Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Fitosocjologia i kartografia geobotaniczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fitosocjologia i kartografia geobotaniczna
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Korchak <Magdalena.Korchak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw botaniki systematycznej w zakresie: znajomości pospolitych gatunków, znajomości zasad nomenklatury naukowej gatunków, podstawowe umiejętności pracy z mapą: interpretacja skali, strony świata, umiejętność interpretacji podstawowych kartograficznych znaków graficznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej zróżnicowania szaty roślinnej, kryteriów rozróżniania siedlisk przyrodniczych stanowiących jeden z przedmiotów ochrony w sieci ostoi Natura 2000 oraz umiejętności analizy fitosocjologicznej szaty roślinnej.
C-2Nabycie umiejętności stosowania metod i interpretowania wyników z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitogeograficznej, kartografii fitosocjologicznej, kartorafii fitoekologicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy opracowania i interpretacji map geobotanicznych1
T-L-2Kartografia florystyczna i mapy florystyczne. Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne2
T-L-3Kartografia fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne1
T-L-4Mapy antropogenicznych przeobrażeń szaty roślinnej. Mapy zjawisk synantropizacji.1
T-L-5Roślinność jako przedmiot kartowania.1
T-L-6Analiza zbiorowisk roślinnych i ich parametrów przy użyciu metody Braun-Blanqueta, cechy analityczne i syntetyczne fitocenoz, analiza warunków siedliskowych z zastosowaniem liczb wskaźnikowych.4
10
wykłady
T-W-1Podstawy i zasady kartografii geobotanicznej1
T-W-2Kartografia florystyczna i mapy florystyczne1
T-W-3Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne1
T-W-4Kartografi fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne1
T-W-5Kartografia geobotaniczna ogólna i specjalna. Kartografia geobotaniczna stosowana1
T-W-6Kartografia fitosocjologiczna i mapy roślinności1
T-W-7Metody fitosocjologii4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie do ćwiczeń12
A-L-4dokończenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych6
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów19
A-W-3zaliczenie pisemne1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemna praca opisowa (kolokwium z kartografii geobotanicznej, kolokwium z fitosocjologii)
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena formująca: Ocena referatów wykonanych przez studentów, prezentujących wyniki przeprowadzonej analizy fitosocjologicznej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-B3_W01
Potrafi definiować podstawowe pojęcia fitosocjologiczne oraz identyfikować wybrane zbiorowiska roślinne polskiego niżu.
BL_2A_W01P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-L-6M-2, M-1, M-3S-3, S-2
BL_2A_BLR-S-B3_W02
Potrafi definiować podstawowe pojęcia z kartografii geobotanicznej oraz rozróżniać i charakteryzować rodzaje map geobotabnicznych
BL_2A_W15P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-2T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-L-1, T-L-4, T-L-5M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-B3_U01
Potrafi przeprowadzić analizę fitosocjologiczną szaty roślinnej na podstawie zdjęć fitosocjologicznych.
BL_2A_U12, BL_2A_U15P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U05, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U09, P2A_U10C-1T-W-7, T-L-6M-2, M-3S-3, S-2
BL_2A_BLR-S-B3_U02
Potrafi stosować metody i interpretować wyniki z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitogeograficznej, kartografii fitosocjologicznej, kartografii fitoekologicznej.
BL_2A_U15P2A_U02, P2A_U05, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U09, P2A_U10C-2T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-B3_K01
Zorientowany w znaczeniu roślinności jako elementu determinującego bioróżnorodność danego obszaru oraz w metodach jej badania.
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-1T-W-7, T-L-6M-2, M-3S-3, S-2, S-1
BL_2A_BLR-S-B3_K02
Kompetentny do posługiwania się podstawowymi rodzajami map geobotanicznych i interpretowania danych, których są źródłem.
BL_2A_K02P2A_K01, P2A_K04, P2A_K07C-2T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-B3_W01
Potrafi definiować podstawowe pojęcia fitosocjologiczne oraz identyfikować wybrane zbiorowiska roślinne polskiego niżu.
2,0
3,0Słabo i z błędami omawia podstawowe pojęcia fitosocjologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_BLR-S-B3_W02
Potrafi definiować podstawowe pojęcia z kartografii geobotanicznej oraz rozróżniać i charakteryzować rodzaje map geobotabnicznych
2,0
3,0Słabo i z błędami omawia podstawowe pojęcia z zakresu kartografii geobotanicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-B3_U01
Potrafi przeprowadzić analizę fitosocjologiczną szaty roślinnej na podstawie zdjęć fitosocjologicznych.
2,0
3,0prawidłowo zestawi tabelę fitosocjologiczną z 10 gotowych zdjęć fitosocjologicznych, nie potrafi jej zinterpretować ani scharakteryzować zbiorowiska pod kątem siedliskowym
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_BLR-S-B3_U02
Potrafi stosować metody i interpretować wyniki z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitogeograficznej, kartografii fitosocjologicznej, kartografii fitoekologicznej.
2,0
3,0wykona i przedstawi na piśmie nie w pełni kompletne 2 zadania kartograficzne spośród omawianych 4 typów kartografii geobotanicznej: florystycznej, fitogeograficznej, fitoekologicznej i fitosocjologicznej, pozostałych 2 zadań nie wykona
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-B3_K01
Zorientowany w znaczeniu roślinności jako elementu determinującego bioróżnorodność danego obszaru oraz w metodach jej badania.
2,0
3,0Słabo zoientowany w znaczeniu roślinności jako elementu determinującego bioróżnorodność, z błędami wymienia sposoby jej badania
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_BLR-S-B3_K02
Kompetentny do posługiwania się podstawowymi rodzajami map geobotanicznych i interpretowania danych, których są źródłem.
2,0
3,0wykona i przedstawi na piśmie nie w pełni kompletne 2 zadania kartograficzne spośród omawianych 4 typów kartografii geobotanicznej: florystycznej, fitogeograficznej, fitoekologicznej i fitosocjologicznej, pozostałych 2 zadań nie wykona
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Faliński J. B., Kartografia geobotaniczna, PPWK, Warszawa, 1990, T. 1-3
  2. Wysocki C., Sikorski P., Zarys fitosocjologii stosowanej, SGGW, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2007
  2. Zarzycki K., Trzcińska-Tacik H., Różański W., Szeląg Z., Wołek J., Korzeniak U., Ecological indicator vatues of vascular plants of Poland, Inst. Bot. PAN, Kraków, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy opracowania i interpretacji map geobotanicznych1
T-L-2Kartografia florystyczna i mapy florystyczne. Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne2
T-L-3Kartografia fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne1
T-L-4Mapy antropogenicznych przeobrażeń szaty roślinnej. Mapy zjawisk synantropizacji.1
T-L-5Roślinność jako przedmiot kartowania.1
T-L-6Analiza zbiorowisk roślinnych i ich parametrów przy użyciu metody Braun-Blanqueta, cechy analityczne i syntetyczne fitocenoz, analiza warunków siedliskowych z zastosowaniem liczb wskaźnikowych.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy i zasady kartografii geobotanicznej1
T-W-2Kartografia florystyczna i mapy florystyczne1
T-W-3Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne1
T-W-4Kartografi fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne1
T-W-5Kartografia geobotaniczna ogólna i specjalna. Kartografia geobotaniczna stosowana1
T-W-6Kartografia fitosocjologiczna i mapy roślinności1
T-W-7Metody fitosocjologii4
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie do ćwiczeń12
A-L-4dokończenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów19
A-W-3zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-B3_W01Potrafi definiować podstawowe pojęcia fitosocjologiczne oraz identyfikować wybrane zbiorowiska roślinne polskiego niżu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej zróżnicowania szaty roślinnej, kryteriów rozróżniania siedlisk przyrodniczych stanowiących jeden z przedmiotów ochrony w sieci ostoi Natura 2000 oraz umiejętności analizy fitosocjologicznej szaty roślinnej.
Treści programoweT-L-6Analiza zbiorowisk roślinnych i ich parametrów przy użyciu metody Braun-Blanqueta, cechy analityczne i syntetyczne fitocenoz, analiza warunków siedliskowych z zastosowaniem liczb wskaźnikowych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena referatów wykonanych przez studentów, prezentujących wyniki przeprowadzonej analizy fitosocjologicznej.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słabo i z błędami omawia podstawowe pojęcia fitosocjologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-B3_W02Potrafi definiować podstawowe pojęcia z kartografii geobotanicznej oraz rozróżniać i charakteryzować rodzaje map geobotabnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W15ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat metodologii zdobywania informacji o organizmach żywych i środowisku przyrodniczym na różnych stopniach organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności stosowania metod i interpretowania wyników z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitogeograficznej, kartografii fitosocjologicznej, kartorafii fitoekologicznej.
Treści programoweT-W-5Kartografia geobotaniczna ogólna i specjalna. Kartografia geobotaniczna stosowana
T-W-2Kartografia florystyczna i mapy florystyczne
T-W-4Kartografi fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne
T-W-1Podstawy i zasady kartografii geobotanicznej
T-W-3Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne
T-W-6Kartografia fitosocjologiczna i mapy roślinności
T-L-1Podstawy opracowania i interpretacji map geobotanicznych
T-L-4Mapy antropogenicznych przeobrażeń szaty roślinnej. Mapy zjawisk synantropizacji.
T-L-5Roślinność jako przedmiot kartowania.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-1Ocena podsumowująca: Pisemna praca opisowa (kolokwium z kartografii geobotanicznej, kolokwium z fitosocjologii)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słabo i z błędami omawia podstawowe pojęcia z zakresu kartografii geobotanicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-B3_U01Potrafi przeprowadzić analizę fitosocjologiczną szaty roślinnej na podstawie zdjęć fitosocjologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
BL_2A_U15student posiada umiejętność prawidłowego zastosowania specjalistycznej terminologii, a w pracy badawczej zastosować poznane metody, potrafi także przygotować projekt własnych badań naukowych prawidłowo dobierając piśmiennictwo;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
P2A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym dotyczących, zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej zróżnicowania szaty roślinnej, kryteriów rozróżniania siedlisk przyrodniczych stanowiących jeden z przedmiotów ochrony w sieci ostoi Natura 2000 oraz umiejętności analizy fitosocjologicznej szaty roślinnej.
Treści programoweT-W-7Metody fitosocjologii
T-L-6Analiza zbiorowisk roślinnych i ich parametrów przy użyciu metody Braun-Blanqueta, cechy analityczne i syntetyczne fitocenoz, analiza warunków siedliskowych z zastosowaniem liczb wskaźnikowych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena referatów wykonanych przez studentów, prezentujących wyniki przeprowadzonej analizy fitosocjologicznej.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0prawidłowo zestawi tabelę fitosocjologiczną z 10 gotowych zdjęć fitosocjologicznych, nie potrafi jej zinterpretować ani scharakteryzować zbiorowiska pod kątem siedliskowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-B3_U02Potrafi stosować metody i interpretować wyniki z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitogeograficznej, kartografii fitosocjologicznej, kartografii fitoekologicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U15student posiada umiejętność prawidłowego zastosowania specjalistycznej terminologii, a w pracy badawczej zastosować poznane metody, potrafi także przygotować projekt własnych badań naukowych prawidłowo dobierając piśmiennictwo;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
P2A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym dotyczących, zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności stosowania metod i interpretowania wyników z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitogeograficznej, kartografii fitosocjologicznej, kartorafii fitoekologicznej.
Treści programoweT-W-5Kartografia geobotaniczna ogólna i specjalna. Kartografia geobotaniczna stosowana
T-W-1Podstawy i zasady kartografii geobotanicznej
T-W-3Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne
T-W-6Kartografia fitosocjologiczna i mapy roślinności
T-L-1Podstawy opracowania i interpretacji map geobotanicznych
T-L-4Mapy antropogenicznych przeobrażeń szaty roślinnej. Mapy zjawisk synantropizacji.
T-L-3Kartografia fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne
T-L-2Kartografia florystyczna i mapy florystyczne. Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykona i przedstawi na piśmie nie w pełni kompletne 2 zadania kartograficzne spośród omawianych 4 typów kartografii geobotanicznej: florystycznej, fitogeograficznej, fitoekologicznej i fitosocjologicznej, pozostałych 2 zadań nie wykona
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-B3_K01Zorientowany w znaczeniu roślinności jako elementu determinującego bioróżnorodność danego obszaru oraz w metodach jej badania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej zróżnicowania szaty roślinnej, kryteriów rozróżniania siedlisk przyrodniczych stanowiących jeden z przedmiotów ochrony w sieci ostoi Natura 2000 oraz umiejętności analizy fitosocjologicznej szaty roślinnej.
Treści programoweT-W-7Metody fitosocjologii
T-L-6Analiza zbiorowisk roślinnych i ich parametrów przy użyciu metody Braun-Blanqueta, cechy analityczne i syntetyczne fitocenoz, analiza warunków siedliskowych z zastosowaniem liczb wskaźnikowych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena referatów wykonanych przez studentów, prezentujących wyniki przeprowadzonej analizy fitosocjologicznej.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-1Ocena podsumowująca: Pisemna praca opisowa (kolokwium z kartografii geobotanicznej, kolokwium z fitosocjologii)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słabo zoientowany w znaczeniu roślinności jako elementu determinującego bioróżnorodność, z błędami wymienia sposoby jej badania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-B3_K02Kompetentny do posługiwania się podstawowymi rodzajami map geobotanicznych i interpretowania danych, których są źródłem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności stosowania metod i interpretowania wyników z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitogeograficznej, kartografii fitosocjologicznej, kartorafii fitoekologicznej.
Treści programoweT-W-5Kartografia geobotaniczna ogólna i specjalna. Kartografia geobotaniczna stosowana
T-W-2Kartografia florystyczna i mapy florystyczne
T-W-4Kartografi fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne
T-W-1Podstawy i zasady kartografii geobotanicznej
T-W-3Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne
T-W-6Kartografia fitosocjologiczna i mapy roślinności
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-1Ocena podsumowująca: Pisemna praca opisowa (kolokwium z kartografii geobotanicznej, kolokwium z fitosocjologii)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykona i przedstawi na piśmie nie w pełni kompletne 2 zadania kartograficzne spośród omawianych 4 typów kartografii geobotanicznej: florystycznej, fitogeograficznej, fitoekologicznej i fitosocjologicznej, pozostałych 2 zadań nie wykona
3,5
4,0
4,5
5,0