Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Malakologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Malakologia
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>, Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw biologii, zwłaszcza z zakresu zoologii bezkręgowców i ekologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością gatunków mięczaków występujących w ekosystemach słodkowodnych i morskich i możliwością ich wykorzystania w gospodarce
C-2Zapoznanie studentów z różnorodnością przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych mięczaków do życia w wodach słodkich i morskich
C-3Zapoznanie studentów z zasadami przygotowania i prowadzenia prezentacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka ogólna typu Mollusca. Gastropoda (brzuchonogi) cz. 1 Charakterystyka gromady Gastropoda: budowa zewnętrzna, wewnętrzna, biologia i rozwój mięczaków z podgromad Prosobranchia (przodoskrzelne), Opistobranchia (tyłoskrzelne) oraz Pulmonata (płucodyszne). Budowa muszli w podgromadach Gastropoda. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Prosobranchia (przodoskrzelne): Patella sp. – czaszołek, Haliotis tuberculata – ucho morskie, Theodoxus fluviatilis – rozdepka rzeczna, Cypraea sp. – porcelanki, Murex pecten, Conus sp. – stożek, Buccinum undatum – trąbik, Charonia rubicunda, Viviparus viviparus -żyworódka, Bithynia tentaculata - zgrzebka pospolita, Hydrobia sp. – wodożytka, Oliva foxi – oliwki. Zróżnicowanie przedstawicieli Opistobranchia (tyłoskrzelne): Aplysia sp. - zając morski, Clione limacina1
T-A-2Zróżnicowanie przedstawicieli Pulmonata (płucodyszne): Lymnea stagnalis -błotniarka stawowa, Radix auricularia -błotniarka uszata, Planorbarius corneus – zatoczek rogowy.1
T-A-3Bivalvia (Lamellibranchia) (małże) cz. 1. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Protobranchia: Yoldia sp. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Filibranchia – nitkoskrzelne: Arca noae – Arka Noego, Mytilus edulis – omułek jadalny, Pecten maximus – przegrzebek wielki, Ostrea edulis – ostryga jadalna, Litophaga litophaga – kamiennik, Pinctada (Pteria) margaritifera - perłopław1
T-A-4Bivalvia (Lamellibranchia) cz. 2. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Eulamellibranchia – blaszkoskrzelne właściwe: rozróżnianie gatunków rodzaju Unio (skójka), Anodonta (szczeżuja), Dreissena (racicznica); Margaritifera margaritifera- perłoródka rzeczna, Macoma baltica – rogowiec bałtycki, Tridacna gigas – przydacznia olbrzymia, Mya arenaria – małgiew piaskołaz, Teredo navalis - świdrak okrętowy.1
T-A-5Cephalopoda (głowonogi).Wyróżniające cechy anatomiczne, fizjologiczne i rozwojowe w poszczególnych podgromadach głowonogów. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Tetrabranchiata (łodziki): Nautilius pompilius. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Dibranchiata (dwuskrzelne): Octopus vulgaris – ośmiornica pospolita, Argonauta argo – żeglarek, Sepia officinalis – mątwa zwyczajna, Loligo vulgaris – kalmar Larwy Bivalvia: trochofora, veliger, glochidium różnych gatunków małży.1
5
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka i budowa mięczaków (Mollusca). Cechy i systematyka brzuchonogów (ślimaków) – Gastropoda. Ogólna charakterystyka małży – Bivalvia (Lamellibranchia). Odżywianie się małży, znaczenie tego procesu w ekosystemach wodnych.1
T-W-2Głowonogi (Cephalopoda) – budowa i biologia, porównanie głowonogów czteroskrzelnych (Tetrabranchia) i dwuskrzelnych (Dibranchia). Sposoby poruszania się i odżywiania.1
T-W-3Kalmary (Teuthoidea), mątwy (Sepioidea), ośmiornice (Octopoda) – budowa, biologia, przedstawiciele, znaczenie. Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży2
T-W-4Wykorzystane mięczaków jako surowca spożywczego, wartości odżywcze mięczaków Zagrożenia i ochrona mięczaków w świecie i Polsce1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnicwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie prezentacji5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia18
A-A-4Sprawdzian z zakresu ćwiczeń 1-62
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: metody podające wzbogacone metodami problemowymi i konwersatoryjnymi stanowiącymi podstawę dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia: metody aktywizujące, eksponujące (filmy, materiał biologiczny) oraz praktyczne (pokazy i omówianie eksponatów biologicznych), prezentacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: wejściówka -student zalicza pisemnie lub ustnie materiał teoretyczny, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
S-3Ocena formująca: aprobata pracy na ćwiczeniach na podstawie zaliczenia rysunków i stosownych opisów obiektów biologicznych
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne i test z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń audytoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: praktyczna identyfikacja krajowych przedstawicieli Mollusca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O2.2_W01
Student ma wiedzę w zakresie rozpoznawania, nazywania i charakteryzowania różnorodności gatunkowej zwierząt w typie Mollusca
BL_2A_W10, BL_2A_W17, BL_2A_W14P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-1M-2, M-1S-5
BL_2A_BLW-S-O2.2_W02
Student wymienia, rozróżnia i charakteryzuje przystosowania anatomiczne, morfologiczne i fizjologiczne bezkręgowców z różnych gromad Mollusca do życia w środowisku wodnym
BL_2A_W10, BL_2A_W17, BL_2A_W14P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-3, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-1M-2, M-1S-4, S-1, S-5, S-3, S-2
BL_2A_BLW-S-O2.2_W03
Student rozpoznaje i nazywa gatunki mięczaków wodnych występujacych w Polsce i na świecie, objaśnia różnice między nimi, tłumaczy znaczenie i wskazuje na zagrożenia poszczególnych grup mięczaków w ekosystemach wodnych oraz wskazuje możliwości wykorzystania tych organizmów w gospodarce
BL_2A_W10, BL_2A_W17, BL_2A_W14P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-1M-2, M-1S-1, S-5, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O2.2_U01
Student posiada umiejętności analizowania cech charakteryzujących gromady i rzędy zwierząt z typu Mollusca oraz łączyć te cechy z funkcją tych bezkręgowców w ekosystemach wodnych
BL_2A_U10, BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-3, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-1M-2, M-1S-4, S-1, S-5, S-3, S-2
BL_2A_BLW-S-O2.2_U02
Student posiada umiejetność weryfikowania cech morfologiczno-anatomicznych Mollusca pod kątem ich adaptacji do życia w różnych ekosystemach wodnych
BL_2A_U10, BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-4M-2, M-1S-4, S-1, S-3, S-2
BL_2A_BLW-S-O2.2_U03
Student posiada umiejętność łączenia budowy anatomiczno-morfologicznej oraz fizjologii Mollusca z funkcją jaką pełnią w ekosystemach wodnych oraz możliwościami wykorzsytania w gospodarce człowieka
BL_2A_U10, BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-1M-2, M-1S-4, S-1, S-5, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O2.2_K01
Student nabywa kompetencje związane ze świadomą, kreatywną obserwacją i identyfikacją bioróżnorodności w środowisku wodnym
BL_2A_K01, BL_2A_K05, BL_2A_K08, BL_2A_K03, BL_2A_K02, BL_2A_K06P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07, P2A_K08C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O2.2_W01
Student ma wiedzę w zakresie rozpoznawania, nazywania i charakteryzowania różnorodności gatunkowej zwierząt w typie Mollusca
2,0Student nie potrafi nazwać i rozpoznać i scharakteryzować zwierząt w typie Mollusca ani wskazać cech różnicujących poszczególne gromady tych zwierząt
3,0Student wskazuje i nazywa podstawowe cechy anatomiczne i fizjologiczne dotyczące mięczaków, nazywa poszczególne gromady mięczaków jedynie w języku polskim, nie wskazuje i nie rozpoznaje przedstawicieli poszczególnych gromad
3,5Student wskazuje i nazywa podstawowe cechy anatomiczne i fizjologiczne dotyczące mięczaków, nazywa poszczególne gromady i rzędy mięczaków, charakteryzuje je, wymienia jedynie pojedynczych przedstawicieli (jedynie w języku polskim) jednak ich nie rozpoznaje
4,0Student wskazuje i nazywa podstawowe cechy anatomiczne i fizjologiczne dotyczące mięczaków, nazywa poszczególne gromady i rzędy mięczaków, charakteryzuje je, wymienia tylko pojedynczych przedstawicieli (jedynie w języku polskim), każdej z wymienionych grup systematycznych oraz rozpoznaje je
4,5Student wskazuje i nazywa podstawowe cechy anatomiczne i fizjologiczne dotyczące mięczaków, nazywa poszczególne gromady i rzędy mięczaków, charakteryzuje je, wymienia tylko pojedynczych przedstawicieli (zarówno w języku polskim jak i łacińskim), każdej z wymienionych grup systematycznych oraz rozpoznaje je
5,0Student wskazuje i nazywa podstawowe cechy anatomiczne i fizjologiczne dotyczące mięczaków, nazywa poszczególne gromady i rzędy mięczaków, charakteryzuje je, wymienia licznych przedstawicieli (zarówno w języku polskim jak i łacińskim), każdej z wymienionych grup systematycznych, rozpoznaje je i różnicuje zależnie od miejsca i trybu życia
BL_2A_BLW-S-O2.2_W02
Student wymienia, rozróżnia i charakteryzuje przystosowania anatomiczne, morfologiczne i fizjologiczne bezkręgowców z różnych gromad Mollusca do życia w środowisku wodnym
2,0Student nie potrafi wymienić, rozróżnić i scharakteryzować żadnego z przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych Mollusca do życia w środowisku wodnym
3,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować jedynie przystosowania morfologiczne Mollusca do życia w środowisku wodnym, nie wskazuje jednak przykładów gatunków, posiadających takie przystosowania w poszczególnych gromadach i rzędach mięczaków
3,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować przystosowania morfologiczne, anatomiczne i fizjologiczne Mollusca do życia w środowisku wodnym, nie wskazuje jednak przykładów gatunków, posiadających takie przystosowania w poszczególnych gromadach i rzędach mięczaków
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować przystosowania morfologiczne, anatomiczne i fizjologiczne Mollusca do życia w środowisku wodnym, wskazuje pojedyncze przykłady gatunków tych bezkręgowców (nazywa je tylko w języku polskim), posiadających takie przystosowania w poszczególnych gromadach i rzędach mięczaków
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować przystosowania morfologiczne, anatomiczne i fizjologiczne Mollusca do życia w środowisku wodnym, wskazuje pojedyncze przykłady gatunków tych bezkręgowców (nazywa je zarówno w języku polskim jak i łacińskim), posiadających takie przystosowania w poszczególnych gromadach i rzędach mięczaków
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować przystosowania morfologiczne, anatomiczne i fizjologiczne Mollusca do życia w środowisku wodnym, wskazuje liczne przykłady gatunków tych bezkręgowców (nazywa je zarówno w języku polskim jak i łacińskim), posiadających takie przystosowania w poszczególnych gromadach i rzędach
BL_2A_BLW-S-O2.2_W03
Student rozpoznaje i nazywa gatunki mięczaków wodnych występujacych w Polsce i na świecie, objaśnia różnice między nimi, tłumaczy znaczenie i wskazuje na zagrożenia poszczególnych grup mięczaków w ekosystemach wodnych oraz wskazuje możliwości wykorzystania tych organizmów w gospodarce
2,0Student nie rozpoznaje i nie nazywa żadnego z gatunków mięczaków występujących w Polsce i na świecie, nie potrafi wyjaśnić znaczenia poszczególnych grup Mollusca w ekosystemach oraz nie zna możliwości ich wykorzsytania w gospodarce
3,0Student jedynie potrafi wymienić i nazywać (jedynie w języku polskim), ale nie rozpoznaje żadnego z gatunków mięczaków występujących w Polsce i na świecie, nie potrafi wytłumaczyć i scharakteryzować znaczenia poszczególnych grup Mollusca w ekosystemach, potrafi wymienić możliwości ich wykorzsytania w gospodarce
3,5Student potrafi wymienić i nazywać (jedynie w języku polskim) oraz rozpoznawać pojedyncze gatunki charakteryzujące gromady i rzędy mięczaków występujących w Polsce i na świecie, nie potrafi wytłumaczyć i scharakteryzować znaczenia poszczególnych grup Mollusca w ekosystemach, potrafi wymienić możliwości ich wykorzsytania w gospodarce
4,0Student potrafi wymienić i nazywać (w języku polskim i łacińskim) oraz rozpoznawać pojedyncze gatunki charakteryzujące gromady i rzędy mięczaków występujących w Polsce i na świecie, potrafi wytłumaczyć i scharakteryzować znaczenia poszczególnych grup Mollusca w ekosystemach, potrafi wymienić możliwości ich wykorzsytania w gospodarce
4,5Student potrafi wymienić i nazywać (w języku polskim i łacińskim) oraz rozpoznawać liczne gatunki charakteryzujące gromady i rzędy mięczaków występujących w Polsce i na świecie, potrafi wytłumaczyć i scharakteryzować znaczenia poszczególnych grup Mollusca w ekosystemach, potrafi wymienić możliwości ich wykorzsytania w gospodarce
5,0Student potrafi wymienić i nazywać (w języku polskim i łacińskim) oraz rozpoznawać liczne gatunki charakteryzujące gromady i rzędy mięczaków występujących w Polsce i na świecie, wskazać na cechy podobne i różnicujące, potrafi wytłumaczyć i scharakteryzować znaczenia poszczególnych grup Mollusca w ekosystemach, potrafi wymienić możliwości ich wykorzsytania w gospodarce, wskazując na technologię hodowli poszczególnych gatunków

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O2.2_U01
Student posiada umiejętności analizowania cech charakteryzujących gromady i rzędy zwierząt z typu Mollusca oraz łączyć te cechy z funkcją tych bezkręgowców w ekosystemach wodnych
2,0Student nie wyszukuje i nie ocenia cech różnicujących zwierzęta w typie Mollusca, nie łączy tych cech z rolą tych bezkręgowców w ekosystemach wodnych, nie posługuje się i nie wykorzystuje żadnych przykładów
3,0Student wyszukuje i ocenia cechy różnicujące zwierzęta w typie Mollusca, jednak nie łączy tych cech z rolą tych bezkręgowców w ekosystemach wodnych, nie posługuje się i nie wykorzystuje żadnych przykładów
3,5Student wyszukuje i ocenia cechy różnicujące zwierzęta w typie Mollusca, łączy te cechy z rolą tych bezkręgowców w ekosystemach wodnych, posługuje pojedynczymi przykładami gatunków reprezentatywnych, nazywając je tylko w języku polskim
4,0Student wyszukuje i ocenia cechy różnicujące zwierzęta w typie Mollusca, łączy te cechy z rolą tych bezkręgowców w ekosystemach wodnych, posługuje pojedynczymi przykładami gatunków reprezentatywnych, nazywając je zarówno w języku polskim jak i łacińskim
4,5Student wyszukuje i ocenia cechy różnicujące zwierzęta w typie Mollusca, łączy te cechy z rolą tych bezkręgowców w ekosystemach wodnych, posługuje licznymi przykładami gatunków reprezentatywnych, nazywając je zarówno w języku polskim jak i łacińskim
5,0Student wyszukuje i ocenia cechy różnicujące zwierzęta w typie Mollusca, łączy te cechy z rolą tych bezkręgowców w ekosystemach wodnych, posługuje licznymi przykładami gatunków reprezentatywnych, nazywając je zarówno w języku polskim jak i łacińskim, ocenia zagrożenia i proponuje kierunki ochrony tych zwierząt
BL_2A_BLW-S-O2.2_U02
Student posiada umiejetność weryfikowania cech morfologiczno-anatomicznych Mollusca pod kątem ich adaptacji do życia w różnych ekosystemach wodnych
2,0Student nie potrafi przeanalizować i ocenić żadnego z przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych zwierząt w typie Mollusca do życia w środowisku wodnym
3,0Student potrafi przeanalizować i ocenić ważniejsze z przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych zwierząt w typie Mollusca do życia w środowisku wodnym, nie posługuje się jednak przykładami gatunków posiadających takie przystosowania
3,5Student potrafi przeanalizować i ocenić ważniejsze z przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych zwierząt w typie Mollusca do życia w środowisku wodnym, łączy je z pojedynczymi przykładami gatunków posiadającymi takie przystosowania, w nomenklaturze wykorzystuje nazwy zwierząt jedynie w języku polskim
4,0Student potrafi przeanalizować i ocenić większość z przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych zwierząt w typie Mollusca do życia w środowisku wodnym, łączy je z pojedynczymi przykładami gatunków posiadającymi takie przystosowania, w nomenklaturze wykorzystuje nazwy zwierząt zarówno w języku polskim jak i łacińskim
4,5Student potrafi przeanalizować i ocenić większość z przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych zwierząt w typie Mollusca do życia w środowisku wodnym, łączy je z licznymi przykładami gatunków posiadającymi takie przystosowania, w nomenklaturze wykorzystuje nazwy zwierząt zarówno w języku polskim jak i łacińskim
5,0Student potrafi przeanalizować i ocenić większość z przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych zwierząt w typie Mollusca do życia w środowisku wodnym, łączy je z licznymi przykładami gatunków posiadającymi takie przystosowania, w nomenklaturze wykorzystuje nazwy zwierząt zarówno w języku polskim jak i łacińskim, potrafi dobrać te gatunki w środowisku wód słodkich i morskich
BL_2A_BLW-S-O2.2_U03
Student posiada umiejętność łączenia budowy anatomiczno-morfologicznej oraz fizjologii Mollusca z funkcją jaką pełnią w ekosystemach wodnych oraz możliwościami wykorzsytania w gospodarce człowieka
2,0Student nie łączy i nie analizuje cech budowy anatomicznej, morfologicznej i fizjologicznej zwierząt w typie Mollusca z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz możliwościami wykorzytstania przez człowieka
3,0Student łączy i analizuje cechy budowy anatomicznej, morfologicznej i fizjologicznej zwierząt w typie Mollusca z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz możliwościami wykorzytstania przez człowieka, w ocenie nie posługuje się przykładami gatunków
3,5Student łączy i analizuje cechy budowy anatomicznej, morfologicznej i fizjologicznej zwierząt w typie Mollusca z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz możliwościami wykorzytstania przez człowieka, w ocenie posługuje się pojedynczymi przykładami gatunków nazywanymi w języku polskim
4,0Student łączy i analizuje cechy budowy anatomicznej, morfologicznej i fizjologicznej zwierząt w typie Mollusca z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz możliwościami wykorzytstania przez człowieka, w ocenie posługuje się pojedynczymi przykładami gatunków nazywanymi w języku polskim i łacińskim
4,5Student łączy i analizuje cechy budowy anatomicznej, morfologicznej i fizjologicznej zwierząt w typie Mollusca z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz możliwościami wykorzytstania przez człowieka, w ocenie posługuje się licznymi przykładami gatunków nazywanymi w języku polskim i łacińskim
5,0Student łączy i analizuje cechy budowy anatomicznej, morfologicznej i fizjologicznej zwierząt w typie Mollusca z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz możliwościami wykorzytstania przez człowieka, w ocenie posługuje się licznymi przykładami gatunków nazywanymi w języku polskim i łacińskim, weryfikuje i porządkuje istotność poszczególnych przystosowań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O2.2_K01
Student nabywa kompetencje związane ze świadomą, kreatywną obserwacją i identyfikacją bioróżnorodności w środowisku wodnym
2,0Student nie kompetencji związanych ze świadomą, kreatywną obserwacją i identyfikacją bioróżnorodności w środowisku wodnym, nie widzi potrzeby popularyzowania tej wiedzy
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma kompetencje związane ze świadomą, kreatywną obserwacją i identyfikacją bioróżnorodności w środowisku wodnym oraz świadomość aktywnego popularyzowania tej wiedzy w społeczeństwie

Literatura podstawowa

  1. Jura C., Bezkregowce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1996, ISBN83-01-12043-6
  2. Urbański J., Krajowe ślimaki i małże: klucz do oznaczania wszystkich gatunków dotąd w Polsce wykrytych, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa, 1957
  3. Wolska–Neja B., Piasecki W., Mazurkiewicz –Zapałowicz K., Wolska M., Hydrozoologia. Cz. I: Bezkręgowce. Przewodnik do ćwiczeń., Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Szczecin, 2006
  4. Mikulski S., Biologia wód śródlądowych., PWN., Warszawa., 1982

Literatura dodatkowa

  1. Strzelec M., Ślimaki (Gastropoda) antropogenicznych środowisk wodnych Wyżyny Śląskiej, Uniwersytet Śląski, 1993
  2. Dance S. P., Muszle, Wydawnictwo Wiedza i Życie, Warszawa, 1998, ISBN 83-7184-921-4
  3. Wąsowski R., Przewodnik Muszle., MULTICO, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka ogólna typu Mollusca. Gastropoda (brzuchonogi) cz. 1 Charakterystyka gromady Gastropoda: budowa zewnętrzna, wewnętrzna, biologia i rozwój mięczaków z podgromad Prosobranchia (przodoskrzelne), Opistobranchia (tyłoskrzelne) oraz Pulmonata (płucodyszne). Budowa muszli w podgromadach Gastropoda. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Prosobranchia (przodoskrzelne): Patella sp. – czaszołek, Haliotis tuberculata – ucho morskie, Theodoxus fluviatilis – rozdepka rzeczna, Cypraea sp. – porcelanki, Murex pecten, Conus sp. – stożek, Buccinum undatum – trąbik, Charonia rubicunda, Viviparus viviparus -żyworódka, Bithynia tentaculata - zgrzebka pospolita, Hydrobia sp. – wodożytka, Oliva foxi – oliwki. Zróżnicowanie przedstawicieli Opistobranchia (tyłoskrzelne): Aplysia sp. - zając morski, Clione limacina1
T-A-2Zróżnicowanie przedstawicieli Pulmonata (płucodyszne): Lymnea stagnalis -błotniarka stawowa, Radix auricularia -błotniarka uszata, Planorbarius corneus – zatoczek rogowy.1
T-A-3Bivalvia (Lamellibranchia) (małże) cz. 1. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Protobranchia: Yoldia sp. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Filibranchia – nitkoskrzelne: Arca noae – Arka Noego, Mytilus edulis – omułek jadalny, Pecten maximus – przegrzebek wielki, Ostrea edulis – ostryga jadalna, Litophaga litophaga – kamiennik, Pinctada (Pteria) margaritifera - perłopław1
T-A-4Bivalvia (Lamellibranchia) cz. 2. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Eulamellibranchia – blaszkoskrzelne właściwe: rozróżnianie gatunków rodzaju Unio (skójka), Anodonta (szczeżuja), Dreissena (racicznica); Margaritifera margaritifera- perłoródka rzeczna, Macoma baltica – rogowiec bałtycki, Tridacna gigas – przydacznia olbrzymia, Mya arenaria – małgiew piaskołaz, Teredo navalis - świdrak okrętowy.1
T-A-5Cephalopoda (głowonogi).Wyróżniające cechy anatomiczne, fizjologiczne i rozwojowe w poszczególnych podgromadach głowonogów. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Tetrabranchiata (łodziki): Nautilius pompilius. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Dibranchiata (dwuskrzelne): Octopus vulgaris – ośmiornica pospolita, Argonauta argo – żeglarek, Sepia officinalis – mątwa zwyczajna, Loligo vulgaris – kalmar Larwy Bivalvia: trochofora, veliger, glochidium różnych gatunków małży.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka i budowa mięczaków (Mollusca). Cechy i systematyka brzuchonogów (ślimaków) – Gastropoda. Ogólna charakterystyka małży – Bivalvia (Lamellibranchia). Odżywianie się małży, znaczenie tego procesu w ekosystemach wodnych.1
T-W-2Głowonogi (Cephalopoda) – budowa i biologia, porównanie głowonogów czteroskrzelnych (Tetrabranchia) i dwuskrzelnych (Dibranchia). Sposoby poruszania się i odżywiania.1
T-W-3Kalmary (Teuthoidea), mątwy (Sepioidea), ośmiornice (Octopoda) – budowa, biologia, przedstawiciele, znaczenie. Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży2
T-W-4Wykorzystane mięczaków jako surowca spożywczego, wartości odżywcze mięczaków Zagrożenia i ochrona mięczaków w świecie i Polsce1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnicwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie prezentacji5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia18
A-A-4Sprawdzian z zakresu ćwiczeń 1-62
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.2_W01Student ma wiedzę w zakresie rozpoznawania, nazywania i charakteryzowania różnorodności gatunkowej zwierząt w typie Mollusca
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
BL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
BL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością gatunków mięczaków występujących w ekosystemach słodkowodnych i morskich i możliwością ich wykorzystania w gospodarce
C-2Zapoznanie studentów z różnorodnością przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych mięczaków do życia w wodach słodkich i morskich
Treści programoweT-W-3Kalmary (Teuthoidea), mątwy (Sepioidea), ośmiornice (Octopoda) – budowa, biologia, przedstawiciele, znaczenie. Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży
T-W-2Głowonogi (Cephalopoda) – budowa i biologia, porównanie głowonogów czteroskrzelnych (Tetrabranchia) i dwuskrzelnych (Dibranchia). Sposoby poruszania się i odżywiania.
T-A-3Bivalvia (Lamellibranchia) (małże) cz. 1. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Protobranchia: Yoldia sp. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Filibranchia – nitkoskrzelne: Arca noae – Arka Noego, Mytilus edulis – omułek jadalny, Pecten maximus – przegrzebek wielki, Ostrea edulis – ostryga jadalna, Litophaga litophaga – kamiennik, Pinctada (Pteria) margaritifera - perłopław
T-A-5Cephalopoda (głowonogi).Wyróżniające cechy anatomiczne, fizjologiczne i rozwojowe w poszczególnych podgromadach głowonogów. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Tetrabranchiata (łodziki): Nautilius pompilius. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Dibranchiata (dwuskrzelne): Octopus vulgaris – ośmiornica pospolita, Argonauta argo – żeglarek, Sepia officinalis – mątwa zwyczajna, Loligo vulgaris – kalmar Larwy Bivalvia: trochofora, veliger, glochidium różnych gatunków małży.
T-A-2Zróżnicowanie przedstawicieli Pulmonata (płucodyszne): Lymnea stagnalis -błotniarka stawowa, Radix auricularia -błotniarka uszata, Planorbarius corneus – zatoczek rogowy.
T-A-4Bivalvia (Lamellibranchia) cz. 2. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Eulamellibranchia – blaszkoskrzelne właściwe: rozróżnianie gatunków rodzaju Unio (skójka), Anodonta (szczeżuja), Dreissena (racicznica); Margaritifera margaritifera- perłoródka rzeczna, Macoma baltica – rogowiec bałtycki, Tridacna gigas – przydacznia olbrzymia, Mya arenaria – małgiew piaskołaz, Teredo navalis - świdrak okrętowy.
T-A-1Charakterystyka ogólna typu Mollusca. Gastropoda (brzuchonogi) cz. 1 Charakterystyka gromady Gastropoda: budowa zewnętrzna, wewnętrzna, biologia i rozwój mięczaków z podgromad Prosobranchia (przodoskrzelne), Opistobranchia (tyłoskrzelne) oraz Pulmonata (płucodyszne). Budowa muszli w podgromadach Gastropoda. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Prosobranchia (przodoskrzelne): Patella sp. – czaszołek, Haliotis tuberculata – ucho morskie, Theodoxus fluviatilis – rozdepka rzeczna, Cypraea sp. – porcelanki, Murex pecten, Conus sp. – stożek, Buccinum undatum – trąbik, Charonia rubicunda, Viviparus viviparus -żyworódka, Bithynia tentaculata - zgrzebka pospolita, Hydrobia sp. – wodożytka, Oliva foxi – oliwki. Zróżnicowanie przedstawicieli Opistobranchia (tyłoskrzelne): Aplysia sp. - zając morski, Clione limacina
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody aktywizujące, eksponujące (filmy, materiał biologiczny) oraz praktyczne (pokazy i omówianie eksponatów biologicznych), prezentacja
M-1Wykłady: metody podające wzbogacone metodami problemowymi i konwersatoryjnymi stanowiącymi podstawę dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: praktyczna identyfikacja krajowych przedstawicieli Mollusca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nazwać i rozpoznać i scharakteryzować zwierząt w typie Mollusca ani wskazać cech różnicujących poszczególne gromady tych zwierząt
3,0Student wskazuje i nazywa podstawowe cechy anatomiczne i fizjologiczne dotyczące mięczaków, nazywa poszczególne gromady mięczaków jedynie w języku polskim, nie wskazuje i nie rozpoznaje przedstawicieli poszczególnych gromad
3,5Student wskazuje i nazywa podstawowe cechy anatomiczne i fizjologiczne dotyczące mięczaków, nazywa poszczególne gromady i rzędy mięczaków, charakteryzuje je, wymienia jedynie pojedynczych przedstawicieli (jedynie w języku polskim) jednak ich nie rozpoznaje
4,0Student wskazuje i nazywa podstawowe cechy anatomiczne i fizjologiczne dotyczące mięczaków, nazywa poszczególne gromady i rzędy mięczaków, charakteryzuje je, wymienia tylko pojedynczych przedstawicieli (jedynie w języku polskim), każdej z wymienionych grup systematycznych oraz rozpoznaje je
4,5Student wskazuje i nazywa podstawowe cechy anatomiczne i fizjologiczne dotyczące mięczaków, nazywa poszczególne gromady i rzędy mięczaków, charakteryzuje je, wymienia tylko pojedynczych przedstawicieli (zarówno w języku polskim jak i łacińskim), każdej z wymienionych grup systematycznych oraz rozpoznaje je
5,0Student wskazuje i nazywa podstawowe cechy anatomiczne i fizjologiczne dotyczące mięczaków, nazywa poszczególne gromady i rzędy mięczaków, charakteryzuje je, wymienia licznych przedstawicieli (zarówno w języku polskim jak i łacińskim), każdej z wymienionych grup systematycznych, rozpoznaje je i różnicuje zależnie od miejsca i trybu życia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.2_W02Student wymienia, rozróżnia i charakteryzuje przystosowania anatomiczne, morfologiczne i fizjologiczne bezkręgowców z różnych gromad Mollusca do życia w środowisku wodnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
BL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
BL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z zasadami przygotowania i prowadzenia prezentacji
C-2Zapoznanie studentów z różnorodnością przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych mięczaków do życia w wodach słodkich i morskich
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka i budowa mięczaków (Mollusca). Cechy i systematyka brzuchonogów (ślimaków) – Gastropoda. Ogólna charakterystyka małży – Bivalvia (Lamellibranchia). Odżywianie się małży, znaczenie tego procesu w ekosystemach wodnych.
T-W-3Kalmary (Teuthoidea), mątwy (Sepioidea), ośmiornice (Octopoda) – budowa, biologia, przedstawiciele, znaczenie. Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży
T-W-2Głowonogi (Cephalopoda) – budowa i biologia, porównanie głowonogów czteroskrzelnych (Tetrabranchia) i dwuskrzelnych (Dibranchia). Sposoby poruszania się i odżywiania.
T-A-3Bivalvia (Lamellibranchia) (małże) cz. 1. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Protobranchia: Yoldia sp. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Filibranchia – nitkoskrzelne: Arca noae – Arka Noego, Mytilus edulis – omułek jadalny, Pecten maximus – przegrzebek wielki, Ostrea edulis – ostryga jadalna, Litophaga litophaga – kamiennik, Pinctada (Pteria) margaritifera - perłopław
T-A-5Cephalopoda (głowonogi).Wyróżniające cechy anatomiczne, fizjologiczne i rozwojowe w poszczególnych podgromadach głowonogów. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Tetrabranchiata (łodziki): Nautilius pompilius. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Dibranchiata (dwuskrzelne): Octopus vulgaris – ośmiornica pospolita, Argonauta argo – żeglarek, Sepia officinalis – mątwa zwyczajna, Loligo vulgaris – kalmar Larwy Bivalvia: trochofora, veliger, glochidium różnych gatunków małży.
T-A-2Zróżnicowanie przedstawicieli Pulmonata (płucodyszne): Lymnea stagnalis -błotniarka stawowa, Radix auricularia -błotniarka uszata, Planorbarius corneus – zatoczek rogowy.
T-A-4Bivalvia (Lamellibranchia) cz. 2. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Eulamellibranchia – blaszkoskrzelne właściwe: rozróżnianie gatunków rodzaju Unio (skójka), Anodonta (szczeżuja), Dreissena (racicznica); Margaritifera margaritifera- perłoródka rzeczna, Macoma baltica – rogowiec bałtycki, Tridacna gigas – przydacznia olbrzymia, Mya arenaria – małgiew piaskołaz, Teredo navalis - świdrak okrętowy.
T-A-1Charakterystyka ogólna typu Mollusca. Gastropoda (brzuchonogi) cz. 1 Charakterystyka gromady Gastropoda: budowa zewnętrzna, wewnętrzna, biologia i rozwój mięczaków z podgromad Prosobranchia (przodoskrzelne), Opistobranchia (tyłoskrzelne) oraz Pulmonata (płucodyszne). Budowa muszli w podgromadach Gastropoda. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Prosobranchia (przodoskrzelne): Patella sp. – czaszołek, Haliotis tuberculata – ucho morskie, Theodoxus fluviatilis – rozdepka rzeczna, Cypraea sp. – porcelanki, Murex pecten, Conus sp. – stożek, Buccinum undatum – trąbik, Charonia rubicunda, Viviparus viviparus -żyworódka, Bithynia tentaculata - zgrzebka pospolita, Hydrobia sp. – wodożytka, Oliva foxi – oliwki. Zróżnicowanie przedstawicieli Opistobranchia (tyłoskrzelne): Aplysia sp. - zając morski, Clione limacina
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody aktywizujące, eksponujące (filmy, materiał biologiczny) oraz praktyczne (pokazy i omówianie eksponatów biologicznych), prezentacja
M-1Wykłady: metody podające wzbogacone metodami problemowymi i konwersatoryjnymi stanowiącymi podstawę dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne i test z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena formująca: wejściówka -student zalicza pisemnie lub ustnie materiał teoretyczny, który przygotował w domu
S-5Ocena podsumowująca: praktyczna identyfikacja krajowych przedstawicieli Mollusca
S-3Ocena formująca: aprobata pracy na ćwiczeniach na podstawie zaliczenia rysunków i stosownych opisów obiektów biologicznych
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić, rozróżnić i scharakteryzować żadnego z przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych Mollusca do życia w środowisku wodnym
3,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować jedynie przystosowania morfologiczne Mollusca do życia w środowisku wodnym, nie wskazuje jednak przykładów gatunków, posiadających takie przystosowania w poszczególnych gromadach i rzędach mięczaków
3,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować przystosowania morfologiczne, anatomiczne i fizjologiczne Mollusca do życia w środowisku wodnym, nie wskazuje jednak przykładów gatunków, posiadających takie przystosowania w poszczególnych gromadach i rzędach mięczaków
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować przystosowania morfologiczne, anatomiczne i fizjologiczne Mollusca do życia w środowisku wodnym, wskazuje pojedyncze przykłady gatunków tych bezkręgowców (nazywa je tylko w języku polskim), posiadających takie przystosowania w poszczególnych gromadach i rzędach mięczaków
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować przystosowania morfologiczne, anatomiczne i fizjologiczne Mollusca do życia w środowisku wodnym, wskazuje pojedyncze przykłady gatunków tych bezkręgowców (nazywa je zarówno w języku polskim jak i łacińskim), posiadających takie przystosowania w poszczególnych gromadach i rzędach mięczaków
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować przystosowania morfologiczne, anatomiczne i fizjologiczne Mollusca do życia w środowisku wodnym, wskazuje liczne przykłady gatunków tych bezkręgowców (nazywa je zarówno w języku polskim jak i łacińskim), posiadających takie przystosowania w poszczególnych gromadach i rzędach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.2_W03Student rozpoznaje i nazywa gatunki mięczaków wodnych występujacych w Polsce i na świecie, objaśnia różnice między nimi, tłumaczy znaczenie i wskazuje na zagrożenia poszczególnych grup mięczaków w ekosystemach wodnych oraz wskazuje możliwości wykorzystania tych organizmów w gospodarce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
BL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
BL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością gatunków mięczaków występujących w ekosystemach słodkowodnych i morskich i możliwością ich wykorzystania w gospodarce
C-2Zapoznanie studentów z różnorodnością przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych mięczaków do życia w wodach słodkich i morskich
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka i budowa mięczaków (Mollusca). Cechy i systematyka brzuchonogów (ślimaków) – Gastropoda. Ogólna charakterystyka małży – Bivalvia (Lamellibranchia). Odżywianie się małży, znaczenie tego procesu w ekosystemach wodnych.
T-W-3Kalmary (Teuthoidea), mątwy (Sepioidea), ośmiornice (Octopoda) – budowa, biologia, przedstawiciele, znaczenie. Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży
T-W-2Głowonogi (Cephalopoda) – budowa i biologia, porównanie głowonogów czteroskrzelnych (Tetrabranchia) i dwuskrzelnych (Dibranchia). Sposoby poruszania się i odżywiania.
T-W-4Wykorzystane mięczaków jako surowca spożywczego, wartości odżywcze mięczaków Zagrożenia i ochrona mięczaków w świecie i Polsce
T-A-3Bivalvia (Lamellibranchia) (małże) cz. 1. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Protobranchia: Yoldia sp. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Filibranchia – nitkoskrzelne: Arca noae – Arka Noego, Mytilus edulis – omułek jadalny, Pecten maximus – przegrzebek wielki, Ostrea edulis – ostryga jadalna, Litophaga litophaga – kamiennik, Pinctada (Pteria) margaritifera - perłopław
T-A-5Cephalopoda (głowonogi).Wyróżniające cechy anatomiczne, fizjologiczne i rozwojowe w poszczególnych podgromadach głowonogów. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Tetrabranchiata (łodziki): Nautilius pompilius. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Dibranchiata (dwuskrzelne): Octopus vulgaris – ośmiornica pospolita, Argonauta argo – żeglarek, Sepia officinalis – mątwa zwyczajna, Loligo vulgaris – kalmar Larwy Bivalvia: trochofora, veliger, glochidium różnych gatunków małży.
T-A-2Zróżnicowanie przedstawicieli Pulmonata (płucodyszne): Lymnea stagnalis -błotniarka stawowa, Radix auricularia -błotniarka uszata, Planorbarius corneus – zatoczek rogowy.
T-A-4Bivalvia (Lamellibranchia) cz. 2. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Eulamellibranchia – blaszkoskrzelne właściwe: rozróżnianie gatunków rodzaju Unio (skójka), Anodonta (szczeżuja), Dreissena (racicznica); Margaritifera margaritifera- perłoródka rzeczna, Macoma baltica – rogowiec bałtycki, Tridacna gigas – przydacznia olbrzymia, Mya arenaria – małgiew piaskołaz, Teredo navalis - świdrak okrętowy.
T-A-1Charakterystyka ogólna typu Mollusca. Gastropoda (brzuchonogi) cz. 1 Charakterystyka gromady Gastropoda: budowa zewnętrzna, wewnętrzna, biologia i rozwój mięczaków z podgromad Prosobranchia (przodoskrzelne), Opistobranchia (tyłoskrzelne) oraz Pulmonata (płucodyszne). Budowa muszli w podgromadach Gastropoda. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Prosobranchia (przodoskrzelne): Patella sp. – czaszołek, Haliotis tuberculata – ucho morskie, Theodoxus fluviatilis – rozdepka rzeczna, Cypraea sp. – porcelanki, Murex pecten, Conus sp. – stożek, Buccinum undatum – trąbik, Charonia rubicunda, Viviparus viviparus -żyworódka, Bithynia tentaculata - zgrzebka pospolita, Hydrobia sp. – wodożytka, Oliva foxi – oliwki. Zróżnicowanie przedstawicieli Opistobranchia (tyłoskrzelne): Aplysia sp. - zając morski, Clione limacina
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody aktywizujące, eksponujące (filmy, materiał biologiczny) oraz praktyczne (pokazy i omówianie eksponatów biologicznych), prezentacja
M-1Wykłady: metody podające wzbogacone metodami problemowymi i konwersatoryjnymi stanowiącymi podstawę dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: wejściówka -student zalicza pisemnie lub ustnie materiał teoretyczny, który przygotował w domu
S-5Ocena podsumowująca: praktyczna identyfikacja krajowych przedstawicieli Mollusca
S-3Ocena formująca: aprobata pracy na ćwiczeniach na podstawie zaliczenia rysunków i stosownych opisów obiektów biologicznych
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozpoznaje i nie nazywa żadnego z gatunków mięczaków występujących w Polsce i na świecie, nie potrafi wyjaśnić znaczenia poszczególnych grup Mollusca w ekosystemach oraz nie zna możliwości ich wykorzsytania w gospodarce
3,0Student jedynie potrafi wymienić i nazywać (jedynie w języku polskim), ale nie rozpoznaje żadnego z gatunków mięczaków występujących w Polsce i na świecie, nie potrafi wytłumaczyć i scharakteryzować znaczenia poszczególnych grup Mollusca w ekosystemach, potrafi wymienić możliwości ich wykorzsytania w gospodarce
3,5Student potrafi wymienić i nazywać (jedynie w języku polskim) oraz rozpoznawać pojedyncze gatunki charakteryzujące gromady i rzędy mięczaków występujących w Polsce i na świecie, nie potrafi wytłumaczyć i scharakteryzować znaczenia poszczególnych grup Mollusca w ekosystemach, potrafi wymienić możliwości ich wykorzsytania w gospodarce
4,0Student potrafi wymienić i nazywać (w języku polskim i łacińskim) oraz rozpoznawać pojedyncze gatunki charakteryzujące gromady i rzędy mięczaków występujących w Polsce i na świecie, potrafi wytłumaczyć i scharakteryzować znaczenia poszczególnych grup Mollusca w ekosystemach, potrafi wymienić możliwości ich wykorzsytania w gospodarce
4,5Student potrafi wymienić i nazywać (w języku polskim i łacińskim) oraz rozpoznawać liczne gatunki charakteryzujące gromady i rzędy mięczaków występujących w Polsce i na świecie, potrafi wytłumaczyć i scharakteryzować znaczenia poszczególnych grup Mollusca w ekosystemach, potrafi wymienić możliwości ich wykorzsytania w gospodarce
5,0Student potrafi wymienić i nazywać (w języku polskim i łacińskim) oraz rozpoznawać liczne gatunki charakteryzujące gromady i rzędy mięczaków występujących w Polsce i na świecie, wskazać na cechy podobne i różnicujące, potrafi wytłumaczyć i scharakteryzować znaczenia poszczególnych grup Mollusca w ekosystemach, potrafi wymienić możliwości ich wykorzsytania w gospodarce, wskazując na technologię hodowli poszczególnych gatunków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.2_U01Student posiada umiejętności analizowania cech charakteryzujących gromady i rzędy zwierząt z typu Mollusca oraz łączyć te cechy z funkcją tych bezkręgowców w ekosystemach wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z zasadami przygotowania i prowadzenia prezentacji
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością gatunków mięczaków występujących w ekosystemach słodkowodnych i morskich i możliwością ich wykorzystania w gospodarce
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka i budowa mięczaków (Mollusca). Cechy i systematyka brzuchonogów (ślimaków) – Gastropoda. Ogólna charakterystyka małży – Bivalvia (Lamellibranchia). Odżywianie się małży, znaczenie tego procesu w ekosystemach wodnych.
T-W-3Kalmary (Teuthoidea), mątwy (Sepioidea), ośmiornice (Octopoda) – budowa, biologia, przedstawiciele, znaczenie. Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży
T-W-2Głowonogi (Cephalopoda) – budowa i biologia, porównanie głowonogów czteroskrzelnych (Tetrabranchia) i dwuskrzelnych (Dibranchia). Sposoby poruszania się i odżywiania.
T-A-3Bivalvia (Lamellibranchia) (małże) cz. 1. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Protobranchia: Yoldia sp. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Filibranchia – nitkoskrzelne: Arca noae – Arka Noego, Mytilus edulis – omułek jadalny, Pecten maximus – przegrzebek wielki, Ostrea edulis – ostryga jadalna, Litophaga litophaga – kamiennik, Pinctada (Pteria) margaritifera - perłopław
T-A-5Cephalopoda (głowonogi).Wyróżniające cechy anatomiczne, fizjologiczne i rozwojowe w poszczególnych podgromadach głowonogów. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Tetrabranchiata (łodziki): Nautilius pompilius. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Dibranchiata (dwuskrzelne): Octopus vulgaris – ośmiornica pospolita, Argonauta argo – żeglarek, Sepia officinalis – mątwa zwyczajna, Loligo vulgaris – kalmar Larwy Bivalvia: trochofora, veliger, glochidium różnych gatunków małży.
T-A-2Zróżnicowanie przedstawicieli Pulmonata (płucodyszne): Lymnea stagnalis -błotniarka stawowa, Radix auricularia -błotniarka uszata, Planorbarius corneus – zatoczek rogowy.
T-A-4Bivalvia (Lamellibranchia) cz. 2. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Eulamellibranchia – blaszkoskrzelne właściwe: rozróżnianie gatunków rodzaju Unio (skójka), Anodonta (szczeżuja), Dreissena (racicznica); Margaritifera margaritifera- perłoródka rzeczna, Macoma baltica – rogowiec bałtycki, Tridacna gigas – przydacznia olbrzymia, Mya arenaria – małgiew piaskołaz, Teredo navalis - świdrak okrętowy.
T-A-1Charakterystyka ogólna typu Mollusca. Gastropoda (brzuchonogi) cz. 1 Charakterystyka gromady Gastropoda: budowa zewnętrzna, wewnętrzna, biologia i rozwój mięczaków z podgromad Prosobranchia (przodoskrzelne), Opistobranchia (tyłoskrzelne) oraz Pulmonata (płucodyszne). Budowa muszli w podgromadach Gastropoda. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Prosobranchia (przodoskrzelne): Patella sp. – czaszołek, Haliotis tuberculata – ucho morskie, Theodoxus fluviatilis – rozdepka rzeczna, Cypraea sp. – porcelanki, Murex pecten, Conus sp. – stożek, Buccinum undatum – trąbik, Charonia rubicunda, Viviparus viviparus -żyworódka, Bithynia tentaculata - zgrzebka pospolita, Hydrobia sp. – wodożytka, Oliva foxi – oliwki. Zróżnicowanie przedstawicieli Opistobranchia (tyłoskrzelne): Aplysia sp. - zając morski, Clione limacina
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody aktywizujące, eksponujące (filmy, materiał biologiczny) oraz praktyczne (pokazy i omówianie eksponatów biologicznych), prezentacja
M-1Wykłady: metody podające wzbogacone metodami problemowymi i konwersatoryjnymi stanowiącymi podstawę dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne i test z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena formująca: wejściówka -student zalicza pisemnie lub ustnie materiał teoretyczny, który przygotował w domu
S-5Ocena podsumowująca: praktyczna identyfikacja krajowych przedstawicieli Mollusca
S-3Ocena formująca: aprobata pracy na ćwiczeniach na podstawie zaliczenia rysunków i stosownych opisów obiektów biologicznych
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wyszukuje i nie ocenia cech różnicujących zwierzęta w typie Mollusca, nie łączy tych cech z rolą tych bezkręgowców w ekosystemach wodnych, nie posługuje się i nie wykorzystuje żadnych przykładów
3,0Student wyszukuje i ocenia cechy różnicujące zwierzęta w typie Mollusca, jednak nie łączy tych cech z rolą tych bezkręgowców w ekosystemach wodnych, nie posługuje się i nie wykorzystuje żadnych przykładów
3,5Student wyszukuje i ocenia cechy różnicujące zwierzęta w typie Mollusca, łączy te cechy z rolą tych bezkręgowców w ekosystemach wodnych, posługuje pojedynczymi przykładami gatunków reprezentatywnych, nazywając je tylko w języku polskim
4,0Student wyszukuje i ocenia cechy różnicujące zwierzęta w typie Mollusca, łączy te cechy z rolą tych bezkręgowców w ekosystemach wodnych, posługuje pojedynczymi przykładami gatunków reprezentatywnych, nazywając je zarówno w języku polskim jak i łacińskim
4,5Student wyszukuje i ocenia cechy różnicujące zwierzęta w typie Mollusca, łączy te cechy z rolą tych bezkręgowców w ekosystemach wodnych, posługuje licznymi przykładami gatunków reprezentatywnych, nazywając je zarówno w języku polskim jak i łacińskim
5,0Student wyszukuje i ocenia cechy różnicujące zwierzęta w typie Mollusca, łączy te cechy z rolą tych bezkręgowców w ekosystemach wodnych, posługuje licznymi przykładami gatunków reprezentatywnych, nazywając je zarówno w języku polskim jak i łacińskim, ocenia zagrożenia i proponuje kierunki ochrony tych zwierząt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.2_U02Student posiada umiejetność weryfikowania cech morfologiczno-anatomicznych Mollusca pod kątem ich adaptacji do życia w różnych ekosystemach wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z zasadami przygotowania i prowadzenia prezentacji
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością gatunków mięczaków występujących w ekosystemach słodkowodnych i morskich i możliwością ich wykorzystania w gospodarce
C-2Zapoznanie studentów z różnorodnością przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych mięczaków do życia w wodach słodkich i morskich
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka i budowa mięczaków (Mollusca). Cechy i systematyka brzuchonogów (ślimaków) – Gastropoda. Ogólna charakterystyka małży – Bivalvia (Lamellibranchia). Odżywianie się małży, znaczenie tego procesu w ekosystemach wodnych.
T-W-3Kalmary (Teuthoidea), mątwy (Sepioidea), ośmiornice (Octopoda) – budowa, biologia, przedstawiciele, znaczenie. Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży
T-W-2Głowonogi (Cephalopoda) – budowa i biologia, porównanie głowonogów czteroskrzelnych (Tetrabranchia) i dwuskrzelnych (Dibranchia). Sposoby poruszania się i odżywiania.
T-A-3Bivalvia (Lamellibranchia) (małże) cz. 1. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Protobranchia: Yoldia sp. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Filibranchia – nitkoskrzelne: Arca noae – Arka Noego, Mytilus edulis – omułek jadalny, Pecten maximus – przegrzebek wielki, Ostrea edulis – ostryga jadalna, Litophaga litophaga – kamiennik, Pinctada (Pteria) margaritifera - perłopław
T-A-5Cephalopoda (głowonogi).Wyróżniające cechy anatomiczne, fizjologiczne i rozwojowe w poszczególnych podgromadach głowonogów. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Tetrabranchiata (łodziki): Nautilius pompilius. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Dibranchiata (dwuskrzelne): Octopus vulgaris – ośmiornica pospolita, Argonauta argo – żeglarek, Sepia officinalis – mątwa zwyczajna, Loligo vulgaris – kalmar Larwy Bivalvia: trochofora, veliger, glochidium różnych gatunków małży.
T-A-2Zróżnicowanie przedstawicieli Pulmonata (płucodyszne): Lymnea stagnalis -błotniarka stawowa, Radix auricularia -błotniarka uszata, Planorbarius corneus – zatoczek rogowy.
T-A-4Bivalvia (Lamellibranchia) cz. 2. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Eulamellibranchia – blaszkoskrzelne właściwe: rozróżnianie gatunków rodzaju Unio (skójka), Anodonta (szczeżuja), Dreissena (racicznica); Margaritifera margaritifera- perłoródka rzeczna, Macoma baltica – rogowiec bałtycki, Tridacna gigas – przydacznia olbrzymia, Mya arenaria – małgiew piaskołaz, Teredo navalis - świdrak okrętowy.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody aktywizujące, eksponujące (filmy, materiał biologiczny) oraz praktyczne (pokazy i omówianie eksponatów biologicznych), prezentacja
M-1Wykłady: metody podające wzbogacone metodami problemowymi i konwersatoryjnymi stanowiącymi podstawę dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne i test z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena formująca: wejściówka -student zalicza pisemnie lub ustnie materiał teoretyczny, który przygotował w domu
S-3Ocena formująca: aprobata pracy na ćwiczeniach na podstawie zaliczenia rysunków i stosownych opisów obiektów biologicznych
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeanalizować i ocenić żadnego z przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych zwierząt w typie Mollusca do życia w środowisku wodnym
3,0Student potrafi przeanalizować i ocenić ważniejsze z przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych zwierząt w typie Mollusca do życia w środowisku wodnym, nie posługuje się jednak przykładami gatunków posiadających takie przystosowania
3,5Student potrafi przeanalizować i ocenić ważniejsze z przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych zwierząt w typie Mollusca do życia w środowisku wodnym, łączy je z pojedynczymi przykładami gatunków posiadającymi takie przystosowania, w nomenklaturze wykorzystuje nazwy zwierząt jedynie w języku polskim
4,0Student potrafi przeanalizować i ocenić większość z przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych zwierząt w typie Mollusca do życia w środowisku wodnym, łączy je z pojedynczymi przykładami gatunków posiadającymi takie przystosowania, w nomenklaturze wykorzystuje nazwy zwierząt zarówno w języku polskim jak i łacińskim
4,5Student potrafi przeanalizować i ocenić większość z przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych zwierząt w typie Mollusca do życia w środowisku wodnym, łączy je z licznymi przykładami gatunków posiadającymi takie przystosowania, w nomenklaturze wykorzystuje nazwy zwierząt zarówno w języku polskim jak i łacińskim
5,0Student potrafi przeanalizować i ocenić większość z przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych zwierząt w typie Mollusca do życia w środowisku wodnym, łączy je z licznymi przykładami gatunków posiadającymi takie przystosowania, w nomenklaturze wykorzystuje nazwy zwierząt zarówno w języku polskim jak i łacińskim, potrafi dobrać te gatunki w środowisku wód słodkich i morskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.2_U03Student posiada umiejętność łączenia budowy anatomiczno-morfologicznej oraz fizjologii Mollusca z funkcją jaką pełnią w ekosystemach wodnych oraz możliwościami wykorzsytania w gospodarce człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością gatunków mięczaków występujących w ekosystemach słodkowodnych i morskich i możliwością ich wykorzystania w gospodarce
C-2Zapoznanie studentów z różnorodnością przystosowań anatomicznych, morfologicznych i fizjologicznych mięczaków do życia w wodach słodkich i morskich
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka i budowa mięczaków (Mollusca). Cechy i systematyka brzuchonogów (ślimaków) – Gastropoda. Ogólna charakterystyka małży – Bivalvia (Lamellibranchia). Odżywianie się małży, znaczenie tego procesu w ekosystemach wodnych.
T-W-3Kalmary (Teuthoidea), mątwy (Sepioidea), ośmiornice (Octopoda) – budowa, biologia, przedstawiciele, znaczenie. Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży
T-W-2Głowonogi (Cephalopoda) – budowa i biologia, porównanie głowonogów czteroskrzelnych (Tetrabranchia) i dwuskrzelnych (Dibranchia). Sposoby poruszania się i odżywiania.
T-W-4Wykorzystane mięczaków jako surowca spożywczego, wartości odżywcze mięczaków Zagrożenia i ochrona mięczaków w świecie i Polsce
T-A-3Bivalvia (Lamellibranchia) (małże) cz. 1. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Protobranchia: Yoldia sp. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Filibranchia – nitkoskrzelne: Arca noae – Arka Noego, Mytilus edulis – omułek jadalny, Pecten maximus – przegrzebek wielki, Ostrea edulis – ostryga jadalna, Litophaga litophaga – kamiennik, Pinctada (Pteria) margaritifera - perłopław
T-A-5Cephalopoda (głowonogi).Wyróżniające cechy anatomiczne, fizjologiczne i rozwojowe w poszczególnych podgromadach głowonogów. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Tetrabranchiata (łodziki): Nautilius pompilius. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Dibranchiata (dwuskrzelne): Octopus vulgaris – ośmiornica pospolita, Argonauta argo – żeglarek, Sepia officinalis – mątwa zwyczajna, Loligo vulgaris – kalmar Larwy Bivalvia: trochofora, veliger, glochidium różnych gatunków małży.
T-A-2Zróżnicowanie przedstawicieli Pulmonata (płucodyszne): Lymnea stagnalis -błotniarka stawowa, Radix auricularia -błotniarka uszata, Planorbarius corneus – zatoczek rogowy.
T-A-4Bivalvia (Lamellibranchia) cz. 2. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Eulamellibranchia – blaszkoskrzelne właściwe: rozróżnianie gatunków rodzaju Unio (skójka), Anodonta (szczeżuja), Dreissena (racicznica); Margaritifera margaritifera- perłoródka rzeczna, Macoma baltica – rogowiec bałtycki, Tridacna gigas – przydacznia olbrzymia, Mya arenaria – małgiew piaskołaz, Teredo navalis - świdrak okrętowy.
T-A-1Charakterystyka ogólna typu Mollusca. Gastropoda (brzuchonogi) cz. 1 Charakterystyka gromady Gastropoda: budowa zewnętrzna, wewnętrzna, biologia i rozwój mięczaków z podgromad Prosobranchia (przodoskrzelne), Opistobranchia (tyłoskrzelne) oraz Pulmonata (płucodyszne). Budowa muszli w podgromadach Gastropoda. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Prosobranchia (przodoskrzelne): Patella sp. – czaszołek, Haliotis tuberculata – ucho morskie, Theodoxus fluviatilis – rozdepka rzeczna, Cypraea sp. – porcelanki, Murex pecten, Conus sp. – stożek, Buccinum undatum – trąbik, Charonia rubicunda, Viviparus viviparus -żyworódka, Bithynia tentaculata - zgrzebka pospolita, Hydrobia sp. – wodożytka, Oliva foxi – oliwki. Zróżnicowanie przedstawicieli Opistobranchia (tyłoskrzelne): Aplysia sp. - zając morski, Clione limacina
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody aktywizujące, eksponujące (filmy, materiał biologiczny) oraz praktyczne (pokazy i omówianie eksponatów biologicznych), prezentacja
M-1Wykłady: metody podające wzbogacone metodami problemowymi i konwersatoryjnymi stanowiącymi podstawę dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne i test z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena formująca: wejściówka -student zalicza pisemnie lub ustnie materiał teoretyczny, który przygotował w domu
S-5Ocena podsumowująca: praktyczna identyfikacja krajowych przedstawicieli Mollusca
S-3Ocena formująca: aprobata pracy na ćwiczeniach na podstawie zaliczenia rysunków i stosownych opisów obiektów biologicznych
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie łączy i nie analizuje cech budowy anatomicznej, morfologicznej i fizjologicznej zwierząt w typie Mollusca z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz możliwościami wykorzytstania przez człowieka
3,0Student łączy i analizuje cechy budowy anatomicznej, morfologicznej i fizjologicznej zwierząt w typie Mollusca z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz możliwościami wykorzytstania przez człowieka, w ocenie nie posługuje się przykładami gatunków
3,5Student łączy i analizuje cechy budowy anatomicznej, morfologicznej i fizjologicznej zwierząt w typie Mollusca z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz możliwościami wykorzytstania przez człowieka, w ocenie posługuje się pojedynczymi przykładami gatunków nazywanymi w języku polskim
4,0Student łączy i analizuje cechy budowy anatomicznej, morfologicznej i fizjologicznej zwierząt w typie Mollusca z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz możliwościami wykorzytstania przez człowieka, w ocenie posługuje się pojedynczymi przykładami gatunków nazywanymi w języku polskim i łacińskim
4,5Student łączy i analizuje cechy budowy anatomicznej, morfologicznej i fizjologicznej zwierząt w typie Mollusca z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz możliwościami wykorzytstania przez człowieka, w ocenie posługuje się licznymi przykładami gatunków nazywanymi w języku polskim i łacińskim
5,0Student łączy i analizuje cechy budowy anatomicznej, morfologicznej i fizjologicznej zwierząt w typie Mollusca z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz możliwościami wykorzytstania przez człowieka, w ocenie posługuje się licznymi przykładami gatunków nazywanymi w języku polskim i łacińskim, weryfikuje i porządkuje istotność poszczególnych przystosowań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.2_K01Student nabywa kompetencje związane ze świadomą, kreatywną obserwacją i identyfikacją bioróżnorodności w środowisku wodnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
BL_2A_K08odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki; wykazuje postawę rzeczową i krytyczną
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
BL_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością gatunków mięczaków występujących w ekosystemach słodkowodnych i morskich i możliwością ich wykorzystania w gospodarce
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka i budowa mięczaków (Mollusca). Cechy i systematyka brzuchonogów (ślimaków) – Gastropoda. Ogólna charakterystyka małży – Bivalvia (Lamellibranchia). Odżywianie się małży, znaczenie tego procesu w ekosystemach wodnych.
T-W-3Kalmary (Teuthoidea), mątwy (Sepioidea), ośmiornice (Octopoda) – budowa, biologia, przedstawiciele, znaczenie. Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży
T-W-2Głowonogi (Cephalopoda) – budowa i biologia, porównanie głowonogów czteroskrzelnych (Tetrabranchia) i dwuskrzelnych (Dibranchia). Sposoby poruszania się i odżywiania.
T-W-4Wykorzystane mięczaków jako surowca spożywczego, wartości odżywcze mięczaków Zagrożenia i ochrona mięczaków w świecie i Polsce
T-A-3Bivalvia (Lamellibranchia) (małże) cz. 1. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Protobranchia: Yoldia sp. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Filibranchia – nitkoskrzelne: Arca noae – Arka Noego, Mytilus edulis – omułek jadalny, Pecten maximus – przegrzebek wielki, Ostrea edulis – ostryga jadalna, Litophaga litophaga – kamiennik, Pinctada (Pteria) margaritifera - perłopław
T-A-5Cephalopoda (głowonogi).Wyróżniające cechy anatomiczne, fizjologiczne i rozwojowe w poszczególnych podgromadach głowonogów. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Tetrabranchiata (łodziki): Nautilius pompilius. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Dibranchiata (dwuskrzelne): Octopus vulgaris – ośmiornica pospolita, Argonauta argo – żeglarek, Sepia officinalis – mątwa zwyczajna, Loligo vulgaris – kalmar Larwy Bivalvia: trochofora, veliger, glochidium różnych gatunków małży.
T-A-2Zróżnicowanie przedstawicieli Pulmonata (płucodyszne): Lymnea stagnalis -błotniarka stawowa, Radix auricularia -błotniarka uszata, Planorbarius corneus – zatoczek rogowy.
T-A-4Bivalvia (Lamellibranchia) cz. 2. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Eulamellibranchia – blaszkoskrzelne właściwe: rozróżnianie gatunków rodzaju Unio (skójka), Anodonta (szczeżuja), Dreissena (racicznica); Margaritifera margaritifera- perłoródka rzeczna, Macoma baltica – rogowiec bałtycki, Tridacna gigas – przydacznia olbrzymia, Mya arenaria – małgiew piaskołaz, Teredo navalis - świdrak okrętowy.
T-A-1Charakterystyka ogólna typu Mollusca. Gastropoda (brzuchonogi) cz. 1 Charakterystyka gromady Gastropoda: budowa zewnętrzna, wewnętrzna, biologia i rozwój mięczaków z podgromad Prosobranchia (przodoskrzelne), Opistobranchia (tyłoskrzelne) oraz Pulmonata (płucodyszne). Budowa muszli w podgromadach Gastropoda. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Prosobranchia (przodoskrzelne): Patella sp. – czaszołek, Haliotis tuberculata – ucho morskie, Theodoxus fluviatilis – rozdepka rzeczna, Cypraea sp. – porcelanki, Murex pecten, Conus sp. – stożek, Buccinum undatum – trąbik, Charonia rubicunda, Viviparus viviparus -żyworódka, Bithynia tentaculata - zgrzebka pospolita, Hydrobia sp. – wodożytka, Oliva foxi – oliwki. Zróżnicowanie przedstawicieli Opistobranchia (tyłoskrzelne): Aplysia sp. - zając morski, Clione limacina
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody aktywizujące, eksponujące (filmy, materiał biologiczny) oraz praktyczne (pokazy i omówianie eksponatów biologicznych), prezentacja
M-1Wykłady: metody podające wzbogacone metodami problemowymi i konwersatoryjnymi stanowiącymi podstawę dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: wejściówka -student zalicza pisemnie lub ustnie materiał teoretyczny, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie kompetencji związanych ze świadomą, kreatywną obserwacją i identyfikacją bioróżnorodności w środowisku wodnym, nie widzi potrzeby popularyzowania tej wiedzy
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma kompetencje związane ze świadomą, kreatywną obserwacją i identyfikacją bioróżnorodności w środowisku wodnym oraz świadomość aktywnego popularyzowania tej wiedzy w społeczeństwie