Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Rośliny jednoliścienne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rośliny jednoliścienne
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Katedra Gospodarki Wodnej
Nauczyciel odpowiedzialny Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Henryk Czyż <Henryk.Czyz@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu abiotycznych i biotycznych czynników siedliska.
W-2Ogólna wiedza z zakresu morfologii i systematyki roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania gatunków roślin i charakteryzowania zbiorowiak roślin z udziałem gatunków jednoliściennych występujących w różnych zbiorowiskach roślinnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Poznanie różnic w budowie morfologicznej między roślinami jednoliściennymi a dwuliściennymi.2
T-L-2Różnice w budowie mirfologicznej i właściwościach biologicznych między trawami a turzycami, sitami i wełniankami.3
T-L-3Cech morfologiczne jako kryterium przy rozpoznawaniu gatunków roślin jednoliściennych w stanie bezkwiatostanowym i kwiatostanowym.3
T-L-4Zasady wykonywania i charakteryzowanie zdjęć florystycznych.2
10
wykłady
T-W-1Rola gatunków roślin jednoliściennych w zależności od ich geograficznego rozmieszczenia.2
T-W-2Funkcje zbiorowisk roślinnych z udziałem roślin jednoliściennych w zależności od warunków siedliskowych.2
T-W-3Charakterystyka zbiorowisk roślinnych z udziałem roślin jednoliściennych2
T-W-4Wpływ warunków siedliskowych na powszechność występowania gatunków roślin jednoliściennych.2
T-W-5Cechy morfologiczne i biologiczne roślin jednoliściennych mające wpływ na architekturę zbiorowiska.1
T-W-6Rola roślin jednoliściennych na terenach o różnym poziomie antropogenizacji.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Studiowanie pismiennictwa17
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Pisemne zaliczenie przedmiotu1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Studiowanie piśmiennictwa11
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-D4_W01
Charakteryzuje rośliny jednoliścienne w kontekscie rozmieszczenia geograficznego i wymagań siedliskowych.
BL_2A_W01P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-1M-1S-1
BL_2A_BLR-S-D4_W02
Charakteryzuje zbiorowiska roślinne z udziałem roslin jednoliściennych w różnych warunkach siedliskowych.
BL_2A_W06P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07C-1T-W-4, T-W-3M-1S-1
BL_2A_BLR-S-D4_W03
Ocenia znaczenie zbiorowisk roślinnych z udziałem roślin jednoliściennych na terenach poddanych antropogenizacji.
BL_2A_W09P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-D4_U01
Potrafi praktycznie rozpoznawać gatunki roślin jednoliściennych.
BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-L-2, T-L-1, T-W-5M-1S-1
BL_2A_BLR-S-D4_U02
Potrafi wykonywać zdjęcia florystyczne w różnych warunkach siedliskowych i je charakteryzować.
BL_2A_U12P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-L-4M-1S-1
BL_2A_BLR-S-D4_U03
Potrafi ocenić stopień degradacji środowiska wykorzystując rośliny jednoliścienne.
BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06C-1T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-D4_K01
Wykazuje aktywność w samokształceniu i przekazywaniu wiedzy dla poszerzenia haryzontu w zakresie funkcjonowania różnych ekosystemów.
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-1T-W-4, T-W-2M-1S-1
BL_2A_BLR-S-D4_K02
Wykazuje aktywność społeczną w kształtowaniu świadomości potrzeb ochrony środowiska przyrodniczego.
BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06C-1T-W-4, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-D4_W01
Charakteryzuje rośliny jednoliścienne w kontekscie rozmieszczenia geograficznego i wymagań siedliskowych.
2,0Student nie umie rozpoznawać podstawowych gatunków jednoliściennych
3,0Student umie rozpoznać podstawowe gatunki roslin jednoliściennych
3,5Student umie rozpoznawać podstawowe gatunki roślin jednoliściennych oraz umiejscowić je w siedlisku
4,0Student umie rozpoznawać rozszeżoną listę gatunków roślin jednoliściennych i powiązać je z siedliskiem przyrodniczym
4,5Student rumie wykonywać samodzielnie zdjęcia florystyczne
5,0Student posiada wiedzę pozwalającą kompleksowo analizować i interpretować relacje między szatą roślinną a siedliskiem
BL_2A_BLR-S-D4_W02
Charakteryzuje zbiorowiska roślinne z udziałem roslin jednoliściennych w różnych warunkach siedliskowych.
2,0Studen nie ma wiedzypozwalającej wydzielić grup roślin w zbiorowisku.
3,0Student umie scharakteryzować poszczególne grupy roślin, w tym jednoliścienne, występujące w zbiorowiskach roslinnych.
3,5Student umie scharakteryzować poszczególne grupy roślin w zbiorowisku oraz wydzieliś gatunki należące do roślin jednoliściennych
4,0Student jest w stanie scharakteryzować relacje między grupą roślin, z udziałem gatunków jednoliściennych, a siedliskiem.
4,5Student umie w oparciu o zdjęcia florystyczne dokonać analizy warunków siedliskowych
5,0Student umie kompleksowa analizować i interpretować relacje między szatą roślinną a siedliskiem, a także określić zakres działania czynnika antropogenicznego.
BL_2A_BLR-S-D4_W03
Ocenia znaczenie zbiorowisk roślinnych z udziałem roślin jednoliściennych na terenach poddanych antropogenizacji.
2,0Student nie jest w stanie określić specyfiki florystycznej zbiorowisk z udziałem roślin jednoliściennych na terenach wykorzystywanych przez człowieka.
3,0Studen umie określić specyfikę florystyczną zbiorowisk roślinnych z udziałem roślin jednoliściennych na terenach wykorzystywanych przez człowieka
3,5Student umie określić wpływ człowieka na stan zbiorowiska roślinnego i udział w nim gatunków roślin jednoliściennych.
4,0Student umie interpretować relacje pomiędzy występowaniem poszczególnych gatunków w zbiorowisku roślinnym a aktywnością człowieka
4,5Student umie wskazać kierunek zmian w siedlisku dla zachowania zbiorowiska klimaksowego.
5,0Student umie wskazywać składniki zbiorowiska z udziałem roślin jednoliściennych w zależności od pełnionych przez nie funkcji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-D4_U01
Potrafi praktycznie rozpoznawać gatunki roślin jednoliściennych.
2,0Nie potrafi rozpoznawać podstawowych gatunków roślin jednoliściennych.
3,0Potrafi rozpoznać ustaloną liczbę gatunki roślin jednoliściennych w stanie kwiatostanowym.
3,5Potrafi rozpoznawać rozszerzoną liczbę gatunków roślin jednoliściennych w stanie kwiatostanowym
4,0Potrafi rozpoznawać ustaloną liczbę gatujnków roślin jednoliściennych w stanie bezkwiatostanowym.
4,5Potrafi rozpoznawać rozszerzoną liczbę gatunków roślin jednoliściennych w stanie bezkwiatostanowym
5,0Potrafi rozpoznać i określić wartość gospodarczą u większości gatunków roślin jednoliściennych.
BL_2A_BLR-S-D4_U02
Potrafi wykonywać zdjęcia florystyczne w różnych warunkach siedliskowych i je charakteryzować.
2,0Nie potrafi wykonać zdjęcia florystycznego.
3,0Potrafi wykonać zdjęcia florystyczne bez umiejętności ich interpretacji.
3,5Potrafi wykonać zdjęcie florystyczne i poprawnie zinterpretować
4,0Potrafi określić typ zbiorowiska, i powiązać z warunkami siedliskowymi.
4,5Potrafi określić typ florystyczny zbiorowiska z udziałem roślin jednoliściennych mając informacje o warunkach siedliskowych
5,0Potrafi analizować zależności zachodzące pomiędz warunkami siedliskowymi a ukształtowanym zbiorowiskiem roślinnycm z udziałem roślin jednoliściennych.
BL_2A_BLR-S-D4_U03
Potrafi ocenić stopień degradacji środowiska wykorzystując rośliny jednoliścienne.
2,0Nie potrafi ocenić stopnia degradacji środowiaka roślinnego.
3,0Potrafi wskazać na elementy dotyczące degradacji środowiska roślinnego..
3,5Potrafi ocenić stopień degradacji środowiska posługując się jako wskaźnikami roślinami jednoliściennymi.
4,0Potrafi wskazać na czynniki powodujące degradację środowiska .
4,5Potrafi ocenić stan,, zakres i przyczyny degradacji środowiska.
5,0Potrafi ocenić stan, zakres, i przyczyny degradacji środowiska oraz zaproponować rozwiązania naprawcze.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-D4_K01
Wykazuje aktywność w samokształceniu i przekazywaniu wiedzy dla poszerzenia haryzontu w zakresie funkcjonowania różnych ekosystemów.
2,0Brak aktywności w zdobywaniu i przekazywaniu wiedzy.
3,0Wykazuje aktywnoąć w zakresie wykorzystania roślin do charakteryzowania środowiska przyrodniczego.
3,5Wykazuje aktywność do charakteryzowania warunków siedliskowych wykorzystując gatunki roślin jednoliściennych.
4,0Posiada umiejętność wydzielania ekosystemów w oparciu o różnorodność florystyczną.
4,5Wykazuje się wiedzą z zakresu kształtowania ekosystemów posługując się wymaganiami siedliskowymi roślin jednoliściennych.
5,0Wykazuje się wiedzą z zakresu kształtowania ekosystemów wskazując na możliwe kierunki zmian i rolę człowieka.
BL_2A_BLR-S-D4_K02
Wykazuje aktywność społeczną w kształtowaniu świadomości potrzeb ochrony środowiska przyrodniczego.
2,0Brak zainteresowania studenta stanem środowiska przyrodniczego.
3,0Interesuje się środowiskiem przyrodniczym i jego ochroną.
3,5Wykorzystuje wiedzę z zakresu kształtowaniea środowiska w relacjach społecznych.
4,0Wskazuje rolę człowieka w kształtowaniu i ochronie środowiska przyrodniczego.
4,5Wykorzystuje wiedzę przyrodniczą do aktywizowania i wykształcania wrażliwości społocznych względem ochrony środowiska.
5,0Włancza się w struktury społeczna działające na rzecz ochrony środowiska

Literatura podstawowa

  1. Grzegorczyk S., Benedycki S., Łąkoznastwo, Wyd. UWM Olsztyn, Olsztyn, 2001
  2. Włodarczyk S., Botanika łąkarska, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1983

Literatura dodatkowa

  1. Grzegorczyk S., Benedycki S., Bałuch A., Olszewska M., Zbiorowiska trawiaste, ART w Olsztynie, Olsztyn, 2000
  2. Frey L., Polska Księga Traw, Instytut Botaniki im. W. Szafera PAN, Kraków, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Poznanie różnic w budowie morfologicznej między roślinami jednoliściennymi a dwuliściennymi.2
T-L-2Różnice w budowie mirfologicznej i właściwościach biologicznych między trawami a turzycami, sitami i wełniankami.3
T-L-3Cech morfologiczne jako kryterium przy rozpoznawaniu gatunków roślin jednoliściennych w stanie bezkwiatostanowym i kwiatostanowym.3
T-L-4Zasady wykonywania i charakteryzowanie zdjęć florystycznych.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola gatunków roślin jednoliściennych w zależności od ich geograficznego rozmieszczenia.2
T-W-2Funkcje zbiorowisk roślinnych z udziałem roślin jednoliściennych w zależności od warunków siedliskowych.2
T-W-3Charakterystyka zbiorowisk roślinnych z udziałem roślin jednoliściennych2
T-W-4Wpływ warunków siedliskowych na powszechność występowania gatunków roślin jednoliściennych.2
T-W-5Cechy morfologiczne i biologiczne roślin jednoliściennych mające wpływ na architekturę zbiorowiska.1
T-W-6Rola roślin jednoliściennych na terenach o różnym poziomie antropogenizacji.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Studiowanie pismiennictwa17
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Pisemne zaliczenie przedmiotu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Studiowanie piśmiennictwa11
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D4_W01Charakteryzuje rośliny jednoliścienne w kontekscie rozmieszczenia geograficznego i wymagań siedliskowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania gatunków roślin i charakteryzowania zbiorowiak roślin z udziałem gatunków jednoliściennych występujących w różnych zbiorowiskach roślinnych.
Treści programoweT-W-1Rola gatunków roślin jednoliściennych w zależności od ich geograficznego rozmieszczenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie rozpoznawać podstawowych gatunków jednoliściennych
3,0Student umie rozpoznać podstawowe gatunki roslin jednoliściennych
3,5Student umie rozpoznawać podstawowe gatunki roślin jednoliściennych oraz umiejscowić je w siedlisku
4,0Student umie rozpoznawać rozszeżoną listę gatunków roślin jednoliściennych i powiązać je z siedliskiem przyrodniczym
4,5Student rumie wykonywać samodzielnie zdjęcia florystyczne
5,0Student posiada wiedzę pozwalającą kompleksowo analizować i interpretować relacje między szatą roślinną a siedliskiem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D4_W02Charakteryzuje zbiorowiska roślinne z udziałem roslin jednoliściennych w różnych warunkach siedliskowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania gatunków roślin i charakteryzowania zbiorowiak roślin z udziałem gatunków jednoliściennych występujących w różnych zbiorowiskach roślinnych.
Treści programoweT-W-4Wpływ warunków siedliskowych na powszechność występowania gatunków roślin jednoliściennych.
T-W-3Charakterystyka zbiorowisk roślinnych z udziałem roślin jednoliściennych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studen nie ma wiedzypozwalającej wydzielić grup roślin w zbiorowisku.
3,0Student umie scharakteryzować poszczególne grupy roślin, w tym jednoliścienne, występujące w zbiorowiskach roslinnych.
3,5Student umie scharakteryzować poszczególne grupy roślin w zbiorowisku oraz wydzieliś gatunki należące do roślin jednoliściennych
4,0Student jest w stanie scharakteryzować relacje między grupą roślin, z udziałem gatunków jednoliściennych, a siedliskiem.
4,5Student umie w oparciu o zdjęcia florystyczne dokonać analizy warunków siedliskowych
5,0Student umie kompleksowa analizować i interpretować relacje między szatą roślinną a siedliskiem, a także określić zakres działania czynnika antropogenicznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D4_W03Ocenia znaczenie zbiorowisk roślinnych z udziałem roślin jednoliściennych na terenach poddanych antropogenizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania gatunków roślin i charakteryzowania zbiorowiak roślin z udziałem gatunków jednoliściennych występujących w różnych zbiorowiskach roślinnych.
Treści programoweT-W-2Funkcje zbiorowisk roślinnych z udziałem roślin jednoliściennych w zależności od warunków siedliskowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie określić specyfiki florystycznej zbiorowisk z udziałem roślin jednoliściennych na terenach wykorzystywanych przez człowieka.
3,0Studen umie określić specyfikę florystyczną zbiorowisk roślinnych z udziałem roślin jednoliściennych na terenach wykorzystywanych przez człowieka
3,5Student umie określić wpływ człowieka na stan zbiorowiska roślinnego i udział w nim gatunków roślin jednoliściennych.
4,0Student umie interpretować relacje pomiędzy występowaniem poszczególnych gatunków w zbiorowisku roślinnym a aktywnością człowieka
4,5Student umie wskazać kierunek zmian w siedlisku dla zachowania zbiorowiska klimaksowego.
5,0Student umie wskazywać składniki zbiorowiska z udziałem roślin jednoliściennych w zależności od pełnionych przez nie funkcji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D4_U01Potrafi praktycznie rozpoznawać gatunki roślin jednoliściennych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania gatunków roślin i charakteryzowania zbiorowiak roślin z udziałem gatunków jednoliściennych występujących w różnych zbiorowiskach roślinnych.
Treści programoweT-L-2Różnice w budowie mirfologicznej i właściwościach biologicznych między trawami a turzycami, sitami i wełniankami.
T-L-1Poznanie różnic w budowie morfologicznej między roślinami jednoliściennymi a dwuliściennymi.
T-W-5Cechy morfologiczne i biologiczne roślin jednoliściennych mające wpływ na architekturę zbiorowiska.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozpoznawać podstawowych gatunków roślin jednoliściennych.
3,0Potrafi rozpoznać ustaloną liczbę gatunki roślin jednoliściennych w stanie kwiatostanowym.
3,5Potrafi rozpoznawać rozszerzoną liczbę gatunków roślin jednoliściennych w stanie kwiatostanowym
4,0Potrafi rozpoznawać ustaloną liczbę gatujnków roślin jednoliściennych w stanie bezkwiatostanowym.
4,5Potrafi rozpoznawać rozszerzoną liczbę gatunków roślin jednoliściennych w stanie bezkwiatostanowym
5,0Potrafi rozpoznać i określić wartość gospodarczą u większości gatunków roślin jednoliściennych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D4_U02Potrafi wykonywać zdjęcia florystyczne w różnych warunkach siedliskowych i je charakteryzować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania gatunków roślin i charakteryzowania zbiorowiak roślin z udziałem gatunków jednoliściennych występujących w różnych zbiorowiskach roślinnych.
Treści programoweT-L-4Zasady wykonywania i charakteryzowanie zdjęć florystycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykonać zdjęcia florystycznego.
3,0Potrafi wykonać zdjęcia florystyczne bez umiejętności ich interpretacji.
3,5Potrafi wykonać zdjęcie florystyczne i poprawnie zinterpretować
4,0Potrafi określić typ zbiorowiska, i powiązać z warunkami siedliskowymi.
4,5Potrafi określić typ florystyczny zbiorowiska z udziałem roślin jednoliściennych mając informacje o warunkach siedliskowych
5,0Potrafi analizować zależności zachodzące pomiędz warunkami siedliskowymi a ukształtowanym zbiorowiskiem roślinnycm z udziałem roślin jednoliściennych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D4_U03Potrafi ocenić stopień degradacji środowiska wykorzystując rośliny jednoliścienne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania gatunków roślin i charakteryzowania zbiorowiak roślin z udziałem gatunków jednoliściennych występujących w różnych zbiorowiskach roślinnych.
Treści programoweT-W-6Rola roślin jednoliściennych na terenach o różnym poziomie antropogenizacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi ocenić stopnia degradacji środowiaka roślinnego.
3,0Potrafi wskazać na elementy dotyczące degradacji środowiska roślinnego..
3,5Potrafi ocenić stopień degradacji środowiska posługując się jako wskaźnikami roślinami jednoliściennymi.
4,0Potrafi wskazać na czynniki powodujące degradację środowiska .
4,5Potrafi ocenić stan,, zakres i przyczyny degradacji środowiska.
5,0Potrafi ocenić stan, zakres, i przyczyny degradacji środowiska oraz zaproponować rozwiązania naprawcze.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D4_K01Wykazuje aktywność w samokształceniu i przekazywaniu wiedzy dla poszerzenia haryzontu w zakresie funkcjonowania różnych ekosystemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania gatunków roślin i charakteryzowania zbiorowiak roślin z udziałem gatunków jednoliściennych występujących w różnych zbiorowiskach roślinnych.
Treści programoweT-W-4Wpływ warunków siedliskowych na powszechność występowania gatunków roślin jednoliściennych.
T-W-2Funkcje zbiorowisk roślinnych z udziałem roślin jednoliściennych w zależności od warunków siedliskowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak aktywności w zdobywaniu i przekazywaniu wiedzy.
3,0Wykazuje aktywnoąć w zakresie wykorzystania roślin do charakteryzowania środowiska przyrodniczego.
3,5Wykazuje aktywność do charakteryzowania warunków siedliskowych wykorzystując gatunki roślin jednoliściennych.
4,0Posiada umiejętność wydzielania ekosystemów w oparciu o różnorodność florystyczną.
4,5Wykazuje się wiedzą z zakresu kształtowania ekosystemów posługując się wymaganiami siedliskowymi roślin jednoliściennych.
5,0Wykazuje się wiedzą z zakresu kształtowania ekosystemów wskazując na możliwe kierunki zmian i rolę człowieka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D4_K02Wykazuje aktywność społeczną w kształtowaniu świadomości potrzeb ochrony środowiska przyrodniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania gatunków roślin i charakteryzowania zbiorowiak roślin z udziałem gatunków jednoliściennych występujących w różnych zbiorowiskach roślinnych.
Treści programoweT-W-4Wpływ warunków siedliskowych na powszechność występowania gatunków roślin jednoliściennych.
T-W-2Funkcje zbiorowisk roślinnych z udziałem roślin jednoliściennych w zależności od warunków siedliskowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zainteresowania studenta stanem środowiska przyrodniczego.
3,0Interesuje się środowiskiem przyrodniczym i jego ochroną.
3,5Wykorzystuje wiedzę z zakresu kształtowaniea środowiska w relacjach społecznych.
4,0Wskazuje rolę człowieka w kształtowaniu i ochronie środowiska przyrodniczego.
4,5Wykorzystuje wiedzę przyrodniczą do aktywizowania i wykształcania wrażliwości społocznych względem ochrony środowiska.
5,0Włancza się w struktury społeczna działające na rzecz ochrony środowiska