Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Genetyka roślin:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Biologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
| Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Genetyka roślin | ||
| Specjalność | Biologia roślin | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | genetyka ogólna, botanika, fizjologia roślin |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zrozumienie podstawowych mechanizmów genetycznych warunkujących zmienność cech fenotypowych roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Mechanizmy powstawania roślin poliploidalnych na przykładzie pszenicy zwyczajnej | 1 |
| T-A-2 | Syntenia genomów | 1 |
| T-A-3 | Banki genów roślinnych | 1 |
| T-A-4 | Mutageneza u roślin | 2 |
| T-A-5 | Projekty sekwencjonowania genomów roślinnych | 2 |
| T-A-6 | Zjawisko heterozji u roślin | 2 |
| T-A-7 | zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych | 1 |
| 10 | ||
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Metody rozróżniania heterozygot od homozygot | 1 |
| T-L-2 | Analiza genetyczna cech mierzalnych | 1 |
| T-L-3 | Konstrukcja mapy genetycznej genomu roślinnego | 1 |
| T-L-4 | Metody oceny podobieństwa genetycznego taksonów roślinnych | 1 |
| T-L-5 | Analiza genetyczna w populacjach roślin | 1 |
| 5 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Genetyczny mechanizm procesu homozygotyzacji w populacjach samopylnych. | 1 |
| T-W-2 | Bioróżnorodność i jej źródła w świecie roślin. | 2 |
| T-W-3 | Genetyczna determinacja budowy kwiatów. | 1 |
| T-W-4 | Determinacja płci w świecie roślin. | 1 |
| T-W-5 | Genetyczne podłoże męskiej sterylności u roślin wyższych. | 2 |
| T-W-6 | Mechanizm samoniezgodności. | 1 |
| T-W-7 | Genetyczna kontrola okresu spoczynku. | 1 |
| T-W-8 | Genetyczna kontrola kwitnienia. | 1 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w audytoriach | 10 |
| A-A-2 | samodzielna praca z książką i notatkami z wykładów | 20 |
| 30 | ||
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 5 |
| A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 5 |
| A-L-3 | Samodzielna praca studenta | 20 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 10 |
| A-W-2 | praca własna z podręcznikiem i notatkami z wykładów | 35 |
| A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 13 |
| A-W-4 | zaliczenie przedmiotu | 2 |
| 60 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład |
| M-2 | metoda problemowa |
| M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie testu z treści wykładów |
| S-2 | Ocena formująca: Ocena na podstawie aktywności na ćwiczeniach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLR-S-C10_W01 umie objaśnić genetyczne podstawy zmienności cech u roślin | BL_2A_W12 | P2A_W01, P2A_W05, P2A_W07 | C-1 | T-A-3, T-A-6, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLR-S-C10_U01 analizuje zmienność genetyczną roślin | BL_2A_U09 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U04, P2A_U05 | C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLR-S-C10_K01 zdolność do interpretacji genetycznej zmienności roślin | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | C-1 | T-W-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLR-S-C10_W01 umie objaśnić genetyczne podstawy zmienności cech u roślin | 2,0 | Nie potrafi w najmniejszym stopniu wskazać genetyczne przyczyny zmienności roślin |
| 3,0 | W minimalnym zakresie przedstawia przyczyny genetyczne zmienności roślin | |
| 3,5 | W zadowalający sposób przedstawia przyczyny genetyczne zmienności roślin | |
| 4,0 | Wykazuje dobrą znajowmośc przyczyn zmienności roślin | |
| 4,5 | Jest biegły w wyjasnianiu genetycznych przyczyn zmienności roślin | |
| 5,0 | Ma dogłębną wiedzę na temat przyczyn genetycznych zmienności roślin |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLR-S-C10_U01 analizuje zmienność genetyczną roślin | 2,0 | Nie potrafi zastosować zadnej metody do oceny zmienności genetycznej roślin |
| 3,0 | potrafi zastosować jedną metodę do opisu zmienności genetycznej roslin | |
| 3,5 | potrafi zastosować dwie metody do opisu zmienności genetycznej roślin | |
| 4,0 | stosuje minimum trzy metody do opisu zmienności genetycznej roślin | |
| 4,5 | Jest biegły w metodach opisu zmienności genetycznej roślin | |
| 5,0 | Ma samodzielnie pogłębioną wiedzę na temat metod opisu zmienności genetycznej roślin i potrafi ją stosować |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLR-S-C10_K01 zdolność do interpretacji genetycznej zmienności roślin | 2,0 | nie potrafi dać genetycznej interpretacji zmienności roslin |
| 3,0 | interpretuje genetycznie zmiennośc roślin w minimalnym zakresie | |
| 3,5 | przeciętny poziom interpretacji zmienności roślin | |
| 4,0 | ponadprzecietny poziom interpretacji zmienności roślin | |
| 4,5 | w pełni zadowalający poziom interpretacji genetycznej zmienności roślin | |
| 5,0 | dogłębny poziom interpretacji zmienności roślin |
Literatura podstawowa
- Czesław Tarkowski, Genetyka, Hodowla Roślin i Nasiennictwo, Wydawnictwo AR Lublin, 1999
- Andrzej Górny, Zarys Genetyki Zbóż, IGRPAN Poznań, 2005
Literatura dodatkowa
- S. Rogalska, J. Małuszyńska, M. J. Olszewska, Podstawy cytogenetyki roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999