Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Biomonitoring i bioindykacja środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biomonitoring i bioindykacja środowiska
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 5 0,50,41zaliczenie
wykładyW5 5 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajmość zagadnień związanych z ochroną środowiska, ekologią, botaniką i fizjologią roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z rodzajami biomonitoringu i jego zadaniami
C-2zapoznanie z metodami bioindykacyjnymi stotowanymi w ocenie środowiska
C-3zapoznanie studenów w rodzajami testów biologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Znaczenie biowskaźników w monitorowaniu zanieczyszczeń środowiska.1
T-A-2Biomonitoring poszczególnych elementów środowiska - ocena zanieczyszczenia gleby, powietrza i wód.4
5
wykłady
T-W-1Rodzaje i cele biomonitoringu. Monitoring biologiczny a chemiczny.1
T-W-2Bioanalityka. Rodzaje badań testowych. Rodzaje biosensorów.1
T-W-3Biologiczne metody oceny jakości wód rzecznych. Wskaźniki jakości wody. System saprobowy. Metody indeksów biotycznych. Polski indeks biotyczny (BMWP-PL).1
T-W-4Biomonitoring stanu zdrowotnego lasów. Zagrożenie ekosystemów leśnych. Stałe Powierzchnie Obserwacyjne. Monitoring ekologiczny.1
T-W-5Wykorzystanie tkanek roślin jako markerów zanieczyszczenia środowiska.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie się do kolokwium9
A-A-3studiowanie wskazanej literatury1
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2przygotowanie się do kolokwium10
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2podaganka
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawozdanie
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: ocena postawy wobec omawianych zagadnień i problemów środowiskowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O8.2_W01
omawia rodzaje monitoringu i jego zadania
BL_2A_W15, BL_2A_W09P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-1T-W-1M-1S-2
BL_2A_BLR-S-O8.2_W02
wymienia i opisuje metody bioindykacyjne stosowane w ocenie jakości środowiska
BL_2A_W09P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-2T-A-2, T-A-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3M-2, M-1S-2
BL_2A_BLR-S-O8.2_W03
wymienia i opisuje testy biologiczne wykorzystujące organizmy na różnym stopniu organizacji
BL_2A_W07, BL_2A_W09P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-3T-A-2, T-W-2M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O8.2_U01
interpretuje wyniki otrzymane w badaniach biomonitoringowych i wnioskuje o jakości środowiska
BL_2A_U10, BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-2, C-3M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O8.2_K01
ma świadomość wpływu działalności człowieka na zmiany zachodzące w środowisku
BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06C-2, C-1, C-3T-A-2, T-A-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-2, M-1, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O8.2_W01
omawia rodzaje monitoringu i jego zadania
2,0Student nie potrafi poprawnie omówić rodzajów monitoringu i jego zadań. Student nie potrafi zdefiniować biomonitoringu i bioindykacji. Wykazuje obojętność w zakresie poruszanych zagadnień. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, wymienia i omawia rodzaje i zadania monitoringu. Definiuje pojęcia "biomonitoring" i "bioindykacja". W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje małe zainteresowanie tematyką przedmiotu.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, wymienia i omawia rodzaje i zadania monitoringu (samodzielnie opisuje tylko część z nich). Popełnia błędy. Poprawnie definiuje podstawowe pojęcia. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student, w miarę samodzielnie, wymienia i omawia rodzaje i zadania monitoringu (samodzielnie opisuje wiekszość z nich). Student sporadycznie popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student samodzielnie wymienia i omawia rodzaje i zadania monitoringu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student bezbłędnie wymienia i omawia rodzaje i zadania monitoringu. Wykazuje duże zainteresowanie tematyką przedmiotu i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
BL_2A_BLR-S-O8.2_W02
wymienia i opisuje metody bioindykacyjne stosowane w ocenie jakości środowiska
2,0Student nie potrafi wymienić ani opisać metod bioindykacyjnych stosowanych w ocenie jakości środowiska. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, opisuje bioindykacyjne metody stosowane w ocenie jakości środowiska (tylko cześć z nich). Wykazuje problemy z ich wymienieniem. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje bioindykacyjne metody stosowane w ocenie jakości środowiska (samodzielnie opisuje tylko cześć z nich). Poprawnie wymienia wszystkie omawiane za zajęciach metody. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student, w miarę samodzielnie, opisuje metody bioindykacyjne stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (samodzielnie opisuje większość z nich). Poprawnie wymienia wszystkie omawiane za zajęciach metody. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie wymienia i opisuje metody bioindykacyjne stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie wymienia i opisuje metody bioindykacyjne stosowane w ocenie jakości środowiska. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzystna ze źródeł naukowych.
BL_2A_BLR-S-O8.2_W03
wymienia i opisuje testy biologiczne wykorzystujące organizmy na różnym stopniu organizacji
2,0Student nie potrafi wymienić testów wykorzystujących organizmy na różnym stopniu organizacji, które znajdują zastosowanie w ocenie stanu środowiska. Nie potrafi dokonać ich charakterystyki. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi poprawnie wymienić i opisać tylko cześć (omawianych na zajęciach) testów stosowanych w ocenie stanu środowiska. Rozumie celowość ich stosowania. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi wymienić większość (omawianych na zajęciach) testów stosowanych w ocenie stanu środowiska, ale podczas ich opisywania popełnia wiele błędów. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi bezbłędnie wymienić większość (omawianych na zajęciach) testów stosowanych w ocenie stanu środowiska. Podczas ich opisywania sporadyczne popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach testów stosowanych w ocenie stanu środowiska. Podczas ich opisywania popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i scharakteryzować testy wykorzystujące organizmy na różnym stopniu organizacji, które znajdują zastosowanie w ocenie stanu środowiska. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O8.2_U01
interpretuje wyniki otrzymane w badaniach biomonitoringowych i wnioskuje o jakości środowiska
2,0Student nie potrafi, w oparciu o wyniki biomonitoringu, wnioskowac o stanie środowiska. Nie rozumie różnicy między wynikami otrzymanymi z wykorzystaniem biomonitoringu a monitoringu technicznego i nie potrafi ich interpretować.
3,0Student, z dużą pomoca nauczyciela, interpretuje wyniki biomonitoringu. Student wykazuje znaczne trudności we wnioskowaniu o stanie środowiska - popełnia bardzo dużo błędów.
3,5Student, z niewielką pomocą nauczyciela, interpretuje wyniki biomonitoringu. Przy wnioskowaniu o stanie środowiska popełnia dużo błędów.
4,0Student wykazuje niewielkie trudności w interpretacji wyników. Przy wnioskowaniu o stanie środowiska popełnia niewiele błędów.
4,5Student interpretuje wyniki w sposób prawidłowy. Przy wnioskowaniu o stanie środowiska popełnia (rzadko) jedynie mało znaczące błędy.
5,0Student prawidłowo i samodzielnie interpretuje wyniki biomonitoringu. Prawidłowo wnioskuje o stanie środowiska. Swobodnie porusza sie w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O8.2_K01
ma świadomość wpływu działalności człowieka na zmiany zachodzące w środowisku
2,0Student nie jest świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Nie wykazuje zainteresowania problemami środowiskowymi.
3,0Student jest w niewielkim stopniu świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
3,5Student jest w średnim stopniu swiadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,0Student jest świadomy wpływu działalnosci człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje średnie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,5Student jest świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi.
5,0Student jest świadomy wpływu działalności czlowieka na stan środowiska przyrodniczego i wykazuje aktywną postawę w propadowaniu działań prośrodowiskowych.

Literatura podstawowa

  1. Zimny H., Ekologiczna ocena stanu środowiska. Bioindykacja i biomonitoring., AR-W, A. Grzegorczyk, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Traczewska T., Biologiczne metody oceny skazenia środowiska, Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Znaczenie biowskaźników w monitorowaniu zanieczyszczeń środowiska.1
T-A-2Biomonitoring poszczególnych elementów środowiska - ocena zanieczyszczenia gleby, powietrza i wód.4
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i cele biomonitoringu. Monitoring biologiczny a chemiczny.1
T-W-2Bioanalityka. Rodzaje badań testowych. Rodzaje biosensorów.1
T-W-3Biologiczne metody oceny jakości wód rzecznych. Wskaźniki jakości wody. System saprobowy. Metody indeksów biotycznych. Polski indeks biotyczny (BMWP-PL).1
T-W-4Biomonitoring stanu zdrowotnego lasów. Zagrożenie ekosystemów leśnych. Stałe Powierzchnie Obserwacyjne. Monitoring ekologiczny.1
T-W-5Wykorzystanie tkanek roślin jako markerów zanieczyszczenia środowiska.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie się do kolokwium9
A-A-3studiowanie wskazanej literatury1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2przygotowanie się do kolokwium10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O8.2_W01omawia rodzaje monitoringu i jego zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W15ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat metodologii zdobywania informacji o organizmach żywych i środowisku przyrodniczym na różnych stopniach organizacji
BL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z rodzajami biomonitoringu i jego zadaniami
Treści programoweT-W-1Rodzaje i cele biomonitoringu. Monitoring biologiczny a chemiczny.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie omówić rodzajów monitoringu i jego zadań. Student nie potrafi zdefiniować biomonitoringu i bioindykacji. Wykazuje obojętność w zakresie poruszanych zagadnień. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, wymienia i omawia rodzaje i zadania monitoringu. Definiuje pojęcia "biomonitoring" i "bioindykacja". W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje małe zainteresowanie tematyką przedmiotu.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, wymienia i omawia rodzaje i zadania monitoringu (samodzielnie opisuje tylko część z nich). Popełnia błędy. Poprawnie definiuje podstawowe pojęcia. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student, w miarę samodzielnie, wymienia i omawia rodzaje i zadania monitoringu (samodzielnie opisuje wiekszość z nich). Student sporadycznie popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student samodzielnie wymienia i omawia rodzaje i zadania monitoringu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student bezbłędnie wymienia i omawia rodzaje i zadania monitoringu. Wykazuje duże zainteresowanie tematyką przedmiotu i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O8.2_W02wymienia i opisuje metody bioindykacyjne stosowane w ocenie jakości środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z metodami bioindykacyjnymi stotowanymi w ocenie środowiska
Treści programoweT-A-2Biomonitoring poszczególnych elementów środowiska - ocena zanieczyszczenia gleby, powietrza i wód.
T-A-1Znaczenie biowskaźników w monitorowaniu zanieczyszczeń środowiska.
T-W-2Bioanalityka. Rodzaje badań testowych. Rodzaje biosensorów.
T-W-5Wykorzystanie tkanek roślin jako markerów zanieczyszczenia środowiska.
T-W-4Biomonitoring stanu zdrowotnego lasów. Zagrożenie ekosystemów leśnych. Stałe Powierzchnie Obserwacyjne. Monitoring ekologiczny.
T-W-3Biologiczne metody oceny jakości wód rzecznych. Wskaźniki jakości wody. System saprobowy. Metody indeksów biotycznych. Polski indeks biotyczny (BMWP-PL).
Metody nauczaniaM-2podaganka
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić ani opisać metod bioindykacyjnych stosowanych w ocenie jakości środowiska. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, opisuje bioindykacyjne metody stosowane w ocenie jakości środowiska (tylko cześć z nich). Wykazuje problemy z ich wymienieniem. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje bioindykacyjne metody stosowane w ocenie jakości środowiska (samodzielnie opisuje tylko cześć z nich). Poprawnie wymienia wszystkie omawiane za zajęciach metody. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student, w miarę samodzielnie, opisuje metody bioindykacyjne stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (samodzielnie opisuje większość z nich). Poprawnie wymienia wszystkie omawiane za zajęciach metody. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie wymienia i opisuje metody bioindykacyjne stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie wymienia i opisuje metody bioindykacyjne stosowane w ocenie jakości środowiska. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzystna ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O8.2_W03wymienia i opisuje testy biologiczne wykorzystujące organizmy na różnym stopniu organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W07ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody
BL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studenów w rodzajami testów biologicznych
Treści programoweT-A-2Biomonitoring poszczególnych elementów środowiska - ocena zanieczyszczenia gleby, powietrza i wód.
T-W-2Bioanalityka. Rodzaje badań testowych. Rodzaje biosensorów.
Metody nauczaniaM-2podaganka
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić testów wykorzystujących organizmy na różnym stopniu organizacji, które znajdują zastosowanie w ocenie stanu środowiska. Nie potrafi dokonać ich charakterystyki. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi poprawnie wymienić i opisać tylko cześć (omawianych na zajęciach) testów stosowanych w ocenie stanu środowiska. Rozumie celowość ich stosowania. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi wymienić większość (omawianych na zajęciach) testów stosowanych w ocenie stanu środowiska, ale podczas ich opisywania popełnia wiele błędów. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi bezbłędnie wymienić większość (omawianych na zajęciach) testów stosowanych w ocenie stanu środowiska. Podczas ich opisywania sporadyczne popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach testów stosowanych w ocenie stanu środowiska. Podczas ich opisywania popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i scharakteryzować testy wykorzystujące organizmy na różnym stopniu organizacji, które znajdują zastosowanie w ocenie stanu środowiska. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O8.2_U01interpretuje wyniki otrzymane w badaniach biomonitoringowych i wnioskuje o jakości środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z metodami bioindykacyjnymi stotowanymi w ocenie środowiska
C-3zapoznanie studenów w rodzajami testów biologicznych
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi, w oparciu o wyniki biomonitoringu, wnioskowac o stanie środowiska. Nie rozumie różnicy między wynikami otrzymanymi z wykorzystaniem biomonitoringu a monitoringu technicznego i nie potrafi ich interpretować.
3,0Student, z dużą pomoca nauczyciela, interpretuje wyniki biomonitoringu. Student wykazuje znaczne trudności we wnioskowaniu o stanie środowiska - popełnia bardzo dużo błędów.
3,5Student, z niewielką pomocą nauczyciela, interpretuje wyniki biomonitoringu. Przy wnioskowaniu o stanie środowiska popełnia dużo błędów.
4,0Student wykazuje niewielkie trudności w interpretacji wyników. Przy wnioskowaniu o stanie środowiska popełnia niewiele błędów.
4,5Student interpretuje wyniki w sposób prawidłowy. Przy wnioskowaniu o stanie środowiska popełnia (rzadko) jedynie mało znaczące błędy.
5,0Student prawidłowo i samodzielnie interpretuje wyniki biomonitoringu. Prawidłowo wnioskuje o stanie środowiska. Swobodnie porusza sie w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O8.2_K01ma świadomość wpływu działalności człowieka na zmiany zachodzące w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z metodami bioindykacyjnymi stotowanymi w ocenie środowiska
C-1zapoznanie studentów z rodzajami biomonitoringu i jego zadaniami
C-3zapoznanie studenów w rodzajami testów biologicznych
Treści programoweT-A-2Biomonitoring poszczególnych elementów środowiska - ocena zanieczyszczenia gleby, powietrza i wód.
T-A-1Znaczenie biowskaźników w monitorowaniu zanieczyszczeń środowiska.
T-W-2Bioanalityka. Rodzaje badań testowych. Rodzaje biosensorów.
T-W-5Wykorzystanie tkanek roślin jako markerów zanieczyszczenia środowiska.
T-W-4Biomonitoring stanu zdrowotnego lasów. Zagrożenie ekosystemów leśnych. Stałe Powierzchnie Obserwacyjne. Monitoring ekologiczny.
T-W-1Rodzaje i cele biomonitoringu. Monitoring biologiczny a chemiczny.
T-W-3Biologiczne metody oceny jakości wód rzecznych. Wskaźniki jakości wody. System saprobowy. Metody indeksów biotycznych. Polski indeks biotyczny (BMWP-PL).
Metody nauczaniaM-2podaganka
M-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena postawy wobec omawianych zagadnień i problemów środowiskowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Nie wykazuje zainteresowania problemami środowiskowymi.
3,0Student jest w niewielkim stopniu świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
3,5Student jest w średnim stopniu swiadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,0Student jest świadomy wpływu działalnosci człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje średnie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,5Student jest świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi.
5,0Student jest świadomy wpływu działalności czlowieka na stan środowiska przyrodniczego i wykazuje aktywną postawę w propadowaniu działań prośrodowiskowych.