Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Genetyka patogenów:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Biologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
| Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Genetyka patogenów | ||
| Specjalność | Biologia roślin | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | genetyka ogólna |
| W-2 | fizjologia roślin |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | zrozumienie genetycznych podstaw interakcji roślina-patogen |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Mechanizm genetyczno-molekularny odpowiedzi rosliny na atak patogena | 5 |
| 5 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Mechanizm genetyczny patogenezy Agrobacterium tumefaciens | 2 |
| T-W-2 | Mechanizm genetyczny oddziaływania Phytophtora infestans na rośliny ziemniaka | 1 |
| T-W-3 | Mechanizm genetyczny oddziaływania wirusów patogennych na rosline ziemniaka | 1 |
| T-W-4 | Geny patogeniczności u rdzy źdźbłowej w stosunku do genotypu zbóż | 1 |
| 5 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 5 |
| A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 5 |
| A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 10 |
| 15 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład informacyjny |
| M-2 | projekt |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian po cyklu wykładów |
| S-2 | Ocena podsumowująca: ocena projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLR-S-O7.2_W01 Student tłumaczy genetyczne podstawy oddziaływań roślina-patogen oraz rozumie przyczyny ciągłej zdolności patogenów do przełamywania barier odporności | BL_2A_W07, BL_2A_W08 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLR-S-O7.2_U01 student umie analizować i interpretować wyniki badań prowadzonych metodami diagnostyki genetycznej patogenów | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-1 | — | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLR-S-O7.2_K01 ustala sposoby diagnostyki chorób roślin | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | C-1 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLR-S-O7.2_W01 Student tłumaczy genetyczne podstawy oddziaływań roślina-patogen oraz rozumie przyczyny ciągłej zdolności patogenów do przełamywania barier odporności | 2,0 | nie zna podstaw genetycznych reakcji roślina-patogen |
| 3,0 | zna podstawowe pojęcia i jeden z mechanizmów reakcji roślina-patogen | |
| 3,5 | ma przecietną wiedzę na temat reakcji roślina-patogen | |
| 4,0 | rozumie genetyczne podstawy reakcji roślina - patogen | |
| 4,5 | rozumie i szczegółowo opisuje genetyke relacji roślina-patogen | |
| 5,0 | dogłębnie analizuje genetykę reakcji roślina-patogen |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLR-S-O7.2_U01 student umie analizować i interpretować wyniki badań prowadzonych metodami diagnostyki genetycznej patogenów | 2,0 | nie umie interpretować wyników badań metodami diagnostyki genetycznej |
| 3,0 | interpretuje wyniki diagnostyki w sposób pobieżny | |
| 3,5 | interpretuje wyniki badań diagnostycznych w sposób przeciętnie wnikliwy | |
| 4,0 | interpretuje w sposób wnikliwy | |
| 4,5 | interpretuje w sposób szczegółowy | |
| 5,0 | interpretuje w sposób dogłębny |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLR-S-O7.2_K01 ustala sposoby diagnostyki chorób roślin | 2,0 | nie jest kompetentny do ustalania sposobów diagnostyki chorób patogenicznych roślin |
| 3,0 | wykazuje minimum kompetencji w ustalaniu sposobów diagnostyki | |
| 3,5 | wykazuje zadowalające kompetencje do ustalania sposobów diagnostyki | |
| 4,0 | dobrze radzi sobie z ustalaniem metod diagnostyki | |
| 4,5 | jest biegły w ustalaniu metod diagnostyki | |
| 5,0 | jest wszechstronny i biegły w ustalaniu metod diagnostyki |
Literatura podstawowa
- E. Łojkowska, Wykrywanie i identyfikacja czynników wywołujących choroby roślin W: Biotechnologia roślin pod red. S. Malepszego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- A. Piekarowicz, Podstawy wirusologii molekularnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
- J. Baj, Z Markiewicz, Biologia molekularne bakterii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006