Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Zoogeografia:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Biologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
| Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Zoogeografia | ||
| Specjalność | Biologia zwierząt | ||
| Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Zoologia, ekologia oraz podstawy geologii i geografii fizycznej |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z czynnikami biotycznymi i abiotycznymi warunkującymi rozmieszczenie i ekspansję zwierząt |
| C-2 | Przekazanie informacji na temat wpływu czynników historycznych i antropogenicznych na współczesne rozmieszczenie zwierząt |
| C-3 | Poznanie metod stosowanych w zoogeografii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Kartografia biogeograficzna | 1 |
| T-A-2 | Wybrane elementy historii Ziemi | 1 |
| T-A-3 | Biogeograficzne skutki antropopresji | 1 |
| T-A-4 | Zoogeograficzna charakterystyka Polski | 1 |
| T-A-5 | Zoogeografia praktyczna - opis i metody oceny zoocenozy | 1 |
| 5 | ||
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Kartografia praktyczna - zasięgi i ich rodzaje, klimogramy i ich analiza | 3 |
| T-L-2 | Analiza zasięgów gatunków allochtonicznych | 1 |
| T-L-3 | Ekologiczne wskaźniki populacji i zgrupowań | 1 |
| 5 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na rozmieszczenie zwierząt i ich dyspersję. Rodzaje zasięgów i czynniki warunkujące zasięg występowania | 2 |
| T-W-2 | Biomy i fauna głównych biomów świata a krainy zoogeograficzne | 6 |
| T-W-3 | Zoogeografia wysp i wód morskich | 2 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 5 |
| A-A-2 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 6 |
| A-A-3 | Studiowanie literatury | 6 |
| A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia "wejściowek" | 4 |
| A-A-5 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 4 |
| A-A-6 | Zaliczenie ćwiczeń (przedstawienie i ocena prezentacji, zaliczenie pisemne) | 5 |
| 30 | ||
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych | 5 |
| A-L-2 | Teoretyczne przygotowanie się do zajęć praktycznych | 8 |
| A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 12 |
| A-L-4 | Samodzielne wykonanie mapy zasięgu wskazanego gatunku | 5 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
| A-W-2 | Studiowanie podanej literatury | 10 |
| A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 5 |
| A-W-4 | Przygotowanie prezentacji | 5 |
| 30 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
| M-2 | Dyskusja panelowa |
| M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem map fizycznych, kartogramów i map zasięgów |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie poprawności wykonania zadań praktycznych |
| S-2 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z części ćwiczeniowej |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części wykładowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLZ-S-C7_W01 Student charakteryzuje biomy i krainy zoogeograficzne, potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli | BL_2A_W10, BL_2A_W01, BL_2A_W17 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-2, C-1 | T-A-5, T-L-2, T-W-2, T-W-3 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
| BL_2A_BLZ-S-C7_W02 Student potrafi dobrać odpowiednie wskaźniki ekologiczne do opisu zoocenozy | BL_2A_W01, BL_2A_W03, BL_2A_W15 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07 | C-3 | T-A-1, T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLZ-S-C7_U01 Student potrafi samodzielnie wykonać i przeanalizować kartogram, zaznaczyć na mapach i podać rodzaj zasięgu gatunków zwierząt. | BL_2A_U10, BL_2A_U12, BL_2A_U13 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-3 | T-A-3, T-A-1, T-L-2, T-L-1, T-W-1 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
| BL_2A_BLZ-S-C7_U02 Student posiada umiejętność obliczania i analizowania wskaźników ekologicznych | BL_2A_U10, BL_2A_U12, BL_2A_U13 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-3, C-2, C-1 | T-A-1, T-A-5, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLZ-S-C7_K01 Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz zespołowej | BL_2A_K05 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08 | — | — | M-3, M-2 | — |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLZ-S-C7_W01 Student charakteryzuje biomy i krainy zoogeograficzne, potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli | 2,0 | Student nie umie scharakteryzować żadnego z biomów, żadnej krainy geograficznej oraz nie potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli. |
| 3,0 | Student potrafi wymienić tylko niektórych typowych przedstawicieli biomów i krain geograficznych. | |
| 3,5 | Student potrafi wymienić wszystkich typowych przedstawicieli biomów i krain geograficznych. | |
| 4,0 | Student potrafi wymienić wszystkich typowych przedstawicieli biomów i krain geograficznych oraz charakteryzuje tylko niektóre z biomów. | |
| 4,5 | Student potrafi wymienić wszystkich typowych przedstawicieli biomów i krain geograficznych oraz charakteryzuje tylko niektóre z biomów i krain geograficznych. | |
| 5,0 | Student opisuje wszystkie biomy i krainy geograficzne oraz wymienia ich typowych przedstawicieli. | |
| BL_2A_BLZ-S-C7_W02 Student potrafi dobrać odpowiednie wskaźniki ekologiczne do opisu zoocenozy | 2,0 | Student nie wie czym są wskaźniki ekologiczne. |
| 3,0 | Student definiuje tylko niektóre wskaźniki ekologiczne, ale nie dobiera ich prawidłowo do opisu zoocenozy. | |
| 3,5 | Student definiuje niektóre wskaźniki ekologiczne i dobiera prawidłowo tylko kilka z nich do opisu zoocenozy. | |
| 4,0 | Student definiuje wszystkie wskaźniki ekologiczne i dobiera prawidłowo tylko niektóre z nich do opisu zoocenozy. | |
| 4,5 | Student definiuje wszystkie wskaźniki ekologiczne i dobiera prawidłowo większość z nich do opisu zoocenozy. | |
| 5,0 | Student definiuje i dobiera wszystkie wskaźniki ekologiczne do opisu zoocenozy. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLZ-S-C7_U01 Student potrafi samodzielnie wykonać i przeanalizować kartogram, zaznaczyć na mapach i podać rodzaj zasięgu gatunków zwierząt. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie wykonać i przeanalizować kartogramu. Nie nanosi na mapy zasięgów i nie określa ich rodzaju. |
| 3,0 | Student wykonuje samodzielnie kartogram, ale nie potrafi go przeanalizować. Nie nanosi na mapy zasięgów i nie określa ich rodzaju. | |
| 3,5 | Student wykonuje samodzielnie kartogram i tworzy mapy zasięgów, ale nie potrafi ich przeanalizować. | |
| 4,0 | Student wykonuje samodzielnie kartogram i tworzy mapy zasięgów oraz potrafi tylko częsciowo zinterpretować jedno z nich. | |
| 4,5 | Student wykonuje samodzielnie kartogram i tworzy mapy zasięgów oraz potrafi tylko częsciowo zinterpretować każde z nich. | |
| 5,0 | Student wykonuje samodzielnie kartogram i tworzy mapy zasięgów oraz potrafi je w pełni zinterpretować. | |
| BL_2A_BLZ-S-C7_U02 Student posiada umiejętność obliczania i analizowania wskaźników ekologicznych | 2,0 | Student nie potrafi obliczać ani analizować wskaźników ekologicznych. |
| 3,0 | Student potrafi obliczać tylko niektóre wskaźniki ekologiczne bez ich analizowania. | |
| 3,5 | Student potrafi obliczać większość wskaźników ekologicznych bez ich analizowania. | |
| 4,0 | Student potrafi obliczać wszystkie wskaźniki ekologiczne oraz posiada umiejętność analizowania tylko niektórych z nich. | |
| 4,5 | Student potrafi obliczać wszystkie wskaźniki ekologiczne oraz posiada umiejętność analizowania większości z nich. | |
| 5,0 | Student potrafi obliczać i analizować wszystkie wskaźniki ekologiczne. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLZ-S-C7_K01 Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz zespołowej | 2,0 | Student nie wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz zespołowej. |
| 3,0 | Student wykazuje znikome zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej, ale nie jest zdolny do zdyscyplinowania się w pracy zespołowej. | |
| 3,5 | Student wykazuje małe zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej, ale nie jest zdolny do zdyscyplinowania się w pracy zespołowej. | |
| 4,0 | Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz znikome w pracy zespołowej zespołowej. | |
| 4,5 | Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz małe w pracy zespołowej. | |
| 5,0 | Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz zespołowej. |
Literatura podstawowa
- George W., Geografia zwierząt, PWN, Warszawa, 1970
- Udvardy M.D.F., Zoogeografia dynamiczna, PWN, Warszawa, 1978
- Umiński T., Zwierzęta i kontynenty. Zoogeografia popularna, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1974
- Umiński T., Zwierzęta i oceany, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1986
Literatura dodatkowa
- Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej, PWN, Warszawa, 1999
- Wtorov P.P., Drozdov N.N., Biogeografia kontynentów, PWN, Warszawa, 1981