Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Entomologia:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Biologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
| Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Entomologia | ||
| Specjalność | Biologia zwierząt | ||
| Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>, Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | zoologia bezkręgowców, botanika, |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | zapoznanie studenów z systematyką, budową morfologiczną i anatomiczną owadów |
| C-2 | poznanie rozwoju owadów |
| C-3 | poznanie wybranych rzedów owadów |
| C-4 | uzmysłowienie znaczenia owadów w środowisku |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Budowa morfologiczna owada. | 1 |
| T-L-2 | Biologia rozwoju owadów: rozwój zarodkowy,: rozwój poza zarodkowy prosty (ametabolia): przeobrażenie niezupełne (hemimetabola); przeobrażenie zupełne (holometabola) | 1 |
| T-L-3 | Rozpoznawanie wybranych rzędów owadów | 1 |
| T-L-4 | Poznanie wybranych gatunków z rzędu Hymenoptera | 1 |
| T-L-5 | Zaliczenie pisemne ćwiczeń | 1 |
| 5 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Pochodzenie, ewolucja i rozprzestrzenianie się owadów. | 1 |
| T-W-2 | Pokrywa ciała i jej funkcje | 1 |
| T-W-3 | Oddychanie owadów | 1 |
| T-W-4 | Układ krążenia i związane z nim tkanki | 1 |
| T-W-5 | Budowa i funkcje układu pokarmowego | 1 |
| T-W-6 | Budowa i funkcje układu wydalniczego | 1 |
| T-W-7 | Układ rozrodczy | 1 |
| T-W-8 | Układ nerwowy i narządy zmysłów | 1 |
| T-W-9 | Porozumiewanie się owadów | 1 |
| T-W-10 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
| A-L-2 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
| A-L-3 | Studiowanie piśmiennictwa | 23 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-W-2 | przygotowanie do sprawdzianu | 23 |
| A-W-3 | studiowanie literatury | 25 |
| A-W-4 | pisemny sprawdzian wiadomości | 2 |
| 60 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład informujący- prezentacja multimedialna |
| M-2 | filmy omawiające: rozwój i życie owadów ; biologię przedstawicieli wybranych rzędów owadów |
| M-3 | ćwiczenia laboratoryjne - wykonywanie rusynków owadów i ich stadiów rozwojowych z opisem i objaśnieniami, sekcja owada, praca z kluczem do oznaczania owadów, praca indywidualna i w zespołach |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach |
| S-2 | Ocena formująca: ocena poprawności i staranności wykonania rysunków i zadań |
| S-3 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń |
| S-4 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykladów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLZ-N-D3_W01 omawia budowę morgologiczną i anatomiczną owadów | BL_2A_W11 | P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-L-1, T-W-8 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-4 |
| BL_2A_BLZ-N-D3_W02 zna biologię rozwoju owadów | BL_2A_W11 | P2A_W04, P2A_W05 | C-2 | T-L-2 | M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLZ-N-D3_U01 rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów | BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | — | T-L-4, T-L-3 | — | — |
| BL_2A_BLZ-N-D3_U02 ma umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów | BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | — | T-L-3 | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLZ-N-D3_K01 rozumie znaczenie owadów w środowisku | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | — | T-W-1 | — | — |
| BL_2A_BLZ-N-D3_K02 ma umiejętność pracy w grupie | BL_2A_K05 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08 | — | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2 | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLZ-N-D3_W01 omawia budowę morgologiczną i anatomiczną owadów | 2,0 | nie zna budowy morfologicznej i anatomicznej owadów |
| 3,0 | ma postawową wiedzę o budowie morfologicznej i anatomicznej owadów | |
| 3,5 | ma zadawalajacą wiedzę o budowie morfologicznej i anatomiczej owadów | |
| 4,0 | ma dobrąs wiedzę o budowie morfologicznej i anatomicznej owadów | |
| 4,5 | ma ponad dobrą wiedzę o budowie morfologicznej i antomicznej owadów | |
| 5,0 | ma pełną wiedzę o budowie morfologicznej i anatomicznej owadów | |
| BL_2A_BLZ-N-D3_W02 zna biologię rozwoju owadów | 2,0 | nie zna biologii rozwoju owadów |
| 3,0 | podstawowa znajomość biologii rozwoju owadów | |
| 3,5 | zadawalajaca znajomośc biologii rozwoju owadów | |
| 4,0 | dobra znajomość biologii rozwoju owadów | |
| 4,5 | ponad dobra znajomość biologii rozowoju owadów | |
| 5,0 | pełna znajomość biologii rozowoju owadów |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLZ-N-D3_U01 rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów | 2,0 | nie rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów |
| 3,0 | rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów w zakresie podstawowym | |
| 3,5 | rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzedow owadów w zakresie zadawalającym | |
| 4,0 | rozoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów w zakresie dobrym | |
| 4,5 | rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów w zakresie ponad dobrym | |
| 5,0 | rozpznaje bardzo dobrze przedstawicieli omawianych rzędów owadów | |
| BL_2A_BLZ-N-D3_U02 ma umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów | 2,0 | brak umiejetności posługiwania sie kluczem do oznaczania owadów |
| 3,0 | podstawowoa umiejętność posługiwania sie kluczem do oznaczania owadów | |
| 3,5 | zadawalająca umiejętność posługiwania sie kluczem do oznaczania owadów | |
| 4,0 | dobra umiejetność posługiwania sie kluczem do oznaczania owadów | |
| 4,5 | ponad dobra umiejętność posługiwania sie kluczem do oznaczania owadów | |
| 5,0 | bardzo dobra umiejętność posługiwania sie kluczem do oznaczania rzędów owadów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLZ-N-D3_K01 rozumie znaczenie owadów w środowisku | 2,0 | nie rozumie znaczenia owadów w środowisku |
| 3,0 | dostatecznie rozumie znaczenie owadów w środowiski | |
| 3,5 | zadawalająco rozumie znaczenie owadów w srodowiski | |
| 4,0 | dobrze rozunie znaczenie owadów w środowisku | |
| 4,5 | ponad dobrze rozumie znaczenie owadów w środowisku | |
| 5,0 | pełne zrozumieni znaczenia owadów w środowisku | |
| BL_2A_BLZ-N-D3_K02 ma umiejętność pracy w grupie | 2,0 | brak umiejetnośći pracy w grupie |
| 3,0 | dostateczna umiejętność pracy w grupie | |
| 3,5 | zadawalająca umiejętność pracy w grupie | |
| 4,0 | dobra umiejętność pracy w grupie | |
| 4,5 | ponad dobra umiejetność pracy w grupie | |
| 5,0 | bardzo dobra umiejętność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę, kieruje pracą grupy |
Literatura podstawowa
- Wilkaniec B., Entomologia stosowana, Wydawnictwo AR Poznań, Poznań, 2002, 1
- Wilkaniec Z. (red), Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002, 1
- Banaszak J., Przeglad systematyczny owadów, Wydawnictwo Uczelniane WSP Bydgoszcz 1994, Bydgoszcz, 1994, 1
Literatura dodatkowa
- Zaćwielichowski., Fudalewicz-Niemczuk W., BieleninI., Entomologia ogólna, AR Kraków, Kraków, 2011, 1
- Kozłowski M., Owady polski, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2008, 1
- Schmit-Nielsen K., Fizjologia zwierzat adaptacja do środwiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997, 1