Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Parazytologia systematyczna:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Biologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
| Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Parazytologia systematyczna | ||
| Specjalność | Biologia wód | ||
| Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Anatomia ptaka |
| W-2 | Zoologia bezkręgowców i parazytologia ogólna |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Przybliżenie podstawowych metod stosowanych przy pozyskiwaniu, utrwalaniu, barwieniu, prześwietlaniu i oznaczaniu pasożytów |
| C-2 | Zapoznanie studentów z systematyką i taksonomią pasożytów i ich żywicieli z różnych grup systematycznych |
| C-3 | Zapoznanie z zasadami przeprowadzania pełnej sekcji parazytologicznej stałocieplnego kręgowca na przykładzie ptaka |
| C-4 | Przedstawienie możliwości jakie przy oznaczaniu pasożytów dają klucze i prace oryginalne |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Sekcja parazytologiczna kręgowca stałociepnego - metody i zasady bezpieczeństwa przy sekcji | 1 |
| T-L-2 | Metody parazytologicznych badań diagnostycznych | 1 |
| T-L-3 | Pobieranie, utrwalanie, barwienie, prześwietlanie, przechowywanie pasożytów oraz sporządzanie preparatów stałych | 2 |
| T-L-4 | Pasożytnicze pierwotniaki i płazińce – budowa, biologia i systematyka | 2 |
| T-L-5 | Pasożytnicze nicienie i kolcogłowy – budowa, biologia i systematyka | 2 |
| T-L-6 | Pasożytnicze stawonogi – budowa, biologia i systematyka | 2 |
| 10 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Wstęp do parazytologii systematycznej (systematyka i taksonomia w parazytologii, nomenklatura binominalna i trinominalna w zoologii i parazytologii, projekt Fauna Europaea i jego znaczenie w parazytologii systematycznej) | 1 |
| T-W-2 | Miejsce potencjalnych żywicieli w systematyce świata zwierzęcego, czyli gdzie i u kogo szukać pasożytów? | 1 |
| T-W-3 | Miejsce pasożytów w systemie świata zwierzęcego, czyli systematyczny przegląd pasożytów z podkrólestwa Protozoa | 2 |
| T-W-4 | Miejsce pasożytów w systemie świata zwierzęcego, czyli systematyczny przegląd pasożytów ważniejszych typów z królestwa Metazoa (Mesozoa, Porifera, Cnidaria, Ctenophora, Platyhelminthes) | 2 |
| T-W-5 | Miejsce pasożytów w systemie świata zwierzęcego, czyli systematyczny przegląd pasożytów ważniejszych typów z królestwa Metazoa (Nemertea, Rotifera, Nematoda, Nematomorpha, Acanthocephala, Annelida, Arthropoda, Pentastomida, Mollusca i Chordata) | 4 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-L-2 | Przygotowanie się do wejściówek | 12 |
| A-L-3 | Studiowanie piśmiennictwa | 12 |
| A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 6 |
| A-L-5 | Teoretyczne (pisemne) i praktyczne zaliczenie ćwiczeń | 5 |
| 45 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
| A-W-2 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
| A-W-3 | Studiowanie piśmiennictwa | 21 |
| A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 12 |
| 45 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
| M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego |
| M-3 | Pokaz wykonywania sekcji i preparatów parazytologicznych |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Wejściówki na poczatku ćwiczeń |
| S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczenia na podstawie prawidłowo wykonanej sekcji, sporzadzonego preparatu i samodzielnego oznaczenia pasożyta |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLW-S-C6_W01 Student potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze taksony pasożytów z grup Protozoa i Metazoa | BL_2A_W10, BL_2A_W02 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-4, C-2 | T-W-3, T-W-5, T-L-5, T-L-4, T-L-6 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-3 |
| BL_2A_BLW-S-C6_W02 Student potrafi rozpoznawać i charakteryzować pasożyty | BL_2A_W10, BL_2A_W02 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-4, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-L-5, T-L-4, T-L-6 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
| BL_2A_BLW-S-C6_W03 Student potrafi dobrać metodę pozyskiwania, utrwalania barwienia (lub prześwietlania) oraz oznaczania pasożytów w zależności od jego przynależności systematycznej | BL_2A_W09, BL_2A_W02 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05 | C-3, C-1, C-4 | T-W-1, T-L-2, T-L-1 | M-3, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
| BL_2A_BLW-S-C6_W04 Studnet potrafi wskazać miejsce potencjalnych żywicieli w systematyce świata zwierzęcego | BL_2A_W01 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-2 | T-W-2 | M-2, M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLW-S-C6_U01 Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję parazytologiczną zachowując wymagane środki bezpieczeństwa | BL_2A_U06, BL_2A_U16 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06, P2A_U09 | C-3, C-1, C-4 | T-L-1 | M-3, M-2 | S-2 |
| BL_2A_BLW-S-C6_U02 Student potrafi sporządzić preparat parazytologiczny dostosowując metodę do jego przynależności systematycznej | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-3, C-1, C-4, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6 | M-3, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLW-S-C6_K01 Student wykazuje przekonanie o poznawalności zjawisk i procesów biologicznych | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | C-3, C-1, C-2 | — | — | — |
| BL_2A_BLW-S-C6_K02 W pracy z materiałem zakaźnym wykazuje odpowiedzialnośc za bezpieczeństwo pracy własnej i innych | BL_2A_K06 | P2A_K06 | — | — | M-3, M-2, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLW-S-C6_W01 Student potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze taksony pasożytów z grup Protozoa i Metazoa | 2,0 | Student nie potrafi wymienić żadnego z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa. |
| 3,0 | Student potrafi wymienić niektóre z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa. | |
| 3,5 | Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa. | |
| 4,0 | Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa oraz scharakteryzować niektóre z nich. | |
| 4,5 | Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa oraz scharakteryzować większość z nich. | |
| 5,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa. | |
| BL_2A_BLW-S-C6_W02 Student potrafi rozpoznawać i charakteryzować pasożyty | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać żadnego z omówionych na zajęciach pasożytów. |
| 3,0 | Student potrafi rozpoznać niektóre z omówionych na zajeciach pasożytów. | |
| 3,5 | Student potrafi rozpoznać wszystkie z omówionych na zajeciach pasożytów. | |
| 4,0 | Student potrafi rozpoznać wszystkie z omówionych na zajeciach pasożytów oraz scharakteryzować niektóre z nich. | |
| 4,5 | Student potrafi rozpoznać wszystkie z omówionych na zajeciach pasożytów oraz scharakteryzować większość z nich. | |
| 5,0 | Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować wszystkie z omówionych na zajeciach pasożytów. | |
| BL_2A_BLW-S-C6_W03 Student potrafi dobrać metodę pozyskiwania, utrwalania barwienia (lub prześwietlania) oraz oznaczania pasożytów w zależności od jego przynależności systematycznej | 2,0 | Student nie potrafi dobrać żadnej z metod pozyskiwania, utrwalania, barwienia i oznaczania pasożytów. |
| 3,0 | Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej. | |
| 3,5 | Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej oraz niektóre metody ich utrwalani | |
| 4,0 | Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej oraz większość metod ich utrwalania. | |
| 4,5 | Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej oraz wszystkie metody ich utrwalania. | |
| 5,0 | Student potrafi dobrać odpowiednie metody pozyskiwania pasożytów w zależnosci od ich przynależności systematycznej oraz wszystkie metody ich utrwalania i oznaczania. | |
| BL_2A_BLW-S-C6_W04 Studnet potrafi wskazać miejsce potencjalnych żywicieli w systematyce świata zwierzęcego | 2,0 | Student nie wie czym jest żywiciel i nie zna podstwowych terminów kladystycznych. |
| 3,0 | Student wie czym jest żywiciel i zna podstawowe terminy kladystyczne. | |
| 3,5 | Student wie czym jest żywiciel, ale nie potrafi wskazać potencjalnego miejsca żadnego z nich w systematyce świata zwierzęcego. | |
| 4,0 | Student wie czym jest żywiciel i potrafi wskazać potencjalne miejsca niektórych z nich w systematyce świata zwierzęcego. | |
| 4,5 | Student wie czym jest żywiciel i potrafi wskazać potencjalne miejsca większości z nich w systematyce świata zwierzęcego. | |
| 5,0 | Student wie czym jest żywiciel i potrafi wskazać potencjalne miejsca wszystkich z nich w systematyce świata zwierzęcego. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLW-S-C6_U01 Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję parazytologiczną zachowując wymagane środki bezpieczeństwa | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi. |
| 3,0 | Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego zachowując wymagane środki bezpieczeństwa. | |
| 3,5 | Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając niektóre z nich. | |
| 4,0 | Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając większość z nich. | |
| 4,5 | Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego ( zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając wszystkie z nich oraz stosuje większość poznanych metod badawczych wykorzystywanych w parazytologii. | |
| 5,0 | Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie je nazywając oraz stosuje wszystkie poznane metody badawcze wykorzystywane w parazytologii. | |
| BL_2A_BLW-S-C6_U02 Student potrafi sporządzić preparat parazytologiczny dostosowując metodę do jego przynależności systematycznej | 2,0 | Student nie potrafi korzystać ze wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i odczynników chemicznych. |
| 3,0 | Student potrafi korzystać z części wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i niektórych odczynników chemicznych. | |
| 3,5 | Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i niektórych odczynników chemicznych. | |
| 4,0 | Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i wszystkich odczynników chemicznych. | |
| 4,5 | Student przestrzega podstawowych zasad BHP, potrafi postepować z materiałem zakaźnym i w większości potrafi ocenić zagrożenia wynikające z pracy z tym materiałem. | |
| 5,0 | .Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i wszystkich odczynników chemicznych oraz potrafi zastosować wszystkie z nich do sporządzania preparatów z danej grupy systematycznej pasożyta. |
Literatura podstawowa
- Tarczyński S., Zarys parazytologii systematycznej, PWN, 1984
- K. Niewiadomska i wsp., Zarys parazytologii ogólnej, PWN, 2001
- Deryło A. (red.), Parazytologia i akaroentomologia medyczna, PWN, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Golvan Y.J., Atlas parazytologii, Volumed, Wrocław, 2000