Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo żywności:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Biologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
| Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Bezpieczeństwo żywności | ||
| Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Biologiczne podstawy żywienia |
| W-2 | Podstawy chemii |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami bezpieczeństwa żywności |
| C-2 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą na temat zarządzania bezpieczeństwem żywnościowym w perspektywie krajowej oraz międzynarodowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Zanieczyszczenia mikrobiologiczne żywności. Sytuacja epidemiologiczna w zakresie zatruć i zakażeń pokarmowych w Polsce i w wybraych krajach. | 1 |
| T-A-2 | Wzbogacenie żywności. Środki specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz środku spożywcze wzbogacone. | 1 |
| T-A-3 | Jakość i bezpieczeństwo w systemach produkcji roślinnej i zwierzęcej | 1 |
| T-A-4 | Alternatywy w stosunku do nanotechnologii. Podstawowe zasady i techniki produkcji stosowane w nanotechnologii oraz przykłady zastosowań do żywności. | 1 |
| T-A-5 | Czynniki wpływające na jakość i bezpieczeństwo jadalnych produktów rolniczych Opracowanie księgi HACCP | 1 |
| 5 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Aktualne podstawy prawne dotyczące bezpieczeństwa żywoności i żywienia. Przepisy prawne dotyczące suplementów diety (krajowe i UE). Produkty " z pogranicza"- środki spożywcze a produkty lecznicze. Przepisy prawne dotyczące środków spożywczych specjalnego przeznaczania żywieniowego (krajowe i UE) | 2 |
| T-W-2 | Zagrożenia jakości zdrowotnej żywności. Zagrożenia chemiczne w żywności tradycyjnej i GM. Zarządzanie bezpieczeństwem zdrowotnym żywności. Nanotechnologia w produkcji żywności i rolnictwie. | 3 |
| 5 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 10 |
| A-A-2 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 18 |
| A-A-3 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 2 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 5 |
| A-W-2 | Samodzielne przygotowanie się do wykładów w oparciu o podaną literaturę | 10 |
| A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 6 |
| A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 7 |
| A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
| 30 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład informacyjny |
| M-2 | wykład konersatoryjny |
| M-3 | dyskusja dydaktyczna |
| M-4 | praca indywidualna w grupach |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne części wykładowej |
| S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne części audytoryjnej |
| S-3 | Ocena podsumowująca: samodzielne opracowanie zadań z części laboratoryjnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLM-S-O2.3_W01 student zna źródła prawa oraz podstawowe pojęcia z systemu bezpieczeństwa żywności | BL_2A_W10, BL_2A_W06 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06, P2A_W07 | C-2 | T-W-2, T-W-1, T-A-2, T-A-1 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLM-S-O2.3_U01 Student potrafi właściwie stosować porcedury z zakresu bezpieczeństwa żywnosci | BL_2A_U05 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-2 | — | M-4, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLM-S-O2.3_K01 student ma świadomość społecznego znaczenia regulacji prawnej w przedmiotowym zakresie | BL_2A_K01, BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-1 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLM-S-O2.3_W01 student zna źródła prawa oraz podstawowe pojęcia z systemu bezpieczeństwa żywności | 2,0 | student nie rozumie pojęcia bezpieczeństwa żywności |
| 3,0 | student potrafi jedynie wymienić podstawowe pojęcia z systemu bezpieczeństwa żywnościowego | |
| 3,5 | student zna metody i systemy zarządzania jakością i bepzieczeństwem żywności | |
| 4,0 | student potrafi wymienić czynniki wpływające na jakość i bepzieczeństow jadalnych produktów rolniczych | |
| 4,5 | student potrafi zdefiniować, wyszukać i zakwalifikować zagrożenia wystęujące w produkcji żywności | |
| 5,0 | student potrafi wykorzystać wszystkie źródła prawa zaproponowane podczas zajęć, zna ma wiedzę o bepzieczeństwu żywności GM< ekologicznej i wytwarzanej metodami tradycyjnymi |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLM-S-O2.3_U01 Student potrafi właściwie stosować porcedury z zakresu bezpieczeństwa żywnosci | 2,0 | student nie wie nic o procedurach bezpieczeństwa żywności |
| 3,0 | student potrafi wymienić 50% procedur podanych na zajęciach dot. bezpieczeństwa w systemach produkcji roślinnej i zwierzęcej | |
| 3,5 | student potrafi wymienić 70% procedur podanych na zajęciach dot. bezpieczeństwa w systemach produkcji roślinnej i zwierzęcej | |
| 4,0 | student potrafi wymienić 90% procedur podanych na zajęciach dot. bezpieczeństwa w systemach produkcji roślinnej i zwierzęcej | |
| 4,5 | student potrafi wymienić wszystkie procedury pprzekazane na zajęciach dot. bezpieczeństwa w systemach produkcji roślinnej i zwierzęcej | |
| 5,0 | student potrafi wymienić wszystkie procedury podane na zajęciach dot. bezpieczeństwa w systemach produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz prawidłowo wymienia kryteria jakie powinny być brane pod uwagę przy kwalifikowaniu zagrożeń w porcesie produkcji |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLM-S-O2.3_K01 student ma świadomość społecznego znaczenia regulacji prawnej w przedmiotowym zakresie | 2,0 | Student nie ma świadomości społecznego znaczenia regulacji prawnej w przedmiotowym zakresie |
| 3,0 | Student ma świadomość społecznego znaczenia regulacji prawnej w przedmiotowym zakresie w 60% | |
| 3,5 | Student ma świadomość społecznego znaczenia regulacji prawnej w przedmiotowym zakresie w 70% | |
| 4,0 | Student ma świadomość społecznego znaczenia regulacji prawnej w przedmiotowym zakresie w 80% | |
| 4,5 | Student ma świadomość społecznego znaczenia regulacji prawnej w przedmiotowym zakresie w 90% | |
| 5,0 | Student ma świadomość społecznego znaczenia regulacji prawnej w przedmiotowym zakresie |
Literatura podstawowa
- Małysz J., Bezpieczeństwo żywnościowe strategiczną potrzebą ludzkości., Warszawa, 2008
- Szczepanik Z., Jakość i standaryzacja produktów żywnościowych, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 1996
- Grochowska M., Bezpieczeństwo żywności i żywienia, ODDK, 2006
- Ozimek I., Bezpieczeństwo żywności w aspekcie ochrony konsumenta w Polsce, SGGW, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Twardowski T., Zimny J., Twardowska A., Biobezpieczeństwo biotechnologii, Edytor, Poznań, 2003