Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Zwierzęta roślinożerne w kształtowaniu środowiska:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Biologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
| Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Zwierzęta roślinożerne w kształtowaniu środowiska | ||
| Specjalność | Biologia zwierząt | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Wiedza z zakresu zoologii kręgowców i etologii |
| W-2 | Wiedza ogólna dotycząca biologii ssaków, zagadnień ochrony przyrody |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Opanowanie przez studentów wiadomości dotyczących powiązań i wzajemnego oddziaływania świata zwierzęcego i roślinnego. |
| C-2 | Zapoznanie studentów z możliwościami introdukcji i chowu wybranych gatunków zwierząt roślinożernych w różnych ekosytemach. |
| C-3 | Opanowanie umiejętności oceny zasobności ekosytemów dla poszczególnych gatunków roślinożerców. Ocena zagrożeń płynących z nieumiejętnego wprowadzania ich to środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Wypas zbiorowy różnych gatunków udomowionych roślinożerców w celu poprawy bioróżnorodności ekosytemów. Systemy wypasu i użytkowania różnych gatunków zwierząt roślinożernych w zależności od warunków klimatyczno-glebowych. | 1 |
| T-A-2 | Wybór, projektowanie i zarządzanie obszarami chronionymi dla wybranych gatunków zwierząt roślinożernych. Metody oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców. | 1 |
| T-A-3 | Zachowanie społeczne gatunkowe i międzygatunkowe występujące u roślinożerców. Podstawowe założenia chowu ekologicznego wybranych gatunków i ras udomowionych roślinożerców. Sposoby i metody oceny siedlisk w celu zasiedlania ich różnymi gatunkami zwierząt roślinożernych. | 1 |
| T-A-4 | Wypas zbiorowy różnych gatunków udomowionych roślinożerców w celu poprawy bioróżnorodności ekosytemów. Systemy wypasu i użytkowania różnych gatunków zwierząt roślinożernych w zależności od warunków klimatyczno-glebowych. | 1 |
| T-A-5 | Wybór, projektowanie i zarządzanie obszarami chronionymi dla wybranych gatunków zwierząt roślinożernych. Metody oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców. | 1 |
| 5 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Podstawowe pojęcia roślinożerca a środowisko, podział roślinożerców. | 1 |
| T-W-2 | Podział i rodzaje biocenoz występujących na kuli ziemskiej w zależności od strefy klimatycznej i geograficznej. | 1 |
| T-W-3 | Miejsce i rola organizmów roślinożernych w kształtowaniu różnych biocenoz i siedlisk. | 1 |
| T-W-4 | Zależności i rodzaje powiązań roślinożerców w biocenozie. | 1 |
| T-W-5 | Główne ekosystemy świata ożywionego i możliwości bytowania w nich różnych gatunków roślinożerców. | 1 |
| T-W-6 | Ekologia a zwierzęta roślinożerne – rola człowieka w kształtowaniu populacji roślinożerców. | 1 |
| T-W-7 | Skutki niszczenia siedlisk na wielkość populacji u zwierzęt roślinożernych. | 1 |
| T-W-8 | Rodzaje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i ich wpływ na liczebne występowanie i różnorodność gatunkową roślinożerców. | 1 |
| T-W-9 | Gospodarowanie populacjami wolno żyjących i udomowionych gatunków roślinożerców i ich rola w bioróżnorodności. | 1 |
| T-W-10 | Programy rolnośrodowiskowe z udziałem zwierząt trawożernych w utrzymaniu naturalnych i półnaturalnych łąk i pastwisk oraz ich bioróżnorodności. | 1 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
| A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 23 |
| A-A-3 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
| A-W-2 | Czytanie wskazanej l1iiteratury | 10 |
| A-W-3 | Studiowanie treści wykładów do zaliczenia sprawdzianu | 4 |
| A-W-4 | Czytanie wskazanej liiteratury | 6 |
| 30 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
| M-2 | Wykład prelekcyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
| M-3 | Dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem metaplanu. |
| M-4 | Metoda projektów na podstawie wcześniej ustalonych założeń. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
| S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
| S-3 | Ocena podsumowująca: ocena prezentacji projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLZ-N-O5.3_W01 Opisuje miejsce i rolę organizmów roślinożernych w kształtowaniu różnych biocenoz i siedlisk | BL_2A_W14 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-10 | M-1, M-2 | S-2 |
| BL_2A_BLZ-N-O5.3_W02 Definiuje i tłumaczy zależności i rodzaje powiązań rozślinożerców w biocenozie; definiuje rodzje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i zna ich wpływ na różne populacje roślinożerców. | BL_2A_W07, BL_2A_W09, BL_2A_W14 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-2, C-1 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-10 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLZ-N-O5.3_U01 Dokonuje oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców. | BL_2A_U05 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | — | — | — | — |
| BL_2A_BLZ-N-O5.3_U02 Dobiera odpowiednie gatunki wolno żyjących i udomowionych roślinożeców w celu utrzymania bioróżnorodności różnych ekosytemów. | BL_2A_U06, BL_2A_U03, BL_2A_U05 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLZ-N-O5.3_K01 Student wykazuje katywną postawę przy tworzeniu i realizacji programów rolnośrodowiskowych i w ochronie zasobów przyrodniczych. | BL_2A_K01, BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07 | C-2, C-3, C-1 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-9, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-10, T-W-4 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLZ-N-O5.3_W01 Opisuje miejsce i rolę organizmów roślinożernych w kształtowaniu różnych biocenoz i siedlisk | 2,0 | |
| 3,0 | Umie opisać w stopniu dostaecznym rolę organizmów rozślinożernych w ekosytemie | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| BL_2A_BLZ-N-O5.3_W02 Definiuje i tłumaczy zależności i rodzaje powiązań rozślinożerców w biocenozie; definiuje rodzje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i zna ich wpływ na różne populacje roślinożerców. | 2,0 | |
| 3,0 | Definiuje podstawowe załeżności i powiązania roślinożerców w biocenozie | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLZ-N-O5.3_U01 Dokonuje oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców. | 2,0 | |
| 3,0 | Umie ocenić pod nadzorem siedliska dla podstawowych gatunków roślinożerców. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| BL_2A_BLZ-N-O5.3_U02 Dobiera odpowiednie gatunki wolno żyjących i udomowionych roślinożeców w celu utrzymania bioróżnorodności różnych ekosytemów. | 2,0 | |
| 3,0 | Dobiera po konsultacjach odpowiednie gatunki roślinożerców do określonych ekosystemów. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLZ-N-O5.3_K01 Student wykazuje katywną postawę przy tworzeniu i realizacji programów rolnośrodowiskowych i w ochronie zasobów przyrodniczych. | 2,0 | |
| 3,0 | posiada umiejętności sugerujące niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Pullin A.S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2007
- Wasilewski Z., Organizacja wypasu zwierząt w gospodarstwach ekologicznych, Krajowe Centrum Rolnictwa Ekologicznego, Radom, 2004
- Praca zbiorowa red. Wierzchoś E., Wypas wspólnotowy a zdrowie zwierząt, Akademia Rolnicza w Krakowie, Kraków, 2006
Literatura dodatkowa
- Komosińska H., Podsiadło E., Ssaki kopytne, PWN, Warszawa, 2002