Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Immunoprofilaktyka:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Biologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
| Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Immunoprofilaktyka | ||
| Specjalność | Biologia zwierząt | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Ukończony kurs z podstaw immunologii |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zjawiskami odpornościowymi oraz z immunoprofilaktyką wybranych chorób zakaźnych |
| C-2 | Zapoznanie studentów z mechanizmami i metodami ograniczajacymi zachorowalność zwierząt |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Rozwój układu odpornościowego wybranych grup ssaków. | 1 |
| T-A-2 | Immunoprofilaktyka. Omówienie wybranych szczepionek przeciwbakteryjnych i przeciwwirusowych. Rola wybranych immunomodulatorów w immunoprofilaktyce. Immunoprofilaktyka zakażeń Streptococcus sp. oraz Staphylococcus sp. wobec narastającej oporności na leki przeciwbakteryjne. | 1 |
| T-A-3 | Immunoprofilaktyka grypy. Immunoprofilaktyka wirusowego zapalenia wątroby typu A i B. Immunologia oraz etiopatogeneza AIDS. Immunoprofilaktyka ciąży i okresu neonatalnego. | 1 |
| T-A-4 | Immunoprofilaktyka swoista i immunoterapia w nowotworzeniu. Najnowsze trendy w immunoprofilaktyce chorób zakaźnych. | 1 |
| T-A-5 | Immunoprofilaktyka kolibakterioz i zakażeń szczepami STEC oraz jersinioz. Immunoprofilaktyka tężca, listeriozy, boreliozy oraz riketsjoz. Znaczenie immunoprofilaktyki w rybactwie. | 1 |
| 5 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Odpowiedź immunologiczna. Pamięć immunologiczna. Prezentacja antygenów. | 1 |
| T-W-2 | Czynniki warunkujące rozwój chorób zakaźnych. Dynamika rozwoju chorób zakaźnych. Interakcja: człowiek-zwierzęta. | 1 |
| T-W-3 | Etiopatogeneza i immunoprofilaktyka bronchopneumonii cieląt. | 1 |
| T-W-4 | Etiopatogeneza i immunoprofilaktyka salmoneloz zwierząt i człowieka. | 1 |
| T-W-5 | Rola selenu, magnezu i witaminy E w immunoprofilaktyce chorób zwierząt. | 1 |
| T-W-6 | Immunomodulacja. Preparaty immunostymulujace i immunosupresyjne | 1 |
| T-W-7 | Czynnik martwicy nowotworów (TNF). | 1 |
| T-W-8 | Elementy immunopatologii związane z występowaniem listeriozy zwierząt i człowieka. | 1 |
| T-W-9 | Immunoprofilaktyka wybranych chorób wirusowych. | 1 |
| T-W-10 | Immunologia przewodu pokarmowego ssaków. Rola płytek Peyera i migdałków podniebiennych. | 1 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 5 |
| A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 17 |
| A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć | 6 |
| A-A-4 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych | 2 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
| A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 12 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 6 |
| A-W-4 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
| 30 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
| M-2 | Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną |
| M-3 | Praca w grupach |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Przedstawienie prezentacji w grupach |
| S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
| S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie audytoriów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLZ-S-O7.3_W01 Student poznaje etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt | BL_2A_W08 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-2, C-1 | T-W-10, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-9, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1, S-4 |
| BL_2A_BLZ-S-O7.3_W02 Student zdaje sobie sprawę z korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych | BL_2A_W08 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-2, C-1 | T-W-10, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-9, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLZ-S-O7.3_U01 Student umie opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt | BL_2A_U08, BL_2A_U03 | P2A_U01, P2A_U04, P2A_U06 | C-2, C-1 | T-W-10, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-9, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BL_2A_BLZ-S-O7.3_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym | BL_2A_K05, BL_2A_K06 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K06, P2A_K08 | C-2, C-1 | T-W-10, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-9, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1 | M-3, M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLZ-S-O7.3_W01 Student poznaje etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić etiopatogenezy oraz metod immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. |
| 3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat etiopatogenezy oraz metod immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
| 3,5 | Student objaśnia etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
| 4,0 | Student szczegółowo objaśnia etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
| 4,5 | Student wyczerpująco objaśnia etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
| 5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat etiopatogenezy oraz metod immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. | |
| BL_2A_BLZ-S-O7.3_W02 Student zdaje sobie sprawę z korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych | 2,0 | Student nie zna korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych |
| 3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
| 3,5 | Student objaśnia korzyści wynikające z zastosowania szczepień ochronnych w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
| 4,0 | Student szczegółowo objaśnia korzyści wynikające z zastosowania szczepień ochronnych; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
| 4,5 | Student wyczerpująco objaśnia korzyści wynikające z zastosowania szczepień ochronnych; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
| 5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLZ-S-O7.3_U01 Student umie opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt | 2,0 | Student nie umie opisać metod zapobiegania chorobom zwierząt |
| 3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt | |
| 3,5 | Student potrafi na średnim poziomie opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt | |
| 4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt | |
| 4,5 | Student potrafi dobrze opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt | |
| 5,0 | Student potrafi bardzo dobrze opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BL_2A_BLZ-S-O7.3_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym | 2,0 | Student nie ma świadomości odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym |
| 3,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym w stopniu dostatecznym | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym |
Literatura podstawowa
- Buczek J., Deptuła W., Gliński Z., Jarosz J., Stosik M., Wernicki A., Immunologia porównawcza i rozwojowa zwierząt, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa-Poznań 2000., 2010
- Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- Janicki K., Hematologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
- Kowalski M.L., Immunologia kliniczna, MEDITON Oficyna Wydawnicza, 2000
- Mackiewicz S., Immunologia, PZWL, Warszawa, 1991
- Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, Wydaw. Medyczne Słotwiński Verlag, 1996
Literatura dodatkowa
- Boroń-Kaczmarska A., Furowicz A. J., Choroby odzwierzęce przenoszone drogą pokarmową, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1999
- Gabiniewicz J., Zarys mikrobiologii z epizootiologią, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 1971