Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia zwierząt
Sylabus przedmiotu Biologiczne zasoby wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologiczne zasoby wód | ||
Specjalność | Biologia wód | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>, Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z przedmiotu "Hydrobiologia" |
W-2 | podstawowa wiedza z przedmiotu "Skorupiaki" |
W-3 | podstawowa wiedza z przedmiotu "Chrzęstniki" |
W-4 | podstawowa wiedza z przedmiotu "Kostniki" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów wód |
C-2 | zapoznanie studentów z biomasą zasobów rybackich |
C-3 | pozyskanie umiejętności w zakresie metod oceny wielkości zasobów |
C-4 | zapoznanie studentów eksploatacją i z zasadami racjonalnego gospodarowania rybami i organizmami nierybnymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Statystyki rybackie i ich wykorzystanie | 1 |
T-A-2 | Ocena biomasy rybackich zasobów morza | 1 |
T-A-3 | Identyfikacja stad | 1 |
T-A-4 | Skład eksploatowanej części stada pod względem długości i wieku | 1 |
T-A-5 | Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego | 1 |
T-A-6 | Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej | 1 |
T-A-7 | Dobowe wahania wydajności połowów | 1 |
T-A-8 | Selektywność narzędzi połowu | 1 |
T-A-9 | Dobowe wahania wydajności połowów | 1 |
T-A-10 | Kolokwium | 1 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Standaryzacja nakładu połowowego | 2 |
T-L-2 | Sporządzanie planu połowów przy pomocy atlasu rybackiego | 2 |
T-L-3 | Analiza wirtualnej populacji | 2 |
T-L-4 | Zależność wielkości uzupełnienia od wielkości stada tarlaków | 2 |
T-L-5 | Kolokwium | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia badań zasobów morza. | 1 |
T-W-2 | Zasoby biologiczne. Prawidłowości rozmieszczenia zasobów biologicznych – strefy zwiększonej produktywności biologicznej. | 1 |
T-W-3 | Roślinność wodna – wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie | 1 |
T-W-4 | Jamochłony – wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie Mięczaki – wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie | 1 |
T-W-5 | Skorupiaki – wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie | 1 |
T-W-6 | Ryby – wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie Ssaki – wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie | 1 |
T-W-7 | Charakterystyka rybackich zasobów wód | 1 |
T-W-8 | Struktura zasobów rybackich i metodyka jej badań Zasady racjonalnej eksploatacji zasobów rybackich | 1 |
T-W-9 | Struktura światowych połowów. Najważniejsze gatunki łowne, ich rozmieszczenie, połowy, stada Najważniejsze kraje rybackie świata i ich połowy | 1 |
T-W-10 | Najważniejsze łowiska świata – charakterystyka Zasoby rybackie Bałtyku | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie się do kolokwium | 5 |
A-A-3 | czytanie literatury | 15 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-3 | przygotowanie się do kolokwium | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda sytuacyjna |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
M-5 | film |
M-6 | pokaz |
M-7 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium z ćwiczeń labolatoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium z ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie testu z wykładów |
S-4 | Ocena formująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnego i etycznego gospodarowania ożywionymi zasobami wód, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-N-D5_W01 student potrafi zdefiniować najważniejsze biologiczne zasoby wód, zna ich rozmieszczenie i szacunkową biomasę | BL_2A_W07, BL_2A_W05, BL_2A_W03 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07 | C-2, C-1 | T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-10 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-N-D5_U01 student potrafi przeprowadzić analizę wielkości zasobów ryb i organizmów nie rybnych | BL_2A_U07 | P2A_U03, P2A_U05 | C-3 | T-A-8, T-A-2, T-A-5, T-A-7, T-A-3, T-A-6, T-A-1, T-A-4, T-A-9 | M-7 | S-2 |
BL_2A_BLW-N-D5_U02 student potrafi stosować zasady racjonalnej gospodarki biologicznymi zasobami wód | BL_2A_U10, BL_2A_U13 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-4 | T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3 | M-6, M-3, M-5, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-N-D5_K01 Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej działalności w zakresie szeroko rozumianej gospodarki rybackiej. | BL_2A_K08 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06 | C-4 | T-L-2, T-A-2 | M-4 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-N-D5_W01 student potrafi zdefiniować najważniejsze biologiczne zasoby wód, zna ich rozmieszczenie i szacunkową biomasę | 2,0 | obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów |
3,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów | |
3,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów | |
4,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów | |
4,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów | |
5,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-N-D5_U01 student potrafi przeprowadzić analizę wielkości zasobów ryb i organizmów nie rybnych | 2,0 | uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium |
3,0 | uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium | |
3,5 | uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium | |
4,0 | uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium | |
4,5 | uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium | |
5,0 | uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium | |
BL_2A_BLW-N-D5_U02 student potrafi stosować zasady racjonalnej gospodarki biologicznymi zasobami wód | 2,0 | uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium |
3,0 | uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium | |
3,5 | uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium | |
4,0 | uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium | |
4,5 | uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium | |
5,0 | uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-N-D5_K01 Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej działalności w zakresie szeroko rozumianej gospodarki rybackiej. | 2,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. |
3,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
3,5 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
4,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
4,5 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
5,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. |
Literatura podstawowa
- Kompowski A., Horbowy J., Wstęp do teorii optymalnych połowów, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1997
- Gulland J. A., The Fish Resources of the Ocean, FAO, 1971
Literatura dodatkowa
- Jura C., Bezkręgowce, PWN, 2002
- Kompowski A., Neja Z., Eksploatacja rybackich zasobów morza (mini skrypt), 2004