Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Parazytologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Parazytologia ogólna
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Balicka-Ramisz <Aleksandra.Balicka-Ramisz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z biologią ważniejszych pasożytów ludzi i zwierząt
C-2zapozanie studentów z drogami transmisji pasożytów, ich przystosowaniami do pasożytniczego trybu życia i strategii stosowanych przez pasożyty oraz układu: pasożyt-żywiciel
C-3ukształtowanie umiejętności określania konsekwencji zdrowotnych i ekonomicznych występowania parazytoz i proponowania sposobów ich zapobiegania
C-4zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami związanymi z diagnostyką parazytologiczną

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Morfologiczne przystosowania do pasożytniczego trybu życia.1
T-A-2Fizjologia układu pasożyt-żywiciel. Siedlisko pasożytów w organizmie zwierząt. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Zmiany patologiczne wywołane przez pasożyty wewnętrzne1
T-A-3Biologiczne właściwości układu pasożyt-żywiciel. Cykle rozwojowe najczęściej występujących pasożytów.1
T-A-4Ekologiczny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Zgrupowania pasożytnicze. Struktura zgrupowań pasożytniczych. Procesy regulacyjne w układach pasożyt-żywiciel.1
T-A-5Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów1
T-A-6Najczęściej spotykane choroby pasożytnicze ludzi – dane epidemiologiczne.1
T-A-7Najczęściej spotykane choroby pasożytnicze zwierząt – dane epidemiologiczne.1
T-A-8Aktualne problemy parazytoz ludzi i zwierząt. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi i zwierząt1
T-A-9Profilaktyka parazytologiczna i zwalczanie schorzeń pasożytniczych.1
T-A-10Diagnostyka molekularna w parazytologii. Molekularne podstawy różnicowania pasożytów i wykrywania lekooporności. Metabolizm pasożytów1
10
wykłady
T-W-1Pasożytnictwo jako zjawisko biologiczne, terminologia parazytologiczna1
T-W-2Ewolucjonizm a parazytologia. Problemy filogenetyki w świecie pasożytów1
T-W-3Oporność i odporność żywicieli i pasożytów. Mechanizmy unikania przejawów odporności żywiciela. Czynniki immunologiczne w układzie pasożyt-żywiciel. Typy odpowiedzi immunologicznej.1
T-W-4Odporność przeciw pasożytom u naturalnych żywicieli. Infekcje pasożytnicze człowieka w stanach obniżonej odporności1
T-W-5Grzybice. Pasożyty roślin, charakterystyka najczęściej występujących. Zapobieganie chorobom wywołanym przez pasożyty roślin.1
T-W-6Procesy zachodzące w układzie pasożyt-żywiciel.1
T-W-7Działanie chorobotwórcze pasożytów. Obraz kliniczny wybranych inwazji pasożytniczych.1
T-W-8Czynniki sprzyjające kolonizacji i rozwojowi choroby pasożytniczej. Gatunki oportunistyczne (Toxoplasma gondii, Cryptosporidium parvum).1
T-W-9Środowiskowe uwarunkowania inwazji oraz chorób pasożytniczych.1
T-W-10Podsumowanie treści wykładów. Zaliczenie pisemnne.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie referatu17
A-A-3Przygotowanie i uczestnictwo w procesie zaliczenia ćwiczeń8
A-A-4Samodzielne studiowanie literatury fachowej22
A-A-5Pisemne zaliczenie części ćwiczeniowej3
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów25
A-W-4Samodzielne studiowanie literatury fachowej10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenie laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
S-3Ocena formująca: ocena postawy względem omawianych zagadnień i aktywności na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-C2_W01
Ma wiedzę na temat pasożytów zagrażających człowiekowi i zwierzętom
BL_2A_W02P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-A-8, T-A-6, T-A-2M-1S-1
BL_2A_BLR-S-C2_W02
omawia przystosowania do pasożytniczego trybu życia i strategie stosowane w układzie żywiciel-pasożyt
BL_2A_W02P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05C-2T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-1M-2, M-1S-1
BL_2A_BLR-S-C2_W03
omawia metody stosowane w diagnostyce parazytologicznej
BL_2A_W03P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07C-4T-A-10, T-A-5M-2, M-3, M-1S-2
BL_2A_BLR-S-C2_W04
omawia konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne chorób pasożytniczych oraz sposoby ich zapobiegania
BL_2A_W08P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-3T-A-8, T-A-9M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-C2_U01
potrafi przewidzieć konsekwencje inwazji pasożytniczych u ludzi i zwierząt
BL_2A_U16P2A_U09C-3, C-2T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-C2_K01
wykazuje aktywność w poznawaniu zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-3, C-1, C-4, C-2T-W-8, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-9, T-A-8, T-A-4, T-A-7, T-A-3, T-A-10, T-A-6, T-A-9, T-A-2, T-A-1, T-A-5M-2, M-3, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-C2_W01
Ma wiedzę na temat pasożytów zagrażających człowiekowi i zwierzętom
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
BL_2A_BLR-S-C2_W02
omawia przystosowania do pasożytniczego trybu życia i strategie stosowane w układzie żywiciel-pasożyt
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
BL_2A_BLR-S-C2_W03
omawia metody stosowane w diagnostyce parazytologicznej
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
BL_2A_BLR-S-C2_W04
omawia konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne chorób pasożytniczych oraz sposoby ich zapobiegania
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-C2_U01
potrafi przewidzieć konsekwencje inwazji pasożytniczych u ludzi i zwierząt
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Literatura podstawowa

  1. Niewiadomska K., Pojmańska T., Machnicka B., Czubaj A., Zarys parazytologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2001
  2. Gundłach J., Sadzikowski A., Parazytologia i parazytozy zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004
  3. Dziubek Z., Choroby zakaźne i pasożytnicze, PZWL, Warszawa, 2000
  4. Kurnatowska A., Kurnatowski P, Ekologia medyczna-wybrane zagadnienia, Promedi, Łódź, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Kadłubowski R., Kurnatowska A., Zarys parazytologii lekarskiej, PZWL, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Morfologiczne przystosowania do pasożytniczego trybu życia.1
T-A-2Fizjologia układu pasożyt-żywiciel. Siedlisko pasożytów w organizmie zwierząt. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Zmiany patologiczne wywołane przez pasożyty wewnętrzne1
T-A-3Biologiczne właściwości układu pasożyt-żywiciel. Cykle rozwojowe najczęściej występujących pasożytów.1
T-A-4Ekologiczny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Zgrupowania pasożytnicze. Struktura zgrupowań pasożytniczych. Procesy regulacyjne w układach pasożyt-żywiciel.1
T-A-5Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów1
T-A-6Najczęściej spotykane choroby pasożytnicze ludzi – dane epidemiologiczne.1
T-A-7Najczęściej spotykane choroby pasożytnicze zwierząt – dane epidemiologiczne.1
T-A-8Aktualne problemy parazytoz ludzi i zwierząt. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi i zwierząt1
T-A-9Profilaktyka parazytologiczna i zwalczanie schorzeń pasożytniczych.1
T-A-10Diagnostyka molekularna w parazytologii. Molekularne podstawy różnicowania pasożytów i wykrywania lekooporności. Metabolizm pasożytów1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pasożytnictwo jako zjawisko biologiczne, terminologia parazytologiczna1
T-W-2Ewolucjonizm a parazytologia. Problemy filogenetyki w świecie pasożytów1
T-W-3Oporność i odporność żywicieli i pasożytów. Mechanizmy unikania przejawów odporności żywiciela. Czynniki immunologiczne w układzie pasożyt-żywiciel. Typy odpowiedzi immunologicznej.1
T-W-4Odporność przeciw pasożytom u naturalnych żywicieli. Infekcje pasożytnicze człowieka w stanach obniżonej odporności1
T-W-5Grzybice. Pasożyty roślin, charakterystyka najczęściej występujących. Zapobieganie chorobom wywołanym przez pasożyty roślin.1
T-W-6Procesy zachodzące w układzie pasożyt-żywiciel.1
T-W-7Działanie chorobotwórcze pasożytów. Obraz kliniczny wybranych inwazji pasożytniczych.1
T-W-8Czynniki sprzyjające kolonizacji i rozwojowi choroby pasożytniczej. Gatunki oportunistyczne (Toxoplasma gondii, Cryptosporidium parvum).1
T-W-9Środowiskowe uwarunkowania inwazji oraz chorób pasożytniczych.1
T-W-10Podsumowanie treści wykładów. Zaliczenie pisemnne.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie referatu17
A-A-3Przygotowanie i uczestnictwo w procesie zaliczenia ćwiczeń8
A-A-4Samodzielne studiowanie literatury fachowej22
A-A-5Pisemne zaliczenie części ćwiczeniowej3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów25
A-W-4Samodzielne studiowanie literatury fachowej10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C2_W01Ma wiedzę na temat pasożytów zagrażających człowiekowi i zwierzętom
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W02ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat morfologii, fizjologii, anatomii i ekologii pasożytów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z biologią ważniejszych pasożytów ludzi i zwierząt
Treści programoweT-W-8Czynniki sprzyjające kolonizacji i rozwojowi choroby pasożytniczej. Gatunki oportunistyczne (Toxoplasma gondii, Cryptosporidium parvum).
T-W-7Działanie chorobotwórcze pasożytów. Obraz kliniczny wybranych inwazji pasożytniczych.
T-W-4Odporność przeciw pasożytom u naturalnych żywicieli. Infekcje pasożytnicze człowieka w stanach obniżonej odporności
T-A-8Aktualne problemy parazytoz ludzi i zwierząt. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi i zwierząt
T-A-6Najczęściej spotykane choroby pasożytnicze ludzi – dane epidemiologiczne.
T-A-2Fizjologia układu pasożyt-żywiciel. Siedlisko pasożytów w organizmie zwierząt. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Zmiany patologiczne wywołane przez pasożyty wewnętrzne
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C2_W02omawia przystosowania do pasożytniczego trybu życia i strategie stosowane w układzie żywiciel-pasożyt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W02ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat morfologii, fizjologii, anatomii i ekologii pasożytów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2zapozanie studentów z drogami transmisji pasożytów, ich przystosowaniami do pasożytniczego trybu życia i strategii stosowanych przez pasożyty oraz układu: pasożyt-żywiciel
Treści programoweT-W-3Oporność i odporność żywicieli i pasożytów. Mechanizmy unikania przejawów odporności żywiciela. Czynniki immunologiczne w układzie pasożyt-żywiciel. Typy odpowiedzi immunologicznej.
T-W-6Procesy zachodzące w układzie pasożyt-żywiciel.
T-W-2Ewolucjonizm a parazytologia. Problemy filogenetyki w świecie pasożytów
T-W-1Pasożytnictwo jako zjawisko biologiczne, terminologia parazytologiczna
T-A-4Ekologiczny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Zgrupowania pasożytnicze. Struktura zgrupowań pasożytniczych. Procesy regulacyjne w układach pasożyt-żywiciel.
T-A-3Biologiczne właściwości układu pasożyt-żywiciel. Cykle rozwojowe najczęściej występujących pasożytów.
T-A-2Fizjologia układu pasożyt-żywiciel. Siedlisko pasożytów w organizmie zwierząt. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Zmiany patologiczne wywołane przez pasożyty wewnętrzne
T-A-1Morfologiczne przystosowania do pasożytniczego trybu życia.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C2_W03omawia metody stosowane w diagnostyce parazytologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami związanymi z diagnostyką parazytologiczną
Treści programoweT-A-10Diagnostyka molekularna w parazytologii. Molekularne podstawy różnicowania pasożytów i wykrywania lekooporności. Metabolizm pasożytów
T-A-5Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-3ćwiczenie laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C2_W04omawia konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne chorób pasożytniczych oraz sposoby ich zapobiegania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat czynników zakaźnych organizmów żywych występujących w ekosystemie, jak również zna możliwości zabezpieczania się przed tymi czynnikami oraz wykorzystanie tych czynników przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności określania konsekwencji zdrowotnych i ekonomicznych występowania parazytoz i proponowania sposobów ich zapobiegania
Treści programoweT-A-8Aktualne problemy parazytoz ludzi i zwierząt. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi i zwierząt
T-A-9Profilaktyka parazytologiczna i zwalczanie schorzeń pasożytniczych.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C2_U01potrafi przewidzieć konsekwencje inwazji pasożytniczych u ludzi i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U16przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, potrafi określić niebezpieczeństwo w pracy biologa, potrafi z zastosowaniem zasad BHP reagować w sytuacjach niebezpiecznych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności określania konsekwencji zdrowotnych i ekonomicznych występowania parazytoz i proponowania sposobów ich zapobiegania
C-2zapozanie studentów z drogami transmisji pasożytów, ich przystosowaniami do pasożytniczego trybu życia i strategii stosowanych przez pasożyty oraz układu: pasożyt-żywiciel
Treści programoweT-W-7Działanie chorobotwórcze pasożytów. Obraz kliniczny wybranych inwazji pasożytniczych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-C2_K01wykazuje aktywność w poznawaniu zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności określania konsekwencji zdrowotnych i ekonomicznych występowania parazytoz i proponowania sposobów ich zapobiegania
C-1zapoznanie studentów z biologią ważniejszych pasożytów ludzi i zwierząt
C-4zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami związanymi z diagnostyką parazytologiczną
C-2zapozanie studentów z drogami transmisji pasożytów, ich przystosowaniami do pasożytniczego trybu życia i strategii stosowanych przez pasożyty oraz układu: pasożyt-żywiciel
Treści programoweT-W-8Czynniki sprzyjające kolonizacji i rozwojowi choroby pasożytniczej. Gatunki oportunistyczne (Toxoplasma gondii, Cryptosporidium parvum).
T-W-3Oporność i odporność żywicieli i pasożytów. Mechanizmy unikania przejawów odporności żywiciela. Czynniki immunologiczne w układzie pasożyt-żywiciel. Typy odpowiedzi immunologicznej.
T-W-7Działanie chorobotwórcze pasożytów. Obraz kliniczny wybranych inwazji pasożytniczych.
T-W-6Procesy zachodzące w układzie pasożyt-żywiciel.
T-W-5Grzybice. Pasożyty roślin, charakterystyka najczęściej występujących. Zapobieganie chorobom wywołanym przez pasożyty roślin.
T-W-2Ewolucjonizm a parazytologia. Problemy filogenetyki w świecie pasożytów
T-W-4Odporność przeciw pasożytom u naturalnych żywicieli. Infekcje pasożytnicze człowieka w stanach obniżonej odporności
T-W-1Pasożytnictwo jako zjawisko biologiczne, terminologia parazytologiczna
T-W-9Środowiskowe uwarunkowania inwazji oraz chorób pasożytniczych.
T-A-8Aktualne problemy parazytoz ludzi i zwierząt. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi i zwierząt
T-A-4Ekologiczny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Zgrupowania pasożytnicze. Struktura zgrupowań pasożytniczych. Procesy regulacyjne w układach pasożyt-żywiciel.
T-A-7Najczęściej spotykane choroby pasożytnicze zwierząt – dane epidemiologiczne.
T-A-3Biologiczne właściwości układu pasożyt-żywiciel. Cykle rozwojowe najczęściej występujących pasożytów.
T-A-10Diagnostyka molekularna w parazytologii. Molekularne podstawy różnicowania pasożytów i wykrywania lekooporności. Metabolizm pasożytów
T-A-6Najczęściej spotykane choroby pasożytnicze ludzi – dane epidemiologiczne.
T-A-9Profilaktyka parazytologiczna i zwalczanie schorzeń pasożytniczych.
T-A-2Fizjologia układu pasożyt-żywiciel. Siedlisko pasożytów w organizmie zwierząt. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Zmiany patologiczne wywołane przez pasożyty wewnętrzne
T-A-1Morfologiczne przystosowania do pasożytniczego trybu życia.
T-A-5Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-3ćwiczenie laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena postawy względem omawianych zagadnień i aktywności na zajęciach