Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Entomologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Entomologia
Specjalność Biologia zwierząt
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>, Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 5 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zoologia bezkręgowców, botanika,

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenów z systematyką, budową morfologiczną i anatomiczną owadów
C-2poznanie rozwoju owadów
C-3poznanie wybranych rzedów owadów
C-4uzmysłowienie znaczenia owadów w środowisku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa morfologiczna owada.1
T-L-2Biologia rozwoju owadów: rozwój zarodkowy,: rozwój poza zarodkowy prosty (ametabolia): przeobrażenie niezupełne (hemimetabola); przeobrażenie zupełne (holometabola)1
T-L-3Rozpoznawanie wybranych rzędów owadów1
T-L-4Poznanie wybranych gatunków z rzędu Hymenoptera1
T-L-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń1
5
wykłady
T-W-1Pochodzenie, ewolucja i rozprzestrzenianie się owadów.1
T-W-2Pokrywa ciała i jej funkcje1
T-W-3Oddychanie owadów1
T-W-4Układ krążenia i związane z nim tkanki1
T-W-5Budowa i funkcje układu pokarmowego1
T-W-6Budowa i funkcje układu wydalniczego1
T-W-7Układ rozrodczy1
T-W-8Układ nerwowy i narządy zmysłów1
T-W-9Porozumiewanie się owadów1
T-W-10Pisemne zaliczenie wykładów1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Zaliczenie ćwiczeń2
A-L-3Studiowanie piśmiennictwa23
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do sprawdzianu23
A-W-3studiowanie literatury25
A-W-4pisemny sprawdzian wiadomości2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informujący- prezentacja multimedialna
M-2filmy omawiające: rozwój i życie owadów ; biologię przedstawicieli wybranych rzędów owadów
M-3ćwiczenia laboratoryjne - wykonywanie rusynków owadów i ich stadiów rozwojowych z opisem i objaśnieniami, sekcja owada, praca z kluczem do oznaczania owadów, praca indywidualna i w zespołach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena poprawności i staranności wykonania rysunków i zadań
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykladów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-N-D3_W01
omawia budowę morgologiczną i anatomiczną owadów
BL_2A_W11P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-L-1, T-W-8M-3, M-1, M-2S-3, S-4
BL_2A_BLZ-N-D3_W02
zna biologię rozwoju owadów
BL_2A_W11P2A_W04, P2A_W05C-2T-L-2M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-N-D3_U01
rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów
BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06T-L-4, T-L-3
BL_2A_BLZ-N-D3_U02
ma umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06T-L-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-N-D3_K01
rozumie znaczenie owadów w środowisku
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07T-W-1
BL_2A_BLZ-N-D3_K02
ma umiejętność pracy w grupie
BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-N-D3_W01
omawia budowę morgologiczną i anatomiczną owadów
2,0nie zna budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
3,0ma postawową wiedzę o budowie morfologicznej i anatomicznej owadów
3,5ma zadawalajacą wiedzę o budowie morfologicznej i anatomiczej owadów
4,0ma dobrąs wiedzę o budowie morfologicznej i anatomicznej owadów
4,5ma ponad dobrą wiedzę o budowie morfologicznej i antomicznej owadów
5,0ma pełną wiedzę o budowie morfologicznej i anatomicznej owadów
BL_2A_BLZ-N-D3_W02
zna biologię rozwoju owadów
2,0nie zna biologii rozwoju owadów
3,0podstawowa znajomość biologii rozwoju owadów
3,5zadawalajaca znajomośc biologii rozwoju owadów
4,0dobra znajomość biologii rozwoju owadów
4,5ponad dobra znajomość biologii rozowoju owadów
5,0pełna znajomość biologii rozowoju owadów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-N-D3_U01
rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów
2,0nie rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów
3,0rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów w zakresie podstawowym
3,5rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzedow owadów w zakresie zadawalającym
4,0rozoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów w zakresie dobrym
4,5rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów w zakresie ponad dobrym
5,0rozpznaje bardzo dobrze przedstawicieli omawianych rzędów owadów
BL_2A_BLZ-N-D3_U02
ma umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
2,0brak umiejetności posługiwania sie kluczem do oznaczania owadów
3,0podstawowoa umiejętność posługiwania sie kluczem do oznaczania owadów
3,5zadawalająca umiejętność posługiwania sie kluczem do oznaczania owadów
4,0dobra umiejetność posługiwania sie kluczem do oznaczania owadów
4,5ponad dobra umiejętność posługiwania sie kluczem do oznaczania owadów
5,0bardzo dobra umiejętność posługiwania sie kluczem do oznaczania rzędów owadów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-N-D3_K01
rozumie znaczenie owadów w środowisku
2,0nie rozumie znaczenia owadów w środowisku
3,0dostatecznie rozumie znaczenie owadów w środowiski
3,5zadawalająco rozumie znaczenie owadów w srodowiski
4,0dobrze rozunie znaczenie owadów w środowisku
4,5ponad dobrze rozumie znaczenie owadów w środowisku
5,0pełne zrozumieni znaczenia owadów w środowisku
BL_2A_BLZ-N-D3_K02
ma umiejętność pracy w grupie
2,0brak umiejetnośći pracy w grupie
3,0dostateczna umiejętność pracy w grupie
3,5zadawalająca umiejętność pracy w grupie
4,0dobra umiejętność pracy w grupie
4,5ponad dobra umiejetność pracy w grupie
5,0bardzo dobra umiejętność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę, kieruje pracą grupy

Literatura podstawowa

  1. Wilkaniec B., Entomologia stosowana, Wydawnictwo AR Poznań, Poznań, 2002, 1
  2. Wilkaniec Z. (red), Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002, 1
  3. Banaszak J., Przeglad systematyczny owadów, Wydawnictwo Uczelniane WSP Bydgoszcz 1994, Bydgoszcz, 1994, 1

Literatura dodatkowa

  1. Zaćwielichowski., Fudalewicz-Niemczuk W., BieleninI., Entomologia ogólna, AR Kraków, Kraków, 2011, 1
  2. Kozłowski M., Owady polski, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2008, 1
  3. Schmit-Nielsen K., Fizjologia zwierzat adaptacja do środwiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa morfologiczna owada.1
T-L-2Biologia rozwoju owadów: rozwój zarodkowy,: rozwój poza zarodkowy prosty (ametabolia): przeobrażenie niezupełne (hemimetabola); przeobrażenie zupełne (holometabola)1
T-L-3Rozpoznawanie wybranych rzędów owadów1
T-L-4Poznanie wybranych gatunków z rzędu Hymenoptera1
T-L-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie, ewolucja i rozprzestrzenianie się owadów.1
T-W-2Pokrywa ciała i jej funkcje1
T-W-3Oddychanie owadów1
T-W-4Układ krążenia i związane z nim tkanki1
T-W-5Budowa i funkcje układu pokarmowego1
T-W-6Budowa i funkcje układu wydalniczego1
T-W-7Układ rozrodczy1
T-W-8Układ nerwowy i narządy zmysłów1
T-W-9Porozumiewanie się owadów1
T-W-10Pisemne zaliczenie wykładów1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Zaliczenie ćwiczeń2
A-L-3Studiowanie piśmiennictwa23
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do sprawdzianu23
A-W-3studiowanie literatury25
A-W-4pisemny sprawdzian wiadomości2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-N-D3_W01omawia budowę morgologiczną i anatomiczną owadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenów z systematyką, budową morfologiczną i anatomiczną owadów
Treści programoweT-W-6Budowa i funkcje układu wydalniczego
T-W-4Układ krążenia i związane z nim tkanki
T-W-5Budowa i funkcje układu pokarmowego
T-W-3Oddychanie owadów
T-W-2Pokrywa ciała i jej funkcje
T-W-7Układ rozrodczy
T-L-1Budowa morfologiczna owada.
T-W-8Układ nerwowy i narządy zmysłów
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne - wykonywanie rusynków owadów i ich stadiów rozwojowych z opisem i objaśnieniami, sekcja owada, praca z kluczem do oznaczania owadów, praca indywidualna i w zespołach
M-1wykład informujący- prezentacja multimedialna
M-2filmy omawiające: rozwój i życie owadów ; biologię przedstawicieli wybranych rzędów owadów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykladów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
3,0ma postawową wiedzę o budowie morfologicznej i anatomicznej owadów
3,5ma zadawalajacą wiedzę o budowie morfologicznej i anatomiczej owadów
4,0ma dobrąs wiedzę o budowie morfologicznej i anatomicznej owadów
4,5ma ponad dobrą wiedzę o budowie morfologicznej i antomicznej owadów
5,0ma pełną wiedzę o budowie morfologicznej i anatomicznej owadów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-N-D3_W02zna biologię rozwoju owadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2poznanie rozwoju owadów
Treści programoweT-L-2Biologia rozwoju owadów: rozwój zarodkowy,: rozwój poza zarodkowy prosty (ametabolia): przeobrażenie niezupełne (hemimetabola); przeobrażenie zupełne (holometabola)
Metody nauczaniaM-2filmy omawiające: rozwój i życie owadów ; biologię przedstawicieli wybranych rzędów owadów
M-3ćwiczenia laboratoryjne - wykonywanie rusynków owadów i ich stadiów rozwojowych z opisem i objaśnieniami, sekcja owada, praca z kluczem do oznaczania owadów, praca indywidualna i w zespołach
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna biologii rozwoju owadów
3,0podstawowa znajomość biologii rozwoju owadów
3,5zadawalajaca znajomośc biologii rozwoju owadów
4,0dobra znajomość biologii rozwoju owadów
4,5ponad dobra znajomość biologii rozowoju owadów
5,0pełna znajomość biologii rozowoju owadów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-N-D3_U01rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Treści programoweT-L-4Poznanie wybranych gatunków z rzędu Hymenoptera
T-L-3Rozpoznawanie wybranych rzędów owadów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów
3,0rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów w zakresie podstawowym
3,5rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzedow owadów w zakresie zadawalającym
4,0rozoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów w zakresie dobrym
4,5rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów w zakresie ponad dobrym
5,0rozpznaje bardzo dobrze przedstawicieli omawianych rzędów owadów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-N-D3_U02ma umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Treści programoweT-L-3Rozpoznawanie wybranych rzędów owadów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejetności posługiwania sie kluczem do oznaczania owadów
3,0podstawowoa umiejętność posługiwania sie kluczem do oznaczania owadów
3,5zadawalająca umiejętność posługiwania sie kluczem do oznaczania owadów
4,0dobra umiejetność posługiwania sie kluczem do oznaczania owadów
4,5ponad dobra umiejętność posługiwania sie kluczem do oznaczania owadów
5,0bardzo dobra umiejętność posługiwania sie kluczem do oznaczania rzędów owadów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-N-D3_K01rozumie znaczenie owadów w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Treści programoweT-W-1Pochodzenie, ewolucja i rozprzestrzenianie się owadów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozumie znaczenia owadów w środowisku
3,0dostatecznie rozumie znaczenie owadów w środowiski
3,5zadawalająco rozumie znaczenie owadów w srodowiski
4,0dobrze rozunie znaczenie owadów w środowisku
4,5ponad dobrze rozumie znaczenie owadów w środowisku
5,0pełne zrozumieni znaczenia owadów w środowisku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-N-D3_K02ma umiejętność pracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Treści programoweT-L-1Budowa morfologiczna owada.
T-L-3Rozpoznawanie wybranych rzędów owadów
T-L-4Poznanie wybranych gatunków z rzędu Hymenoptera
T-L-2Biologia rozwoju owadów: rozwój zarodkowy,: rozwój poza zarodkowy prosty (ametabolia): przeobrażenie niezupełne (hemimetabola); przeobrażenie zupełne (holometabola)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejetnośći pracy w grupie
3,0dostateczna umiejętność pracy w grupie
3,5zadawalająca umiejętność pracy w grupie
4,0dobra umiejętność pracy w grupie
4,5ponad dobra umiejetność pracy w grupie
5,0bardzo dobra umiejętność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę, kieruje pracą grupy