Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Gospodarka rybacka na wodach otwartych:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Biologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
| Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Gospodarka rybacka na wodach otwartych | ||
| Specjalność | Biologia wód | ||
| Jednostka prowadząca | Zakład Gospodarki Rybackiej | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Znajomość hydrochemii, hydrobiologii, struktury troficznej wód, anatomii zwierząt |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu eksploatacji rybackiej jezior Rozwinięcie zdolności połowu ryb i organizmów wodnych Rozwinięcie wiedzy na temat chemii wody i układów biocenotycznych Wyrobienie umiejętności prowadzenia bonitacji rybackich, zarybień |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Badania morfologiczne jezior i hydrologiczne rzek i potoków | 2 |
| T-A-2 | Oceny zdolnosci biogenicznej potoków i rzek. Zarybianie potoków o rzek, Gatunki zarybiane. Możliwosc wsiedlania różnych form materiału zarybieniowego | 2 |
| T-A-3 | Warunki środowiskowe jezior i wód przybtrzeżnych Bałtyku. Ocena możliwosci zarybieniowych. Przezywalność materiałuzarybieniowego | 2 |
| T-A-4 | Metody połowu ryb. Rodzaje narzedzi połowu. Stosowanie narzędzi połowu. Eksploatacja i intensyfikacja gospodarki rybackiej | 2 |
| T-A-5 | Rybackie typy jezior. Krainy rybne w rzekach. Elementy prawne w gospodarce rybackiej. Oszacowanie strat rybackich w jeziorach i rzekach. | 2 |
| 10 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Rzeki, dorzecza i zlewiska w Polsce. Jeziora i zbiorniki zaporowe, budowa, cechy charakterystyczne, geneza powstania | 2 |
| T-W-2 | Biologia ważniejszych gatunków ryb, eksploataowych gospodarczo | 2 |
| T-W-3 | Narzedzia połowu i ich zastosowanie. Eksploatacj jezior i rzek | 3 |
| T-W-4 | Zarybianie wód otwartych,metody okreslania gatunków i form materiału zarybieniowego. Ocena przeżywalności i ilości wsiedlanego materiału zarybieniowego | 3 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-A-2 | Opracowanie konspektów | 20 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczetnictwo w wykladach | 10 |
| A-W-2 | studiowanie literatury | 20 |
| 30 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykłady z prezentacją multimedialną Praca w grupach Metoda projektów Rozwiązywanie zadań |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: SPrawdzian pisemny |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny wiedzy i praktycznych umiejętności |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLW-S-O6.1_W01 Student ma odpowiednią wiedzę aby objaśniać zmiany w strukturze zasobów ryb, wskazywać gatunki zwierząt stanowiące bazę pokarmową ryb. Znajomość morfometrii jezior i rzek. | BL_2A_W03, BL_2A_W04, BL_2A_W02 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07 | C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-2 |
| BL_2A_BLW-S-O6.1_W02 Student ma odpowiednią wiedzę aby prowadzić eksploatację rybacką jezio i rzek | BL_2A_W07, BL_2A_W13, BL_2A_W01, BL_2A_W17, BL_2A_W03 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07 | C-1 | T-A-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
| BL_2A_BLW-S-O6.1_W03 Student ma odpowiednią wiedzę aby planować gospodarkę rybacką, określać normy zarybieniowe | BL_2A_W13, BL_2A_W01, BL_2A_W06 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W07 | C-1 | T-A-3, T-A-5, T-A-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLW-S-O6.1_U01 Student potrafi przeprowadzić własnoręcznie połowy ryb. | BL_2A_U03, BL_2A_U01 | P2A_U06, P2A_U07 | C-1 | T-A-4, T-W-3 | M-1 | S-2 |
| BL_2A_BLW-S-O6.1_U02 Student potrafi przeprowadzić bonitacje rybackie i zarybianie rzek, potoków i jezior | BL_2A_U05, BL_2A_U10, BL_2A_U13 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-A-2, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
| BL_2A_BLW-S-O6.1_U03 Student potrafi, przeprowadzić badania biologiczno - populacyjne ryb, w celu planowania gospodarki rybackiej | BL_2A_U10, BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-A-3, T-A-5, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLW-S-O6.1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Świadome postrzeganie relacji pomiędzy eksploatowanymi gatunkami ryb | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | C-1 | T-A-3, T-A-5, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-2 |
| BL_2A_BLW-S-O6.1_K02 W wyniku przeprowadzonych zajęc student nabędzie następujace postawy: dbałość o środowisko wodne Ochrona ryb zagrożonych | BL_2A_K04, BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06 | C-1 | T-A-3, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLW-S-O6.1_W01 Student ma odpowiednią wiedzę aby objaśniać zmiany w strukturze zasobów ryb, wskazywać gatunki zwierząt stanowiące bazę pokarmową ryb. Znajomość morfometrii jezior i rzek. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
| 3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy | |
| 3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy. | |
| 4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
| 4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
| 5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. | |
| BL_2A_BLW-S-O6.1_W02 Student ma odpowiednią wiedzę aby prowadzić eksploatację rybacką jezio i rzek | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
| 3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy | |
| 3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy. | |
| 4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
| 4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
| 5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. | |
| BL_2A_BLW-S-O6.1_W03 Student ma odpowiednią wiedzę aby planować gospodarkę rybacką, określać normy zarybieniowe | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
| 3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy | |
| 3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy. | |
| 4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
| 4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
| 5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLW-S-O6.1_U01 Student potrafi przeprowadzić własnoręcznie połowy ryb. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
| 3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
| 3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy. | |
| 4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
| 4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
| 5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. | |
| BL_2A_BLW-S-O6.1_U02 Student potrafi przeprowadzić bonitacje rybackie i zarybianie rzek, potoków i jezior | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
| 3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
| 3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy. | |
| 4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
| 4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
| 5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. | |
| BL_2A_BLW-S-O6.1_U03 Student potrafi, przeprowadzić badania biologiczno - populacyjne ryb, w celu planowania gospodarki rybackiej | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
| 3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
| 3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy. | |
| 4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
| 4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
| 5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLW-S-O6.1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Świadome postrzeganie relacji pomiędzy eksploatowanymi gatunkami ryb | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
| 3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
| 3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy. | |
| 4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
| 4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
| 5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. | |
| BL_2A_BLW-S-O6.1_K02 W wyniku przeprowadzonych zajęc student nabędzie następujace postawy: dbałość o środowisko wodne Ochrona ryb zagrożonych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
| 3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
| 3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy. | |
| 4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
| 4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
| 5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. |
Literatura podstawowa
- Filipiak J., Raczynski M, Jeziora zachodniopomorskie Zarys faktografii, Wyd AR Szczecin, 2000
- Filipiak J., Sadowski J., Trzebiatowski R, Gospodarka rybacka na wodach otwartych, Wyd. AR Szczecin, 1999
Literatura dodatkowa
- Szczerbowski J.A., Rybactwo Środlądowe, Wyd. IRS. Olsztyn, 1993