zasad BHP
2,0Student nie przestrzega podstawowych zasad BHP i nie umie postepować z materiałem zakaźnym.
3,0Student przestrzega podstawowych zasad BHP, ale nie umie postepować z materiałem zakaźnym.
3,5Student przestrzega podstawowych zasad BHP, potrafi postepować z materiałem zakaźnym,ale nie ocenia prawidłowo zagrożeń wynikających z pracy z tym materiałem.
4,0Student przestrzega podstawowych zasad BHP, potrafi postepować z materiałem zakaźnym i tylko częściowo ocenia zagrożenia wynikające z pracy z tym materiałem.
4,5Student przestrzega podstawowych zasad BHP, potrafi postepować z materiałem zakaźnym i w większości potrafi ocenić zagrożenia wynikające z pracy z tym materiałem.
5,0Student przestrzega podstawowych zasad BHP, potrafi postepować z materiałem zakaźnym i oceniać zagrożenia wynikające z pracy z tym materiałem.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O7.1_K01
Przy pracy z materiałem zakaźnym student wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
2,0Student nie wykazuje odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i innych podczas pracy z materiałem zakaźnym.
3,0Student jest tylko częciowo świadomy zagrożeń wynikajacych z pracy z materiałem zakaźnym.
3,5Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikajacych z pracy z materiałem zakaźnym, ale nie wykazuje odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
4,0Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikajacych z pracy z materiałem zakaźnym i wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo tylko swojej pracy.
4,5Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikajacych z pracy z materiałem zakaźnym, wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i częściowo pracy innych.
5,0Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikajacych z pracy z materiałem zakaźnym, wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.

Literatura podstawowa

  1. Golvan Y.J., Atlas parazytologii, Volumed, Wrocław, 2000
  2. Kańtocha M., Materiał do bakteriologicznych, parazytologicznych i wirusologicznych badań diagnostycznych, PWRiL, Warszawa, 1987
  3. Kasprzak W., Rydzewski A., Ćwiczenia z biologii pasożytów człowieka. Podręcznik dla studentów, PWRiL, Warszawa, 1973

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Materiał do parazytologicznych badań diagnostycznych - zasady pobierania, wstępnego opracowywania, przechowywania i przesyłania materiału do badań parazytologicznych2
T-A-2Rodzaje materiału (krew, kał, mocz, ślina, skóra, plwocina, płyn mózgowo-rdzeniowy, wydzielina z dróg moczowo-płciowych, płyny z nakłuć i materiał biopsyjny)2
T-A-3Mikroskopowanie. Techniki wykonywania zdjęć, rysunków oraz pomiarów pasożytów.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane odczynniki chemiczne stosowane w parazytologii (płyny prześwietlające, konserwujące, płyny do zatapiania pasożytów, barwniki) – charakterystyka i przygotowanie.1
T-W-2Metody parazytologicznych badań diagnostycznych: metody wykrywania pasożytów w środowisku; badanie parazytologiczne żywiciela; diagnostyka chorób pasożytniczych układu krwionośnego, pokarmowego; badanie płynów ciała i tkanek; badania przyżyciowe i pośmiertne żywiciela.2
T-W-3Zasady sporządzania preparatów z płazińców, nicieni i kolcogłowów, pasożytniczych stawonogów2
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie prezentacji3
A-A-3Przygotowanie sie do zaliczenia5
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia5
A-W-4Studiowanie piśmiennictwa3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.1_W01Student charakteryzuje zaawansowane techniki wykorzystywane w preparatyce parazytologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat czynników zakaźnych organizmów żywych występujących w ekosystemie, jak również zna możliwości zabezpieczania się przed tymi czynnikami oraz wykorzystanie tych czynników przez człowieka
BL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami i sposobami sporzadzania preparatów parazytologicznych
Treści programoweT-A-3Mikroskopowanie. Techniki wykonywania zdjęć, rysunków oraz pomiarów pasożytów.
T-W-3Zasady sporządzania preparatów z płazińców, nicieni i kolcogłowów, pasożytniczych stawonogów
T-W-2Metody parazytologicznych badań diagnostycznych: metody wykrywania pasożytów w środowisku; badanie parazytologiczne żywiciela; diagnostyka chorób pasożytniczych układu krwionośnego, pokarmowego; badanie płynów ciała i tkanek; badania przyżyciowe i pośmiertne żywiciela.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna z użyciem prezentacji wykonanych przez studentów
M-3Ćwiczenia audytoryjne połączone z pokazem technik sporzadzania preparatów parazytologicznych
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i zaprezentowania prezentacji multimedialnej
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z części ćwiczeniowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wymienia i nie objaśnia żadnej techniki wykorzystywanej w preparatyce parazytologicznej.
3,0Student wymienia niektóre podstawowe techniki wykorzystywane w preparatyce parazytologicznej, ale nie potrafi scharakteryzować żadnej z nich.
3,5Student wymienia wszystkie podstawowe techniki wykorzystywane w preparatyce parazytologicznej i potrafi scharakteryzować część z nich.
4,0Student wymienia wszystkie techniki podstawowe wykorzystywane w preparatyce parazytologicznej i potrafi scharakteryzować większość z nich.
4,5Student wymienia wszystkie techniki podstawowe i zaawansowane wykorzystywane w preparatyce parazytologicznej i potrafi scharakteryzować większość z nich.
5,0Student wymienia wszystkie zaawansowane techniki wykorzystywane w preparatyce parazytologicznej i potrafi scharakteryzować wszystkie z nich.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.1_U01Student potrafi dobrać metody preparacyjne do badanej grupy pasożytów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami i sposobami sporzadzania preparatów parazytologicznych
Treści programoweT-A-2Rodzaje materiału (krew, kał, mocz, ślina, skóra, plwocina, płyn mózgowo-rdzeniowy, wydzielina z dróg moczowo-płciowych, płyny z nakłuć i materiał biopsyjny)
T-A-3Mikroskopowanie. Techniki wykonywania zdjęć, rysunków oraz pomiarów pasożytów.
T-A-1Materiał do parazytologicznych badań diagnostycznych - zasady pobierania, wstępnego opracowywania, przechowywania i przesyłania materiału do badań parazytologicznych
T-W-3Zasady sporządzania preparatów z płazińców, nicieni i kolcogłowów, pasożytniczych stawonogów
T-W-2Metody parazytologicznych badań diagnostycznych: metody wykrywania pasożytów w środowisku; badanie parazytologiczne żywiciela; diagnostyka chorób pasożytniczych układu krwionośnego, pokarmowego; badanie płynów ciała i tkanek; badania przyżyciowe i pośmiertne żywiciela.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna z użyciem prezentacji wykonanych przez studentów
M-3Ćwiczenia audytoryjne połączone z pokazem technik sporzadzania preparatów parazytologicznych
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i zaprezentowania prezentacji multimedialnej
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z części wykładowej
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z części ćwiczeniowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać żadnej metody preparacyjnej do wskazanej przez nauczyciela grupy pasożytów.
3,0Student potrafi dobrać niektóre metody preparacyjne do kilku ze wskazanych przez nauczyciela grup pasożytów.
3,5Student potrafi dobrać prawie wszystkie metody preparacyjne do kilku ze wskazanych przez nauczyciela grup pasożytów.
4,0Student potrafi dobrać wszystkie metody preparacyjne do kilku ze wskazanych przez nauczyciela grup pasożytów.
4,5Student potrafi dobrać wszystkie metody preparacyjne do większości ze wskazanych przez nauczyciela grup pasożytów.
5,0Student potrafi dobrać metody preparacyjne do każdej wskazanej przez nauczyciela grupy pasożytów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.1_U02Student potrafi ocenić zagrożenie wynikające z pracy z materiałem zakaźnym, przestrzega podstawowych zasad BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U16przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, potrafi określić niebezpieczeństwo w pracy biologa, potrafi z zastosowaniem zasad BHP reagować w sytuacjach niebezpiecznych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami i sposobami sporzadzania preparatów parazytologicznych
Treści programoweT-A-2Rodzaje materiału (krew, kał, mocz, ślina, skóra, plwocina, płyn mózgowo-rdzeniowy, wydzielina z dróg moczowo-płciowych, płyny z nakłuć i materiał biopsyjny)
T-A-1Materiał do parazytologicznych badań diagnostycznych - zasady pobierania, wstępnego opracowywania, przechowywania i przesyłania materiału do badań parazytologicznych
T-W-1Wybrane odczynniki chemiczne stosowane w parazytologii (płyny prześwietlające, konserwujące, płyny do zatapiania pasożytów, barwniki) – charakterystyka i przygotowanie.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna z użyciem prezentacji wykonanych przez studentów
M-3Ćwiczenia audytoryjne połączone z pokazem technik sporzadzania preparatów parazytologicznych
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i zaprezentowania prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przestrzega podstawowych zasad BHP i nie umie postepować z materiałem zakaźnym.
3,0Student przestrzega podstawowych zasad BHP, ale nie umie postepować z materiałem zakaźnym.
3,5Student przestrzega podstawowych zasad BHP, potrafi postepować z materiałem zakaźnym,ale nie ocenia prawidłowo zagrożeń wynikających z pracy z tym materiałem.
4,0Student przestrzega podstawowych zasad BHP, potrafi postepować z materiałem zakaźnym i tylko częściowo ocenia zagrożenia wynikające z pracy z tym materiałem.
4,5Student przestrzega podstawowych zasad BHP, potrafi postepować z materiałem zakaźnym i w większości potrafi ocenić zagrożenia wynikające z pracy z tym materiałem.
5,0Student przestrzega podstawowych zasad BHP, potrafi postepować z materiałem zakaźnym i oceniać zagrożenia wynikające z pracy z tym materiałem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.1_K01Przy pracy z materiałem zakaźnym student wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
BL_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami i sposobami sporzadzania preparatów parazytologicznych
Treści programoweT-A-1Materiał do parazytologicznych badań diagnostycznych - zasady pobierania, wstępnego opracowywania, przechowywania i przesyłania materiału do badań parazytologicznych
T-W-1Wybrane odczynniki chemiczne stosowane w parazytologii (płyny prześwietlające, konserwujące, płyny do zatapiania pasożytów, barwniki) – charakterystyka i przygotowanie.
T-W-2Metody parazytologicznych badań diagnostycznych: metody wykrywania pasożytów w środowisku; badanie parazytologiczne żywiciela; diagnostyka chorób pasożytniczych układu krwionośnego, pokarmowego; badanie płynów ciała i tkanek; badania przyżyciowe i pośmiertne żywiciela.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna z użyciem prezentacji wykonanych przez studentów
M-3Ćwiczenia audytoryjne połączone z pokazem technik sporzadzania preparatów parazytologicznych
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i zaprezentowania prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i innych podczas pracy z materiałem zakaźnym.
3,0Student jest tylko częciowo świadomy zagrożeń wynikajacych z pracy z materiałem zakaźnym.
3,5Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikajacych z pracy z materiałem zakaźnym, ale nie wykazuje odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
4,0Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikajacych z pracy z materiałem zakaźnym i wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo tylko swojej pracy.
4,5Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikajacych z pracy z materiałem zakaźnym, wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i częściowo pracy innych.
5,0Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikajacych z pracy z materiałem zakaźnym, wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.