Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Parazytologia ogólna:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Biologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
| Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Parazytologia ogólna | ||
| Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Balicka-Ramisz <Aleksandra.Balicka-Ramisz@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu zoologii |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | zapoznanie studentów z biologią ważniejszych pasożytów ludzi i zwierząt |
| C-2 | zapoznanie studentów z drogami transmisji pasożytów, ich przystosowaniami do pasożytniczego trybu życia i strategii stosowanych przez pasożyty oraz układu: pasożyt-żywiciel |
| C-3 | ukształtowanie umiejętności określania konsekwencji zdrowotnych i ekonomicznych występowania parazytoz i proponowania sposobów ich zapobiegania |
| C-4 | zapoznanie studentów z metodami diagnostyki parazytologicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Morfologiczne przystosowania do pasożytniczego trybu życia. Fizjologia układu pasożyt-żywiciel. Siedlisko pasożytów w organizmie zwierząt. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Zmiany patologiczne wywołane przez pasożyty wewnętrzne Biologiczne właściwości układu pasożyt-żywiciel. Cykle rozwojowe najczęściej występujących pasożytów. | 1 |
| T-A-2 | Ekologiczny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Zgrupowania pasożytnicze. Struktura zgrupowań pasożytniczych. Procesy regulacyjne w układach pasożyt-żywiciel. Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów | 1 |
| T-A-3 | Najczęściej spotykane choroby pasożytnicze ludzi – dane epidemiologiczne. Aktualne problemy parazytoz ludzi i zwierząt. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi i zwierząt | 1 |
| T-A-4 | Profilaktyka parazytologiczna i zwalczanie schorzeń pasożytniczych. Diagnostyka molekularna w parazytologii. Molekularne podstawy różnicowania pasożytów i wykrywania lekooporności. | 1 |
| T-A-5 | Geograficzny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Środowiskowe uwarunkowania inwazji oraz chorób pasożytniczych. Metabolizm pasożytów | 1 |
| 5 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Pasożytnictwo jako zjawisko biologiczne, terminologia parazytologiczna. | 1 |
| T-W-2 | Ewolucjonizm a parazytologia. Problemy filogenetyki w świecie pasożytów | 1 |
| T-W-3 | Oporność i odporność żywicieli i pasożytów. Mechanizmy unikania przejawów odporności żywiciela. Czynniki immunologiczne w układzie pasożyt-żywiciel. Typy odpowiedzi immunologicznej | 1 |
| T-W-4 | Odporność przeciw pasożytom u naturalnych żywicieli. Infekcje pasożytnicze człowieka w stanach obniżonej odporności | 1 |
| T-W-5 | Grzybice. Pasożyty roślin, charakterystyka najczęściej występujących. Zapobieganie chorobom wywołanym przez pasożyty roślin. Sprawdzian pisemny | 1 |
| 5 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
| A-A-2 | Przygotowanie referatu | 15 |
| A-A-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 10 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
| A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
| A-W-3 | studiowanie wskazanej literatury | 15 |
| 30 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład informacyjny |
| M-2 | objaśnienie |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
| S-2 | Ocena formująca: zaliczenie ustne |
| S-3 | Ocena formująca: ocena postawy wzgledem omawianych zagadnien i aktywnosci na zajeciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLM-S-C6_W01 Ma wiedzę na temat pasożytów zagrażających człowiekowi i zwierzętom | BL_2A_W02 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-A-3 | M-2, M-1 | S-1 |
| BL_2A_BLM-S-C6_W02 omawia przystosowania do pasożytniczego trybu życia i strategie stosowane w układzie żywiciel-pasożyt | BL_2A_W02 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05 | C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-A-2, T-A-5, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1 |
| BL_2A_BLM-S-C6_W03 omawia metody stosowane w diagnostycze parazytologicznej | BL_2A_W03 | P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07 | C-4 | — | M-2, M-1 | S-2 |
| BL_2A_BLM-S-C6_W04 omawia konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne chorób pasożytniczych oraz sposoby ich zapobiegania | BL_2A_W08 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-3 | T-A-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLM-S-C6_U01 potrafi przewidzieć konsekwencje inwazji pasożytniczych u ludzi i zwierząt | BL_2A_U16 | P2A_U09 | C-3, C-2 | T-A-3, T-A-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLM-S-C6_K01 wykazuje aktywność w poznawaniu zjawisk biologicznych zachodzaąych w świecie żywych organizmów | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | C-4, C-1, C-3, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-A-1 | M-2, M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLM-S-C6_W01 Ma wiedzę na temat pasożytów zagrażających człowiekowi i zwierzętom | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
| 3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
| 3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
| 4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy . | |
| 4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
| 5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
| BL_2A_BLM-S-C6_W02 omawia przystosowania do pasożytniczego trybu życia i strategie stosowane w układzie żywiciel-pasożyt | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
| 3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
| 3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
| 4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
| 4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
| 5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
| BL_2A_BLM-S-C6_W03 omawia metody stosowane w diagnostycze parazytologicznej | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
| 3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
| 3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
| 4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy . | |
| 4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
| 5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
| BL_2A_BLM-S-C6_W04 omawia konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne chorób pasożytniczych oraz sposoby ich zapobiegania | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
| 3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
| 3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
| 4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy . | |
| 4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
| 5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLM-S-C6_U01 potrafi przewidzieć konsekwencje inwazji pasożytniczych u ludzi i zwierząt | 2,0 | Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową. |
| 3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
| 3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
| 4,0 | Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej. | |
| 4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego. | |
| 5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego. |
Literatura podstawowa
- Niewiadomska K., Pojmańska T., Machnicka B., Czubaj A, Zarys parazytologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2001
- Gundłach J., Sadzikowski A., Parazytologia i parazytozy zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004
- Dziubek Z., Choroby zakaźne i pasożytnicze, PZWL, Warszawa, 2000
- Kurnatowska A., Kurnatowski P., Ekologia medyczna-wybrane zagadnienia, Promedi, Łódź, 2003
Literatura dodatkowa
- Kadłubowski R., Kurnatowska A., Zarys parazytologii lekarskiej, PZWL, Warszawa, 1999