Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka materiału roślinnego:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Biologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
| Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Diagnostyka materiału roślinnego | ||
| Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
| Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Znajomość zagadnień botanicznych w zakresie przedmiotu Botanika ogólna |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Poznanie metod stosowanych w rozpoznawaniu materiału roślinnego o różnych stopniu rozkładu |
| C-2 | Rozpoznawanie szczątków roślinnych różnych grup systematycznych roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Wykonywanie i interpretacja preparatów mikroskopowych dotyczących budowy histologicznej i anatomicznej organów wegetatywnych różnych roślin nasiennych | 1 |
| T-L-2 | Oznaczanie metariałów roślinnych w próbkach biologicznych - osady biogeniczne (próbki torfu) | 1 |
| T-L-3 | Aanaliza kopalnych próbek drewna i produktów wykonanych z drewna | 1 |
| T-L-4 | Analiza pyłkowa - rozpoznawanie ziaren pyłku roślinnego | 1 |
| T-L-5 | Analiza suszu roślinnego | 1 |
| 5 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Charakterystyczne składniki komórek roślinnych, klasyfikacja i układy funkcjonalne tkanek roślinnych | 3 |
| T-W-2 | Cechy histologiczne i anatomiczne organów wegetatywnych różnych grup roślin | 2 |
| T-W-3 | Anatomiczne przystosowania organów wegetatywnych do warunków siedliskowych | 1 |
| T-W-4 | Budowa ziaren pyłku roślinnego | 1 |
| T-W-5 | Cechy diagnostyczne roślin zarodnikowych | 1 |
| T-W-6 | Podstawy metodyczne analiz botanicznych i diagnostyka materiału roślinnego w różnych próbach biologicznych (archeologicznych, torfowych, palinologicznych) | 2 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
| A-L-2 | studiowanie piśmiennictwa | 22 |
| A-L-3 | zaliczenie | 3 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-W-2 | przygotowanie do pisemnego zaliczenia | 8 |
| A-W-3 | pisemne zaliczenie | 2 |
| A-W-4 | przygotowanie pisemnej pracy opisowej | 10 |
| 30 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
| M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
| M-3 | pokaz |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z temtyką ćwiczeń praktycznych |
| S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
| S-3 | Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLM-S-D6_W01 potrafi objaśnić mikroskopowy obraz budowy komórkowej i tkankowej wybranych organów roślinnych | BL_2A_W03 | P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07 | C-2, C-1 | T-L-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1 |
| BL_2A_BLM-S-D6_W02 potrafi scharakteryzować materiał roślinny pod wzgledem cech umożliwiających rozpoznanie jego pochodzenia w różnych próbkach biologicznych | BL_2A_W01, BL_2A_W03 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07 | C-2 | T-L-2, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4 | M-3, M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLM-S-D6_U01 potrafi wykonać i zinterpretować preparat mikroskopowy z próbki biologicznej zawierającej materiał roślinny o różnym pochodzeniu i różnym stopniu rozkładu | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-2, C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-W-6, T-W-5 | M-3, M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLM-S-D6_K01 jest świadomy zróżnicowania budowy różnych roślin oraz rozumie potrzebę poszukiwania i poznawania nowych metod diagnostycznych w oparciu o różne naukowe źródła informacji | BL_2A_K01, BL_2A_K03 | P2A_K01, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K07 | C-2, C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4 | M-2, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLM-S-D6_W01 potrafi objaśnić mikroskopowy obraz budowy komórkowej i tkankowej wybranych organów roślinnych | 2,0 | |
| 3,0 | potrafi ogólnie objaśnić mikroskopową budowę komórkową i tkankową wybranego organu roślinnego, zwracając uwagę na najważniejsze cechy | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| BL_2A_BLM-S-D6_W02 potrafi scharakteryzować materiał roślinny pod wzgledem cech umożliwiających rozpoznanie jego pochodzenia w różnych próbkach biologicznych | 2,0 | |
| 3,0 | student potrafi scharakteryzować najważniejsze cechy umożliwiające rozpoznanie pochodzenia materiału roślinnego w 1 wskazanej próbce biologicznej | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLM-S-D6_U01 potrafi wykonać i zinterpretować preparat mikroskopowy z próbki biologicznej zawierającej materiał roślinny o różnym pochodzeniu i różnym stopniu rozkładu | 2,0 | |
| 3,0 | student potrafi wykonać i zinterpretować 1 preparat mikroskopowy z próbek biologicznych o różnym pochodzeniu | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLM-S-D6_K01 jest świadomy zróżnicowania budowy różnych roślin oraz rozumie potrzebę poszukiwania i poznawania nowych metod diagnostycznych w oparciu o różne naukowe źródła informacji | 2,0 | |
| 3,0 | student ma świadomość zróżnicowanej budowy roślin i konieczności poszukiwania cech umożliwiających identyfikację pochodzenia materiału roślinnego | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Malinowski Edmund, Anatomia roślin, PWN, Warszawa, 1978, II
Literatura dodatkowa
- Braun W. Leman A. Taubert H., Praktikum z anatomii roślin, PWN, Warszawa, 1975, I
- Hejnowicz Z., Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych, PWN, Warszawa, 2002, II
- Jasnowska J. Jasnowski M. Radomski J. Friedrich S. Kowalski W., Botanika, Brassika, Szczecin, 2008, IV
- Lityńska-Zając M. Wasylikowa K., Przewodnik do badań archeobotanicznych, Sorus, Poznań, 2005, I
- Antkowiak L., Materiały do ćwiczeń z oznaczania drewna, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 1999
- Tobolski K., Przewodnik do oznaczania torfów i osadów jeziornych, PWN, Warszawa, 2000, I
- Weryszko-Chmielewska E. (red.), Aerobiologia, Wyd. Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 2000, I